Městských nízkopodlažních autobusů bylo vyrobeno v Ostrově nad Ohří pouhých 37 kusů.
Městských nízkopodlažních autobusů bylo vyrobeno v Ostrově nad Ohří pouhých 37 kusů.
Zajímavé vozidlo se dostalo v nedávné době do rukou zaměstnanců společnosti ZLINER. Jedná se o jeden autobus Škoda 21 Ab patřící Plzeňským městským dopravním podnikům.
Autobusů Škoda 21 Ab bylo vyrobeno pouhých 37 kusů, z nichž nejvíce patřilo do majetku Dopravního podniku města Mladá Boleslav (18 kusů – 1 v provozu, 1 muzejní, zbytek prodán nebo vyřazen), jeden kus se nachází v Karlových Varech (muzejní vůz), dva byly dodány do Dopravního podniku Ostrava (oba prodány) a celkem 16 bylo původně v PMDP (12 prodáno nebo předáno jinému dopravci, čtyři zachovány jako muzejní vozy).*1)
Autobus 21 Ab má shodnou karosérii s trolejbusem 21 Tr, těch však bylo vyrobeno o téměř sto kusů více a je možné je potkat v běžném provozu daleko častěji. Autobusy 21 Ab jsou často vedeny jako muzejní kusy, přestože jejich výroba začala v roce 1995 a poslední vůz byl vyroben v roce 2001. Zajímavý je také fakt, že v roce 2000 byla vyrobena karosérie pro autobus s pohonem na CNG.*2)
Provoz autobusů typu 21 Ab byl v Plzni ukončen v roce 2009, přesto si PMDP jedno vozidlo (opraveno) uchovávají jako muzejní kus. Autobus (PMB 01-46) se objevil v nedávné době v sídle společnosti ZLINER, kde na něm byla provedena oprava. Ta se týkala zejména podvozku, podlahy interiéru, opravy karoserie a vnějšího nástřiku autobusu do firemních barev PMDP
*1) Zdroj: seznam-autobusu.cz *2) Zdroj: wikipedie
BUSportál: Autobusy 21 Ab, zakoupené z různých českých měst pro přestavbu na trolejbus s pomocnými bateriemi, najdeme v maďarském Szegedu. Vozy, které se v ČR uchovávají jako historické, se v Maďarsku mění v nově provozované.