Po roce 1989 se v Československu začíná zásadně měnit politická a hospodářská situace. Velké národní podniky ČSAD KNV se rozpadají na menší společnosti - státní podniky, které se následně privatizují.
Tento vývoj dopadl i na oblast Středních Čech. Po roce 1990 končí svoji činnost národní podnik ČSAD – KNV Praha, který působil na území celého Středočeského kraje a zabezpečoval dopravu osobní, nákladní, spediční a další služby s dopravou spojené. Z tohoto podniku, který měl před rokem 1989 téměř 15 000 zaměstnanců, vzniká řada menších státních podniků a postupně dochází k jejich privatizaci.
Jejich vlastníci a manažeři, kteří se ocitli v zcela novém prostředí, záhy vidí potřebu setkávat se a předávat si zkušenosti, jak firmy úspěšně budovat a rozvíjet, jak se vyhnout různým úskalím v podnikání, jak reagovat na nové právní předpisy a jak hájit své zájmy při jednáních se státní správou.
Na neformálních setkáních postupně vzniká myšlenka založit zájmové sdružení dopravců. Od myšlenky není daleko k realizaci. Dne 11. března 1992 šestnáct ředitelů státních podniků na svém jednání v Praze zakládá asociaci dopravců, která se následně mění na Asociaci dopravních, spedičních a servisních společností Středních Čech (ADSSS). Tento název lépe vyjadřuje činnost a působení asociace. Prvými členy představenstva byli zvoleni pánové Antonín Chrástecký za ČSAD Rakovník s.p., František Neterda za ČSAD Benešov s.p., Bohuslav Březina za ČSAD Kutná Hora s.p. a Radomír Ryml za ČSAD Mladá Boleslav s.p.. Do revizní komise pánové Milan Patka za ČSAD Ingsped Praha a.s., Zdeněk Kolář za ČSAD Technické a zásobovací služby Praha a.s. a Ivan Ďurmek za ČSAD Slaný s.p..
ADSSS se od svého začátku aktivně účastní budování a změn ve sdružení ČESMAD a Svazu dopravy ČR, ve kterých má své zastoupení. Postupně se sbližuje i s asociací ADSSF, jejímž vyústěním byla Společná deklarace o spolupráci, která byla podepsána 5. ledna 1999 v Buchlovicích.
Od svého založení si ADSSS postupně získává prestiž a autoritu v jiných dopravních sdruženích, u státních orgánů a dalších organizací. Od roku 2000 probíhají pravidelná jednání s odbory dopravy okresních úřadů. Po vzniku Krajů je nastavena intenzivní spolupráce s odborem dopravy Středočeského kraje a Hlavního města Prahy, resp. jeho příspěvkovou organizací ROPID. Při přípravách nových legislativních předpisů v oblasti dopravní obslužnosti a programu na obnovu vozového parku spolupracuje ADSSS i s Ministerstvem dopravy.
Díky svým aktivitám si ADSSS postupně získává prestiž i u jiných nově vzniklých dopravních společností, z nichž se některé stávají členy ADSSS, která se tak rozrůstá až na 23 členů.
K vážnosti a důvěryhodnosti ADSSS výrazně přispěli zejména její reprezentanti, kteří se na rozdíl od krajských orgánů a zejména Ministerstva dopravy neměnili jak na běžícím pásu. Tak mohla ADSSS zachovat kontinuitu při řešení celé řady nedostatků spojených s provozováním dopravy.
Mezi členy představenstva, kteří dlouhodobě, po několik volebních období, hájili zájmy ADSSS patří zejména viceprezidenti Jan Kotík, Vladimír Hráský, Jan Čermák, Bohumil Krauz a František Neterda, který jediný působí v představenstvu od vzniku ADSSS dosud. Kromě funkce viceprezidenta byl 16 let jejím prezidentem. V revizní komisi dlouhodobě pracují zejména Radislav Rožánek a Ludomír Landa.
V posledních letech, tak jak do vedení členských firem přicházejí nové tváře, dochází i k částečným změnám v představenstvu ADSSS. Ve volbách v roce 2012 je novým prezidentem zvolen za tehdejší Veolii Transport Praha Daniel Adamka a za ČSAD Střední Čechy je zvolen do představenstva Štěpán Ševčík. Dosavadní dlouholetý prezident František Neterda se stává viceprezidentem. Výhodou ADSSS je tak i to, že dochází k postupnému předávání znalostí a pravomocí nové generaci zástupců členských společností. Posledních pět let představenstvo pracuje ve složení Daniel Adamka, František Neterda, Vladimír Hráský a Štěpán Ševčík. Na chod ADSSS dohlíží Revizní komise ve složení Ludomír Landa jako předseda a členové Radislav Rožánek a Pavel Kopřiva.
ADSSS od svého začátku hájí zájmy a práva svých členů a to zejména vůči okresním úřadům. V současné době je to Středočeský kraj, Hlavní město Praha, ROPID a nově vzniklý IDSK. Kromě období, kdy byl ve Středočeském kraji hejtmanem David Rath a situace v Kraji nebyla jednoduchá (např. dopravci obdrželi výpovědi smluv o zajišťování dopravní obslužnosti) je oboustranná spolupráce ku prospěchu všech stran.
Asociace je také důležitým odborným partnerem v jednání o nových zákonech, vyhláškách, cenovém výměru a též pomáhá při nalezení shody mezi zaměstnavateli a odbory při vyjednávání o Kolektivní smlouvě vyššího stupně.
Při ohlédnutí za uplynulými 25 lety existence ADSSS je vidět, že bylo vždy co řešit, co dělat ve prospěch členů ADSSS. Vždyť nejen doprava, ale i celé národní hospodářství se od roku 1989 postupně zcela změnilo a na to bylo třeba pružně reagovat.
Co dodat na závěr?
ADSSS za 25 let získala respekt a vážnost nejen v místě svého působení a to díky svým členům a všem partnerům, s nimiž věcně a bez emocí společně řešila problematiku řádného fungování dopravy. Všem, kteří se na tom podíleli, patří za to velké poděkování.
Věříme, že i v dalších letech bude ADSSS úspěšně hájit zájmy jejich členů a odvětví dopravy.
Za ADSSS: Ing. František Neteda, víceprezident ADSSS
U příležitosti tohoto významného výročí pořádá ADSSS pro své členy a hosty v pátek 22. září společenské setkání.
O výsledcích voleb do statutárních orgánu na dalších 5 let se dozvíte zde.
Pátrali jsme v "paměti" Busportálu a našli jsme zajímavé fotografie, které bez komentáře zveřejňujeme. Věříme, že se většina zúčastněných pozná.




















































