15.1.1929 - před 85 lety byl zahájen provoz na autobusové lince Praha-Poděbrady
Lázně Poděbrady, lázeňský zpravodaj, 31.1. 1929. Zdroj: Polabské muzeum

Jubileum připomínáme i archivními materiály.
Jubileum připomínáme i archivními materiály.
Helena Lipavská z Polabského muzea laskavě vyhledala a poskytla k této události informace z lázeňského zpravodaje Lázně Poděbrady z roku 1929.

Ve výtisku z 29.1.1929 se píše (text patří k titulní fotografií):
15. ledna byla v Klubovně Lázeňského hotelu intimní slavnost: přijel první autobus zahajující dopravu na trati PRAHA - PODĚBRADY, který přivezl ssebou řadu úředníků řed. Praha-Jih v čele s náměstkem ředitele p.vl. r. inž. Kollerem a ústř. inspektorem Pekem. V Poděbradech byli hosté uvítáni starostou města p. Caňkářem, za okresní úřad právním radou Truhlářem a za lázeňskou společnost pp. správními rady: místopředsedou doc. Zahradnickým, inž. Hájkem, MUDrem Vondrovicem a za ředitelství tajemníkem Horňákem, Na počest zahájení dopravy pořádala lázeňská společnost oběd, na němž p. místopředsada doc MUDr Zahradnický ocenil význam zahájení autobusové dopravy a vzdal díky p. ministrovi a ředitelství za tuto podporu přispívající k urychlení vývoje poděbradských lázní. Jemu, dalším řečníkům i starostovi města srdečně poděkoval p. náměstek řed. státních drah. Odpoledne o 15:40 h. byla zahájena pravidelná doprava.
K provozu linky zjistil operativně Petr Hoffman, autor knih Dějiny státní autobusové dopravy II. a Dějiny státní autobusové dopravy I.: "Linka Praha-Poděbrady byla jednou z prvních deseti, které ČSD zavedly (první z nich, Pardubice - Chrudim, byla otevřena v prosinci 1927). Dráhy jí tak trochu konkurovaly samy sobě, ale pro dopravu z Prahy až do Poděbrad nebyla vůči vlakům příliš konkurenceschopná - zatímco rychlík (z Denisova nádraží, tedy z Těšnova) ujel tuto trasu za 1 h 5 minut, autobus ji jel 1 h 40 minut - zastavoval totiž v každé obci, a silnice asi nic moc... Osobní vlaky jely z Prahy do Poděbrad přibližně stejně rychle, jako autobus, ale vlak III. třídy byl levnější. Šlo pravděpodobně primárně o spojení Prahy nebo Poděbrad s nácestnými velkými obcemi, jako např. s Nehvizdy, Mochovem a dalšími. A hlavně o spojení Sadské a Poděbrad, neboť po silnici to bylo blíž, než po železnici oklikou přes Nymburk. Proto nejvíc spojů uvedené linky jezdilo jen mezi Sadskou a Poděbrady. V té době měly Poděbrady autobusové spojení i s Pečkami a s Městcem Králové, tyto linky však provozovala Československá pošta."

15.1.1929 - před 85 lety byl zahájen provoz na autobusové lince Praha-Poděbrady
Jízdní řád linky, platný pro zimní období 1929/1930 od 6. října 1929. Letní JŘ, ani JŘ platný v době otevření, bohužel nemáme k dispozici.
15.1.1929 - před 85 lety byl zahájen provoz na autobusové lince Praha-Poděbrady
JŘ - výřez.
15.1.1929 - před 85 lety byl zahájen provoz na autobusové lince Praha-Poděbrady
Lázně Poděbrady, lázeňský zpravodaj, 4.5. 1929. Zdroj: Polabské muzeum
15.1.1929 - před 85 lety byl zahájen provoz na autobusové lince Praha-Poděbrady
Lázně Poděbrady, lázeňský zpravodaj, 11.5. 1929. Zdroj: Polabské muzeum
15.1.1929 - před 85 lety byl zahájen provoz na autobusové lince Praha-Poděbrady
Lázně Poděbrady, lázeňský zpravodaj, 23.3.1929. Zdroj: Polabské muzeum