40. narozeniny oslavila nejstarší mezinárodní autobusová linka v poválečné historii ČR Brno-Wien. 5.září 1964 téměř souběžně vyjely z Brna a Vídně první pravidelné spoje.
40. narozeniny oslavila nejstarší mezinárodní autobusová linka v poválečné historii ČR Brno-Wien. 5.září 1964 téměř souběžně vyjely z Brna a Vídně první pravidelné spoje.
40. narozeniny oslavila nejstarší mezinárodní autobusové linka v poválečné historii ČR Brno - Wien, provozovaná
v současnosti společností Tourbus a.s., dceřinou společností ČSAD Brno holding ve spolupráci s rakouským partnerem
Postbus AG.
Oslava 10.9.2004 proběhla částečně v historickém duchu - symbolickou jízdu historickým autobusem po "vídeňské cestě".
Pečlivě udržovaný historický autobus Škoda 706 RTO Lux, který v nedávné době úspěšně absolvoval náročnou VETERAN TOUR Macocha, doplatil na jízdní přestávku.
Povrch vypuštěných nádrží na naftu zanesl palivové potrubí a tak starý autobus předal štafetu současnému modernímu autobusu MAN, který v současnosti do Vídně jezdí.
V průběhu cesty se naskytl pohled zadním oknem autobusu za rakouskou celnicí zpět do Mikulova, v současnosti něco běžného, v minulosti ovšem vyhrazený kromě elitních řidičů tehdejšího ČSAD Brno alespoň z české strany vybraným cestujícím.
Jízdy do rakouského vinařského městečka Poysdorfu se zúčastnili jak hosté z oblasti dopravy včetně řidičů z počátků provozu linky, tak i zástupci médií. Regionální ředitelka Postbusu pro Vídeň, Dolní Rakousko a Burgenland Petra Höfinger a generální ředitel Tourbus, a.s. Jan Dvonč na setkání českých a rakouských zástupců a jejich hostů popřáli lince a vzájemné spolupráci mnoho úspěchů do budoucnosti. Hosty přivítal i starosta Poysdorfu Karl Wilfing. Součástí setkání bylo příjemné pohoštění ve slavnostně vyzdobených prostorách garáží i s živou hudbou.
Řidič Jaroslav Klučka, který jezdil dlouhá léta na jubilejní lince od jejího počátku, si zavzpomínal: "Na kolegy z Postbusu ve Vídni a jejich technickou pomoc jsme se mohli spolehnout. Když mi kamínek odražený od protijedoucího vozidla na cestě do Vídně rozbil přední sklo, nejenže mi vyměnili zadní sklo za rozbité přední (u Škoda RTO byla skla zaměnitelná), ale dokonce vyrobili nerezové náhradní "sklo" , aby zadním oknem nefoukalo. Snad jsem s ním ještě i chvíli jezdil."
Tradice pravidelného dopravního spojení mezi Brnem a Vídní je velmi stará. Již v roce 1461 na této trase začali pravidelně jezdit poslové, převážející písemná sdělení. Samotným předchůdcem současné autobusové linky se stala tzv. "Moravská cesta", která od r. 1625 spojovala obě města jedenkrát týdně poštovními dostavníky. Přepravovaly zpočátku pouze poštovní zásilky (dopisy a balíky), ale od 21. března 1750 k nim přibyla i přeprava osob. Na linku byl nasazen čtyřmi koňmi tažený poštovní vůz "diligence", v němž mohlo cestovat až osm osob.
Přes razantní nástup železnice, které nemohly konkurovat, byly poštovní dostavníky v provozu alespoň na krátkých úsecích, např. z Poysdorfu do Mikulova, až do začátku 1. světové války. Již v období nového Československa se objevuje nový dopravní prostředek - poštovní autobus. Dopravní spojení mezi Vídní a Brnem potvrzuje kopie jízdního řádu z roku 1926 s přestupem v Mikulově. Od 5. května 1939 byla linka Vídeň - Poysdorf - Mikulov prodloužena až do Brna a její provoz byl zajišťován autobusy "Poštovních garáží" ve Vídni. Přímé spojení bylo od 15.1.1942 rozděleno na dva úseky: Vídeň - Mikulov a Mikulov - Brno. Po 2. světové válce, 8. července 1946, byla opětovně zřízena linka Vídeň - Brno, provozovaná společně Rakouskou správou pošt (PTV) a Československými drahami (ČSD). Její provoz byl však 23. února 1948 na dlouhá léta zastaven.
Znovuobnovení se pravidelná autobusová linka mezi Brnem a Vídní dočkala až v roce 1964 v období uvolňování napětí mezi Východem a Západem v 60. letech. Za den "narození" linky lze označit 17. červenec 1964, kdy se v Klein Haugsdorfu uskutečnilo jednání mezi rakouskou a československou stranou o zásadách, týkajících se zavedení pravidelného autobusového spojení mezi Rakouskem a ČSSR. 28. srpna 1964 byla v prostorách celnice Mikulov zástupci Rakouska (Spolkové ministerstvo dopravy a elektrárenského průmyslu) a ČSSR (Ministerstvo dopravy) podepsána dohoda o poolovém provozu PTV a ČSAD na trase Brno - Vídeň. Tak mohl být 5. září provoz této linky zahájen.
Za 40 let provozu linka Brno - Wien přepravila přes milion cestujících Její provoz byl přerušen pouze jedenkrát, a to vojenskou silou ve dnech 21. a 22. srpna 1968. Lince se pochopitelně nevyhnuly některé změny. Vzhledem k postupnému nasazování modernějších autobusů a zlepšující se kvalitě silnic mohla být několikrát zkrácena jízdní doba, docházelo i k dalším částečným úpravám jejího provozu. Největší boom zaznamenala linka po pádu "železné opony" v roce 1989, ale ani v následujících letech neztratila na svém významu, a to i přes zvyšující se konkurenci a rozvoj individuálního motorismu. Zachovala si svůj charakter pravidelné mezinárodní linky, provozované na základě spolupráce mezi českým a rakouským dopravcem a slouží k plné spokojenosti cestujících. V období let 1964 - 2003 dosáhl počet přepravených osob 1 072 246 a počet ujetých kilometrů 7 901 135 (počty za oba dopravce).
1460 begannen die ersten regelmässigen Boten, die schriftliche Nachrichten überbrachten, an dieser Strecke zu verkehren. Am 17. Juli 1964 war der "Tag der Geburt" der Buslinie Brünn-Wien. Ergebnis der Abschlussverhandlungen war ein Abkommen zwischen PTV und ČSAD über den gemeinsamen Betrieb einer Linie zwischen Wien und Brünn.
Heute, 40 Jahre später, feiert der Postbus gemeinsam mit seiner Partnerfirma Tourbus das 40 jährige Jubiläum dieser Linie. Wurden in den Jahren von 1964 bis 1994 rund 750.000 Fahrgäste zwischen Wien und Brünn sicher an ihr Ziel gebracht, so waren es in den letzten zehn Jahren mehr als 325.000 Reisefreudige, die diese traditionsreiche Buslinie benutzten.
Mit der erfolgreichen EU-Osterweiterung und dem damit einhergehenden Eintritt der Tschechischen Republik in das europäische Staatenbündnis hat die Buslinie zwischen Wien und Brünn wieder die Bedeutung erlangt, die sie in Zeiten der Monarchie hatte: Sie verbindet die Menschen über die Grenzen hinweg - zuverlässig und schnell. Im Wirkungsbereich der Verkehrsstelle Wien wird die Linie 1014 betreut. Die Gesamtkilometerleistung beträgt ca. 200.000 pro Jahr.
Täglich Abfahrt vom Flughafen über Praterstern nach Brünn.
Brünn: Anschlüsse nach Prag.
Der Öffentliche Personennahverkehr wird in Zukunft an Bedeutung und Wichtigkeit nichts einbüssen. Die Österreichische Postbus AG ist durch die Restrukturierung des Unternehmens und der Schaffung wettbewerbsfähiger Kostenstrukturen für die Herausforderung und Entwicklung der Zukunft optimal gerüstet.
Pressesprecherin Ósterreichische Postbus AG
E-Mail:barbara.tichy@postbus.at
www.postbus.at.
Wien, am 10. September 2004
V průběhu cesty se naskytl pohled zadním oknem autobusu za rakouskou celnicí zpět do Mikulova, v současnosti něco běžného, v minulosti ovšem vyhrazený kromě elitních řidičů tehdejšího ČSAD Brno alespoň z české strany vybraným cestujícím.
Jízdy do rakouského vinařského městečka Poysdorfu se zúčastnili jak hosté z oblasti dopravy včetně řidičů z počátků provozu linky, tak i zástupci médií. Regionální ředitelka Postbusu pro Vídeň, Dolní Rakousko a Burgenland Petra Höfinger a generální ředitel Tourbus, a.s. Jan Dvonč na setkání českých a rakouských zástupců a jejich hostů popřáli lince a vzájemné spolupráci mnoho úspěchů do budoucnosti. Hosty přivítal i starosta Poysdorfu Karl Wilfing. Součástí setkání bylo příjemné pohoštění ve slavnostně vyzdobených prostorách garáží i s živou hudbou.
Řidič Jaroslav Klučka, který jezdil dlouhá léta na jubilejní lince od jejího počátku, si zavzpomínal: "Na kolegy z Postbusu ve Vídni a jejich technickou pomoc jsme se mohli spolehnout. Když mi kamínek odražený od protijedoucího vozidla na cestě do Vídně rozbil přední sklo, nejenže mi vyměnili zadní sklo za rozbité přední (u Škoda RTO byla skla zaměnitelná), ale dokonce vyrobili nerezové náhradní "sklo" , aby zadním oknem nefoukalo. Snad jsem s ním ještě i chvíli jezdil."
- Momenty z cesty a Poysdorfu
- Z nedávné i dávnější historie
- Tisková zpráva /Pressebericht/ Österrreichische Postbus AG /Deutsch/
- Akvizice POSTBUSu v české republice - uveřenili jsme na BUSportálu
Z historie nedávné i dávnější
5.září 1964 téměř souběžně vyjely z Brna a Vídně první pravidelné spoje zbrusu nové autobusové linky Brno - Wien. Z Brna v 7.00 hod. vyjel autobus brněnského ČSAD typu Škoda 706 RTO Lux s řidičem Pjotrovským, opačným směrem z Vídně pak v 7.30 hod. autobus rakouských pošt zn. Gräf a Stift OLH/150/45 řízený vrchním adjunktem pošty panem Motlickem.Tradice pravidelného dopravního spojení mezi Brnem a Vídní je velmi stará. Již v roce 1461 na této trase začali pravidelně jezdit poslové, převážející písemná sdělení. Samotným předchůdcem současné autobusové linky se stala tzv. "Moravská cesta", která od r. 1625 spojovala obě města jedenkrát týdně poštovními dostavníky. Přepravovaly zpočátku pouze poštovní zásilky (dopisy a balíky), ale od 21. března 1750 k nim přibyla i přeprava osob. Na linku byl nasazen čtyřmi koňmi tažený poštovní vůz "diligence", v němž mohlo cestovat až osm osob.
Přes razantní nástup železnice, které nemohly konkurovat, byly poštovní dostavníky v provozu alespoň na krátkých úsecích, např. z Poysdorfu do Mikulova, až do začátku 1. světové války. Již v období nového Československa se objevuje nový dopravní prostředek - poštovní autobus. Dopravní spojení mezi Vídní a Brnem potvrzuje kopie jízdního řádu z roku 1926 s přestupem v Mikulově. Od 5. května 1939 byla linka Vídeň - Poysdorf - Mikulov prodloužena až do Brna a její provoz byl zajišťován autobusy "Poštovních garáží" ve Vídni. Přímé spojení bylo od 15.1.1942 rozděleno na dva úseky: Vídeň - Mikulov a Mikulov - Brno. Po 2. světové válce, 8. července 1946, byla opětovně zřízena linka Vídeň - Brno, provozovaná společně Rakouskou správou pošt (PTV) a Československými drahami (ČSD). Její provoz byl však 23. února 1948 na dlouhá léta zastaven.
Znovuobnovení se pravidelná autobusová linka mezi Brnem a Vídní dočkala až v roce 1964 v období uvolňování napětí mezi Východem a Západem v 60. letech. Za den "narození" linky lze označit 17. červenec 1964, kdy se v Klein Haugsdorfu uskutečnilo jednání mezi rakouskou a československou stranou o zásadách, týkajících se zavedení pravidelného autobusového spojení mezi Rakouskem a ČSSR. 28. srpna 1964 byla v prostorách celnice Mikulov zástupci Rakouska (Spolkové ministerstvo dopravy a elektrárenského průmyslu) a ČSSR (Ministerstvo dopravy) podepsána dohoda o poolovém provozu PTV a ČSAD na trase Brno - Vídeň. Tak mohl být 5. září provoz této linky zahájen.
Za 40 let provozu linka Brno - Wien přepravila přes milion cestujících Její provoz byl přerušen pouze jedenkrát, a to vojenskou silou ve dnech 21. a 22. srpna 1968. Lince se pochopitelně nevyhnuly některé změny. Vzhledem k postupnému nasazování modernějších autobusů a zlepšující se kvalitě silnic mohla být několikrát zkrácena jízdní doba, docházelo i k dalším částečným úpravám jejího provozu. Největší boom zaznamenala linka po pádu "železné opony" v roce 1989, ale ani v následujících letech neztratila na svém významu, a to i přes zvyšující se konkurenci a rozvoj individuálního motorismu. Zachovala si svůj charakter pravidelné mezinárodní linky, provozované na základě spolupráce mezi českým a rakouským dopravcem a slouží k plné spokojenosti cestujících. V období let 1964 - 2003 dosáhl počet přepravených osob 1 072 246 a počet ujetých kilometrů 7 901 135 (počty za oba dopravce).
Současní provozovatelé linky Brno - Wien
- Tourbus, a.s.
Společnost Tourbus, a.s. je významný český dopravce v oblasti mezinárodní pravidelné silniční dopravy. Její linky spojují ČR s řadou evropských zemí (kromě Rakouska to je dále Německo, Švýcarsko, Itálie, Belgie, Luxembourg, Chorvatsko a Litva). Tourbus, a.s. vznikl v roce 1993 jako dceřiná společnost jednoho z prvních privatizovaných ČSAD. V následujících letech společnost získala rozhodující vliv v holdingovém uskupení dopravních a servisních firem ČSAD Brno holding, které provozují autobusovou a kamionovou dopravu, brněnské autobusové nádraží a opravárenskou činnost. Celá skupina zaměstnává 400 pracovníků a vlastní 156 autobusů, se kterými zajišťuje příměstskou, dálkovou i mezinárodní dopravu na 72 linkách. Od roku 1998 je společnost certifikovaná podle norem kvality ISO a je držitelem certifikátu ISO 9001:2000. Pravidelně obnovuje vozový park.
- Rakouský Postbus AG
Svými 1600 autobusy , celkovým výkonem 80 mil. ujetých kilometrů a 150 mil. přepravených cestujících ročně je Rakouský Postbus AG vedoucím podnikem v oboru veřejné přepravy po silnici. V září 2000 se podnikatelská oblast Postauto oddělila od akciové společnosti Post AG jako samostatná dceřiná společnost "Osterreichische Postbus AG". V obchodní roce 2001 byla nově utvořena podniková centrála i zcela přeorganizovány její regionální pobočky. Na jaře následujícího roku byla zahájena informativní kampaň k prezentaci nově vytvořené společnosti Postbus AG. V roce 2003 byl poprvé v historii Postbusu dosažen kladný obchodní výsledek. Dnem 15. září 2003 došlo k 100% převzetí akcií podnikem OBB (rakouských spolkových železnic) Rok trvaly práce na sloučení Postbus a Bahnbus - od 1.7. půsbí společný nový podnik autobusových služeb.
Tisková zpráva /Pressebericht/ Österrreichische Postbus AG /Deutsch/
40 Jahre Wien-Brünn
Österreichische Postbus AG feiert 40 jähriges Jubiläum der Kfl 10141460 begannen die ersten regelmässigen Boten, die schriftliche Nachrichten überbrachten, an dieser Strecke zu verkehren. Am 17. Juli 1964 war der "Tag der Geburt" der Buslinie Brünn-Wien. Ergebnis der Abschlussverhandlungen war ein Abkommen zwischen PTV und ČSAD über den gemeinsamen Betrieb einer Linie zwischen Wien und Brünn.
Heute, 40 Jahre später, feiert der Postbus gemeinsam mit seiner Partnerfirma Tourbus das 40 jährige Jubiläum dieser Linie. Wurden in den Jahren von 1964 bis 1994 rund 750.000 Fahrgäste zwischen Wien und Brünn sicher an ihr Ziel gebracht, so waren es in den letzten zehn Jahren mehr als 325.000 Reisefreudige, die diese traditionsreiche Buslinie benutzten.
Mit der erfolgreichen EU-Osterweiterung und dem damit einhergehenden Eintritt der Tschechischen Republik in das europäische Staatenbündnis hat die Buslinie zwischen Wien und Brünn wieder die Bedeutung erlangt, die sie in Zeiten der Monarchie hatte: Sie verbindet die Menschen über die Grenzen hinweg - zuverlässig und schnell. Im Wirkungsbereich der Verkehrsstelle Wien wird die Linie 1014 betreut. Die Gesamtkilometerleistung beträgt ca. 200.000 pro Jahr.
Täglich Abfahrt vom Flughafen über Praterstern nach Brünn.
Brünn: Anschlüsse nach Prag.
Der Öffentliche Personennahverkehr wird in Zukunft an Bedeutung und Wichtigkeit nichts einbüssen. Die Österreichische Postbus AG ist durch die Restrukturierung des Unternehmens und der Schaffung wettbewerbsfähiger Kostenstrukturen für die Herausforderung und Entwicklung der Zukunft optimal gerüstet.
Pressesprecherin Ósterreichische Postbus AG
E-Mail:barbara.tichy@postbus.at
www.postbus.at.
Wien, am 10. September 2004