160 nových tramvají pro Varšavu
Ve Varšavě jezdí 123 tři typy tramvají různé délky, v jednosměrném i obousměrném provedení. Nejdelší má téměř 33 metrů. Foto Tramwaje Warszawskie

Provozovatel tramvajové dopravy v hlavním městě Polska zveřejnil veřejnou zakázku na nákup až 64 jednosměrných a 96 obousměrných tramvají. Od vybraného uchazeče objednají Tramwaje Warszawskie 20 jednosměrných vozů. Další v rámci opce.

 

Reklama

Provozovatel tramvajové dopravy v hlavním městě Polska zveřejnil veřejnou zakázku na nákup až 64 jednosměrných a 96 obousměrných tramvají. Od vybraného uchazeče objednají Tramwaje Warszawskie 20 jednosměrných vozů. Další v rámci opce.

 

Výsledkem tendru bude uzavření rámcových smluv s potenciálními dodavateli, kteří budou splňovat konkrétní požadavky, a poté uzavření prováděcí smlouvy s jedním z nich. Předmětem výběrového řízení je objednání 64 jednosměrných tramvají a 96 obousměrných tramvají, z toho garantované objednané množství je 20 jednosměrných tramvají. Další budou  realizovány v rámci opce dle dostupných finančních zdrojů a potřeb města.

Tramwaje Warszawskie požadují tramvaje o maximální délce 33 m, které považuje za optimální pro infrastrukturu (včetně zastávek, odstavných a opravárenských hal ve vozovnách, myčky a lakovny) a specifika organizace dopravy - intenzitu tramvajového provozu ve špičkách.

"Před vyhlášením výběrového řízení jsme provedli předběžné tržní konzultace s předním výrobci a zohlednili řešení zavedená pro provoz současných tramvají Hundai," uvádí provozovatel tramvají ve Vašavě .

Nákup bude ve dvou fázích. V prvním kroku (ve výběrovém řízení na uzavření rámcové smlouvy) budou vyhodceny nabídky a kvalifikace dodavatelů. V další fázi (prováděcí smlouva) budou dodavatelé soutěžit pouze cenou.

Realizace celé smlouvy bude trvat až 76 měsíců. Rámcová smlouva bude uzavřena na 48 měsíců, během kterých bude moci provozovatel tramvají podepsat prováděcí smlouvu, tzn. zadat výrobu a dodávku tramvají. Dodávka jednotlivých sérií tramvají bude podmíněna získáním vhodného financování (např. EU).

Výrobce bude mít na dodání tramvají 28 měsíců od dne uzavření prováděcí smlouvy. První dvě tramvaje by se měly objevit ve Varšavě do 24 měsíců.

Na opci bude mít 76 měsíců pro jednosměrné tramvaje a 66 měsíců pro obousměrné tramvaje. Minimální množství, které může v rámci opce koupit, je pět tramvají. Dodavatel bude mít na dodání jednosměrných tramvají v rámci opce 31 měsíců. V případě obousměrných tramvají je tato doba 41 měsíců.

Tramvaje mají být vícečlánkové, ale počet článků nebyl konkrétně stanoven. Je na výrobci, aby uvedl optimální řešení. Nové tramvaje mají být celonízkopodlažní, s možností zvýšení úrovně podlahy nad krajními podvozky na 590 mm (s možností použití schodu) a mírným zvýšením úrovně podlahy nad středními podvozky na 520 mm. Jednosměrné tramvaje mají pojmout minimálně 230 cestujících s maximálním zatížením 288 osob. V obousměrné tramvaji je požadovaná kapacita 235 cestujících a při maximálním zatížení 295 osob. Zakázka zohlednila i názory cestujících a je požádováno více sedadel. V obousměrné tramvaji by jich mělo být minimálně 42 a v jednosměrné 56. V současných tramvajích Hyundai Rotem je 31, respektive 42 sedadel potažených ekokůží. Novinkou v nových tramvajích budou USB nabíječky.

Tramvaj musí umožňovat nouzově vyjet z křižovatky bez napájení.

U jednosměrné tramvaje je potřeba alespoň pět párů dveří a u obousměrné alespoň pět párů dveří na každé straně tramvaje.

"Na základě zkušeností z provozu tramvají Hyundai zachováváme požadavek na použití alespoň krajními otočnými podvozku. Toto řešení umožnilo skutečné snížení hluku generovaného tramvajemi na rozhraní kolo-kolejnice, zejména v zatáčkách. Proto povolujeme zvednuté kabiny řidiče," uvedl mluvčí Witold Urbanowicz.

Tramvaje Warszawskie provozují celkem 123 tramvají od jihokorejské Hyudai Rotem. Varšavská tramvajová flotila je s přibližně 440 vozidly největší v Polsku. Město svou síť stále rozšiřuje. V polovině roku 2026 by měla být otevřena první metro tramvajová trasa. Vzniká také nejmodrnější tramvajové depo Annopolu.
 


160 nových tramvají pro Varšavu
Tramwaje Warszawskie podepsaly s Bydgoskou Pesou smlouvu na dodávku 186 tramvají v polovině roku 2009. Tramvaje PESA 120Na Swing se objevily ve Varšavě v polovině roku 2010. Foto Warszawski Transport Publiczny
160 nových tramvají pro Varšavu
V polovině roku 2026 by měla být otevřena ve Varšavě první metro tramvajová trasa. Foto Tramvaje Warszawskie
160 nových tramvají pro Varšavu
160 nových tramvají pro Varšavu