Autobusová flotila Qbuzz v severním Nizozemsku do roku 2024 bez emisí
Van Hool pro Qbuzz.

Qbuzz koupí až 158 nových elektrických autobusů Van Hool, Ebusco a Mercedes pro regiony Groningen a Drenthe v severním Nizozemsku. V letech 2024 až 2026 nahradí velkou část HVO dieselových autobusů.

Qbuzz koupí až 158 nových elektrických autobusů Van Hool, Ebusco a Mercedes pro regiony Groningen a Drenthe v severním Nizozemsku. V letech 2024 až 2026 nahradí velkou část HVO dieselových autobusů.

V současné době polovina autobusů Qbuzz v koncesi Groningen-Drenthe jezdí na bateriový elektrický nebo vodíkový pohon. Jedná se především o městské autobusy, velkou část autobusů Q-link a malou část regionálních autobusů. Přibude nových až 28 autobusů pro linkovou dopravu, 70 regionálních autobusů a maximálně 60 vozů pro Q-link. Q-link je BRT síť rychlých autobusů mezi Groningen City a okrajovými oblastmi v okolí nebo P+R, odkud dojíždí větší množství lidí. Na linky jsou nasazovány komfortní autobusy vybaveny WiFi a klimatizací.

Nové elektrické autobusy dodají výrobci Van Hool, Ebusco a Mercedes.

Van Hool dodávku 54 bateriových elektrobusů modelu Van Hool A15LE E pro regionální dopravu. Qbuzz je převezme nejpozději v posledním čtvrtletí roku 2024. Objednávka pro Van Hool není první, již v minulosti Qbuzz objednal devět patrových van Hool Astromega TDX27 a třicet vodíkových autobusů pro pravidelnou osobní dopravu. Novým autobusy nahradí Qbuzz svou stávající flotilu autobusů Qliner. Pro dálkové meziměstské spoje s vysokou průměrnou rychlostí se rozhodl pro dlouhé 15metrové autobusy s 55 pohodlnými sedadly s bezpečnostními pásy, USB nabíječkami, stupačkami a sklopnými stolky. Cestující mohou svá zavazadla uložit do přihrádek. Všechny autobusy budou vybaveny kamerami místo zrcátek a třemi monitory s informacemi o trase a rampou pro přístup handicapovaným osobám.

Společnost Ebusco získala objednávku na až 63 elektrických autobusů nejnovějšího modelu Ebusco 3.0. Půjde o 45 Ebusco 3.0 o délce dvanáct metrů a dalších 18 autobusů v 18metrové variantě, z nichž čtyři jsou v opci. 45 sólo autobusů bude nasazeno především v regionální dopravě; 18metrové kloubové autobusy budou jezdit i na linkách 5 a 6  Q-link. Délka linky 6 měří asi 35 kilometrů.

Z tohoto důvodu se Qbuzz rozhodl pro „extra velkou“ baterii, která má v Ebusco 3.0 více než 500 kWh. Zatímco tato varianta baterie se běžněji prodává u kloubového autobusu, je podle Ebusca „unikátní“ pro dvanáctimetrový sólo autobus.

Ebusco spolupracuje s Qbuzz již několik let a dodalo přibližně 130 elektrických autobusů, 60 z nich do regionu Groningen-Drenthe, jedná se ale o Ebusco 2.2. Podle Qbuzz denně urazí každý z nich 350 až 375 elektrických kilometrů. V roce 2019 byl představen model Ebusco 3.0, který má díky lehké konstrukci snížit spotřebu a tím i náklady na energii. Stále je však k dispozici i Ebusco 2.2.

"S novými elektrobusy je náš vozový park méně závislý na rostoucích cenách pohonných hmot. Autobusy budou v provozu i v dalším koncesním období. Kombinace různých faktorů činí provoz ekonomicky výhodným s nižšími náklady. Proto jsme se nyní rozhodli investovat do nových bezemisních autobusů. Kromě toho jsou nové autobusy také pohodlnější a dostupnější," uvádí dopravce.

Díky nově objednaným vozidlům bude 90 % autobusů jezdit bez emisí škodlivých látek a Qbuzz směřuje k cíli zcela bezemisní veřejné dopravy v roce 2030.


Autobusová flotila Qbuzz v severním Nizozemsku do roku 2024 bez emisí
Ebusco 3.0 pro Qbuzz.