100 elektrických autobusů BasiGo v Keni a Rwandě
Základním modelem vyvinutým pro Keňu je devítimetrový midibus pro až 54 cestujících. Obrázek ilustruje obvyklou africkou infrastrukturu. Foto BasiGo

BasiGo je začínající startup, který se soustředí na zavádění elektrické veřejné dopravy v Africe. V roce 2022 dodal do Nairobi dva elektrické autobusy, nyní se flotila rozrostla na 100 a patří mezi největší v subsaharské části kontinentu. Do roku 2027 má přesáhnout hranici 1 000 elektrických autobusů. Tento cíl podporuje keňská vláda.

BasiGo je začínající startup, který se soustředí na zavádění elektrické veřejné dopravy v Africe. V roce 2022 dodal do Nairobi dva elektrické autobusy, nyní se flotila rozrostla na 100 a patří mezi největší v subsaharské části kontinentu. Do roku 2027 má přesáhnout hranici 1 000 elektrických autobusů. Tento cíl podporuje keňská vláda.

Podle BasiGo současný vozový park 100 elektrických autobusů přepraví denně přes 20 000 cestujících a podporuje více než 1 000 pracovních míst v rámci provozních a dodavatelských řetězců. Odhaduje se, že přechod z dieselových na elektrické autobusy vede k úspoře přibližně 5 000 litrů nafty denně a ke snížení emisí oxidu uhličitého o odhadovaných 250 tun měsíčně.

Flotila BasiGo využívá relativně vysoký podíl obnovitelné elektřiny z východní Afriky, která z velké části pochází z vodní a geotermální energie. Obnovitelná energie je důležitým faktorem pro snižování emisí během životního cyklu a pro ekologičtější přechod na elektrickou veřejnou dopravu.

BasiGo po prvním pilotním projektu se dvěma elektrickými autobusy v Keni, kdy zpočátku dovážela plně nebo částečně smontované elektrické autobusy od BYD, s pomocí finanční půjčky od British International Investment zahájila sériovou výrobu svých elektrických autobusů E9 Kubwa v Keni v roce 2024 a chtěla do tří let vyrobit pro východoafrický trh 1 000 kusů. Základním modelem vyvinutým pro Keňu je devítimetrový midibus pro až 54 cestujících. LFP baterie CATL s kapacitou 210 kWh se nabíjí za necelé 2 hodiny, dojezd by měl být až 400 kilometrů denně.

BasiGo byla založená v roce 2021 a sídlí v Nairobi. "Jsme tým, který se věnuje vytváření inkluzivní revoluce v oblasti udržitelné mobility v Africe. Nabízíme provozovatelům autobusů řešení pro elektrické autobusy, které je cenově dostupnější, pohodlnější a spolehlivější než dieselová alternativa. Abychom pomohli provozovatelům autobusů využívat výhod elektrického pohonu, poskytuje BasiGo kompletní řešení. 1) Elektrické autobusy, které jezdí celý den na jedno nabití s osvědčenou a bezpečnou technologií baterií 2) Nabíjecí stanice umístěné v blízkosti autobusových tras, které poskytují garantované nabíjení a odbornou preventivní údržbu každou noc 3) Inovativní financování „Pay-As-You-Go“, díky kterému jsou autobusy BasiGo cenově dostupné a jejich provoz je nižší než u dieselových autobusů".