Jan Havíř pro BUSportál.
Jan Havíř pro BUSportál.
„Ve veřejné drážní osobní dopravě na dráze celostátní, na dráze regionální a na dráze lanové a ve veřejné silniční dopravě kromě městské autobusové dopravy může dopravce ve smluvních přepravních podmínkách stanovit, že přijímá k přepravě zásilky, které naplňují znaky cestovních zavazadel, ale s nimiž se osoby podávající je k přepravě současně nepřepravují …“, tak praví litera zákona. My jsme se zajímali o to, jak funguje přeprava zásilek v praxi.

Jako obecná nevýhoda zásilek se může jevit nutnost podání a vyzvednutí v přesný čas přímo u určeného spoje. Ta je ale kompenzována poměrně levným a hlavně rychlým a včasným doručením bez ohledu na hodinu a den, kdy potřebujete zásilku přepravit. Zajímalo nás tedy, zda mohou být autobusové zásilky alternativou k poštovním a kurýrním službám nebo k vlakovým spěšninám. Náhledli jsme nejdříve do smluvních přepravních podmínek některých českých dopravců. Obecně lze říci, že přeprava zásilek je vyloučena u mezinárodních linek a v příměstské dopravě. Dopravci mají buď ve svých podmínkách toto vyloučení výslovně uvedeno, nebo prostě smluvní přepravní podmínky na téma zásilek mlčí.

U linek meziměstských a dálkových je situace příznivější. Podařilo se nám najít několik dopravců, kteří v omezeném nebo plném rozsahu přepravu zásilek umožňují. Podmínky pro přepravu jsou u všech z nich velmi podobné:
  1. Odesílatel musí nejpozději den před podáním zásilky uzavřít s dopravcem smlouvu (někdy stačí pouze telefonická dohoda), ve které určí příjemce a konkrétní spoj, ke kterému bude zásilka podána.
  2. Hmotnost, rozměry a povaha zásilky jsou omezeny kapacitou autobusu a bezepečností cestujících. Jednoduše se dá říci, že zásilka musí splňovat obdobné podmínky jako cestovní zavazadlo.
  3. Při převzetí zásilky příjemcem je dopravce oprávněn požadovat doklad totožnosti, není ale povinen totožnost přezkoumávat.
  4. Nevyzvednuté zásilky jsou po určenou dobu uloženy v provozovně dopravce a nakonec prodány nebo zlikvidovány.
Dopravce, který by umožňoval podání zásilky bez předchozího uzavření smlouvy, čímž by službu urychlil a zjednodušil, se nám nalézt nepodařilo. Pokud takový existuje, budeme rádi, když se přihlásí a umožní tak rozšířit informace v tomto příspěvku.

Nakonec jsme se obrátili s konkrétními dotazy na několik vybraných dopravců. Odpověď jsme obdrželi pouze od společnosti CONNEX Východní Čechy a.s. Tímto bychom chtěli poděkovat Zuzaně Krčmářové, která k problematice přepravy zásilek uvedla: „V současné době lze domluvit přepravu zásilky pouze na správě společnosti CONNEX Východní Čechy a.s. a to minimálně s denním předstihem a uvedením konkrétního spoje.“ Na otázku rozměrů a označení zásilky a manipulace s ní odpověděla: „Rozměr zásilky je omezen kapacitou zavazadlového prostoru v autobusu, kde nejvíce limitovaným faktorem je výška, která je dle typu autobusu cca 60 cm. Zásilka označena být nemusí, řidič musí být pouze informován, na které zastávce bude adresát čekat. Řidič nemá povinnost kontrolovat totožnost adresáta. Cena přepravy je 6 Kč do 50 km a 10 Kč nad 50 km.“ Bohužel však k uvedeným informacím dodává, že CONNEX Východní Čechy a.s. uvažuje o zrušení této služby, neboť díky ní dochází k neúměrnému zpožďování spojů, na kterých jsou zásilky přepravovány.

Alternativou k poštovním službám a spěšninám autobusové zásilky v určitých případech být mohou, ale nějaký větší rozvoj nebo zvýšenou podporu této doplňkové služby k přepravě osob na pravidelných linkách asi očekávat nemůžeme.

Jan Havíř (janhavir@seznam.cz)