
Variace na téma ČSAD.
Československé dráhy, národní podnik a Československá automobilová doprava, národní podnik. Pomalu končí "Rok 60 let ČSAD",
Československé dráhy, národní podnik a Československá automobilová doprava, národní podnik. Pomalu končí "Rok 60 let ČSAD",
ve kterém se na BUSportálu sešla pestrá mozaika vzpomínek a obrazového materiálu, kterou ještě určitě rozšíříme.
Vzpomínky pamětníků jsou a budou na BUSportálu vítány, i když už nebudou pod hlavičkou 60 let ČSAD.
Po roce 1948 byly vybudovány okresní, resp. okrskové poštovní přepravní sítě s využitím kombinace železniční a automobilové dopravy. Na celém území státu byli z provozu pošt vyloučeni soukromí dopravci osob. Silniční dopravu pošty a její prostředky převzal stát v režii státního zajištění nebo použitím státních ČSAD. Zřizování i rozšiřování jakýchkoli soukromých podniků pro dopravu osob a nákladů bylo označeno jako hospodářsky nežádoucí.
V polovině února 1949 vydal ministr dopravy vyhlášku o znárodnění některých podniků pro pravidelnou silniční dopravu osob a nákladů, kterou oznámil, že dnem 30.12.1948 bylo znárodněno zestátněním 488 vyjmenovaných soukromých podniků (na Slovensku 121 podniků).
Znárodňovací a vyvlastňovací procesy trvaly několik let. Kromě znárodněných podniků pravidelné osobní i zájezdové dopravy bylo do struktury ČSAD začleněno mnoho drobných soukromých koncesionářů nákladní dopravy. To vše vedlo ke značnému roztříštění vozového parku. Velmi brzy se začaly budovat nové dílny, sklady a parkoviště, soustavně probíhal nábor pracovníků jak do provozu, tak i na místa technickohospodářských pracovníků.
Přes složitost situace přepravila ČSAD již v roce 1949 278 milionů cestujících. Do roku 1953 se tento objem zdvojnásobil. V roce 1952 byly ze závodů ČSAD se sídly v krajských městech vytvořeny samostatné podniky ČSAD.
Vzpomínky pamětníků jsou a budou na BUSportálu vítány, i když už nebudou pod hlavičkou 60 let ČSAD.
- 27.12.2009: 60 let ČSAD:Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
- 26.12.2009: 60 let ČSAD: Přehled základních informací ke vzniku a vývoji ČSAD na území.
- 9.9.2009: 60 let ČSAD:Ze Světa motorů 75 z března 1950. Autobusová doprava pracujících.
- 16.6.2009: 60 let ČSAD a 61 let ÚAN Florenc: Z alba 'Čéésáďáků' z Florence a Klíčova
- 17.6.2009: 60 let ČSAD: Z jízdního řádu 1949 aneb ...
- 22.4.2009: 60 let ČSAD: Byla to opravdu taková idyla ?
- 9.3.2009: 60 let ČSAD: Ze vzpomínek pamětníků .... Jiří Kaplan
- 20.3.2009: 60 let ČSAD: Řidiči a jejich Š 11.
- 23.3.2009: 60 let ČSAD: 49 let, 3 miliony kilometrů a 70 let celkem ...
- 2.4.2009: 60 let ČSAD: 'Čéésáďáci' z Florence a Klíčova se stále setkávají.
- 16.4.2009: 60 let ČSAD: Z fotoalba Břetislava Fialy.
- 17.4.2009: 60 let ČSAD: ČSAD Nymburk na fotografiích Miroslava Dědka.
Odkazy k tématu na slovenském BUSportálu
Po roce 1948 byly vybudovány okresní, resp. okrskové poštovní přepravní sítě s využitím kombinace železniční a automobilové dopravy. Na celém území státu byli z provozu pošt vyloučeni soukromí dopravci osob. Silniční dopravu pošty a její prostředky převzal stát v režii státního zajištění nebo použitím státních ČSAD. Zřizování i rozšiřování jakýchkoli soukromých podniků pro dopravu osob a nákladů bylo označeno jako hospodářsky nežádoucí.
V polovině února 1949 vydal ministr dopravy vyhlášku o znárodnění některých podniků pro pravidelnou silniční dopravu osob a nákladů, kterou oznámil, že dnem 30.12.1948 bylo znárodněno zestátněním 488 vyjmenovaných soukromých podniků (na Slovensku 121 podniků).
Znárodňovací a vyvlastňovací procesy trvaly několik let. Kromě znárodněných podniků pravidelné osobní i zájezdové dopravy bylo do struktury ČSAD začleněno mnoho drobných soukromých koncesionářů nákladní dopravy. To vše vedlo ke značnému roztříštění vozového parku. Velmi brzy se začaly budovat nové dílny, sklady a parkoviště, soustavně probíhal nábor pracovníků jak do provozu, tak i na místa technickohospodářských pracovníků.
Přes složitost situace přepravila ČSAD již v roce 1949 278 milionů cestujících. Do roku 1953 se tento objem zdvojnásobil. V roce 1952 byly ze závodů ČSAD se sídly v krajských městech vytvořeny samostatné podniky ČSAD.
Informace pochází z knihy Jaroslava Ryby K historii silniční dopravy na našem území.
Mimochodem, v době, kdy se značce "ČSAD" nevěstila žádná slibná budoucnost a internet byl v začátcích, si bystrá společnost s ČSAD v názvu zaregistrovala doménu, která se po čase stala alias jiné sympatické doméně - kdo to neví, ať to zkusí: www.csad.cz.
Dagmar Braunová