Estonské hlavní město Tallin plánuje do pěti let veřejnou soutěž na nákup 40 bateriových trolejbusů s cílem nahradit stávající stárnoucí vozový park a pokračovat v rozvoji sítě. Tallinnské trolejbusy jsou historicky spojené se značkou Škoda.
Estonské hlavní město Tallin plánuje do pěti let veřejnou soutěž na nákup 40 bateriových trolejbusů s cílem nahradit stávající stárnoucí vozový park a pokračovat v rozvoji sítě. Tallinnské trolejbusy jsou historicky spojené se značkou Škoda.
Město plánuje nákup 22 osmnáctimetrových a 18 standardních 12metrových trolejbusů. Celkové náklady na nákup trolejbusů a rekonstrukci trolejbusové sítě, se odhadují na 40 až 50 milionů eur v průběhu příštích pěti až šesti let, uvedlo v prohlášení vedení města. Starosta Mihhail Kõlvart řekl: "Tallin se v zásadě rozhodl pokračovat v rozvoji trolejbusové sítě jako důležité a ekologické součásti veřejné dopravy. V posledních letech se stále častěji diskutuje o tom, zda opustit trolejbusy a zavést elektrobusy. Ve skutečnosti je však nutné zajistit různé druhy veřejné dopravy, aby vyhovovaly potřebám obyvatel města,“ řekl Kõlvart. Prostředky na nákup bateriových trolejbusů a návrh rekonstrukce trolejbusové sítě by měly být nárokovány v rozpočtu města ještě na r. 2024.
„Dali jsme si za cíl zajistit, aby veřejná doprava v hlavním městě byla bez emisí do roku 2035, v souladu s cíli stanovenými v plánu mobility. Několik velkých evropských měst v současnosti modernizuje své trolejbusové sítě: mezi městy, která podporují trolejbusovou dopravu a nakupují nová vozidla, patří Vilnius, Praha, Curych, Milán a mnoho dalších,“ dodal starosta Tallinnu.
Vladimir Svet, náměstek primátora Tallinnu, podle vyjádření pro místní EER.ee: „Abyste udrželi flotilu elektrických autobusů, potřebujete nabíjecí kapacitu na terminálech. Udělali jsme analýzu, jakou kapacitu nyní máme a kolik bychom mohli přidat, aniž bychom museli do sítě investovat několik milionů eur. Tyto výpočty ukazují, že při naší současné kapacitě si můžeme ponechat asi 60 elektrických autobusů. Pokud chceme víc, musíme počítat se spoustou peněz na poplatcích za připojení. A navýšit vozový park elektrobusů ze 30, kterých budeme mít v blízké budoucnosti, na řekněme 300, to je obrovská investice, z níž velká část půjde do elektřiny. Jelikož už máme trolejbusovou infrastrukturu a zkušenosti s údržbou trolejbusů, byla by škoda to všechno vyhodit. Máme tuto infrastrukturu a očekáváme, že nám bude sloužit desítky let. Při správné údržbě může vydržet až 50 let“.
Cílem je, aby trolejbusy v budoucnu jezdily v Tallinu v širokých a převážně rovných ulicích, kde je snadné vybudovat a udržovat síť trolejí. Blíže centra města, kde jsou užší ulice, více zatáček a méně místa, mohou způsobovat dopravní zácpy a pojedou zde proto na baterie.
Kromě nových trolejbusů Tallinn postupně letos představí elektrické autobusy, které budou v provozu na trasách s nižším počtem cestujících. Většina autobusů Tallinna Linnatransport (TLT) v současné době jezdí na bioCNG. Po skončení jejich životnosti uvažuje TLT o autobusech s palivovými články na vodíkový pohon. V říjnu 2023 v rámci roadshow projektu JIVE 2 vyzkoušel v provozu CaetanoBus. Letos se také očekává debut 23 nových tramvají Pesa. "Tramvaje budou v budoucnu nepochybně tvořit páteř talinské hromadné dopravy a budeme ji neustále rozšiřovat. V budoucnu nepochybně budeme mít elektrobusy a jejich počet poroste. Vedle nich částečně obnovíme a možná i rozšíříme trolejbusovou síť,“ řekl Svět.
První trolejbusová trasa v Tallinu byla otevřena 6. července 1965. V dobách největšího rozkvětu trolejbusové dopravy v roce 1988 bylo podle TLT v provozu až 160 trolejbusů vyrobených v závodě Škoda. V pozdějších letech vozový park doplnily vozy Solaris. Postupně však došlo k útlumu trolejbusové dopravy a dnes jsou zachovány jen čtyři trasy. "Nové vozy koupil Tallin před deseti lety. Průměrné stáří vozového parku trolejbusů se blíží 20 letům. Celkem má Tallin v současnosti 45 trolejbusů, některé jsou tak zastaralé, že by je mohly v mezičase nahradit autobusy," uvedl Svet.
V minulých letech došlo v hlavním městě Estonska k modernizaci informačních systémů městských tramvají, trolejbusů a autobusů a rozvoji systému priority veřejné dopravy. Vozidla jsou vybavena informačními tabulemi na bázi GPS s automatickým systémem hlášení zastávky společnosti BUSTEC.