183 elektrických autobusů Solaris v ulicích Osla!
Od 16. dubna 2023 jezdí pod hlavičkou Ruter nových 183 kloubových autobusů Solaris Urbino. Foto SmartElectro.no

Oslo je největším městem elektrobusů v severských zemích. V neděli 16. dubna v norské metropoli uvedli do provozu ebusy Solaris Urbino 18,75m. Zároveň byl zaveden nový tarifní systém. Poprvé po patnácti letech se tak v Oslu snížila cena jednorázových jízdenek.

Oslo je největším městem elektrobusů v severských zemích. V neděli 16. dubna v norské metropoli uvedli do provozu ebusy Solaris Urbino 18,75m. Zároveň byl zaveden nový tarifní systém. Poprvé po patnácti letech se tak v Oslu snížila cena jednorázových jízdenek.

Nové elektrické autobusy jsou výsledkem veřejné zakázky na zajištění veřejné dopravy v systému Ruten ve dvou oblastech, kterou vyhrála autobusová společnost Unibuss, vlastněná městskou společností Sporveien, která zahájila provoz 16. dubna 2023 na deset let (s možností dalších 4 let). Smlouvy mají hodnotu 2,47 miliardy a 4,74 miliardy norských korun. V obou zakázkách tvoří 100 % autobusového parku elektrické kloubové autobusy. 183 elektrických kloubových autobusů Solaris Urbino 18,75 m bude v provozu na linkách 20, 21, 31, a 37, tyto nejflekventovanější linky denně přepraví více než 143 tisíc cestujících. Elektrobusy nově vyjíždí také na linky 28, 30, 31E, 34 a 54 a na nočních trasách 11N, 12N, 1N, 2N, 5N a 63N.

Do konce letošního roku bude veřejná doprava v Oslu prakticky bez emisí. Kromě tramvají a metra pojedou elektricky také autobusy a lodě. Oslo tak dosáhne cíle bezemisní veřejné dopravy o pět let dříve, než se plánovalo. Městská rada původně stanovila cílové datum přechodu celé autobusové flotily na rok 2028. Hlavní město Norska tak bude prvním hlavním městem na světě s výhradně bezemisní veřejnou dopravou.

"Technologii s nulovými emisemi jsme společně s dodavateli testovali v době, kdy byla ještě drahá a nejistá a trh nebyl zcela připraven. Všechny požadavky jsme formulovali ve výběrových řízeních. Trh reagoval bezemisními řešeními a stalo se to rychleji, než si kdokoli dokázal představit, říká Bernt Reitan Jenssen, generální ředitel dopravního úřadu Ruter, který je zodpovědný za veřejnou dopravu v Oslu a Akershusu.

Nové autobusy dodává Unibuss společnost Solaris. Kloubová Urbina o délce 18,75 metrů s kapacitou pro 138 osob a vybavená 41 pevnými sedadly jsou vybaveny NMC akumulátory s kapacitou přes 500 kWh, což má podle dosavadních zkušeností Unibus umožnit dojezd přes 250 kilometrů. Pohání je centrální elektromotor o výkonu 240 kW. Nabíjení probíhá v nově otevřeném depu Stubberud a v Alnabru.

Stavební práce ve Stubberud pokračovaly až do prosince 2022. Instalace nabíječek a testování nabíječek a autobusů probíhalo až do otevření 16. dubna. Všechny autobusy musí být nabíjeny kabely. Sporveien Bussanlegg AS je 100% dceřinou společností Sporveien AS, která vlastní, vyvíjí a pronajímá infrastrukturu pro provoz autobusů v oblasti hlavního města. Zakázku na výstavbu získala společnost KF Entrepreneur. Autobusová hala pokrývá přibližně 40 000 metrů čtverečních a byla modernizována pro nabíjení elektrobusů, zařízení pro servis, parkování a mytí autobusů. Depo patří mezi největší v severských zemích a má místo pro 165 elektrobusů.

Zcela nový elektrický vozový park 183 městských autobusů v Oslu nejenže udělá město zelenější, usnadní také cestování vozíčkářům. Řidič autobusu nemusí při jejich přepravě opouštět své sedadlo a ručně zvedat rampu. Místo toho stiskne tlačítko a rampa tomaticky najede a vyjede. Uvnitř je také pro vozíčkáře a kočárky více místa. Každý autobus má na palubě místo pro tři invalidní vozíky. Cestující oznámí výstup stisknutím asistenčního tlačítka jako dříve. Autobusy mají také dvě integrované dětské sedačky.

Jednatel Bernt Reitan Jenssen z Ruter je s inovací velmi spokojen. Zároveň zdůrazňuje, že automatické rampy samy o sobě nejsou řešením pro vytvoření univerzálně koncipované veřejné dopravy v regionu Osla. Elektrické rampy jsou již dlouho žádaným opatřením sdružením Handikapnytt. Unibuss připouští, že jde o zařízení, které vyžaduje díky prachu nebo sněhu speciální údržbu. Ruční rampy má proto v záloze pro případ poruchy. Podle Ruter je však správné a nutné automatické rampy zavést, i když mohou nastat problémy.

Autobusy jsou také vybaveny systémy aktivní bezpečnosti, které zvyšují bezpečnost jak řidiče, cestujících, tak ostatních účastníků silničního provozu.

V roce 2023 získá Oslo celkem 320 nových elektrických autobusů. Kromě současných uváděných do provozu, přibude na východě hlavního města v prosinci dalších 137 elektricých autobusů MAN a Ebusco. Současné zbývající autobusy na naftu a plyn, z nichž některé jsou z roku 2012 a mají najeto milion kilometrů, je vyřazováno z provozu.

Obyvatelé Osla v neděli kromě nových elektrických autobusů jedou ve veřejné dopravě levněji. Nová jízdenka Reis poskytuje cestujícím tím více slev, čím častěji cestují. Ruter tak reaguje za změnu chování po pandemii, kdy mnoho obyvatel neplánuje cestu na několik týdnů dopředu. Více pracují z domova a z pětidenního týdne v kanceláři se stal týden dvou až třídenní. S Reisem se Ruter zaměřuje právě na tuto skupinu zákazníků.

"Toto je začátek zcela nového způsobu uvažování, pokud jde o jízdenky. Do budoucna bude velmi dobrým řešením i 30denní jízdenka. Mnoho lidí si ale nechce nebo nemůže plánovat svůj každodenní život daleko dopředu a pro ně nyní nabízíme flexibilní jednosměrné jízdenky. Vyplatí se však více cestovat hromadnou dopravou, čím více jízd, tím více slev," říká Bernt Reitan Jenssen.

O bezemisní veřejné dopravě v Oslu

Tramvaje a metro již jezdí na elektřinu šetrnou k životnímu prostředí, postupně od roku 1894.
2017:10 elektrické minibusy v provozu na Romerike.
2017: 6 elektrobusů ve dvouletém pilotním provozu v Oslu.
2019: 70 elektrobusů na 13 linkách v Oslu.
2019: 39 elektrické autobusy v Lørenskog a Lillestrøm.
2019–2020: 3 trajekty Nesodd jsou převedeny na elektrický provoz a uvedeny do provozu.
2020: 18 elektrických autobusů v Asker a 23 ve Vestre Aker.
2022: 109 elektrických autobusů v Oslo South. Tvoří 96 procent autobusů. 5 autobusů na lince 85 není elektrických z technických důvodů na trase.
2021-2022: Pět elektrických ostrovních člunů Inner Oslofjord.
2022: 93 elektrických minibusů a osobních vozů ve Follo.
2023: 183 elektrobusů v nových smlouvách v Indre.
2023: 137 elektrobusů v prosinci nové smlouvy v Oslo East.

Solaris působí v Oslu již od roku 2017, kdy dodal do norské metropole přes 100 autobusů, současná dodávka je největší jednorázová na elektrické autobusy.

Sporveien je největší norský poskytovatel veřejné dopravy měřený počtem jízd. Společnost Sporveien je 100% vlastněna magistrátem Osla. V dceřiných společnostech Sporveien Trikken, Sporveien T-banen a Unibuss bylo v roce 2021 uskutečněno 156 milionů jednotlivých jízd.

 


183 elektrických autobusů Solaris v ulicích Osla!
Nově otevřené modernizované depo Stubberud. Foto SmartElektro.no
183 elektrických autobusů Solaris v ulicích Osla!
loubová Urbina o délce 18,75 metrů s kapacitou pro 138 osob a vybavená 41 pevnými sedadly. Foto Elbil.no
183 elektrických autobusů Solaris v ulicích Osla!
183 elektrických autobusů Solaris v ulicích Osla!
Do Oslo dorazilo postupně 183 kloubových Urbin z Polska. Krysztof Sztybor