Foto ROPID
Od začátku června 2014 fungují na trase metrobusové linky 125 tři nová preferenční opatření. Komentovaná fotoreportáž Jana Spousty.
Od začátku června 2014 fungují na trase metrobusové linky 125 tři nová preferenční opatření. Komentovaná fotoreportáž Jana Spousty.
Od pondělí 2. června 2014 byla rozšířena preference autobusové dopravy na trase metrobusové linky č. 125 (Skalka – Hostivař – Petrovice – Jižní Město – Smíchov) o vyhrazený BUS pruh na Jižní spojce. Tento šest set metrů dlouhý úsek – vyznačený v pravém jízdním pruhu - začíná za sjízdnou rampou do Modřanské ulice a končí před Barrandovským mostem, současně s již dávno aplikovaným snížením počtu pruhů ze 3 na 2 před připojením od Braníka. V případě vysoké hustoty provozu mohou autobusy dokonce tímto pruhem pokračovat a řadit se do levého pruhu od Braníka na most. Úprava platí po celý den a týden, na rozdíl od většiny pražských vyhrazených BUS pruhů, které platí jen v pracovní dny ve špičce.
Dalším opatřením je zřízení předjízdného pruhu pro autobusy na výjezdu z Türkovy ulice na magistrálu. V tomto místě sice autobusy jedou v pravém pruhu společně s ostatním provozem, ale v případě kolony mohou projet levým pruhem a do jízdního proudu se řadit až těsně před výjezdem na magistrálu. Obě opatření budou ověřována po dobu jednoho roku a to jak z hlediska jejich vlivu na silniční provoz (Jižní spojka s provozem kolem 110 tisíc vozidel v předmětném úseku patří mezi nejzatíženější pražské komunikace a Barrandovský most se 135 tisíci vozidel má celoměstský primát), tak z pohledu efektu na zpravidelnění MHD (linka 125 s 31 tisíci cestujícími v pracovní den je třetí nejfrekventovanější autobusovou linkou v Praze). Nová opatření doplňují již téměř 6,5 km BUS pruhů, které na lince 125 existují.
Mimo popsané „místní úpravy provozu“ je od června realizována ještě úprava jízdních pruhů na křižovatce Novopetrovická x Štychova, která by měla výrazně zvýšit bezpečnost provozu. Na Novopetrovické ulici (spojce mezi silnicí I/2 v Uhříněvsi a Jižním Městem resp. D1) je povolena rychlost 70 km/h a vozidla (včetně bus linky 232) vyjíždějící od Křeslic měla problém zařadit se do hustého provozu. Připojovací pruh uprostřed Novopetrovické jim tak umožní bezpečnější zařazení ve směru na Jižní Město.
Dalším opatřením je zřízení předjízdného pruhu pro autobusy na výjezdu z Türkovy ulice na magistrálu. V tomto místě sice autobusy jedou v pravém pruhu společně s ostatním provozem, ale v případě kolony mohou projet levým pruhem a do jízdního proudu se řadit až těsně před výjezdem na magistrálu. Obě opatření budou ověřována po dobu jednoho roku a to jak z hlediska jejich vlivu na silniční provoz (Jižní spojka s provozem kolem 110 tisíc vozidel v předmětném úseku patří mezi nejzatíženější pražské komunikace a Barrandovský most se 135 tisíci vozidel má celoměstský primát), tak z pohledu efektu na zpravidelnění MHD (linka 125 s 31 tisíci cestujícími v pracovní den je třetí nejfrekventovanější autobusovou linkou v Praze). Nová opatření doplňují již téměř 6,5 km BUS pruhů, které na lince 125 existují.
Mimo popsané „místní úpravy provozu“ je od června realizována ještě úprava jízdních pruhů na křižovatce Novopetrovická x Štychova, která by měla výrazně zvýšit bezpečnost provozu. Na Novopetrovické ulici (spojce mezi silnicí I/2 v Uhříněvsi a Jižním Městem resp. D1) je povolena rychlost 70 km/h a vozidla (včetně bus linky 232) vyjíždějící od Křeslic měla problém zařadit se do hustého provozu. Připojovací pruh uprostřed Novopetrovické jim tak umožní bezpečnější zařazení ve směru na Jižní Město.
Jan Spousta
ROPID:
Preference autobusů v Praze v číslech:
22 km vyhrazených BUS pruhů
9 km společně pojížděných úseků TRAM+BUS
cca 170 světelně řízených křižovatek s preferencí BUS
Vše o preferenci MHD: www.ropid.cz/preference
Tisková zpráva ROPID:TZ-14-026_125.doc
Ul. Novopetrovická, zleva výjezd ze Štychovy
© (jaspo)
Připojovací pruh na Novopetrovické
© (jaspo)
Již existující BUS pruh na Novopetrovické před příjezdem na Jižní Město © (jaspo)
Na sídlišti Jižní Město je BUS pruh vyznačen na řadě komunikací © (jaspo)
Předjízdný pruh v Türkově ulici by měly autobusy využívat v případě kolony v pravém pruhu © (jaspo)
Předjízdný pruh v Türkově ulici by měly autobusy využívat v případě kolony v pravém pruhu © (jaspo)
Předjízdný pruh v Türkově ulici by měly autobusy využívat v případě kolony v pravém pruhu © (jaspo)
Kloubová SORka na lince 125 v místě, kde dálnice D1 přechází v magistrálu © (jaspo)
Jižní spojka nad Kačerovem
© (jaspo)
První informací o novém BUS pruhu na Jižní spojce je „předvěst“ s podtabulkou 450 metrů
© (jaspo)
Další značení je ve vzdálenosti 200 metrů, to však už bojuje o řidičovu pozornost s (mnohem důležitější) směrovou tabulí na portálu (a tedy přímo v řidičově výhledu) © (jaspo)
Jižní spojka přímo, sjezd do Modřanské vpravo – v řidičově výhledu je značka C4c „Přikázaný směr objíždění“ © (jaspo)
Tabule s vyznačením jízdních pruhů vykoukne až po dalších sekundách, ale ani zde není úplně jasné, že se jedná o značku IP20a „vyhrazený jízdní pruh BUS“, zvlášť když u křižovatky chybí i vodorovná informace na vozovce značkou V15
© (jaspo)
V dalším úseku vodorovné značení konečně je
© (jaspo)
Potenciální předjízdný BUS pruh v případě zahlcení Jižní spojky a Barrandovského mostu © (jaspo)
Autobus pokračuje po Strakonické na Smíchov, vlevo mizí do tunelů ulice Dobříšská © (jaspo)
Levé odbočení na Zlíchov je „zakázáno mimo bus“ snad ještě od doby, kdy komín za křižovatkou sloužil zlíchovskému lihovaru
© (jaspo)
Setkání mnoha dopravních módů na Nádražní třídě
© (jaspo)
Poděkování řidiči „měřícího vozu“ z garáží Vršovice za bezpečnou jízdu © (jaspo)
Zástupci ROPID, magistrátu (radní Pařízek) a zúčastnění novináři
© (jaspo)