Drobečková navigace
Společnosti Skupiny ÚJV pokrývají komplexní řetězec služeb při zavádění vodíkové ekonomiky do praxe – od výzkumu a vývoje, přes projektování povolovací řízení a inženýring až po výstavbu zařízení. Nástup vodíkových technologií v ČR je úzce spojen s projektem trojitě hybridního vodíkového autobusu (Trihybus) a první plnicí stanice v Neratovicích, demonstračním systémem ukládání energie ze solárních panelů do vodíku nebo přenosným prototypem napájecího zdroje s vodíkovým palivovým článkem. Na naše pilotní projekty navazuje široké portfolio inovativních služeb pro státní správu i komerční zákazníky v oblasti vodíkové dopravy a infrastruktury, využití akumulace energie do vodíku a dekarbonizaci průmyslu. Vývoj v oboru vodíkových technologií je u nás zaměřen na aplikace v energetice i v dopravě.
Postup zpracování LCA vychází z technických norem ČSN EN 14 040 a 14 044 a zahrnuje:
Environmentální prohlášení (značení) obecně, je deklarace vlastností produktu zákazníkovi. Environmentální prohlášení III. typu (zkráceně EPD z angl. Environmental Product Declaration) je dobrovolný a transparentní certifikační nástroj environmentálního prohlášení, založený na LCA analýze. Jedná se o nejkomplexnější a nejvíce důvěryhodný typ environmentálního prohlášení, protože je založeno na LCA, ověřeno třetí stranou a certifikováno pověřenou certifikační institucí. Environmentální značení III. typu je řízeno normou ČSN EN ISO 14 025.
Postup získání EPD:
Například může jít o:
Jaké suroviny jsou kritické?
Vzhledem k závislosti světových ekonomik na surovinách je identifikace kritických surovin zásadní. Metodika jejich určení však není stále ustálená a existuje více možných přístupů. V EU byla zřízena pracovní skupina, která jako kritické označila takové suroviny, které mají vysoký ekonomický význam pro EU a vysoké riziko narušení dodávek. Z pohledu podniku však mohou být kritické i jiné suroviny.
Co nabízíme?
Jak probíhá příprava ESG reportu dle GRI?
Systém ukládání přebytků energie z fotovoltaických panelů do vodíku v areálu ÚJV Řež se skládá z fotovoltaické elektrárny, elektrolyzéru PEM (elektrická energie – vodík), zásobníku na stlačený vodík, palivového článku PEM (vodík – elektrická energie) a připojení do distribuční sítě.
Schéma propojení fotovoltaických panelů a vodíkového akumulačního systému:
Uložit
Městský autobus s trojitě hybridním elektrickým pohonem a vodíkovými palivovými články) + čerpací stanice vodíku v Neratovicích.
Projektového konsorcia se pod vedením ÚJV Řež účastní Centrum výzkumu Řež, s.r.o., CZECHOSLOVAK GROUP a. s., DEVINN s.r.o. a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.
Kromě vývoje elektrifikovaného pohonu je do projektu zahrnuto také řešení problémů, které ovlivňují užitné vlastnosti bezemisního nákladního automobilu. Jsou způsobeny zejména externími podmínkami prostředí, v němž jsou tato vozidla provozována – jedná se o většinou těžce přístupná místa (lesy), lokality s vysokou prašností (staveniště, doly) nebo extrémní klimatické podmínky (armáda, hasičské sbory, záchranáři). Tyto podmínky mohou mít negativní vliv na životnost palivového článku a tím i spolehlivost vozidel. Projekt se proto také zaměří například na eliminace vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů, optimalizaci startu za nízkých teplot a další užitné vlastnosti tak, aby nákladní auta s vodíkovým pohonem obstály všude tam, kde se dnes používají vozidla s konvenčním spalovacím motorem na fosilní paliva.
Projekt FW03010014 Vývoj nákladního vozidla s vodíkovým palivovým článkem.
je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury
ČR v rámci Programu TREND.
Dojezd elektromobilů je limitován velikostí kapacity baterií, která je vzhledem k hmotnosti a velikosti omezená, což vede ke zkrácení jejich dojezdu. Výzkum a vývoj vodíkového prodlužovače dojezdu pro užitková vozidla umožní kombinovat výhody bezemisního provozu s požadovanou operační dobou a porovnatelnou dobou plnění nádrží se stávajícími vozidly se spalovacími motory.
Dílčí cíle projektu jsou následující:
„Tento projekt byl realizován za finanční podpory z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu v programu TRIO“.
Projektová studie shromáždila vstupní data, zejména z neelektrifikovaných tratí, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého norským výzkumným institutem SINTEF byla provedena technickoekonomická analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivými technologickými, ekonomickými a environmentálními předpoklady pro nasazení vodíkových vlaků, které v budoucnu mohou nahradit dieselové soupravy. Výsledky projektu byly zveřejněny v červenci 2024.
Projekt byl založen na bilaterální spolupráci mezi českým konsorciem a společností SINTEF. České konsorcium shromažďuje a zpracovává místní data, SINTEF tato data využil pro simulaci a výpočet technickoekonomických analýz. Z této mezinárodní spolupráce budou partneři těžit podklady pro konkurenceschopné zavádění technologií s nízkými emisemi uhlíku v oblasti vlakové dopravy.
Shrnutí a závěrečná zpráva: Technicko-ekonomická studie – Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích
Podívejte se na video: https://youtube.com/watch?v=zY0tAVX7tpo&si=fZ3MlDpIpKm6SE0R
Během workshopu byly představeny předběžné výsledky projektu v rámci těchto prezentací:
V rámci přípravy tématu poskytl Lukáš Polák také rozhovor pro Hytep: Rozhovor s Lukášem Polákem z ÚJV ŘEŽ k projektu Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích (RegioHyt) - Česká vodíková technologická platforma (hytep.cz)
Semináře v Inovačním centru v Ústí nad Labem se zúčastnilo více než 50 odborníků z oblasti vodíkových technologií, zástupci státní správy a také médií. Úvodní příspěvek Jana Perůtky z Centra dopravního výzkumu, v. v. i. se zabýval metodikou výběru tratí / linek železnic. Následovala prezentace Martina Paidara z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze na téma Výroba vodíku v ČR a její uhlíková stopa. Lukáš Polák z ÚJV Řež představil technicko-ekonomické hodnocení jednotlivých linek a také závěry pro studii proveditelnosti. Závěrečné slovo měl Karel Tichý z Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje, který hovořil o praktických krocích k rozvoji využití vodíku v Ústeckém kraji na příkladech rozpracovaných projektů. Po všech prezentacích následovala odborná diskuse s účastníky.
V rámci projektu se v úterý 25. dubna 2023 v norském Lillestrømu konal, v pořadí druhý, workshop s názvem „Workshop on hydrogen and zero-emission trains“. Za účasti zástupců českých a norských řešitelů projektu proběhla prezentace a vyhodnocení dosavadních výsledků. Prezentovány byly například odlišné podmínky produkce vodíku v Česku a Norsku, došlo i na porovnání profilu a charakteru železniční sítě obou zemí. Program workshopu soustředil pozornost také na zvýšení povědomí o možnostech využití vodíku v bezemisní železniční dopravě s cílem iniciovat tím diskusi mezi výzkumnými, státními a soukromými institucemi. Kromě organizací participujících na projektu, se jednání účastnili i zástupci společností Ballard a Maintech. Společnost Ballard je jedním z největších dodavatelů vodíkových palivových článků na světě, společnost Maintech se zaměřuje na produkci bezemisního vodíku v Norsku.
Dne 6. dubna 2022 proběhl kontrolní den a technické jednání k výzkumnému projektu TO01000324 Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích. Setkání se účastnili zástupci ÚJV Řež, VÚŽ, VŠCHT, HYTEP a norského partnera společnosti SINTEF. Nad rámec řešitelského týmu byli přítomni i zástupci Centra dopravního výzkumu a Správy železnic. V rámci setkání byly diskutovány probíhající práce ve smyslu výběru tratí vhodných pro potenciální nasazení vodíkových vlaků a sběru dat pro následné technickoekonomické posouzení. Diskutovány byly i stávající a plánované zdroje vodíku v ČR. Po technickém jednání se měli možnost všichni účastníci seznámit s vodíkovým hospodářstvím v ÚJV i dalšími výzkumnými projekty.
Ve středu 10. listopadu 2021 se v Konferenčním centru ÚJV Řež konal prezenční workshop pořádaný HYTEP – Českou vodíkovou platformou. Workshop se uskutečnil v rámci projektu TA ČR TO01000324 „Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích“, který je financován z fondů EHP. V rámci workshopu byl představen předběžný přístup a směřování projektu všem zúčastněným stranám, a to se záměrem získání zpětné vazby.
Workshop byl hojně navštíven odborníky na železniční dopravu a vědeckými pracovníky, přičemž záštitu mu poskytl Ing. Aleš Doucek, Ph.D., který se také ujal úvodního slova. Po něm se svou prezentací vystoupil doc. Ing. Martin Paidar, Ph.D. z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, který představil výrobu vodíku a její uhlíkovou stopu v ČR. Na něj navázal Ing. Marek Pětioký, Ph.D. z Výzkumného ústavu železničního se svým vystoupením ohledně způsobu výběru tratí zvolených pro simulaci. Celý workshop pak svým vystoupením zakončil Ing. Lukáš Polák z ÚJV Řež, který se věnoval tématu metodologie simulace a jejím očekávaným výsledkům. Mezi jednotlivými bloky workshopu byl dán účastníkům prostor pro dotazy a doplnění diskutovaného tématu, v přestávkách tak probíhala živá diskuse. Mezi pozvanými účastníky byli zástupci z řad ÚJV Řež, České vodíkové platformy, Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, Českého vysokého učení technického v Praze, Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, Výzkumného ústavu železničního, Správy železnic, Centra dopravního výzkumu, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva dopravy, Moravskoslezského kraje, Moravskoslezského energetického centra, Státního fondu životního prostředí a společností Linde, DEVINN a Alstom. Závěrem lze shrnout, že workshop proběhl k plné spokojenosti pořádajících i všech účastníků.
Jednotlivé prezentace z tohoto semináře naleznete níže v sekci "Ke stažení".
Projekt Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích (TO01000324) byl podpořen částkou 545 598 € z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z Fondů EHP a Technologické agentury ČR v rámci Programu KAPPA.
www.eeagrants.org
Kontaktní osoba – Ing. Lukáš Polák
Další informace o projektu najdete zde.
Chceme, aby pro vás bylo procházení webu co nejpříjemnější. Proto používáme soubory cookies, které ho pomáhají neustále rozvíjet a zlepšovat. Navíc nám a našim partnerům umožňují zobrazovat relevantní obsah jen pro vás. Ke zpracování některých cookies potřebujeme váš souhlas, který nám dáte kliknutím na „Povolit všechny cookies“. Nastavení si můžete kdykoliv upravit. Poskytnuté informace jsou v bezpečí a nedostane se k nim, kdo nemá. Více najdete na stránce Informace o cookies.