Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Zpravodajství

Šest vozidel reprezentujících řešení udržitelné mobility a strategii IVECO BUS v oblasti technologické neutrality na podporu energetické transformace odvětví veřejné dopravy. Dvě světové premiéry a stánek s kompletním ekosystémem služeb.

IVECO BUS informuje: Na nejvýznamnějším mezinárodním veletrhu autobusové a autokarové dopravy, který se bude konat od 4. do 9. října v Bruselu, IVECO BUS na svém stánku vystaví šest vozidel: Světová premiéra: eDaily Low Entry Minibus – s nulovými emisemi, který rozšiřuje nabídku elektrických městských vozidel. Světová premiéra: G-WAY – Nejužší midibus kompatibilní s biometanem na trhu (délka 9,5 m nebo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m), který nabízí vynikající manévrovatelnost v těžko dostupných oblastech, jako jsou úzké ulice v centrech měst. E-WAY – Dvanáctimetrový bateriový elektrický autobus vybavený nejmodernější technologií baterií, schopný provozu po celý den na jedno nabití. CROSSWAY Low Entry ELEC a CROSSWAY ELEC – Bateriová elektrická vozidla pro meziměstskou a příměstskou mobilitu s nulovými emisemi. Tyto dvě elektrické verze těží z nejnovější technologie baterií s vysokou energetickou hustotou, stejně jako všechny ostatní elektrické modely výrobce. EVADYS – Všestranný autokar kompatibilní s biopalivy, vhodný pro dálkové mise, od kyvadlové dopravy cestovních kanceláří až po pravidelné linky. Kromě prezentace vozidel se stánek IVECO BUS zaměří na kompletní ekosystém služeb, jejichž cílem je zlepšit podpooru a zkušenosti zákazníků ve všech částech jejich cesty. Prostřednictvím společnosti Energy Mobility Solutions, skutečného systémového integrátora, nabízí výrobce personalizovanou podporu pro zavádění projektů elektromobility. Návštěvníci se seznámí s proaktivními řešeními pro řízení provozu, která jsou umožněna integrací digitálních funkcí a konektivitou prostřednictvím IVECO ON. Nabídka IVECO BUS navíc zahrnuje originální náhradní díly, školení, asistenci a nepřetržitý servis s podporou nejširší sítě prodejců a servisních míst. Ve venkovní části si návštěvníci budou moci prohlédnout další modely výrobce. IVECO BUS

person rebus  date_range 11.07.2025

Německé spolkové ministerstvo dopravy (BMV) vyhlásilo novou výzvu k podávání žádostí o financování na podporu dopravních společností při přechodu jejich autobusových vozových parků na klimaticky šetrné pohony s bateriemi nebo palivovými články. V rámci tohoto kola financování podpoří nákupy bateriových autobusů a trolejbusů, autobusů s palivovými články včetně prodlužovačů dojezdu, přestavbu konvenčních autobusů na alternativní pohoy a infrastrukturu nezbytná pro jejich provoz.

Od zavedení směrnice o „podporě alternativních pohonných systémů pro autobusy v osobní dopravě“ v roce 2021 bylo schváleno pořízení přibližně 3 500 autobusů, z nichž je přes 1 000 v provozu.Během své životnosti podle ministerstva potenciálně ušetří 2,8 milionu tun CO₂. V roce 2024 byl program financování zastaven z důvodů nedostatku finančních prostředků . Nový program financování spuštěný 7. července 2025 provádí společnost NOW GmbH a Project Management Jülich (PtJ). Část nákladů je spolufinancována z Německého plánu obnovy a odolnosti (DARP) prostřednictvím evropských nástrojů pro obnovu a odolnost (ARF). Dopravní společnosti a další oprávnění uživatelé v autobusovém sektoru mohou předkládat návrhy projektů prostřednictvím portálu spolkové vlády do 31. srpna 2025. Financování bude schvalováno prostřednictvím výběrového řízení, uvádí ministerstvo. Předložené návrhy projektů budou posuzovány na základě jejich snižování emisí CO₂, kontextu aplikace, míry elektrifikace a potřeb financování. Výzva vychází z vládního návrhu federálního rozpočtu na rok 2025 a je podmíněna konečným schválením parlamentem. Projekty budou schváleny po vstupu federálního rozpočtu v platnost na podzim 2025. Podmínky financování zůstávají stejné jako v předchozích kolech. Státní rozpočet pokryje až 80 % dodatečných nákladů na vozidla s nulovými emisemi v porovnání s konvenčními dieselovými autobusy. Dotace na infrastrukturu pro nabíjení, tankování a údržbu může dosáhnout až 40 % s možností vyšších procent pro malé a střední podniky. Na projekt je možné získat maximálně 15 milionů eur. Spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder uvedl: „ Čistá mobilita pro všechny – k tomu potřebujeme technologie šetrné ke klimatu a silný systém veřejné dopravy. Nová výzva k financování přinese na silnice více klimaticky neutrálních autobusů - napříč všemi oblastmi. Tímto způsobem nejen konkrétně přispíváme k dosažení klimatických cílů, ale také vytváříme moderní, tichou a čistou mobilitu pro místní obyvatele ."

person rebus  date_range 10.07.2025

Indická vláda vyhlásila své největší výběrové řízení na bezemisní autobusů. V rámci programu PM e-Drive Ministerstva těžkého průmyslu podpoří nákup 10 900 elektrických autobusů. Financování se zaměří na státy Telangana, Karnátaka, Dillí a Gudžarát a pět indických měst, včetně hlavního města Dillí.

Město Bengalúru, známé jako indické Silicon Valley - globální technologické a startupové centrum, získá 4 500 autobusů, hlavní město Dillí pak 2 800 autobusů. Další tři vybraná města jsou Hajdarábád s 2 000 autobusy, Ahmadábád s 1 000 a Súrat s 600 autobusů. Vozidla budou délky 12 a 9 metrů. Na proces výběrového řízení dohlíží vládní agentura Convergence Energy Services Limited (CESL), která je součástí ministerstva energetiky. Iniciativa e-Drive má cíl nasadit 14 028 elektrických autobusů s celkovými finančními výdaji ve výši 10 900 milionů rupií do března 2026. Tento projekt představuje jedno z největších národních úsilí o elektrifikaci veřejné dopravy ve velkém měřítku na světě. Pořízeno má být také 2,479 milionů dvoukolových 316 000 tříkolových elektromobilů. Snaha o elektrifikaci v automobilovém sektoru je v souladu s indickým cílem nulových emisí do roku 2070. Země bude podle studií potřebovat do roku 2030 více než sto tisíc elektrických autobusů , což je stonásobek počtu, který je v současné době v provozu. Cílem Národního programu elektrických autobusů je pomoc státním dopravním subjektům začlenit elektrické autobusy do provozu a spolupracovat se státy na budování nabíjecí infrastruktury v jejich depech. Government of India

person rebus  date_range 10.07.2025

Nezávislý úřad veřejného žalobce Evropské unie zahájil vyšetřování několika autobusových společností v souvislosti s údajným podvodem s dotacemi ve výši 23 milionů eur. Stížnost k financování projektu elektrifikace autobusů celostátní sítě RGTR k evropskému úřadu podala lucemburská ministerstva. Federace provozovatelů autobusové a autokarové dopravy své členy brání.

Lucemburská justiční policie (Service de police judiciaire – section EPPO) provedla minulý týden v rámci vyšetřování podezření z podvodu týkajícího se fondů EU pro regionální rozvoj veřejné dopravy několik prohlídek u velkých lucemburských autobusových společností, lucemburské správy veřejné dopravy a domu bývalého vysokého úředníka. Jsou podezřelí z podvodu s Evropským fondem pro regionální rozvoj (EFRR) ve výši až 12 milionů eur, který vyčlenil na elektrifikaci autobusů sítě linek RGTR celkem 35 milionů. Kromě toho bylo podle Úřadu evropského veřejného žalobce ze státního rozpočtu čerpáno neoprávněně 11 milionů eur. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě . Několik provozovatelů veřejné dopravy mělo systematicky fakturovat služby, jako by byly poskytovány elektrickými autobusy, ve skutečnosti byla údajně značná část těchto služeb poskytována pomocí dieselových nebo hybridních vozidel. Umožnilo to využívat vyšší sazbu odměny vyhrazené pro služby s nulovými emisemi. V důsledku toho nebyly uplatňovány ani požadované opravné koeficienty za neplnění povinností elektrifikace, což vedlo v období mezi lety 2022 a 2024 k vyšší fakturaci. Z vydané tiskové zprávy Ministerstva mobility a veřejných prací a Ministerstva hospodářství vyplývá, že tyto úřady podaly stížnosti u soudních orgánů poté, kdy "během shromažďování údajů pro posouzení projektu byly zjištěny skutečnosti, které by mohly představovat trestný čin". K události vydala stanovisko také Lucemburská federace provozovatelů autobusové a autokarové dopravy (FLEAA), která vyjádřila „hluboké překvapení nad závažností nahlášených obvinění“. FLEAA odmítá veškerá obvinění z podvodu vůči svým členům a je plně ochotna transparentně spolupracovat při vyšetřování. Stejně jako státní a evropské úřady zdůraznila důležitost presumpce neviny, kdy jsou všechny osoby považovány za nevinné, dokud jejich vina nebude prokázána příslušnými lucemburskými soudy. EPPO je nezávislý úřad veřejného žalobce Evropské unie. Je odpovědný za vyšetřování, stíhání a podávání obvinění z trestných činů proti finančním zájmům EU.

person rebus  date_range 09.07.2025

Vedení společnosti ICOM transport jmenovalo 8. července 2025 novým generálním ředitelem Ing. Lukáše Loupa.

Ing. Lukáš Loup pracuje ve společnosti ICOM transport od roku 2009. Během té doby zastával postupně pozice vedoucího informační soustavy, ekonomického a poté finančního ředitele. Nyní převzal funkci generálního ředitele. „ Věřím, že pan Loup ve své funkci zúročí své bohaté pracovní zkušenosti a že pod jeho vedením bude naše společnost i nadále růst a rozvíjet se v souladu s našimi hodnotami a dlouhodobou vizí ,“ říká předsedkyně představenstva Kateřina Kratochvílová.

person rebus  date_range 09.07.2025

Dubajský úřad pro silnice a dopravu (RTA) podepsal během summitu UITP v Hamburku dohody o pořízení 637 autobusů vybavených motory Euro 6 v celkové hodnotě 1,1 miliardy AED. Velké zakázky získaly společnosti MAN, Zhongtong, Volvo Buses a Isuzu. V Hamburku zároveň RTA převzal vlajku na hostitelství summitu UITP Global Public Transport v roce 2026. Naváže tak na rok 2011, kdy uspořádal v Dubaji 59. světový kongres a výstavu pořádanou Mezinárodní asociací veřejné dopravy UITP.

Systém veřejné dopravy v Dubaji prošel transformací a nyní slouží sofistikovaná síť jako páteř mobility pro obyvatele i návštěvníky v celém emirátu. Podíl cest uskutečněných s využitím veřejné dopravy a sdílené mobility se zvýšil z 6 % v roce 2006 na 21,6 % v roce 2024. Nově pořízené autobusy podpoří geografické rozšíření autobusové dopravy ve všech oblastech Dubaje. Z celkem 637 autobusů je 40 elektrických od Zhongtong, které již dříve v Dubaji testovali, každý autobus měří 12 metrů a pojme 72 cestujících. Hrají klíčovou roli v přechodu na 100% elektrický a vodíkem poháněný vozový park do roku 2050. Smlouvy byly dále uzavřeny na dodávku 451 městských autobusů, z nichž 400 je standardních dvanáctimetrových autobusů MAN Lion's City s kapacitou 86 cestujících. Vozy pohání dieselový motor o objemu 9 litrů (D1556) o výkonu 330 hp. Partnerství mezi RTA Dubai a United Motors, která zastupuje MAN na Blízkém východě, existuje od roku 2008. V současné době je v provozu přibližně 200 městských autobusů značek MAN a NEOPLAN. Zbývajících 51 autobusů je Zhongtong, stejné délky s kapacitou 72 cestujících. Tyto autobusy jsou vybaveny vysokými standardy bezpečnosti, pohodlí a kvality. Jsou klasifikovány jako vozidla třídy II, což umožní provoz jak na městských trasách, tak na meziměstských dálnicích v Dubaji. Dodávky autobusů jsou plánovány od října 2025, zahájení provozu pak na leden 2026. Zakázku zíkalo i Volvo Buses, dodá 76 dvoupodlažních vozidel s délkou 13 metrů a kapacitou pro 98 cestujících. Dvoupatrové autobusy Volvo B13RLE 6x2 Euro 6, jejichž dodávka je plánována na rok 2026, budou vyrobeny renomovaným výrobcem karoserií Gemilang Coachworks, specializujícím se na hliníkové konstrukce. Každé vozidlo bude vybaveno nejnovějšími inteligentními dopravními systémy (ITS). Díky této objednávce se flotila autobusů Volvo v RTA rozšíří na 592. 70 kloubových autobusů o délce 18 metrů a pro 111 cestujících vyrobí pro Dubaj společnost Anadolu Isuzu. Tyto kloubové autobusy jsou navrženy pro obsluhu hustě osídlených městských oblastí a nově vybudovaných čtvrtí. Nové autobusy byly navrženy v souladu s nejnovějšími mezinárodními specifikacemi, se zvláštním důrazem na inkluzivitu a pohodlí cestujících. Disponují nízkopodlažními vstupy, vyhrazenými místy pro jízdní kola a speciálními sedadly pro děti. Samozřejmostí je Wi-Fi a nabíjecí porty pro chytrá zařízení. Většina autobusů bude vybavena systémem ověřování totožnosti řidiče a sledování jeho chování, elektronickým systémem automatického počítání cestujících, pohodlnými prostornými sedadly. Design vozidel má odrážet moderní a progresivní image Dubaje. Dodávky jsou naplánovány na roky 2025 a 2026. RTA rovněž podepsal memorandum o porozumění s čínskou společností BYD o pilotním provozu elektrického autobusu vybaveného nejmodernějšími technologiemi a bateriovými systémy. Zkušební provoz proběhne v Dubaji letos v létě.

person rebus  date_range 08.07.2025

Po dvou letech působení v představenstvu se Agata Stańda stala od 1. července generální ředitelkou. Nahradila Javiera Iriarteho, který je nyní místopředsedou dozorčí rady a zároveň vede CAF Rolling Stock.

Agata nastoupila do společnosti Solaris v únoru 2020 a od roku 2023 působí jako členka představenstva pro strategii a udržitelnost. Její profesní kariéra staví na rozsáhlých zkušenostech s řízením projektů a týmů v mnoha zemích Evropy, Afriky a Asie. Agata má tituly z Poznaňské univerzity ekonomie a podnikání a z ESCP Business School v Paříži. Od 1. července 2025 se stala generální ředitelkou Solaris. Ve funkci nahradila Jaiera Iriarteho, který vedl Solaris od začátku roku 2023 . Nyní zastává funkci místopředsedy dozorčí rady a generálního ředitele divize CAF Rolling Stock. „ Je mi ctí vést Solaris. Ráda bych poděkovala dozorčí radě a skupině CAF za důvěru, kterou mi vložili. V posledních několika letech jsme prošli významnou transformací a stali jsme se lídrem v oblasti elektromobility pro městskou dopravu v Evropě. Jsem si jistá, že společně s celým naším týmem budeme pokračovat v naší růstové cestě a Solaris a skupina CAF budou udávat trendy v udržitelné městské mobilitě ,“ uvedla Agata Stańda, nově jmenovaná generální ředitelka společnosti Solaris Bus & Coach sp. z o.o. Očekává se, že pod vedením Agaty bude Solaris nadále posilovat svou pozici na evropském trhu, kde se stal významným dodavatelem elektrických autobusů. Na konci června 2025 například výrobce oznámil významnou objednávku od Berliner Verkehrsbetriebe (BVG). Berlínský dopravce využil rámcovou smlouvu na až 700 kloubových autobusů a po dodávce prvních 50 vozů Solaris Urbino 18 si objednal dalších 270 vozidel. Autobusy budou vybaveny bateriemi Solaris High Energy. Nabíjení bude možné jak prostřednictvím standardní zásuvky, tak i pantografu.

person rebus  date_range 07.07.2025

Na blížícím se veletrhu Busworld Europe 2025, který se uskuteční 4. až 9. října na výstavišti Expo v Bruselu, se očekává řada premiér a inovací, ale také vyhlášení nejlepších autobusů a autokorů. Busworld Vehicle Awards se staly důvěryhodným ukazatelem excelence v mezinárodním autobusovém průmyslu. Letos se o prestižní ceny uchází BMC, CaetanoBus, Daimler Buses, MAN Truck & Bus, Otokar, Scania a Yutong.

Dvě velké ceny, tři označení „Nejlepší v kategorii“ Busworld Vehicle Awards oceňují vynikající výsledky ve dvou hlavních kategoriích: Bus a Coach. Jeden model v každé kategorii získá hlavní cenu Grand Award Bus a Grand Award Coach. Kromě toho budou udělena označení „Nejlepší v kategorii“ (Best of Category Labels) za vozidla, která vynikají v ekologii, bezpečnosti a pohodlí. Tato kritéria odrážejí jak rámec hodnocení poroty, tak priority rychle se rozvíjejícího odvětví. Dvanáctičlenná porota s holistickým přístupem Porota se skládá z přibližně 30 mezinárodních expertů, rozdělených do 12 specializovaných pracovních skupin, z nichž každá je zodpovědná za jeden aspekt výkonu nebo designu vozidla. Patří mezi ně: Jízdní dynamika, Emise, Ekologie a údržba, Pohodlí řidiče a spolujezdce, Vybavení průvodce, Bezpečnost vozidel a požární bezpečnost, Digitální technologie, Bateriové systémy a Design. Každou pracovní skupinu vede předseda a hodnotící kritéria jsou aktualizována v každém vydání tak, aby odrážela nejnovější technologický a provozní vývoj. Odborná porota je složená z provozovatelů, sdružení provozovatelů, technologických firem, odborných médií a poradenských společností v oblasti veřejné dopravy. Jedenáct uchazečů V ročníku 2025 se představí 11 soutěžních vozidel – 5 autobusů a 6 autokarů – včetně elektrických (BEV), vodíkových autobusů a dálkových elektrických autokarů: Kategorie autobusů Yutong U15 (Yutong Bus) 12m Procity EV (BMC) Mercedes-Benz eCitaro (Daimler Buses) H2.City Gold – 18m Hydrogen (CaetanoBus) Otokar e-Kent (Otokar) Kategorie autokarů Yutong IC12E (Yutong) NEOPLAN Skyliner (MAN Truck & Bus) Scania Irizar i6S Efficient – ​​se zcela novým pohonným ústrojím, které bude představeno – (Scania) Setra S 515 HD (Daimler Buses) e-Territo (Otokar) Yutong T14E (Yutong Bus) Tentokrát chybí výrobce Van Hool, kterého koupila VDL, ale žádný vůz nenominovala ani samotná VDL Bus & Coach. Do soutěže se nezapojí ani autobus IVECO. Na veletrhu se obě společnosti v podobě stánků a vystavených vozidel objeví. Reálné silniční testy v Kortrijku Vozidla budou podrobně posouzena během oficiálního testovacího dne 27. září 2025, který se přesouvá z Bruselu na výstaviště Kortrijk Xpo, do bývalého domova evropského Busworld v letech 1971 až 2017. Místo nabízí klidnější prostředí a rozmanité dopravní podmínky a podle organizátorů je ideální pro realistické testování na silnicích. Jako vždy zůstává zážitek z jízdy klíčovou součástí rozhodovacího procesu poroty. Samostatná cena za design – hodnocena na výstavní ploše Poprvé se z bývalé „Design Label“ stává nezávislá cena: Busworld Design Award. Každé vozidlo vystavené na Busworld se kvalifikuje automaticky. Stejná porota si prohlédne výstavu a vybere vozidla s vynikajícím designem a ergonomickou kvalitou – jedno v kategorii autobusů a jedno v kategorii autokarů. Slavnostní předávání cen na zahajovacím galavečeru Vítězové Grand Awards budou odhaleni v pátek 3. října během oficiálního zahajovacího galavečera veletrhu Busworld Europe 2025. Tato ocenění jsou více než jen symbolická – slouží jako spolehlivé měřítko kvality, výkonu a inovací v celém globálním sektoru autobusové a autokarové dopravy. Busworld Europe je největší a nejprestižnější veletrh na světě, který se věnuje výhradně autobusovému průmyslu. Od svého založení v roce 1971 se rozrostl na platformu pro prezentaci nejnovějších inovací a vývoje v autobusovém sektoru a jeho návštěvu by si neměl nechat ujít žádný profesionál z autobusového průmyslu.

person rebus  date_range 07.07.2025

V červnu klesly meziročně registrace autobusů o 68,63 %, z 204 ks v červnu 2024 na 64 ks v roce 2025 (tj. o 140 ks méně). Největší počeet registrací eviduje SDA u značky Iveco Bus - 18 ks, dále SOR - 11ks, Setra - 10 ks, MAN - 9 ks, Isuzu - 8 ks, Mercedes-Benz - 3 ks, Solaris - 3 ks a Rošero-P - 1 ks.

28 autobusů bylo v linkovém provedení, 21 ks městských a 13 dálkových. 4 autobusy byly elektrické a 3 ks na CNG. Nejvíc nových vozů bylo dodáno do Prahy (19 ks) a Středočeského kraje (14 ks). Celkově registrace nových autobusů v prvním pololetí 2025 klesly meziročně o 31,55 % (z 634 ks na 434 ks, tj. o 200 ks). První je značka Iveco Bus s 161 registrovanými autobusy (37,10 %), následují Setra – 65 ks (14,98 %), Mercedes-Benz – 64 ks (14,75 %), SOR – 47 ks (10,83 %), MAN – 43 ks (9,91 %), Isuzu – 17 ks (3,92 %), Irizar – 12 ks (2,76 %), Solaris – 7 ks (1,61 %), Rošero-P – 7 ks (1,61 %), Ford – 5 ks (1,15 %). Podle provedení karosérie jsou na prvním místě linkové autobusy s 48,62 % (211 ks), na druhém místě dálkové s 31,34 % (136 ks), následují městské – 18,43 % (80 ks), šasi – 1 ks. V prvním pololetí si nejvíce nových autobusů užívají v Praze (116 ks), Jihočeském (86 ks), Jihomoravském (51 ks) a Středočeském kraji (45 ks). Zdroj dat: SDA

person rebus  date_range 04.07.2025

Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zapůjčený na testování od Daimler Buses Česká republika jezdí na lince 610 v centru Kladna z Tržnice na Zádušní a zpět. I když je kromě baterií s kapacitou 294 kWh vybaven i vodíkovým palivovým článkem pro prodloužení dojezdu, v České republice tuto možnost nevyužívá. Baterie dobíjí v areálu ČSAD MHD Kladno, stejně jako elektrické autobusy SOR. Zajímavé bude srovnání obou značek autobusů. Podobně jako v Kutné Hoře, kam se eCitaro z Kladna přesune. Od pátku 4. července si ho v provozu vyzkouší společnost Lutan a cestující na lince 801, na které už by v současné době mělo jezdit všech šest nových elektrických autobusů značky MAN.

person rebus  date_range 30.06.2025
Reklama
C.I.E.B.
Reklama
Škoda Group
Reklama
TEZAS navíc
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací