Nový úsek metra A do Motola byl dnes slavnostně otevřen
© Jan Spousta

Čtyři nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol .
Čtyři nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol .
Praha 6. dubna 2015 – Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes slavnostně otevřel prodloužený úsek linky A vedoucí ze stanice Dejvická do stanice Nemocnice Motol. Čtyři nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol výrazně posílí systém veřejné dopravy v Praze 6, zrychlí se také cestování na Letiště Václava Havla. Jde o další nově otevřené stanice metra v Praze po sedmi letech.
Unikátní fotografie tunelů a interiéru stanic ze 4. března
První práce na prodloužení linky A započaly v lednu 2010. Otevření stanic následovalo po třítýdenním ověřovacím provozu bez cestujících, během kterého byly otestovány kompletní technologické systémy ve stanicích i spojovacích tunelech. Během této doby také probíhaly kolaudace a poslední úpravy interiéru stanic. Zprovoznění nového úseku také předcházela více než měsíc trvající výměna informačního systému v pražské hromadné dopravě. Všechny stanice nového úseku, který měří 6,134 kilometrů, jsou bezbariérové.

Zahájení provozu na novém úseku metra má výrazně zjednodušit dopravu v Praze 6. Z Dejvické se bude možné dostat na novou konečnou stanici metra za 8 minut. Do stanice Nemocnice Motol se cestující z centra města (stanice Můstek) dostanou přibližně za 15 minut. Zkrátí se i cesta na Letiště Václava Havla – ze současných 21 minut z Dejvické na 15 minut ze stanice metra Nádraží Veleslavín. Celý úsek metra A z konečné na konečnou by měla souprava projet za 29 minut 15 vteřin.
BUSportál: Lze předpokládat, že opravdový test provozu nových stanic metra a dopravních opatření, která ho doprovázejí, proběhne v pracovní dny.
Představení čtyř nových stanic

Bořislavka

Ač je nejblíže původní konečné trasy metra A, dokončena byla až jako poslední – razicí štíty směrem od Vypichu tudy projely až na závěr své trasy. Původně měla být stanice nazvána Červený vrch, v průběhu projektu se však její název změnil. Stanice se nachází 26,7 metrů pod úrovní Evropské ulice, celková délka stanice je 193 metrů.

Nádraží Veleslavín

Dominantou stanice jsou ručičkové nástěnné hodiny, které symbolizují spojení stanice metra a železnice. Stanice se stane novým hlavním přístupovým bodem na Letiště Václava Havla a nachází se u ní autobusový terminál. Stanice je umístěna pod povrchem v hloubce 19,4 metru. (BUSportál: Stanice se proslavila ještě před zahájením provozu absenci eskalátoru).

Petřiny

Nejhlubší ze všech nových stanic se nachází 35 metrů pod povrchem. Prostor nástupiště navozuje dojem městské ulice, podlaha odkazuje na vzory historických dlažeb a chodníků centra hlavního města. Nejvýraznějším prvkem nástupiště je betonový monolit nad dvojicí výtahů na konci nástupiště – bublina s plasticky vyvedeným názvem stanice. Druhým dominantním prvkem nástupiště je originálně pojatý objekt dozorčích stanice.

Nemocnice Motol

Nemocnice Motol je jedinou hloubenou stanicí na novém úseku a jako jediná je osvícena denním světlem. Na vestibul, který je unikátně umístěn pod úrovní nástupiště, přímo navazuje podchod směřující k Fakultní nemocnici Motol. Stanice se nachází v hloubce pouhých 5,6 metrů pod povrchem a délka stanice je 160 metrů.
Na stavbě se podíleli: IDS jako obstaravatel, Metroprojekt jako autor projektu, Sdružení metro V.A jako zhotovitel stavební části, společnosti Metrostav a Hochtief. Spolu s Metrostavem pracovaly na stavební části společnosti Subterra a Prominecon a jejich dodavatelé. Zhotovitele technologické části byly společnosti Skanska a AŽD Praha. Dále Geomonitoring zajišťovaly ve sdružení firmy ARCADIS a INSET.
Průběžně na projektu pracovalo cca 500 techniků a dělníků ze zhruba pěti desítek firem. Investiční náklady na celou stavbu by neměly překročit 20 mld. Kč, což znamená úsporu více než 2, 5 mld. Kč oproti původnímu propočtu. Projekt „Prodloužení trasy A metra v Praze – provozní úsek V.A Dejvická (mimo) – Motol“ byl spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti. Projekt byl dokončen v roce 2015.

Rozvoj trasy metra A

12. 8. 1978 Leninova – Náměstí Míru
7 stanic: Leninova (Dejvická), Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru

19. 12. 1980 Náměstí Míru – Želivského
3 stanice: Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského

17. 10. 1985 Želivského – Depo Hostivař
zahájen provoz depa Hostivař (v úseku Strašnická – Depo Hostivař jen levý traťový tunel, pouze manipulační provoz bez cestujících)

11. 7. 1987 do provozu uvedena stanice metra Strašnická
nový úsek s cestujícími Želivského – Strašnická

1. 11. 1987 zprovozněn pravý traťový tunel Strašnická – Depo Hostivař

4. 7. 1990 do provozu uvedena stanice metra Skalka
nový úsek s cestujícími Strašnická – Skalka

26. 5. 2006 do provozu uvedena stanice metra Depo Hostivař
nový úsek s cestujícími Skalka – Depo Hostivař

6. 4. 2015 Dejvická – Nemocnice Motol
4 stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol

Z TZ DPP

Nový úsek metra A do Motola byl dnes slavnostně otevřen
Bořislavka © Jan Spousta
Nový úsek metra A do Motola byl dnes slavnostně otevřen
Motol © Jan Spousta
Nový úsek metra A do Motola byl dnes slavnostně otevřen
Petřiny © Jan Spousta
Nový úsek metra A do Motola byl dnes slavnostně otevřen
Veleslavín © Jan Spousta
Nový úsek metra A do Motola byl dnes slavnostně otevřen
Foto DPP