ACEA: Vozidla na evropských silnicích
Ilustrační foto: Arriva v roce 2020 pořídila pro Plzeňský kraj více než 300 nových autobusů.

Každoroční zpráva poskytuje přehled flotil vozidel na evropských silnicích. Po EU se pohybuje 680 tisíc autobusů, jejich průměrné stáří je 12 let a většina jezdí na naftu. Jen necelých 5 procent na CNG a alespoň částečně elektrický pohon mělo 5 procent autobusů. Česká republika patří mezi země s nejstarším vozovým parkem.

Každoroční zpráva poskytuje přehled flotil vozidel na evropských silnicích. Po EU se pohybuje 680 tisíc autobusů, jejich průměrné stáří je 12 let a většina jezdí na naftu. Jen necelých 5 procent na CNG a alespoň částečně elektrický pohon mělo 5 procent autobusů. Česká republika patří mezi země s nejstarším vozovým parkem.

Zpráva ACEA „Vozidla na evropských silnicích“ poskytuje nejnovější informace o aktuálním počtu automobilů, dodávek, nákladních automobilů a autobusů na evropských silnicích. Údaje o průměrném stáří podtrhují velmi důležitou skutečnost: může trvat roky, dokonce desetiletí, než budou starší vozidla nahrazena novějšími modely, které jsou vybaveny čistšími a ekologičtějšími technologiemi.

Letošní zpráva zjišťuje, že průměrné stáří všech typů vozidel kromě autobusů postupně roste, zatímco počet vozidel na silnicích se opět zvýšil. V roce 2023 bylo na silnicích EU 249 milionů osobních automobilů, což je o 1,4 % více než v předchozím roce. Roste i počet dodávek, kamionů a autobusů, jejich počet se meziročně zvýšil o 1,5 % na téměř 37 milionů. Tím se zvyšuje význam urychlení nástupu bateriových elektrických a dalších modelů s nulovými emisemi. Ze všech těchto typů vozidel vedou bateriové autobusy s téměř 2,5% podílem.

"Zpráva ukazuje, že i když legislativní cíle mohou přispět ke změně, jedná se pouze o malou část hlavolamu, kterým je dekarbonizace silniční dopravy. Evropa potřebuje realistickou cestu k dekarbonizaci automobilového průmyslu. Transformace v Evropě nepostupuje požadovaným tempem. Ekosystém jako celek se musí stát atraktivnějším pro zákazníky a současný regulační rámec by měl být revidován, aby podpořil širší soubor podmínek, jako je infrastruktura dobíjení a nákupní a daňové pobídky, aby se stimulovala poptávka po nových modelech a evropských silnicích se objevovala vozidla s nejčistšími a nejzelenějšími modely," Sigrid de Vries, generální ředitelka ACEA

V roce 2023 bylo v celé EU v provozu celkem 679 802 autobusů, z nichž více než polovina je v Itálii (100 078), Francii (93 928), Německu (84 628) a Polsku (81 754). V České republice jezdí 21 716 autobusů (+2,3 %)

Z celkem 30,1 milionu dodávek, byla polovina soustředěna ve třech zemích, ve Francii (6,5 milionu), Itálii (4,5 milionu) a Španělsku (4 miliony). V České republice jezdilo 635 tis. dodávek, což představuje 2,4 meziroční nárůst.

Po EU jezdilo 6 milionů středně a těžkých užitkových vozidel, což představuje 0,8 % nárůst ve srovnání s rokem 2022. Téměř polovinu z nich lze nalézt ve třech zemích: Itálii (978 039), Německu (977 673) a Polsku (832 294), Česká republika s ani ne 1 % nárůstem evidovala 188 370 vozidel.

Autobusy byly v roce 2023 staré v průměru 12,2 roku. Nejstarší jezdily v Řecku (17,6 let), těsně následované Rumunskem (17,5 let), Polskem (16,2 let) a Českou republikou (průměrné stáří 15 let). Pouze sedm zemí v EU mělo autobusový vozový park mladší než 10 let (Rakousko 5,8 let, Dánsko 8,4 let, Estonsko 9,8 let, Francie 7,8 let, Německo 8,1 let, Lucembursko 6,5 let, Švédsko 7 let) a Slovinsko 10 let.

Průměrné stáří lehkých užitkových vozidel v EU bylo 12,7 let. Mezi hlavními trhy měla nejstarší flotilu dodávek Itálie (14,8 let), těsně následovaná Španělskem (14,4 let). Česká republika s průměrným stářím 14,6 let se řadí na poslední příčky. Průměr snižuje Rakousko a Lucembursko (7 let).

Průměrné stáří nákladních automobilů bylo 14,1 roku, Česká republika s průměrným stářím 18,4 let obsadila třetí místo od konce žebříčku, starší vozy má jen Itálie (19,5 let) a poslední příčku obsadilo Řecko s nejstarším vozovým parkem (22,6 let). Nejnovější trucky jsou v Rakousku (6,8 roku) a Lucembursku (7,5 roku).

Pokud se týká pohonu, dieselové autobusy představovaly 89,2 % vozového parku EU, přičemž pouze 2,5 % bylo na baterie a 2,2 % hybridně elektrické. Významné podíly elektrobusů lze nalézt v Nizozemsku (17,7 %), Lucembursko (14,7 %) a Irsko (13,5 %). V ČR bylo jen 0,7 % bateriových, 9 % na CNG a 81,8 % naftových.

I v kategorii lehkých užitkových vozidel zůstala dominantní vozidla s naftovým pohonem s 90,5 % vozového parku, pouze 1,1 % dodávek je na baterie. V České republice jezdí 83 % dodávek na naftu, 12,3 % na benzín, 0,8 % na CNG a 0,2 % je bateriových elektrických.

96,4 % všech nákladních vozidel v EU jelo na naftu, benzín poháněl 0,6 % vozového parku. Pouze 0,1 % kamionů mělo pohonné ústrojí s nulovými emisemi. V ČR jelo na naftu 81,3 % vozidel.

Zpráva ACEA Vozidla na evropských silnicích leden 2025