Do roku 2030 by mělo být v ulicích ve Svobodném a hanzovním městě Hamburk, které je zároveň jednou z německých spolkových zemí, až 10 000 minibusů HOLON a Volkswagen ID. Buzz AD. S moderní nabídkou dopravy na vyžádání má toto modelové řešení mobility doplnit klasickou veřejnou dopravu a nabídnout atraktivní alternativu k osobním autům.
Do roku 2030 by mělo být v ulicích ve Svobodném a hanzovním městě Hamburk, které je zároveň jednou z německých spolkových zemí, až 10 000 minibusů HOLON a Volkswagen ID. Buzz AD. S moderní nabídkou dopravy na vyžádání má toto modelové řešení mobility doplnit klasickou veřejnou dopravu a nabídnout atraktivní alternativu k osobním autům.
Za projektem ALIKE stojí Spolkové ministerstvo dopravy a město Hamburk, v konsorciu se sešlo šest projektových partnerů: místní dopravní společnost Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN) jako vedoucí konsorcia, MOIA poskytující služby on-demand, výrobci vozidel HOLON a Volkswagen Užitkové vozy a také Karlsruhe Institute of Technology (KIT) jako výzkumný partner a kský úřad pro dopravu a mobilitu v Hamburku (BVM). Spolkové ministerstvo financuje projekt částkou 26 milionů eur. Systém bude stát na software a aplikacích MOIA, která provozuje od roku 2019 v Hamburku největší evropskou plně elektrickou síť spolujízdy s řidiči a má rozsáhlé zkušenosti s dopravnou na vyžádání. HOCHBAHN je druhá největší německá dopravní společnost a do roku 2020/21 byla zodpovědná za úspěšný výzkumný a vývojový projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), během kterého byly poprvé získány zkušenosti s provozem autonomního minibusu v pravidelném provozu.
V rámci ALIKE půjdou do provozu dva modely autonomních, plně elektrických minibusů. Jeden od dceřiné společnosti HOLON (BENTELER) byl poprvé představen na veletrhu Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas v lednu tohoto roku. HOLON Mover je jedním z prvních s automobilovými standardy a nabízí maximální bezpečnost a pohodlí až pro 15 cestujících. S maximální rychlostí 60 km/h se optimálně začlení do městského provozu. Lze jej používat bezbariérově díky automatizované rampě, zabezpečenému prostoru pro vozíčkáře a sluchové a zrakové podpoře cestujících. Druhým vozidlem je ID. Buzz AD od Volkswagen Užitkové vozy. Již úspěšně absolvoval první testy na veřejných komunikacích a bude prvním autonomním sériovým vozidlem Volkswagenu. ID. Buzz AD nabízí ideální velikost pro provoz v metropolitních oblastech – kompaktní, manévrovatelný a s optimálním využitím prostoru. Vozidla využívají kamery, radary a lidary a také vysoce výkonné počítače. Na tomto základě je vytvořeno 360° rozpoznání prostředí pro příkazy bezpečné jízdy, které je lepší než lidské vnímání. Vozidla ID. Buzz AD již byla úspěšně testována v reálných podmínkách v Mnichově a Austinu. Má být dosaženo a implementováno automatizační úrovně SAE 4 (vysoce automatizované řízení).
Cílem projektu ALIKE je otestovat systém s autonomními minibusy, které lze snadno zarezervovat prostřednictvím aplikace a které přímo vyzvednou cestujícího a odvezou ho na místo určení. Systém musí splňovat přísné bezpečnostní požadavky a měl by být použitelný i ve venkovských oblastech tak, aby byl použitelný i v regionech. ALIKE také zkoumá společenskou akceptaci autonomního řízení ve veřejné dopravě a modeluje chování veřejnosti v oblasti mobility. Plány zahrnují rozsáhlé informační kampaně a průzkumy. Výsledky budou modelovány a vyhodnocovány na základě různých scénářů. V případě kladného přijetí se očekává rozšíření do dalších měst a regionů. Řešení je naplánováno na tři roky, provozní fáze začíná v roce 2025.
Volker Wissing, spolkový ministr pro digitální záležitosti a dopravu: „Chci, aby lidé v budoucnu mohli být mobilní nezávisle. Provoz v Německu poroste, což znamená, že potřebujeme nové, chytré formy mobility, které pomohou efektivně využívat naši infrastrukturu. Autonomní řízení může být klíčem ke zmírnění kolon v ulicích velkých měst a zároveň k zajištění mobility až ke dveřím. Autonomní shuttlebus na vyžádání přijede přesně, když ho potřebuji, a doveze mě přímo do cíle. Plně digitální rezervační systém usnadňuje objednávání a cesty lze kombinovat, čímž šetříte cestování a náklady. Těší mě, že jsme v Hamburku našli odvážného a inovativního partnera pro zavedení autonomního řízení v Německu. Jsem si jistý, že tento dobrý nápad obyvatelé Hamburku přijmou a bude mít mnoho následovníků.“
Anjes Tjarks, hamburský senátor pro dopravu a přechod mobility: „Touto širokou aliancí pro autonomní řízení realizujeme další bod společné dohody s federální vládou, se kterou chceme dále rozvíjet Hamburk v modelový region mobility. Autonomní spolujízdy jsou chybějícím kouskem skládačky mezi tradiční veřejnou dopravou a individuálními potřebami mobility občanů. Vytváříme tak zcela nový pilíř ve veřejné dopravě, atraktivní alternativu k soukromým automobilům a zásadní předpoklad pro to, abychom mohli řídit hamburské hodiny a nabídnout každému v Hamburku službu veřejné dopravy do pěti minut. Díky tomu bude veřejná doprava budoucnosti ještě pohodlnější, udržitelnější a efektivnější.“