Aktuálně: Vývoj alternativních pohonů u autobusů v Evropě

V Evropě jezdilo od roku 2012 více než 15 000  elektrických autobusů, nejvíce značky Solaris. V I. pololetí 2023 bylo registrováno 2 567 vozidel a Solaris je zatím i letos lídrem trhu s bateriovými elektrickými autobusy. U vodíku vede CaetanoBus. Nejvíce bezemisních autobusů v roce 2023 přijelo do Velké Británie a Norska. Statistiky poskytuje poradenská společnost Chatrou CME Solutions.

V Evropě jezdilo od roku 2012 více než 15 000  elektrických autobusů, nejvíce značky Solaris. V I. pololetí 2023 bylo registrováno 2 567 vozidel a Solaris je zatím i letos lídrem trhu s bateriovými elektrickými autobusy. U vodíku vede CaetanoBus. Nejvíce bezemisních autobusů v roce 2023 přijelo do Velké Británie a Norska. Statistiky poskytuje poradenská společnost Chatrou CME Solutions.

Souhrnný vývoj o hybridních, CNG, elektrických a vodíkových alternativních pohonech zpracovává Wim Chatrou na základě registračních údajů od oficiálních úřadů v každé zemi a obsahuje pouze uskutečněné dodávky výrobců. Od roku 2020 zahrnuje země EU27 + Spojené království (UK) + Island (ICE) + Norsko (NO) + Švýcarsko (CH). Ve čtvrtletních datech 2023 bohužel chybí Slovensko (SK), Chorvatsko (HR), Bulharsko (BG), Kypr (CY) a Malta (MT).

Za 11,5 let (od roku 2012 do 2. čtvrtletí 2023) bylo registrováno celkem 2 567 elektrických autobusů (kromě trolejbusů), 1 863 hybridních autobusů, 1 454 autobusů na CNG a 96 vodíkových autobusů.

V první polovině roku 2023 jde o o 5 980 registrovaných autobusů s alternativním pohonem. To je o 34 % více než 4 452 ks v první polovině roku 2022 díky vyššímu objemu hybridních a elektrických autobusů.

Celkový objem trhu s autobusy (včetně konvenčního pohonu) je také v první polovině roku 2023 vyšší ve srovnání s první polovinou roku 2022, a to o 16,9 % (13 853 ks vozidel):

Městské autobusy zaznamenaly meziroční nárůst o 12,54 %, z 6 019 ks v prvním pololetí 2022 se zvýšily na 6 773 ks. Meziměstských autobusů bylo registrováno o 6,6 % více, z 3 730 ks se počet zvýšil na 3 978 ks. Oživuje také trh s dálkovými autokary, zvýšil se o téměř 50 %, z 2 099 ks v roce 2022 na 3 102 v letošním prvním pololetí. Přičemž rekordní byl rok 2019 s 6 111 registrovanými autokary.  

Srovnání alternativních pohonů podle prvního pololetí let 2021/2022/2023:

73,5 % všech městských autobusů registrovaných v první polovině roku 2023 mělo alternativní pohon. 37,5 % mělo nulové emise (BEV a vodík) - v první polovině roku 2021 by bylo 22,4 %, tzn. za dva roky nárůst o 15 %. Celkově objem BEV autobusů vzrostl z 1 385 v první polovině roku 2021 na 2 567 v první polovině roku 2023; nárůst o 85 % za 2 roky. Celkový objem autobusů CNG/NGT je od roku 2021 na stabilní úrovni, stejně jako meziměstských. Objem hybridních autobusů se v posledních letech mění. S uvedením nového Intoura rychle roste počet hybridních autobusů v meziměstském segmentu: zatímco v první polovině roku 2021 a 2022 nebyl registrován žádný autobus, v první polovině roku 2023 to bylo 422 ks.

Z celkových 2 567 elektrických autobusů v roce 2023 vede značka Solaris s 421 registracemi, následuje MAN s 260 registracemi, BYD-Alexander Dennis s 223 registracemi, BYD s 203 ks, Yutong s 200 ks, Volvo 145 ks, Wrightbus 140 ks, Iveco - Heuliez 131 ks a další. S 32 ks se do analýzy Wima Chatrou zařadil také SOR Libchavy s 32 elektrickými autobusy.

Podle zemí vede Velká Británie s celkovým počtem 524 elektrobusů (20,4 %). Druhé je Norsko (!) s celkovým počtem 346 elektrobusů (13,5 %), následuje Německo s 279 elektrobusy (11,6 %) a Španělsko s 260 registracemi a podílem 9,2 %.

Celkem bylo v Evropě od roku 2012 registrováno více než 15 000 elektrických městských autobusů. Lídrem je s celkovým počtem 1 884 elektrických autobusů a tržním podílem 12,4 % Solaris. Číslo dvě je čínský BYD s 1 613 registracemi (10,6 %), následuje BYD-Alexander Dennis s počtem 1 419 autobusů (9,8 %) a VDL Bus & Coach s počtem 1 338 autobusů (8,8 %). Mezi 709 „ostatních“ patří SOR Libchavy se 157 registrovanými autobusy a další výrobci jako Mellor, Scania, Guangtong Bus, Temsa a další, z nichž 12 ukončilo v posledních 11 letech výrobu.

Z celkového počtu 15 222 elektrických autobusů jezdí nejvíce ve Spojeném království, s flotilou 2 359 elektrobusů jde o 15,5 %. Těsným následovníkem je Německo s 2 106 autobusy (13,8 %). Třetí zemí je Francie s 1 739 autobusy a podílem 11,4 %, následovaná Nizozemskem.

V prvním pololetí 2023 bylo registrováno 96 autobusů na vodík. Jde o téměř dvojnásobný nárůst proti roku 2022, kdy bylo registrováno jen 52 autobusů na hydrogen. U totoho pohonu je jedničkou s 28 ks Caetano, těsně ho následuje Van Hool s 26 registracemi, dále Wrightbus s 15 registracemi, Solaris a Alexander Dennis po 13 ks a Mercedes 1 ks.

Jde o téměř dvojnásobný nárůst proti roku 2022, kdy bylo registrováno jen 52 autobusů na hydrogen. U totoho pohonu je jedničkou s 28 ks Caetano, těsně ho následuje Van Hool s 26 registracemi, dále Wrightbus s 15 registracemi.

S celkem 29 autobusy (30,2 %) vede Německo, Spojené království je druhé s celkem 28 vodíkovými autobusy (29,2 %), následuje Francie s 23 vodíkovými autobusy (24,0 %), Španělsko a Nizozemsko po 7 autobusech a Portugalsko registrovalo 2 autobusy s palivovými články.

K 1. červenci jezdí po Evropě celkem 466 vodíkových městských autobusů. Za 11,5 roku je lídrem trhu stále Van Hool s celkovým počtem 132 vodíkových autobusů a tržním podílem 28,3 %. Druhý je Solaris se 117 registracemi (25,1 %), následovaný Wrightbus s celkem 97 autobusy (20,8 %). Caetano je čtvrtý s 68 registracemi (14,6 %). Následuje Safra s 24 a Alexander Dennis s 13 registracemi a další.

Nejvíce autoubusů s pohonem na vodík jezdí v Německu - 167 elektrobusů (35,8 %). Následuje Velká Británie se 109 autobusy (23,4 %). Na třetí příčce je Nizozemsko s 65 autobusy a podílem 13,9 %, následuje Francie, Španělsko, Itálie, Rakousko.


Aktuálně: Vývoj alternativních pohonů u autobusů v Evropě
Aktuálně: Vývoj alternativních pohonů u autobusů v Evropě
Aktuálně: Vývoj alternativních pohonů u autobusů v Evropě
Aktuálně: Vývoj alternativních pohonů u autobusů v Evropě