
Každoroční zpráva poskytuje přehled flotil vozidel na evropských silnicích. Po EU se pohybuje 680 tisíc autobusů, jejich průměrné stáří je 12 let a většina jezdí na naftu. Jen necelých 5 procent na CNG a alespoň částečně elektrický pohon mělo 5 procent autobusů. Česká republika patří mezi země s nejstarším vozovým parkem.
Každoroční zpráva poskytuje přehled flotil vozidel na evropských silnicích. Po EU se pohybuje 680 tisíc autobusů, jejich průměrné stáří je 12 let a většina jezdí na naftu. Jen necelých 5 procent na CNG a alespoň částečně elektrický pohon mělo 5 procent autobusů. Česká republika patří mezi země s nejstarším vozovým parkem.
Zpráva ACEA „Vozidla na evropských silnicích“ poskytuje nejnovější informace o aktuálním počtu automobilů, dodávek, nákladních automobilů a autobusů na evropských silnicích. Údaje o průměrném stáří podtrhují velmi důležitou skutečnost: může trvat roky, dokonce desetiletí, než budou starší vozidla nahrazena novějšími modely, které jsou vybaveny čistšími a ekologičtějšími technologiemi.
Letošní zpráva zjišťuje, že průměrné stáří všech typů vozidel kromě autobusů postupně roste, zatímco počet vozidel na silnicích se opět zvýšil. V roce 2023 bylo na silnicích EU 249 milionů osobních automobilů, což je o 1,4 % více než v předchozím roce. Roste i počet dodávek, kamionů a autobusů, jejich počet se meziročně zvýšil o 1,5 % na téměř 37 milionů. Tím se zvyšuje význam urychlení nástupu bateriových elektrických a dalších modelů s nulovými emisemi. Ze všech těchto typů vozidel vedou bateriové autobusy s téměř 2,5% podílem.
"Zpráva ukazuje, že i když legislativní cíle mohou přispět ke změně, jedná se pouze o malou část hlavolamu, kterým je dekarbonizace silniční dopravy. Evropa potřebuje realistickou cestu k dekarbonizaci automobilového průmyslu. Transformace v Evropě nepostupuje požadovaným tempem. Ekosystém jako celek se musí stát atraktivnějším pro zákazníky a současný regulační rámec by měl být revidován, aby podpořil širší soubor podmínek, jako je infrastruktura dobíjení a nákupní a daňové pobídky, aby se stimulovala poptávka po nových modelech a evropských silnicích se objevovala vozidla s nejčistšími a nejzelenějšími modely," Sigrid de Vries, generální ředitelka ACEA
V roce 2023 bylo v celé EU v provozu celkem 679 802 autobusů, z nichž více než polovina je v Itálii (100 078), Francii (93 928), Německu (84 628) a Polsku (81 754). V České republice jezdí 21 716 autobusů (+2,3 %)
Z celkem 30,1 milionu dodávek, byla polovina soustředěna ve třech zemích, ve Francii (6,5 milionu), Itálii (4,5 milionu) a Španělsku (4 miliony). V České republice jezdilo 635 tis. dodávek, což představuje 2,4 meziroční nárůst.
Po EU jezdilo 6 milionů středně a těžkých užitkových vozidel, což představuje 0,8 % nárůst ve srovnání s rokem 2022. Téměř polovinu z nich lze nalézt ve třech zemích: Itálii (978 039), Německu (977 673) a Polsku (832 294), Česká republika s ani ne 1 % nárůstem evidovala 188 370 vozidel.
Autobusy byly v roce 2023 staré v průměru 12,2 roku. Nejstarší jezdily v Řecku (17,6 let), těsně následované Rumunskem (17,5 let), Polskem (16,2 let) a Českou republikou (průměrné stáří 15 let). Pouze sedm zemí v EU mělo autobusový vozový park mladší než 10 let (Rakousko 5,8 let, Dánsko 8,4 let, Estonsko 9,8 let, Francie 7,8 let, Německo 8,1 let, Lucembursko 6,5 let, Švédsko 7 let) a Slovinsko 10 let.
Průměrné stáří lehkých užitkových vozidel v EU bylo 12,7 let. Mezi hlavními trhy měla nejstarší flotilu dodávek Itálie (14,8 let), těsně následovaná Španělskem (14,4 let). Česká republika s průměrným stářím 14,6 let se řadí na poslední příčky. Průměr snižuje Rakousko a Lucembursko (7 let).
Průměrné stáří nákladních automobilů bylo 14,1 roku, Česká republika s průměrným stářím 18,4 let obsadila třetí místo od konce žebříčku, starší vozy má jen Itálie (19,5 let) a poslední příčku obsadilo Řecko s nejstarším vozovým parkem (22,6 let). Nejnovější trucky jsou v Rakousku (6,8 roku) a Lucembursku (7,5 roku).
Pokud se týká pohonu, dieselové autobusy představovaly 89,2 % vozového parku EU, přičemž pouze 2,5 % bylo na baterie a 2,2 % hybridně elektrické. Významné podíly elektrobusů lze nalézt v Nizozemsku (17,7 %), Lucembursko (14,7 %) a Irsko (13,5 %). V ČR bylo jen 0,7 % bateriových, 9 % na CNG a 81,8 % naftových.
I v kategorii lehkých užitkových vozidel zůstala dominantní vozidla s naftovým pohonem s 90,5 % vozového parku, pouze 1,1 % dodávek je na baterie. V České republice jezdí 83 % dodávek na naftu, 12,3 % na benzín, 0,8 % na CNG a 0,2 % je bateriových elektrických.
96,4 % všech nákladních vozidel v EU jelo na naftu, benzín poháněl 0,6 % vozového parku. Pouze 0,1 % kamionů mělo pohonné ústrojí s nulovými emisemi. V ČR jelo na naftu 81,3 % vozidel.