Foto Karosa.
Z Karosáře Plus 1/06. Rozhovor Petra Šovčíka s Miroslavem Čihákem, vedoucího oddělení měřící skupiny zkušebny společnosti Karosa. Fotografie z polární cesty.
Z Karosáře Plus 1/06. Rozhovor Petra Šovčíka s Miroslavem Čihákem, vedoucího oddělení měřící skupiny zkušebny společnosti Karosa. Fotografie z polární cesty.
V polovině ledna letošního roku vyjel z Karosy Vysoké Mýto nový autobus Arway na téměř měsíční cestu k severnímu polárnímu kruhu. Cílem testy bylo testovat odolnost autobusu v mimořádných klimatických podmínkách finského Laponska. Těsně po návratu jsme o podrobnosti požádali Miroslava Čiháka, vedoucího oddělení měřící skupiny zkušebny.
Co vás vedlo k uskutečnění takového testu autobusu Arway ?
Co vás vedlo k uskutečnění takového testu autobusu Arway ?
Linkový autobus Arway je evropským autobusem určeným především pro evropský trh. Musí proto splňovat podmínky bezpečného a spolehlivého provozu v každém klimatu a za každého počasí, které tento kontinent nabízí, to znamená také v podmínkách extrémního horka nebo mrazu. Po úspěšném letním testu, který byl uskutečněn v nejteplejší části Evropy v jižní Andalusii, následoval tento zimní test realizovaný v Laponsku v oblasti jezera Inari, hluboko za severním polárním kruhem.Co bylo hlavním cílem zkoušek ?
Musím říct, že se zde nedělal žádný prvotní výzkum. Všechny důležité systémy jako jsou systém pro snižování motorových emisí DeNOx1, okruh chlazení, topení, palivový a hydrostatický okruh, startovatelnost motoru, to vše bylo úspěšně prověřeno již při zkouškách v klimatické mrazové komoře. Zimní test jsme pojali hlavně jako opakované ověřování správné funkce těchto vozidlových systémů během startování, rozmrazování a studených výjezdů kompletně zamrzlého autobusu. Vše se provádělo znovu a znovu tak, aby byly získány i poznatky o dostatečné spolehlivosti. Provést tyto aktivity v České republice v přesně naplánovaném termínu vzhledem k počasí není jednoduché. Právě proto byla zvolena oblast severního Finska, kde se podle dostupných dlouhodobých statistik pohybují průměrné lednové teploty okolo -18°C.S kolika autobusy jste vyjeli a kolik lidí se zúčastnilo ?
S jedním prototypem Arway N. Posádku tvořili 2 pracovníci prototypové dílny a 1 zkušební technik. Ve stejném termínu a oblasti byly našimi spolupracovníky z Irisbus Italy testovány také 2 nízkopodlažní prototypy Cityclass a Europolis.Předcházela výjezdu nějaká zvláštní příprava ?
Samozřejmě. Předpokládali jsme, že při dlouhodobém vyjasnění mohou teploty v této oblasti poklesnout i pod -30°C, což se nám také potvrdilo. Při provozu v takovýchto podmínkách je nutné věnovat přípravě náležitou pozornost, zvláště všem provozním náplním, naftě, zimním pneumatikám a sněhovým řetězům, kapacitě autobaterií atd.Jak dlouho vám trvala cesta a jak dlouho jste se v Laponsku zdrželi ?
Pracovní mise i s cestou trvala 22 dní a ujelo se při ní celkem 8 000 km. Z Vysokého Mýta jsme vyjeli 16. ledna. Z přístavu v severoněmeckém Rostocku jsme použili lodní trajekt do švédského Trelleborgu. Odtud přes Stockholm a následně podél pobřeží Botnického zálivu jsme projeli přes celé Švédsko od jihu k severu až na finské hranice. Potom jsme pokračovali do Rovaniemi, „hlavního“ města Laponska, ležícím na severním polárním kruhu, a dále na sever až do městečka Ivalo. Ve finské části Laponska jsme strávili celkem 15 dní.Říkal jste, že jste zažili i silné mrazy. Splnilo tedy počasí za polárním kruhem vaše očekávání ?
Ano. Ranní teploty se většinou pohybovaly od -15°C do -25°C. Zažili jsme však také relativně „teplejší“ dny (-5°C) i extrémní mrazy (-37°C). Provoz nám občas ztěžovalo velmi husté sněžení, zledovatělý povrch silnic, ale také krátký 6-ti hodinový den.Setkali jste se s nějakou zajímavostí, nebo něčím neobvyklým ?
Zajímavostí byla celá řada. Exotické místo, podnebí, tundra, zimní zkoušení evropských automobilek, ……V Rovaniemi jsme se několikrát míjeli s Axerem, vyrobeným ve Vysokém Mýtě. Bylo to pro nás velmi potěšující potkávat něco tak specificky domácího 3 000 kilometrů od našich domovů.Získali jste mnoho cenných informací o chování autobusu, jak je hodláte dále využít ?
Všechny naše poznatky budou detailně rozebrány a analyzovány. Nabyté znalosti a zkušenosti budou využity nejen pro standardní sériovou produkci výrobkové řady Arway, ale také pro její arktickou modifikaci.Za rozhovor poděkoval Peter Šovčík.
Foto Karosa.
Foto Karosa.
Foto Karosa.

Dopravní podnik města Brna pořídí 37 kloubových autobusů od…
Mercedes-Benz Citaro GÜ pro náhradní dopravu za vlaky
Opava očekává první elektrobusy a koupí 22 nových vozidel


