Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Na Autobusovém nádraží Florenc čekají cestující upravená nástupiště. Foto ÚAN

Běžně je z nádraží v centru Prahy odbaveno kolem 450 spojů, během nucené přestávky bylo několik týdnů téměř osiřelé. Dopravci i cestující se ale už začínají vracet.
Běžně je z nádraží v centru Prahy odbaveno kolem 450 spojů, během nucené přestávky bylo několik týdnů téměř osiřelé. Dopravci i cestující se ale už začínají vracet.
Autobusové linky soukromých provozovatelů jezdily do Prahy z Brandýsa nad Labem, Kostelce nad Labem nebo Mělníka už před II. světovou válkou. V roce 1940 měly stanoviště v u Wilsonova nádraží, v Lützowově ulici a v ulici na Poříčí. Válka slibný vývoj autobusové dopravy zpomalila. Po osvobození byla v Praze postupně vybudována autobusová nádraží na Pankráci, na Smíchově a na Florenci.

Stavba nádraží Praha Florenc byla zahájena v roce 1948, kdy byl pozemek po zrušených uhelných skladech zpevněn a pokryt žulovou dlažbou. Provoz byl zahájen 17. června 1948. Už tehdy bylo k dispozici 25 odjezdových stanovišť, z nichž některá byla krytá. O rok později, v roce 1949, vyrostla zhruba na stejném místě jako dnes stojí nová odbavovací hala „výpravní“ budova s čekárnou pro cestující, pokladnou, restaurací, odpočívárnou řidičů a průvodčích a toalet. V této podobě fungovalo až do počátku 70. let dvacátého století, kdy bylo přizpůsobeno nově vybudovanému metru.

Provoz nádraží od roku 1949 zajišťoval národní podnik ČSAD, ten převzal od ČD i provoz autobusových linek a postupně také od soukromých dopravců. Nový podnik dostal do správy všechna autobusová nádraží a stanoviště a fungoval s různými organizačními změnami až do privatizace v roce 1991.

Jako jediné z prvních tří pražských poválečných autobusových nádraží přestálo nádraží na Florenci historické zvraty, i pozdější povodně v roce 2002.

V říjnu 2008 byla zahájena na ploše více než 1 000 metrů podle návrhu brněnského architektonického ateliéru Hrůša stavba nové odbavovací haly. Její slavnostní otevření proběhlo 17. června, přesně 61 let od zahájení provozu nádraží.

Po povodních v roce 2002 bylo několik právě uplynulých týdnů dalším obdobím, kdy Autobusové nádraží Praha Florenc zažilo krizové období. Postupně se ale vrací provoz dálkových a mezinárodních linek ke svému obvyklému provozu a nádraží se zase plní cestujícími.


Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
I ''stará'' Hala 2 získala nový kabát. Foto ÚAN
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Opravy se dočkaly i parkovací plochy pro autobusy. Foto ÚAN
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Prostory nádraží jsou průběžně dezinfikovány. V obou odbavovacích halách jsou instalovány pákové zásobníky na dezinfekci pro cestující i prodejní automat. Foto ÚAN
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Už v červnu bude autobusové nádraží ještě hezčí a znovu ožije i vlaky. Bude otevřen opravený Negrelliho viadukt. Foto SŽ
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Takto vypadala nástupiště v 70. letech minulého století. Foto archiv BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Na dnešní výstupní ploše dříve parkovaly RTO. Foto archiv BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Odstavná plocha pro autobusy s Negrelliho viaduktem. Foto archiv BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Autobusové nádraží v 70. letech minulého století. Foto archiv BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Autobusové nádraží v 70. letech minulého století. Foto archiv BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Při povodních v roce 2002. Foto BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Stavba nové haly začala v roce 2008. Foto BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Na místě dnešní nové odbavovací haly bylo dříve tržiště, pamatujete? Foto z roku 2004, BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Slavnostní otevření nové odbavovací haly v červnu 2009. Foto BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Slavnostní otevření nové odbavovací haly v červnu 2009. Foto BP
Autobusové nádraží Praha Florenc se od pondělí 11. května začíná vracet do obvyklého provozu
Otevření nové odbavovací haly na ÚAN Florenc v roce 2009. Foto BP