Uveřejňujeme materiály, které BUS Portálu poskytl Svaz dopravy ČR
Uveřejňujeme materiály, které BUS Portálu poskytl Svaz dopravy ČR
K zavádění digitálních tachografů uveřejňujeme:
Z dopisu ředitele odboru silniční dopravy Miroslava Zeleného viceprezidentovi Svazu dopravy ČR Jaroslavu Hanákovi
... základní informace o aktuálním vývoji v oblasti zavádění digitálních tachografů, zvláště s ohledem na dvanáctiměsiční moratorium poskytnuté Evropskou komisí.

Ministerstvo dopravy se v průběhu posledních měsíců důsledně připravuje na zavádění digitálních tachografů v oblasti silniční dopravy a přijímá nutná opatření k zajištění evropských právních předpisů tak, aby byl ve lhůtách stanovených Evropskou komisí připraven základní systém výdeje a distribuce čipových karet do digitálních tachografů. Vzhledem k existenci objektivních překážek, na které poukazuje i Evropská komise, však nemůže dodržet plánované datum zavedení systému digitálních tachografů, kterým měl být 5. srpen 2004.

Evropská komise si byla vědoma vzniklého zpoždění a již po delší dobu pracovala na přijeti adekvátních opatření. Výsledkem je dvanáctiměsíční moratorium pro členské státy spočivající v prodloužení prováděcích lhůt na zavedení systěmu digitálních tachografů.
Dopis místopředsedkyně Evropské Komise Loyoly de Palacio poskytující oficiální informace o stanovení moratoria byl doručen Ministerstvu dopravy dne 28.4.2004.

Na základě záznamu z porady ministra dopravy konané dne 14. května 2004 si Vás dovoluji informovat, že Česká republika přistupuje k moratoriu v oblasti zavádění digitálních tachografů. Ministr dopravy souhlasí s přijetím navrhovaných přechodných opatření, aby bylo zajištěno a usnadněno řádné fungování vnitřního trhu. Ve smyslu bodu 4 přechodných opatření pak Česká republika nebude provádět registrace vozidel s digitálním tachografem do doby, než bude schopna vydávat čipové karty do digitálních tachografů.
Dopis místopředsedkyně Evropské Komise Loyoly de Palacio ministerstvu dopravy.
V návaznosti na jednání, která proběhla 9. března 2004 na zasedání Rady ve složení pro dopravu bych Vás chtěla informovat o navrženém prodloužení prováděcích lhůt souvisejících se zaváděním digitálního tachografu.

Jak jistě víte, rychlé zavedení digitálního tachografu výrazně přispěje k bezpečnosti dopravy, protože zajistí dodržováni dob řízení a odpočinku ze strany profesionálních řidičů. Zpožděni výměny tachografů při předkládání svých zařízení ke schválení typu však bohužel způsobilo, že je nutné odložit navrhované datum zavedení digitálního tachografu, kterým měl být srpen tohoto roku. Na zasedání Rady ve složení pro dopravu, které se konalo 9. března, však bylo uvedeno, že v posledních několika měsících jeden výrobce tachografů a několik výrobců čipových karet učinili významný pokrok při předkládání svého zařízení ke schválení typu. Očekává se proto, že zařízení bude schváleno jako typ do května tohoto roku a bude možné ho začít instalovat do vozidel. Ostatní výrobci tachografů by měli tohoto příkladu následovat později během roku.

Některé členské státy chtějí vydávat tachografové karty a registrovat nová vozidla s digitálními tachografy, jakmile to bude možné, jiné členské státy postupují pomaleji. Takovým členským státům je třeba více času na přípravu prodloužením lhůt na zavedení digitálního tachografu.

V této složité situaci je naprosto nutné poskytnout členským státům, průmyslu a dopravcům jasný výhled. Předložení návrhu na prodloužení prováděcích lhůt pomocí změny právních předpisů však nepřinese požadovanou jistotu. Výsledek jakéhokoli legislativního návrhu na prodloužení prováděcí lhůty není jasný a není možné předpovědět, kdy bude takový návrh přijat.

Proto Vás, stejně jako ostatní členské státy a přistupující země, informuji, že Komise místo předložení návrhu na prodloužení lhůt změnou nařízení Rady (ES) č. 2135/98 poskytne dvanáctiměsíční moratorium, které začne plynout 5. srpna 2004 (tedy v den současné lhůty pro instalaci digitálního tachografu do všech nových autobusů a nákladních vozidel). Moratorium poskytne každému členskému státu jasný časový rozvrh, který mu umožní přijmout příslušná opatření pro zajištění rychlého zavedení digitálního tachografu.

Kromě prodloužení lhůty a s tím, že zavádění digitálních tachografů bude uvnitř Evropské unie probíhat různým tempem {což se předpokládalo již v nařízení), budou muset členské státy během moratoria zavést přechodná opatření. Tato opatření by měla sloužit jako pokyny pro vnitrostátní orgány odpovědné za registraci nových vozidel se záznamovým zařízením a za vynucování dob řízení a odpočinku, aby bylo zajištěno a usnadněno řádné fungování vnitřního trhu. Kromě- toho by tato opatření měla umožnit dostatečnou flexibilitu těm členským státům, které chtějí zavést digitální tachograf před koncem prodloužené lhůty.

Přechodná opatření musejí obsahovat tyto hlavní prvky:
  • Členské státy musejí zajistit, že během prodloužené lhůty budou všechna vozidla, na něž se vztahuje nařízení Rady (ES) č.3820/85, vybavena digitálním nebo analogovým záznamovým zařízením;
  • orgány členského státu povolí výrobcům vozidel instalovat současné analogové tachografy do nových vozidel od 5. srpna 2004 nejpozději do 5. srpna 2005, což je poslední den moratoria;
  • orgány členského státu budou registrovat nová vozidla vybavená současným analogovým tachografem nebo digitálním tachografem od 5. srpna 2004 nejpozději do 5. srpna 2005, což je poslední den moratoria;
  • orgány členského státu nebudou provádět registraci vozidel s digitálním tachografem, pokud členský stát nebude schopen vydávat tachografové karty;
  • pokud jde o vynucování, bude používání analogového tachografu povoleno a respektováno u všech vozidel, která byla registrována v Evropské unii před dnem uplynutí prodloužené lhůty.
Závěrem lze říci, že s ohledem na nejistotu výsledků legislativního návrhu na prodloužení lhůty spolu s legitimním očekáváním průmyslu, dopravců a členských států, které jsou připraveny zavést digitální tachograf dříve a vynaložily za tímto účelem podstatné investice, bude dvanáctiměsíční moratorium nejvhodnějším prostředkem pro realistické a rychlé zavedeni digitálních tachografů v celé Evropské unii.

Komise bude dále přezkoumávat situaci s Vašimi odborníky, průmyslem a jinými zainteresovanými stranami prostřednictvím příslušných orgánů, například na setkání odborníků v rámci projektu zavádění digitálního tachografu.
Zdroj: Svaz dopravy ČR