
Současné diskuse o potenciální iniciativě EU uzákonit firemní vozové parky s cílem zvýšit poptávku po vozidlech s nulovými emisemi (ZEV) se z velké části zaměřují na automobily, přičemž ignorují segment těžkých nákladních vozidel. Právě podpora přechodu firemních nákladních automobilů a autobusů by mohla přinést důležité výhody a posílit trh. Při současném tržním podílu ZEV pouze 2,3 procent (těžká nákladní vozidla > 3,5 t) a 15,6 procent (městské autobusy/autokary) těžká silniční doprava naléhavě potřebuje pobídky k urychlení obnovy vozového parku.
Současné diskuse o potenciální iniciativě EU uzákonit firemní vozové parky s cílem zvýšit poptávku po vozidlech s nulovými emisemi (ZEV) se z velké části zaměřují na automobily, přičemž ignorují segment těžkých nákladních vozidel. Právě podpora přechodu firemních nákladních automobilů a autobusů by mohla přinést důležité výhody a posílit trh. Při současném tržním podílu ZEV pouze 2,3 procent (těžká nákladní vozidla > 3,5 t) a 15,6 procent (městské autobusy/autokary) těžká silniční doprava naléhavě potřebuje pobídky k urychlení obnovy vozového parku.
Zatímco zvýšení podílu bezemisních vozů ve firemních flotilách lze podle ACEA snadno dosáhnout úpravou fiskálních režimů na vnitrostátní úrovni, segment těžkých nákladních vozidel vyžaduje cílený přístup a opatření nejen na úrovni EU, ale i na úrovni členských států:
- U vozidel a dopravních služeb upřednostňujte nákladní vozidla a autobusy s nulovými emisemi. Směrnice o čistých vozidlech by měla být přezkoumána a uvedena do souladu s ambiciózními cíli snížení CO2. Ustanovení o „evropském hodnotovém řetězci“ by mělo zdůraznit význam bezemisních technologií pro posílení evropské průmyslové základny a podporu hospodářské prosperity v tomto segmentu.
- Je třeba nařídit přepravcům a nákupčím přepravních služeb, aby postupně zvyšovali podíl svých zásilek odbavovaných vozidly s nulovými emisemi.
- Využít mechanismy financování EU, jako je Inovační fond nebo Sociální klimatický fond, k podpoře včasných a trvalých investic do ZEV pro provozovatele komerční silniční dopravy.
- Zavést ve všech členských státech poplatky CO2 za užívání silnic. Zajistit rychlé a konzistentní provádění směrnice o euroznámce a prodloužit úplné osvobození od mýtného pro vozidla s nulovými emisemi do roku 2030, aby se zvýšila jejich nákladová konkurenceschopnost.
- Přechod komerční silniční dopravy závisí na schopnosti Evropy vytvářet životaschopné obchodní případy pro provozovatele dopravy, protože nejdůležitějším faktorem pro toto odvětví jsou celkové náklady na vlastnictví (TCO) vozidel.
Zatímco výrobci vozidel dodávají vozidla s nulovými emisemi, přechod vyžaduje také sladění napříč automobilovým, dopravním, logistickým a energetickým hodnotovým řetězcem. Klíčovou roli při umožnění a urychlení přechodu na nulové emise na tomto trhu B2B, kde je vytváření životaschopných obchodních případů pro provozovatele dopravy zásadní, hrají hlavní roli cenová opatření. Bez schopnosti provozovat ZEV ziskově bude přechod postrádat dynamiku řízenou trhem a dopravci budou pomalí nebo nebudou investovat do vozidel s nulovými emisemi.