První prosincovou neděli vyjedou podle nových jízdních řádů dopravci ve 35 provozních oblastech na základě výsledků výběrových řízení Středočeského kraje a Hlavního města Prahy. Nové smlouvy uzavřené na 10 let přinášejí zejména zvýšení kvality vozového parku a přísnější standardy kvality služby. Celkem bude v provozu přibližně 1 200 autobusů v červenošedém laku, s látkovými sedačkami, LCD informačními obrazovkami a klimatizací. Na řadě linek budou nasazena kapacitnější vozidla délky 15 či 18 metrů. Autobusy musí být čisté, řidiči budou mít stejnokroj dopravce a musí přísně dodržovat jízdní řád. Současně s touto změnou dojde k rozšíření spolupráce s okolními kraji České republiky – nové linky PID vyjedou například na Šumavu nebo do Krkonoš. Na vybraných linkách se zkušebně rozšíří možnost nástupu všemi dveřmi.
První prosincovou neděli vyjedou podle nových jízdních řádů dopravci ve 35 provozních oblastech na základě výsledků výběrových řízení Středočeského kraje a Hlavního města Prahy. Nové smlouvy uzavřené na 10 let přinášejí zejména zvýšení kvality vozového parku a přísnější standardy kvality služby. Celkem bude v provozu přibližně 1 200 autobusů v červenošedém laku, s látkovými sedačkami, LCD informačními obrazovkami a klimatizací. Na řadě linek budou nasazena kapacitnější vozidla délky 15 či 18 metrů. Autobusy musí být čisté, řidiči budou mít stejnokroj dopravce a musí přísně dodržovat jízdní řád. Současně s touto změnou dojde k rozšíření spolupráce s okolními kraji České republiky – nové linky PID vyjedou například na Šumavu nebo do Krkonoš. Na vybraných linkách se zkušebně rozšíří možnost nástupu všemi dveřmi.
Nové desetileté smlouvy s autobusovými dopravci znamenají v mnoha oblastech Středočeského kraje změnu dopravců jednotlivých linek, ale také výrazné omlazení vozového parku. Příměstské a regionální linky PID bude nově zajišťovat 31 dopravců a také několik jejich subdodavatelů. Některé specifické linky nebyly obsaženy v soutěžených svazcích a z různých důvodů u nich bude aplikováno přímé zadání jednotlivým dopravcům. Požadavky na vozový park jsou však jednotné – předepsány jsou přísné kvalitativní standardy požadující například bezbariérovost, celovozovou klimatizaci, pohodlné látkové polstrované sedačky, digitální informační displeje včetně vnitřních LCD obrazovek či jednotný červenošedý vnější design vozidel. Všichni dopravci musí tak jako doposud poskytovat on-line informace o poloze svých vozidel do jednotného dispečerského systému, vozidla musí být čistá, řidiči nesmějí odjíždět ze zastávek napřed oproti jízdnímu řádu, musí dodržovat předepsané návaznosti a musí být oblečeni do stejnokroje dopravce. Odbavovací systém musí akceptovat také platby kartou. Nad provozem bude nonstop dohlížet dispečink PID, který bude řešit i případné mimořádnosti a neprodleně o nich informovat prostřednictvím komunikačních kanálů PID. Celkem bude na příměstských a regionálních linkách PID provozováno cca 1 200 vozidel délkového rozpětí od 7 do 18 metrů. Vývěs informací včetně jízdních řádů na středočeských zastávkách nově zajistí až na výjimky organizace IDSK.
O přípravách dopravců na prosincové změny jsme už několikrát napsali. O "autobusové revoluci" informuje tisková zpráva kraje a hlavního města, resp. organizátorů veřejné dopravy ROPID a IDSK:
„Autobusové dopravce jsme vybírali v největší soutěži svého druhu v České republice. Zadávací řízení na nové smlouvy o veřejných službách jsme rozdělili do čtyř vln, přičemž v každé z nich jsme soutěžili 8 až 10 oblastí. Předložené nabídky jsme hodnotili na základě nejnižší nabídkové ceny,“ uvádí Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility a pokračuje: „Co se týče autobusové dopravy, přinášíme celou řadu novinek, které činí cestování veřejnou hromadnou dopravou vstřícnější. Jednou z nich je nástup do autobusů všemi dveřmi. Na dvou linkách jsme si ověřili, že systém, kdy se cestující nemusí odbavit u řidiče, funguje. Tržby neklesly, zlepšilo se dodržení jízdního řádů a cestování se díky tomu stalo příjemnější záležitostí. Nástup všemi dveřmi jsme pilotně testovali na linkách 705 a 519, kde zůstane, a nyní ho zkušebně rozjedeme i na linkách 423, 456, 481, 785 a 805.“
„Pro Prahu je klíčové, aby co nejvíce lidí, kteří sem denně dojíždí, využívalo hromadnou dopravu, což uleví přetíženým pražským silnicím od mimopražských aut. Zásadní je tedy zvyšovat komfort MHD a průběžně modernizovat vozový park, aby byla pro cestující co nejvíce atraktivní. Na řadě linek proto nově nasadíme kapacitnější vozidla, což znamená více místa a pohodlí. U všech autobusů jsou také samozřejmostí bezbariérovost, klimatizace, digitální informační displeje či platba za jízdné platební kartou," konstatuje 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
„Příprava a realizace soutěže, která neměla svým rozsahem v České republice obdoby, znamenala intenzivní spolupráci mezi Prahou a Středočeským krajem i stovky hodin práce všech zúčastněných pracovníků ROPID i IDSK. Zejména chci vyzdvihnout práci vedoucí projektového týmu, ekonomické náměstkyně ROPID Miroslavy Staňkové, jejíž erudice a pečlivost při přípravě zadávací dokumentace přispěla mimo jiné k tomu, že jsme se při výběru dopravců obešli bez komplikací i následných průtahů. To je v prostředí České republiky naprosto ojedinělé,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Nové smlouvy s autobusovými dopravci a s nimi spojené úpravy jízdních řádů přinášejí zásadní modernizaci a zkvalitnění služeb cestujícím ve Středočeském kraji. Ti se mohou mimo jiné těšit na pohodlnější cestování v moderních a klimatizovaných autobusech. Zásadní je celkové zlepšení dopravní obslužnosti v kraji, které zahrnuje i nová mezikrajská spojení, zkrácení intervalů na vybraných linkách, posílení kapacity či rozšíření pilotního projektu s nástupem všemi dveřmi. Věřím, že tyto změny přispějí ke komfortnějšímu a efektivnějšímu cestování pro všechny obyvatele našeho kraje,“ dodává Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
Hlavní změny na středočeských linkách PID
U řady nejvytíženějších linek zejména z Prahy do regionu bude navýšena kapacita díky nasazení kloubových nebo patnáctimetrových autobusů namísto autobusů standardní délky (například do oblasti Mělníka, Klecan, Velkých Přílep, Kladna, Berouna, Příbrami, Dolních Břežan, Zruče nad Sázavou či České Lípy). Delší vozidla budou nasazena i na některých regionálních linkách na Nymbursku, Kolínsku a Kutnohorsku). Na řadě linek budou také zkráceny intervaly zejména v přepravních špičkách (například do Odoleny Vody, Nupak či Jesenice), častější provoz bude o víkendech na linkách do oblasti Příbrami, Dobříše, Nového Knína, Sedlčan, Kostelce nad Labem, Nupak či Zruče nad Sázavou.
Některé linky změní trasu nebo číslo. Například budou sloučeny linky 428 a 765 do trasy Jesenice – Sibřina, část linky 449 do Bratřínova bude mít nové číslo 748, linka 688 bude z Nového Knína prodloužena do Dobříše. Větších změn doznají také autobusové linky v oblasti Kralup nad Vltavou. Některé linky, zejména ty z číselné řady 421 – 427, budou přečíslovány kvůli uvolnění číselné řady pro linky z Prahy do regionu nebo další mezikrajské linky.
Zkušební zavedení nástupu všemi dveřmi na regionálních linkách 519 a 705 bude rozšířeno na linky 481, 785, 805, 823 (původně 423) a 858 (původně 456).
Další zásadní změny v rámci mezikrajské autobusové dopravy
Největší proměnou projde autobusová doprava v severní části Středočeského kraje s přesahem do Ústeckého kraje. V zastávce Nová Ves, u dálnice vznikne nový přestupní uzel, kde na sebe budou vzájemně vyčkávat linky spojující hlavní sídla v této oblasti včetně páteřní linky 413 Praha - Litoměřice. Díky tomu vzniknou nová atraktivní a rychlá spojení například mezi Kralupy nad Vltavou a Mělníkem, Kladnem a Roudnicí nad Labem nebo Velvary a Litoměřicemi. Přímé spojení Kladna s Litoměřicemi zajistí také prodloužená linka 650. Dál do Ústeckého kraje bude prodloužená také linka 389 z Prahy, která bude z Loun pokračovat až do Chomutova.
Rozšířena bude také spolupráce s Jihočeským a Plzeňským krajem. Linka 407 do Písku bude posílena a o víkendech bude prodloužena až do Vodňan a Prachatic. Nová linka 416 pojede z Prahy přes Horažďovice do Sušice, z Prahy do Strakonic vyjede nová linka 428, která pojede o víkendech až do Volyně a Vimperku. Mezi Středočeským a Jihočeským krajem vyjedou také nové linky 456 a 457 a na stávajících linkách 453 a 455 budou nově nasazeny elektrobusy. Vzájemné uznávání tarifů PID a IDPK bude rozšířeno na linkách 545, 546 a 548, kdy budou jízdenky PID platit v autobusech až do Rokycan.
Spolupráce s Královéhradeckým a Libereckým krajem vyústí v integraci linky 405 z Prahy přes Mladou Boleslav, Jičín a Vrchlabí do Špindlerova Mlýna. K ní se pravděpodobně od 15. 12. 2024 přidá také linka 425 Praha - Městec Králové – Trutnov – Pec pod Sněžkou.
Informační kampaň a dohled nad prvními dny nových jízdních řádů
Jednotlivé novinky představujeme veřejnosti na webu a sociálních sítích PID průběžně již od začátku listopadu. Nové jízdní řády od 1. prosince jsou zveřejněny na webu PID a ve vyhledávačích spojení včetně mobilní aplikace PID Lítačka. Pro oblast s největšími změnami v severní části Středočeského kraje (přestupní uzel Nová Ves) je vydána tištěná brožura s jízdními řády jednotlivých linek.
V prvních dnech platnosti nových jízdních řádů bude posílen provoz telefonické infolinky i informačního dispečinku PID, v terénu budou na provoz dohlížet mobilní hlídky dispečinku PID, který bude personálně posílen také v letňanské centrále.
Nové jízdní řády včetně grafických vývěsek v oblastech s největšími změnami nově na území celého Středočeského kraje vyvěsí zastávková služba IDSK, na území Prahy pak zastávková služba ROPID, případně jednotliví dopravci v případě některých zastávek ve vlastnictví Dopravního podniku hl. m. Prahy či ČSAD MHD Kladno.