Poslední ze současné série materiálů na téma ZLINER spolu s odkazy na další zajímavé karosérie té doby.
Poslední ze současné série materiálů na téma ZLINER spolu s odkazy na další zajímavé karosérie té doby.
Devadesátá léta - to bylo několik velice zajímavých projektů. Například to byla čáslavská OASA s pokusem vyrobit luxusní autokar (OASA: Autokar se špatnou mediální pověstí, ale velkou výdrží), ČSAD Česká Lípa s autobusy s finskými karoseriemi značky Lahti (Zajímavost z našich silnic: Autobusy Škoda - Lahti 402/CZ) a také ZLINER s vlastními nástavbami. Karosa se v té době snažila o stále designově příznivě vnímané modely HD 12 (na této bázi vznikla i OASA) a GT 11 (Autobus Karosa GT 11 - informace z časopisu Československý Dopravák), stále pátráme o osudu projektu Karosy ve spolupráci a Neoplanem (Pokračuje pátrání po osudu zajímavého autokaru Neoplan-Karosa z roku 1990). ČSAD Telnice vyrobila několik vozů Karosa Prima (Porevoluční autobusová kuriozita: Nástavba Prima na bázi Karosa. V TZS Praha (nyní TEZAS) zase vyráběli kabriolety z Karos (Vydali jsme se do společnosti TEZAS nejen za vzpomínkami na kabriolety) a Roburů (DOD Probo Bus Beroun I. : Karlštejnbus doopravdy).
Titulním snímkem je autokar ZLINER, který odhadujeme jako variaci na Karosu. Ostatní snímky jsou barevné mutace moderně vyhlížejícího kratšího typu Zliner 9.12/MAN (s lehkou asociací na Bovu Futuru), jehož designérem byl Václav Král.
Hlad po autokarech v devadesátých letech však dopravci povětšinou řešili nákupem starších autokarů ze západní Evropy.
20 let ZLINERU: Jak šel čas ve fotografiích z archivu společnosti ZLINER
20 let ZLINERU: První část o společnosti ZLINER k jejímu jubileu.
2012: Na návštěvě ve společnosti ZLINER. Tradice v opravárenství i prodeji autobusů