Na Autobusovém nádraží Florenc čekají cestující upravená nástupiště. Foto ÚAN
Běžně je z nádraží v centru Prahy odbaveno kolem 450 spojů, během nucené přestávky bylo několik týdnů téměř osiřelé. Dopravci i cestující se ale už začínají vracet.
Běžně je z nádraží v centru Prahy odbaveno kolem 450 spojů, během nucené přestávky bylo několik týdnů téměř osiřelé. Dopravci i cestující se ale už začínají vracet.
Autobusové linky soukromých provozovatelů jezdily do Prahy z Brandýsa nad Labem, Kostelce nad Labem nebo Mělníka už před II. světovou válkou. V roce 1940 měly stanoviště v u Wilsonova nádraží, v Lützowově ulici a v ulici na Poříčí. Válka slibný vývoj autobusové dopravy zpomalila. Po osvobození byla v Praze postupně vybudována autobusová nádraží na Pankráci, na Smíchově a na Florenci.
Stavba nádraží Praha Florenc byla zahájena v roce 1948, kdy byl pozemek po zrušených uhelných skladech zpevněn a pokryt žulovou dlažbou. Provoz byl zahájen 17. června 1948. Už tehdy bylo k dispozici 25 odjezdových stanovišť, z nichž některá byla krytá. O rok později, v roce 1949, vyrostla zhruba na stejném místě jako dnes stojí nová odbavovací hala „výpravní“ budova s čekárnou pro cestující, pokladnou, restaurací, odpočívárnou řidičů a průvodčích a toalet. V této podobě fungovalo až do počátku 70. let dvacátého století, kdy bylo přizpůsobeno nově vybudovanému metru.
Provoz nádraží od roku 1949 zajišťoval národní podnik ČSAD, ten převzal od ČD i provoz autobusových linek a postupně také od soukromých dopravců. Nový podnik dostal do správy všechna autobusová nádraží a stanoviště a fungoval s různými organizačními změnami až do privatizace v roce 1991.
Jako jediné z prvních tří pražských poválečných autobusových nádraží přestálo nádraží na Florenci historické zvraty, i pozdější povodně v roce 2002.
V říjnu 2008 byla zahájena na ploše více než 1 000 metrů podle návrhu brněnského architektonického ateliéru Hrůša stavba nové odbavovací haly. Její slavnostní otevření proběhlo 17. června, přesně 61 let od zahájení provozu nádraží.
Po povodních v roce 2002 bylo několik právě uplynulých týdnů dalším obdobím, kdy Autobusové nádraží Praha Florenc zažilo krizové období. Postupně se ale vrací provoz dálkových a mezinárodních linek ke svému obvyklému provozu a nádraží se zase plní cestujícími.
I ''stará'' Hala 2 získala nový kabát. Foto ÚAN
Opravy se dočkaly i parkovací plochy pro autobusy. Foto ÚAN
Prostory nádraží jsou průběžně dezinfikovány. V obou odbavovacích halách jsou instalovány pákové zásobníky na dezinfekci pro cestující i prodejní automat. Foto ÚAN
Už v červnu bude autobusové nádraží ještě hezčí a znovu ožije i vlaky. Bude otevřen opravený Negrelliho viadukt. Foto SŽ
Takto vypadala nástupiště v 70. letech minulého století. Foto archiv BP
Na dnešní výstupní ploše dříve parkovaly RTO. Foto archiv BP
Odstavná plocha pro autobusy s Negrelliho viaduktem. Foto archiv BP
Autobusové nádraží v 70. letech minulého století. Foto archiv BP
Autobusové nádraží v 70. letech minulého století. Foto archiv BP
Při povodních v roce 2002. Foto BP
Stavba nové haly začala v roce 2008. Foto BP
Na místě dnešní nové odbavovací haly bylo dříve tržiště, pamatujete? Foto z roku 2004, BP
Slavnostní otevření nové odbavovací haly v červnu 2009. Foto BP
Slavnostní otevření nové odbavovací haly v červnu 2009. Foto BP
Otevření nové odbavovací haly na ÚAN Florenc v roce 2009. Foto BP