2 autobusy Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid u dopravce Hamburger Hochbahn

od poloviny března. Nasazení jedné z největších lithium-iontových baterií na světě. Elektrické motory v nábojích kol. Sériový hybridní pohon.
od poloviny března. Nasazení jedné z největších lithium-iontových baterií na světě. Elektrické motory v nábojích kol. Sériový hybridní pohon.
Stuttgart/Hamburg – Na zastávku přijede téměř bez hluku a bez očekávaného burácení motoru se po zastavení opět rozjede. A tímto způsobem obslouží na lince více stanic. Společnost Hamburger Hochbahn pořídila pro praktické testy dva vozy Citaro G BlueTec Hybrid.

V případě Citara G BlueTec Hybrid se jedná o hybridní autobus, který je schopen ujet části své trasy čistě elektricky bez běžícího dieselového motoru (Pozn. BUSportálu: Na čistě elektrický pohon jezdí při rozjezdu paralelní hybrid Volvo). Autobusy Mercedes-Benz BlueTec Hybrid pohání elektrické motory v nábojích kol, které odebírají svůj proud z největších lithium-iontových baterií v mobilním nasazení na světě. Tento proud je získáván jak prostřednictvím brzdných procesů, jako například při jízdě z kopce, a také generátorem, který je poháněn přiměřeně k této kategorii vozidel malým dieselovým motorem. Odborníci u tohoto konceptu hovoří o sériovém hybridním pohonu. (Pozn. BUSportálu: Sériový hybrid připravuje také Solaris Bus & Coach, a to ve spolupráci s českým subjektem. Sériovým hybridem je v podstatě i trolejbus s agregátem a generátorem v momentě provozu mimo vedení.).

Tento technologicky náročný dieselelektrický hybridní koncept je realizován v osvědčeném kloubovém vozidlu z řady městských autobusů Mercedes-Benz Citaro. Z vnějšku se liší pouze vyšší střešní nástavbou pro baterii. V interiéru vozidla je prostor pro zhruba 125 osob, z toho 46 míst k sezení. Rozdíl je patrný při jízdě. Téměř žádný hluk, plynulost, přesto čtyři elektromotory zrychlí 18-metrový autobus velmi rychle. Elektromotory jsou vestavěny přímo v nábojích kol střední a zadní nápravy a dosahují celkového výkonu 320 kW. Tyto elektromotory se používají také při brzdění. Pak pracují jako generátor nebo jako dynamo známé z jízdního kola a přeměňují brzdnou energii v elektrický proud pro baterii. Ve chvíli, kdy baterie hlásí dodatečnou potřebu, automaticky naskočí také dieselový motor, aby vyprodukoval dodatečný potřebný proud. Ve srovnání s čistě dieselovým autobusem je zde vznětový motor jen poloviční, s pouze 450 kg oproti 1000 kg a jen se 4,8 l zdvihového objemu místo 12 l. Jeho výkon je se 160 kW o zhruba třetinu nižší.

Jako akumulátor energie se v novém autobusu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid používá lithium-iontová baterie ve výkonnostní kategorii, která dosud v této velikosti neexistovala. Bateriový systém má výkon až 240 kW a je se svojí hmotností méně než 350 kg přiměřeně lehký. Podstatné výhody oproti běžným bateriovým systémům jsou vysoká hustota energie spojená s vyšší akumulační kapacitou a nízkou hmotností. Pro srovnání: před třemi desetiletími měly testovací autobusy s hybridním pohonem ve Stuttgartu na palubě ještě 3000 kg olověných baterií.
Lithium-iontové baterie přišly komerčně na trh poprvé v roce 1991. Dnes jsou využívány tam, kde jde o vysokou potřebu energie a nízkou hmotnost: mobilní telefony, digitální fotoaparáty, kamery, notebooky atd.). Ve velkých vozidlech, jako jsou osobní automobily, nákladní automobily a autobusy, jde stále o relativní novinku. Daimler má s lithium-iontovými bateriemi v autobusech již zkušenosti. Více než 500 z celkově 2500 hybridních autobusů Orion, značky koncernu Daimler AG v USA, jezdí s lithium-iontovými bateriemi stejného výrobce, který dodává bateriové systémy pro nové autobusy Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Výkon těchto baterií odpovídá výkonu téměř 9 000 velkých akumulátorů pro laptopy.
Obě Citara G BlueTec Hybrid v Hamburku jsou první prodaná vozidla, která byla nasazena v rámci zákaznických testů v Německu. V tomto roce bude Daimler testovat zhruba 30 hybridních autobusů Citaro G BlueTec-Hybrid ve vybraných městech v tzv. modelových regionech. Na základě rozdílných topografií a rychlostních profilů mají hybridní autobusy dokázat, že jsou způsobilé pro praxi. Již v březnu 2009 si kloubový autobus Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid naživo poprvé vyzkoušelo v provozu 250 expertů z evropských dopravních podniků. Nový autobus byl rozsáhle testován v interním testovacím provozu. Vozidlo při tom úspěšně absolvovalo také několikatýdenní zimní testování v oblasti polárního kruhu za nejtvrdších klimatických podmínek.

Z TZ Daimler
2009: Nový hybridní autobus Mercedes-Benz v provozu
MOT 2007: Premiéra Mercedes-Benz Citaro G BlueTec(R) HYBRID.
MOT 2007: Premiéra Citaro G BlueTec HYBRID. Technická specifikace

Hamburger Hochbahn se věnuje alternativním technologiím velmi intenzivně. V Hamburku je v provozu i flotila vodíkových Citar a budou zde i hybridní vodíková Citara.

2 autobusy Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid u dopravce Hamburger Hochbahn
Předání vozidel: Günter Elste, předseda představenstva Hamburger Hochbahn; Enak Ferlemann, sněmovní státní tajemník ze spolkového ministerstva dopravy; Axel Gedaschko, hamburský ekonomický senátor; Michael Göpfarth, EvoBus GmbH
2 autobusy Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid u dopravce Hamburger Hochbahn