Zpravodajství
Na odborné konferenci RED, kterou 4. prosince uspořádalo Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR), se diskutovalo o rozvoji, efektivitě a dostupnosti MHD. Tři bloky zajímavých a živých diskuzí zahájil ministr dopravy Martin Kupka a předseda SDP ČR Tomáš Pelikán. V diskuzích se prolínaly názory dopravních odborníků, ekonomů, politiků i laické veřejnosti.
Konference, kterou provázela moderátorka Kateřina Boušková a ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš, byla určena odborníkům z oblasti veřejné dopravy, zástupcům státní správy a samosprávy. Hned v úvodu vyzdvihl Martin Kupka městskou hromadnou dopravu v České republice jako oblast, kde se odehrává velká spousta inovací, ať už je to elektrifikace provozovaných vozidel, zvyšování podílu nízkoemisních a nízkopodlažních vozidel nebo zavádění moderních způsobů odbavování cestujících. „ Česká republika vykazuje z hlediska výdajů na veřejnou dopravu vůči HDP nejvyšších hodnot v rámci Evropy, i to je důvod, proč je úroveň MHD u nás tak vysoká. Je potřeba ale motivovat veřejnost, aby si této vysoké úrovně vážila, aby ji měla jako předmět národní hrdosti ,“ uvedl ministr dopravy. Jeho slova potvrdil Mojmír Hampl, předseda Národní rozpočtové rady, který poukázal na fakt, že česká společnost není příliš ochotná se na financování veřejné dopravy více podílet. „ Nepopulární kroky, jako je zvyšování cen jízdného nebo snižování výše slevy na jízdném, jsou v nárokové společnosti velmi těžko proveditelné. Občas se objevují návrhy, aby různé nepopulární kroky nemusely dělat samosprávy, ale aby je dělala centrální vláda. To ale podle mě nejde, nechme tuto zodpovědnost zástupcům na komunální úrovni ,“ řekl v diskuzi Mojmír Hampl. Předseda SDP ČR Tomáš Pelikán upozornil na to, že dopravní podniky a potažmo obce a města, která jsou jejich zřizovateli, se ale musí připravit na stále větší finanční zátěž, která souvisí s naplněním nových evropských limitů pro dekarbonizaci. „ Náklady na pořízení elektrobusu jsou mnohem vyšší než u autobusu na CNG nebo naftu. Navíc dotace z EU budou do budoucna nižší nebo třeba žádné. Vedení dopravních podniků má oprávněné obavy o to, kdo to všechno zaplatí ,“ namítl Tomáš Pelikán. Výrobci autobusů jsou na dodávky elektrobusů pro dopravní podniky připraveni, investují do technologií a výrobních linek „ Pokud by ale nyní přišel pokyn, že se máme opět zaměřit na výrobu autobusů na diesel, bylo by to velmi složité. Cesta zpět existuje, ale byla by velmi nákladná ,“ řekl obchodní ředitel Iveco Bus Jan Kimla. Podle něj dává elektrifikace smysl v centrech větších měst nebo v menších městech. „ Ovšem nabíjet přes noc v Praze tisíc elektrobusů není moc reálné ,“ dodal Jan Kimla. Podle Martina Kupky musí Česká republika v EU prosazovat hlas zdravého rozumu a snažit se o zrušení sankcí, které by negativně dopadly na evropský automobilový průmysl. „ Klademe si otázku, jestli současná společnost je ochotná zaplatit za dekarbonizaci. Pokud budou státy chudnout, jejich schopnost investovat do ekologicky přívětivých technologií výrazně klesne. Cestou je zmírňování limitů s ohledem na to, že často nejsou splnitelné ,“ uvedl ministr dopravy. V rámci diskuze mluvil také o vizi jednotné jízdenky tzv. oneticket, která by umožnila cestování napříč republikou na jednu jízdenku. Konference RED ukázala, že městská hromadná doprava v České republice stojí na pevných základech a je připravená čelit výzvám budoucnosti. Spolupráce mezi státem, dopravními podniky a technologickými firmami je klíčem k zajištění rozvinuté, efektivní a dostupné veřejné dopravy. Na záznam z celé konference se můžete podívat ZDE .
V sobotu 14. prosince 2024 náhle zemřel vedoucí provozu ČSAD SVT Praha a náš spolupracovník Mgr. Dan Vyhnalík. Pracoval v oboru IT v dopravě po celý svůj život a stal se za tu dobu "inventářem" naší společnosti.
Nikdo z nás nezapomeneme na jeho analytické e-maily, nesmlouvavé vystupování a nadšení s jakým ještě poslední týden v zaměstnání chodil sám prodávat jízdenky na pokladnu na Florenci. Taktéž se nám budou ještě dlouho vybavovat jeho nezapomenutelné "vzpomínky z cest" a dlouhý seznam jeho sportovních úspěchů. Budete nám chybět. Za společnost ČSAD SVT Praha, s.r.o. Ing. David Švingr, jednatel Poslední rozloučení se bude konat v pondělí 23. 12. 2024 v 11.20 hodin v Malé obřadní síni krematoria v Praze - Strašnicích. Dan byl také vášnivým a úspěšným rogalistou .
Město Benešov se stalo jedním z vítězných projektů 8. ročníku soutěže Chytrá města 2024 v kategorii Smart+ za modernizaci městské hromadné dopravy. Projekt, jenž se zaměřuje na inovace a udržitelnost veřejné dopravy, byl oceněn za své pokrokové řešení v oblasti městské mobility, které denně využívá více než 3 000 cestujících. Mají nové minibusy a jízdné mají zdarma.
Do letošního ročníku soutěže Chytrá města 2024 se přihlásilo 78 projektů. Nejvíce přihlášek podaly soukromé firmy, dále municipality a městské společnosti, neziskové organizace, vědecko-výzkumné instituce i fyzické osoby. Vyhlášení vítězů proběhlo 5. prosince 2024 v Praze v prostorách Spojka Events, kde došlo k předání ocenění za nejlepší přístupy k inovativnímu a udržitelnému rozvoji měst. MHD v Benešově získalo ocenění v kategorii Smart+. Jan Vachtl, koordinátor MHD Benešov, uvádí důvody poroty: „ Moderní minibusy benešovské hromadné dopravy jsou vybaveny kamerovým systémem a systémem automatického sčítání cestujících. V provozu jsou tři páteřní linky a tři doplňkové, přičemž hlavní linky jezdí v intervalu 20 minut. Celý systém představuje základní kámen místní udržitelné městské mobility a nabízí návaznosti na regionální linky PID .“ MHD Benešov denně využívá více než 3 000 cestujících, kteří za svezení nic neplatí. Náklady na provoz hradí město Benešov ze svého rozpočtu – v roce 2024 se jednalo o 22,1 mil. korun, v roce příštím půjde o 1,3 mil. Kč navíc. Dopravu zajišťuje ČSAD Benešov, které od 16. února 2023 nasadilo na linky nové minibusy ISUZU NovoCiti Life . S délkou necelých 8 metrů, pojmou 60 cestujících (21 sedících + 4 další sedící na vyklápěcích sedačkách). Od 1. září 2023 se síť rozšířila. Soutěž Chytrá města je platformou pro prezentaci a sdílení nejnovějších trendů v oblasti SMART CITY, které mají za cíl zlepšit kvalitu života v našich městech a obcích. Soutěž pořádá Smart City Innovations Institut pod záštitou Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Asociace krajů České Republiky, Ministerstva spravedlnosti České republiky, Ministerstva životního prostředí, Svazu měst a obcí ČR a za podpory CzechInvest, Aliance pro bezemisní budoucnost a Skupiny ČEZ.
Jizerské hory, Krkonoše, Krušné hory, Beskydy, Orlické hory, areály pro zimní sporty v Jižních Čechách a na Šumavě. Na lyže a běžky můžete i bez auta.
V Jizerských horách a Krkonoších odstartovala zimní sezóna s předstihem. Linky 145 a 18 MHD z Liberce do Bedřichova a Hrabětic zahájily provoz už 7. prosince 2024. Oblíbená Smědava je dostupná kombinací vlakového spojení z Liberce s přestupem na návazný autobus linky 650 Frýdland - Raspenva - Hejnice - Bílý Potok, Smědava nebo kombinací dojezdu autem do Hejnic a následně autobusem. Milovníci běžkování, turistiky nebo lyžování mohou využít pravidelnou a posílenou linku 947 na Horní Mísečky. Spojení a jízdenku si můžete vyhledat a zakoupit v mobilní aplikaci Idolka . Do krkonošských středisek také nabízí spoje s přestupem v Jilemci a využít lze novou nabídku spojení mezi krkonošskými středisky Rokytnice nad Jizerou, Jabloncem nad Jizerou a vstupní branou do středních Krkonoš, Vrchlabím. Vice zde . Zimní sezóna už začíná také v Orlických horách . Návštěvníci budou mít možnost využít zvýšenou nabídku autobusového spojení, které propojí klíčová zimní střediska v této oblasti. Speciální spoje Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje propojí zimní střediska Deštné - Šerlich - Orlické Záhoří o víkendech a svátcích od 15. prosince . Jihočeské Skibusy vyjíždějí 21. prosince 2024. Čtyři linky s využitím Jihočeské krajské jízdenky pojedou jako č. 190 České Budějovice - Lipno nad Vltavou, č. 680 České Budějovice - Prachatice - Vimperk - Zadov, č. 125 + 168 České Budějovce- Trhové Sviny, Nové Hrady - Horní Stropnice - Hojná Voda a č. 280 Tábor - Písek - Strakonice - Vimperk - Kvilda. Do běžkařských a lyžařských středisek v Beskydech můžete i v letošní sezoně využít pohodlnou a spolehlivou přepravu skibusem. V provozu bude od 26. prosince 2024 do 30. dubna 2025, vždy o sobotách, nedělích a svátcích a během vánočních svátků každodenně. Skibuy na Horní Bečku, Bumbálku, Bílou a Pustevny zavádějí a financují města Nový Jičín s Kopřivnicí a Příborem, provoz zajišťuje Z-Group bus. Provoz spojů skibusů je většinou závislý na příznivých sněhových podmínkách, vždy si předem raději spojení ověřte. Skibusy a lyžařské linky DÚK . Do krušnohorských lyžařských středisek a na lyžařské běžecké tratě na hřebenech hor se v zimě i s běžkami, sjezdovkami nebo snowboardem dostanete s celou řadou autobusových linek Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) s celoročním provozem. Západní Krušné hory - oblast od Božího Daru po Klíny a Český Jiřetín Linka 585 Jirkov – Chomutov – Kurort Oberwiesenthal – autobusová linka DÚK se skiboxem (jediný autobus DÚK s rozšířenou přepravou lyží a snowbardů ve skiboxu) – linka je v provozu celoročně, se skiboxem pak od 15. 12. 2024 do 23. 3. 2025 a jede do lyžařských areálů Alšovka, Horní Halže, Loučná pod Klínovcem, Klínovec, Neklid, Novako, Boží Dar – ranice nebo na Fichtelberg, běžkaře dovze na trasy Měděnec (Kryštofovy Hamry), klínovecké okruhy, Boží Dar, Jahodovou louku nebo německou Skiarenu – na skibus 585 můžete přestoupit směrem od Kadaně a Klášterce nad Ohří z linky 590 nebo ze směru od Vejprt z linky 582 Linka 590 Klášterec n. Ohří – Měděnec k lyžařskému areálu Alšovka (navazuje na linky 582 a 585 do Božího Daru) a na rušno horskou lyžařskou magistrálu Linka 582 Vejprty – Kovářská – Boží Dar zastavuje u lyžařských areálů Loučná, Klínovec, Neklid a Novako, Boží Dar – Hranice na klínovecké i božídarské běžkařské okruhy nebo k nástupním bodům na Krušnohorskou lyžařskou magistrálu Linka 560 Chomutov – Mezihoří – Načetín k lyžařskému areálu v Mezihoří nebo na Krušnohorskou lyžařskou magistrálu Linka 526 Litvínov – Dlouhá Louka je ideálním spojením pro běžkaře k výchozímu bodu na udržované tratě a Krušnohorskou lyžařskou magistrálu Linka 523 Litvínov – Klíny – Český Jiřetín je ideálním spojením k lyžařským areálům Klíny a Český Jiřetín i možností, jak se dostat na Krušnohorskou lyžařskou magistrálu Linka 521 Litvínov – Nová Ves v Horách – Hora Sv. Kateřiny – Brandov dopraví sjezdaře k lyžařskému areálu Hora Svaté Kateřiny a běžkaře na Krušnohorskou lyžařskou magistrálu Na vrcholky a k běžkařským tratím v Krušných horách se dostanete ještě s linkami 586 a 587 Chomutov – Vejprty a 588 Chomutov – Hora Sv. Šebestiána – Marienberg Východní Krušné hory - oblast od Moldavy po Sněžník S linkou 493 Teplice – Moldava se dostanete k lyžařskému areálu a sjezdovkám v Mikulově či na běžkařské dráhy v Novém Městě, na Moldavě nebo německém Neu Rehefeldu S linkou 484 Teplice – Komáří Vížka máte možností se přiblížit k menšímu lyžařskému areálu na Liščím vrchu nebo přímo na Krušnohorskou lyžařskou magistrálu Linka 452 Ústí nad Labem – Tisá – Petrovice Vás doveze k malému lyžařskému areálu na kraji obce v Tisé nebo nedaleko zdejších běžkařských tratí v Tisé nebo ke Krušnohorské lyžařské magistrále v Petrovicích Linka 451 Ústí nad Labem – Telnice – Krásný les zastavuje u lyžařského areálu Zadní Telnice, na hřebenu Krušných hor nedaleko běžkařských tras a v zimní sezóně je o jeden pár spojů posílena Linka 433 Děčín – Sněžník vás doveze k udržovaným běžkařským tratím, které začínají v obci Sněžník S linkou 398 Teplice – Cínovec – Altenberg jste z Čech doslova za pár minut na rozsáhlých a velmi dobře udržovaných německých běžkařských okruzích v Altenbergu nebo u zdejší sjezdovky s vlekem Skivlak T8 na Moldavu DÚK nabízí zážitek v podobě zimní cesty do Krušných hor horským vlakem, který projíždí tunely a mosty až na Moldavu. Pravidelnou turistickou linkou T8 z Mostu přes Litvínov a Osek nebo z Ústí nad Labem přes Teplice se dostanete přímo k běžeckému lyžařskému areálu v Novém Městě, na Moldavě, na Krušnohorskou . magistrálu nebo na německé běžkařské tratě v Neu Rehefeldu.
Přední výrobce autobusů, společnost Iveco Czech Republic, se připojila k Chartě proti domácímu násilí. Jde o dobrovolnou iniciativu firem a organizací, které se zavazují k nulové toleranci vůči domácímu násilí a k aktivní podpoře jeho obětí mezi svými zaměstnanci. Tato iniciativa vznikla v roce 2023 z podnětu organizací ROSA, Nadace Vodafone a IKEA pod záštitou Úřadu vlády ČR. Jejím cílem je zapojit firmy, instituce a organizace do prevence domácího a genderově podmíněného násilí a pomoci obětem z řad jejich zaměstnanců.
" Domácí násilí je vážný celospolečenský problém, který se dotýká i pracovního prostředí. Jako zodpovědná firma vnímáme potřebu aktivně přistupovat k prevenci a podpoře obětí mezi našimi zaměstnanci. Podpisem Charty dáváme najevo, že domácí násilí v Iveco Czech Republic netolerujeme a budeme činit konkrétní kroky k ochraně a pomoci těm, kteří se s ním potýkají, " řekla Iva Bursová, ředitelka lidských zdrojů Iveco Czech Republic, a. s. Slavnostní podpis se konal 10. prosince 2024 na konferenci Lidská práva a Česko ve Spojce Karlín v Praze za přítomnosti vládní zmocněnkyně pro lidská práva Kláry Šimáčkové Laurenčíkové. Podpisem se Iveco Czech Republic zavázala porozumět charakteristikám domácího násilí, zvyšovat o něm povědomí, přispívat k jeho nulové toleranci a vytvářet bezpečné prostředí pro oběti. Cílem Charty je podpořit oběti domácího násilí mezi zaměstnanci, zmírnit negativní dopady násilí na jejich životy a přispět k rozvoji sítě subjektů bojujících proti tomuto problému v celé společnosti.
Dva z celkem šesti objednaných osmnáctimetrových trolejbusů Škoda 27 Tr s karosérií a podvozkem Solaris přijely na kamionech do Dopravního podniku Ostrava. Nové vozy postupně nahradí Solaris Trollina 15 AC.
O prvních zkušebních jízdách nových ostravských kloubových trolejbusů v Plzni jsme napsali 3. prosince . Do Ostravy je odvezly návěsy 11. prosince. Další dva má Škoda Group dodat v lednu 2025 .
Po šesti letech ve funkci generálního ředitele Daimler Buses Česká republika a Daimler Buses Austria převezme Dirk Schmelzer od 1. května 2025 pozici generálního ředitele v Daimler Buses ve Švýcarsku. Od 1. dubna 2025 se generálním ředitelem (CEO) Daimler Buses Česká republika a Daimler Buses Austria stane Artur Konarski, který přichází z Polska. Ve vedení výrobního závodu v Holýšově žádná změna není.
5. prosince 2024 projednávali aktuální návrhy v oblasti dopravy. Prioritou pro Českou republiku je v tuto chvíli odložení kontraproduktivních sankcí pro výrobce vozidel za nesplnění limitů CO2 v roce 2025. Ministři se shodli na společném znění návrhů předpisů zaměřených na lepší prosazování práv cestujících ve všech druzích dopravy a na zajištění práv cestujících v souvislosti s cestami různými dopravními prostředky. Přijali také pozici Rady k zákazu řízení vozidel s celoevropským účinkem.
V legislativní části jednání ministři schválili postoj k návrhu směrnice o zákazu řízení s celoevropským účinkem. „ Tato směrnice umožní uložit zákaz řízení platný v celé EU, pokud řidič spáchá závažný dopravní přestupek v jakémkoliv členském státě EU. Přijetí tohoto předpisu v budoucnu může výrazně zvýšit bezpečnost na silnicích v ČR i v rámci Unie, “ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Ministři se dále též shodli na pozici k návrhu nařízení o právech cestujících v souvislosti s cestami různými dopravními prostředky a u návrhu nařízení o prosazování práv cestujících ve všech druzích dopravy (tzv. omnibus). „ ČR vítá důraz na práva osob se zdravotním hendikepem a sníženou schopností pohybu. Návrh přinese rovněž více jistoty pro cestující, kteří nakupují letenky přes zprostředkovatele, “ dodal ministr dopravy. Texty, které ministři na svém jednání přijali, budou základem pro další vyjednávání s Evropským parlamentem, ze kterého vzejde konečná podoba zmíněných předpisů. Důležitým tématem diskuse ministrů byl i návrh České republiky a Itálie týkající se evropského automobilového průmyslu, kdy je nutné vyvážit konkurenceschopnost a cíle v oblasti klimatu. Dle ministra Kupky „ Evropská komise musí přijít s jasným plánem, jak zajistit, aby český, respektive evropský automobilový průmysl, zůstal konkurenceschopný “. Ministr také navázal na včerejší telefonát premiéra Petra Fialy s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou na toto téma: „ Jasnou prioritou pro Českou republiku je v tuto chvíli odložení kontraproduktivních sankcí pro výrobce vozidel za nesplnění limitů CO2 v roce 2025. Pokuty by evropské automobilky jenom oslabily. Proto jim chceme zabránit. Naši iniciativu dnes otevřeně podpořil i německý ministr dopravy Volker Wissing. Znovu tedy posilujeme. Evropská komise přislíbila akční plán na podporu automobilového průmyslu a zahájí strategický dialog s hlavními aktéry již příští týden. Jako Česká republika budeme i nadále prosazovat rozumná opatření, která podpoří evropskou konkurenceschopnost ,“ doplnil k tomu Kupka. V rámci Rady se uskutečnila i politická rozprava k právům cestujících v letecké dopravě. Snahou této diskuze je znovu nastartovat projednávání legislativního návrhu, který je na stole již od roku 2013. Z pohledu ČR je nutné dosáhnout dohody, která bude dostatečně chránit práva cestujících, zatímco bude co nejméně ohrožena konkurenceschopnost evropských leteckých společností. U návrhu směrnice zaměřené na kombinovanou dopravu vzali ministři na vědomí pokrok v přípravě. Rozvoj kombinované dopravy považuje ČR za zásadní pro přesun nákladu ze silnic a pro snižování emisí z nákladní dopravy. Současná právní úprava je zastaralá a příprava nového předpisu je komplikovaná. Ministerstvo dopravy
První vánoční trolejbus zřejmě vyjel před více než 30 lety v Hradci Králové. Letos už svátečně vyzdobené trolejbusy, tramvaje a autobusy vytvářejí adventní atmosféru v Karlových Varech a Plzni . Zlíně a Otrokovicích , v Praze , v Brně, v Olomouci , Pardubicích, Přerově, Českých Budějovicích, Frýdku-Místku, Českém Těšíně, Chomutově a Jirkově, v Děčíně, v Chebu, v Ostravě a v Mostě a Litvínově a dalších městech.
Zatímco vloni bylo v listopadu registrováno 151 vozidel, letos se hlavně díky novým autobusům pro Středočeský kraj a Prahu zvýšily o téměř 50 procent. Do obou regionů, kde od 1. prosince vyjeli dopravci podle nově uzavřených desetiletých smluv, přijelo 111 nových autobusů. Následuje Vysočina s 57 vozidly a Pardubický kraj se 17 ks. Nejvíc nových autobusů je značky Setra.
Většina vozidel je s pohonem na naftu, 14 na CNG (SOR) a 6 ks je bateriových. Vozy Iveco Crossway Elec jezdí na linkách COMETT PLUS mezi Jihočeským a Středočeským krajem. Z celkového počtu 226 ks je 190 ks v linkovém provedení, 27 ks je městských a 5 dálkových (Mercedes-Benz, Isuzu a Setra). Na první místo se dostala značka Setra se 73 ks, druhý je SOR s 56 ks, následuje Iveco Bus s 34 ks, Mercedes-Benz s 23 ks, MAN se 14 ks, Rošero-P s 12 ks, Irizar s 8 ks, Isuzu se 2 ks a Beulas s jedním vozem. Od začátku roku 2024 se registrace zvýšily o 57,85 % (ze 764 ks na 1 206 ks, tj. o 442 ks). První je značka Iveco Bus s 463 registrovanými autobusy (38,39 %), následují Setra – 185 ks (15,34 %), SOR – 169 ks (14,01 %), MAN – 138 ks (11,44 %), Mercedes-Benz – 122 ks (10,12 %), Rošero-P – 49 ks (4,06 %), Isuzu – 26 ks (2,16 %), Irizar – 24 ks (1,99 %), Solaris – 8 ks (0,66 %), Ford – 6 ks (0,50 %). Od ledna do Prahy zamířilo 368 nových autobusů, následuje Středočeský kraj s 321 ks, Vysočina se 138 ks a Pardubický kraj se 113 ks. 52 ks registrovali v Jihočeském kraji, 40 ks v kraji Karlovarském, 39 ks v Libereckém a 30 ks ve Zlínském kraji. S 16 novými autobusy letos cestují v Ústeckém kraji, v Královéhradeckém a Olomouckém kraji 17 a jen 12 nových autobusů bylo registrováno v Plzeňském kraji. S využitím dat SDA.