© BUSportál
proběhla 6.3.2013 v Praze za přítomnosti zástupců Ministerstva životního prostředí (MŽP) a Ministerstva dopravy (MD).
proběhla 6.3.2013 v Praze za přítomnosti zástupců Ministerstva životního prostředí (MŽP) a Ministerstva dopravy (MD).
Zástupci obou ministerstev se zabývali tématem "čisté mobility". Jaroslav Kepka z MŽP informoval o hlavních zátěžích pro ovzduší z motorů a topenišť. Nevyhovující kvalita ovzduší je zejména kvůli mikročásticím a mutagenním a karcinogenním polycyklickým aromatickým uhlovodíkům. Mapa imisních koncentrací mikročástic PM10 ukázala kritickou zátěž na severovýchodě Moravy a na severu Čech. K často diskutované miliardě z programu EU na podporu nákupu vozidel pro veřejnou dopravu s alternativními pohony Jaroslav Kepka uvedl, že probíhá aktivní komunikace a výsledky se dají očekávat v měsících. Mohlo by jít o podporu např. vozů na CNG a o programy elektromobility. Podpora bude vázána na imisní situaci. Zmínil se i nízkoemisních městských zónách. Do roku 2020 je záměrem zvýšení podílu čistých a energeticky účinných vozidel v sektoru dopravy obecně podporou obměny vozového parku spolu s odůvodněnými a kontrolovatelnými pobídkami. (4% vozidel vyrobených do roku 1995 vypouští 40% znečištění - tedy řešením je i normální, nikoli alternativní obnova). Jaroslav Kepka se zmínil i o nutnosti kooperace a rozdělení kompetencí v oblasti "čisté mobility" mezi MŽP, MD a MPO.
Avizoval květnové Ekofórum, které se bude zabývat také tématikou Smart Cities.
Robert Spáčil z MD se zmínil o nutnosti udržet v souladu požadavky Evropské Komise (EK) a konkurenceschopnost ve vztahu ekonomiky, životního prostředí a sociálních aspektů. Uvedl aspekty pro podporu "čisté mobility" včetně klimatu, závislosti na fosilních palivech, ovzduší, hluku a souvisejících technologií. Uvedl dva základní strategické dokumenty EU: Strategie Evropa a Bílá kniha o nové dopravní politice EU. Lukáš Kosina z pořádající společnosti B.I.D otevřel v souvislosti s pohony na zemní plyn otázku využití stovek bioplynových stanic s příslušnými technologickými úpravami pro dopravu. Ze strany MD byla zmiňována pouze tendence podpory pohonu CNG z klasického fosilního zdroje. U elektromobility je velmi zásadní otázka prosazení standardizace dobíjecích stanic s tím, že navrhovaný "evropský" rozsah dobíjecích stanic je chápán jako nadnesený a nerealistický (a dle BUSportálu teoreticky i nebezpečný pro síť). MD je také rozpačité z požadavků na vodíkové a LNG stanice. Podpora "čisté mobility" je možná z budoucích eurofondů v OP Dopravy a Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
Josef Hlavička z advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners se zabýval právním rámcem při změnách dopravců po výběrových řízeních a následné povinnosti převzetím vozidel. Z informace mj. vyplynulo, že změna majitele vozidel může znamenat pro zadavatele i náklady navíc (změna klienta u leasingu).
Martin Trpišovský z Dopravní fakulty UP vyhodnotil různou úroveň rozsahu a kvality zpracování plánů dopravní obslužnosti krajů ČR. Publikace Metodika zpracování plánů dopravní obslužnosti území vydaná společností Czech Consult byla pak pro zájemce volně k dispozici. Czech Consult pak přispěl i v rámci konference prezentacemi z oblasti pohledu veřejnosti na dopravu v konkrétních oblastech (Praha, Teplice).
Z oblasti dopravních koordinátorů za KORID LK vystoupil Otto Pospíšil a Filip Drápal z ROPID, který vyhodnotil zkušenosti ze změn v PID z loňského září.
Pohledem z praxe se prezentovali i dopravci. Jan Barchánek z DPP rozebral obecně využitelné aspekty využití malokapacitních autobusů v oblasti Prahy. Aleš Kratina z MÚ Třebíč seznámil s koncepcí veřejné dopravy v Třebíči a František Krtička z DPmML pak se situací po optimalizaci v Mostě a Litvínově. Správně připomněl, že "čistá mobilita" na bázi elektrické energie zatím musí také vznikat s příslušnými důsledky i v oblastech jako je právě Mostecko. Libor Sehnal z MÚ Teplice pak přiblížil velmi konzervativní systém veřejné dopravy v Teplicích v podmínkách provozování MHD soukromým subjektem Veolia Transport.
Robert Spáčil z MD se zmínil o nutnosti udržet v souladu požadavky Evropské Komise (EK) a konkurenceschopnost ve vztahu ekonomiky, životního prostředí a sociálních aspektů. Uvedl aspekty pro podporu "čisté mobility" včetně klimatu, závislosti na fosilních palivech, ovzduší, hluku a souvisejících technologií. Uvedl dva základní strategické dokumenty EU: Strategie Evropa a Bílá kniha o nové dopravní politice EU. Lukáš Kosina z pořádající společnosti B.I.D otevřel v souvislosti s pohony na zemní plyn otázku využití stovek bioplynových stanic s příslušnými technologickými úpravami pro dopravu. Ze strany MD byla zmiňována pouze tendence podpory pohonu CNG z klasického fosilního zdroje. U elektromobility je velmi zásadní otázka prosazení standardizace dobíjecích stanic s tím, že navrhovaný "evropský" rozsah dobíjecích stanic je chápán jako nadnesený a nerealistický (a dle BUSportálu teoreticky i nebezpečný pro síť). MD je také rozpačité z požadavků na vodíkové a LNG stanice. Podpora "čisté mobility" je možná z budoucích eurofondů v OP Dopravy a Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
Josef Hlavička z advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners se zabýval právním rámcem při změnách dopravců po výběrových řízeních a následné povinnosti převzetím vozidel. Z informace mj. vyplynulo, že změna majitele vozidel může znamenat pro zadavatele i náklady navíc (změna klienta u leasingu).
Martin Trpišovský z Dopravní fakulty UP vyhodnotil různou úroveň rozsahu a kvality zpracování plánů dopravní obslužnosti krajů ČR. Publikace Metodika zpracování plánů dopravní obslužnosti území vydaná společností Czech Consult byla pak pro zájemce volně k dispozici. Czech Consult pak přispěl i v rámci konference prezentacemi z oblasti pohledu veřejnosti na dopravu v konkrétních oblastech (Praha, Teplice).
Z oblasti dopravních koordinátorů za KORID LK vystoupil Otto Pospíšil a Filip Drápal z ROPID, který vyhodnotil zkušenosti ze změn v PID z loňského září.
Pohledem z praxe se prezentovali i dopravci. Jan Barchánek z DPP rozebral obecně využitelné aspekty využití malokapacitních autobusů v oblasti Prahy. Aleš Kratina z MÚ Třebíč seznámil s koncepcí veřejné dopravy v Třebíči a František Krtička z DPmML pak se situací po optimalizaci v Mostě a Litvínově. Správně připomněl, že "čistá mobilita" na bázi elektrické energie zatím musí také vznikat s příslušnými důsledky i v oblastech jako je právě Mostecko. Libor Sehnal z MÚ Teplice pak přiblížil velmi konzervativní systém veřejné dopravy v Teplicích v podmínkách provozování MHD soukromým subjektem Veolia Transport.
Příspěvky týkající se konkrétních dopravních provozů byly tak zajímavé a obsáhlé, že nevylučujeme návrat k jednotlivým tématům v samostatných materiálech.
Dagmar Braunová
Sborník konference, kterou pořádala společnost B.I.D services, je pro oprávněné uživatele přístupný přes heslo v "pdf" na www.bids.cz. Pokud někdo, kdo na konferenci nebyl, projeví zájem o konkrétní prezentaci, je možno řešit přes redakci BUSportálu.
Fotogalerie B.I.D
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál