1000. elektrický autobus v Paříži
1000. elektrický autobus RATP v Paříži je významným milníkem. Bude jezdit měsíc ve speciálním polepu a za speciální cenu na lince 52 mezi Parc de Saint-Cloud a Opéra – Rue Halévy. Foto Ile-de-France Mobilités

Île-de-France Mobilités již několik let masivně investuje do energetického přechodu veřejné dopravy. Ve středu 5. února 2025 byl uveden do provozu 1 000. elektrický autobus v síti provozované pařížským dopravním podnikem RATP. Přechod na ekologická vozidla je zakotven v programu Bus2025, který má za cíl převést autobusovou síť regionu na bezemisní do roku 2029.

Île-de-France Mobilités již několik let masivně investuje do energetického přechodu veřejné dopravy. Ve středu 5. února 2025 byl uveden do provozu 1 000. elektrický autobus v síti provozované pařížským dopravním podnikem RATP. Přechod na ekologická vozidla je zakotven v programu Bus2025, který má za cíl převést autobusovou síť regionu na bezemisní do roku 2029.

V metropolitní oblasti Paříže Île-de-France přepraví RATP každý den více než 11 milionů cestujících. V roce 2014 se zavázal k významnému technologickému a ekologickému vývoji. Do konce roku 2029 vyřadit dieselové autobusy a nahradit je elektrickými a na biometan. Kromě vozidel to znamená přizpůsobit i autobusová depa.

5. února se zároveň s jubilejním elektrobusem otevírá osmé depo plně přizpůsobené na elektrické autobusy Point-du-Jour v 16. pařížském obvodu. Z Point-du-Jour je vypravováno 19 autobusových linek, které každý rok přepraví 40 milionů lidí.

Tato energetická transformace je založena na obrovské investici ve výši 5,7 miliardy EUR, která zahrnuje konkrétně:

  • 1,5 miliardy eur na přestavbu autobusových center,
  • 1,5 miliardy eur na nákup 3 800 prvních elektrických nebo biometanových autobusů,
  • 2,7 miliardy eur na renovaci zbývajících 7000 autobusů.

Uvedení 1000. elektrobusu je významným milníkem. Bude jezdit měsíc ve speciálním polepu a za speciální cenu na lince 52 mezi Parc de Saint-Cloud a Opéra – Rue Halévy.

Pro plnění Bus2025 využívají Île-de-France Mobilités a RATP kromě svých zdrojů finanční podporu Evropské komise prostřednictvím programu Connecting Europe Facility a také druhopisy vydané Banque des Territoires. Transformace infrastruktury RATP zanemaná:

  • přeměnu 50 % autobusových center na elektrické,
  • 50 % přejde na biometan,
  • do roku 2029 bude zcela dekarbonizováno 10 000 autobusů a autokarů.

Île-de-France Mobilités plánuje mít v roce 2025 100% čistý vozový park v hustých městských oblastech a do roku 2029 v celém regionu. Denně v  l’Île-de-France vyjíždí do provozu 10 000 autobusů.


1000. elektrický autobus v Paříži
1000. elektrický autobus RATP v Paříži bude jezdit na lince 52 mezi Parc de Saint-Cloud a Opéra – Rue Halévy. Foto Ile-de-France Mobilités
1000. elektrický autobus v Paříži