Byla to dvacítka maďarských vozů Ikarus 280.08.
Byla to dvacítka maďarských vozů Ikarus 280.08.
18.1.2013: První kloubové autobusy DPP byly sice Ikarusy, ale se ŠM 16,5 se Pražané svezli dokonce už v roce 1968
Ve středu 16. ledna 2013 to bude přesně 35 let, kdy se Pražané poprvé svezli v pravidelném provozu kloubovými autobusy. Jednalo se o dvacítku maďarských vozů Ikarus 280.08 s evidenčními čísly 4000–4019. Po deseti letech, v roce 1987, jich měl Dopravní podnik Praha (DPP) v evidenčním stavu 307. I dnes jsou kloubové autobusy důležité, DPP jich využívá celkem 410 (Karosa vysokopodlažní, nízkopodlažní Citybusy a Citelisy ze skupiny Irisbus a nejnovější SOR) letos k nim nově přibude 53 nízkopodlažních kloubových autobusů SOR NB 18.
Autobusy Ikarus 280.08 se osvědčily zejména při budování rozsáhlých sídlišť na okrajích Prahy. Do sídlišť nebyla většinou zavedená kolejová doprava, takže bylo nutné zvýšit kapacitu přepravy, aby desítky tisíc Pražanů mohly jezdit za zaměstnáním a do škol. Situaci vyřešil nákup kloubových vozů. „Nový autobus byl schopen přepravit až o 50 % cestujících více než standardní - tehdy nejrozšířenější typ ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících, zatímco v Ikarusu bylo místo pro 140 osob“, uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. Poprvé byly autobusy nasazeny na linku 190, která tehdy propojovala Jižní Město se stanicí metra Budějovická. Brzy se tyto vozy objevily také na lince 177.
Kloubové autobusy vyžadovaly dobrou techniku jízdy od řidičů, a to zejména při couvání a průjezdu zatáčkami. Přestože mezi Pražany nebyly tyto autobusy příliš oblíbené pro výraznější hluk v interiéru a menší pohodlí, zapsaly se během svého více než 20letého provozu významným způsobem do historie pražské autobusové dopravy.
Od roku 1991 dostaly Ikarusy tuzemskou konkurenci v kloubových autobusech Karosa B 741. V pravidelném provozu svezl poslední Ikarus své cestující 1. července 1999 na lince 215. Jeden vůz Ikarus 280.08 se stal součástí sbírek Muzea městské hromadné dopravy v Praze.
Z TZ DPP
BUSportál: Nemělo by se zapomínat, že před kloubovými autobusy zajišťovaly vysokokapacitní přepravu nejen v městské dopravě autobusové soupravy, s vlekem bylo obvyklé v příslušné době potkat Škodu 706 RO i RTO. Jakkoli se nyní těší autobusy Ikarus z titulu historických vozidel při specielních akcích velké oblibě, mnozí vzpomínáme na to, že v nich bylo v létě horko, v zimě zima a bez ohledu na roční období smrad ze zplodin, a to nejen za vozem. Z BUSportálových temně červených městských "harmonik" či "čabajek" přidáváme poslední bratislavské a táborské vozy a brněnský exponát TMB.