Americký Kongres směřuje k zákazu nákupu čínských autobusů a vlaků
Autobusy BYD provozuje například největší dopravce ve státě Indiana IndyGo. Foto BYD

Spojené státy americké se obávají dotované čínské konkurence a špionáže. Připravují zákon o zákazu financovat ze státních peněz nákup vozidel vyrobených čínskými společnostmi.
Spojené státy americké se obávají dotované čínské konkurence a špionáže. Připravují zákon o zákazu financovat ze státních peněz nákup vozidel vyrobených čínskými společnostmi.
Kongres v USA pracuje na zákazu federální podpory nákupu kolejových vozidel a autobusů od čínských státem vlastněných nebo kontrolovaných společností. Návrh zákonů schválila Sněmovna i Senát a budou následovat rozhovory o definitivní verzi. Jejich záměrem je omezit přístup Číny na americký trh.

Legislativa je reakcí na rychlý růst americké dceřiné společnosti čínské státní CRRC Corp., která významně proniká na americký trh s železničními vozidly. Vztahovat se má i na autobusy, kde směřuje k BYD Co., čínské společnosti, která prodává elektrické autobusy na americký trh prostřednictvím své dcery BYD Motors LLC.

Expanze čínských výrobců znepokojuje jak americké výrobce, kteří tvrdí, že dostávají od státu velké částky na podporu mezinárodní expanze, i agenturám pro národní bezpečnost, které se obávají sledování a špionáže prostřednictvím kamer, wi-fi a dalších zařízení ve vozidlech. Zastánci zákazu jsou přesvědčeni, že omezení ochrání americký průmysl před dotovanými čínskými společnostmi, píše Wall Street Journal.

Čína veškerá obvinění odmítla, a to jak ve věci bezpečnostní hrozby vůči USA, tak ovlivňování soutěží s pomocí státních dotací.

Originál článek (zpoplatněn) Wall Street Journal

Minulý týden oznámilo Ministerstvo dopravy USA poskytnutí grantu ve výši 84,9 milionů USD na projekty nákupu nízkoemisních a bezemisních autobusů a budování příslušné infrastruktury.