Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Zajímavosti

Od srpna 2025 na devět měsíců bude zcela uzavřena železniční trasa mezi Hamburkem a Berlínem. O přepravu cestujících se postarají autobusy z České republiky. Celkem půjde o 142 nových kloubových autobusů SOR NS 18 a 66 autobusů Iveco Crossway LE 12, které přijíždějí do dep ecoVista a jsou v různých fázích zkušebního provozu. Jak jsme informovali, první autobusy z Libchav odjely o víkendu v polovině června a jsou již ve zkušebním provozu. Z České republiky bude i přes 60 autobusů Crossway, těmi se ecoVista zatím nepochlubila.

EcoVista, sdružení dopravců, které získalo zakázku na náhradní autobusovou dopravu , upozorňuje již předem, že u zakázky tohoto rozsahu dochází ke zpožděním ve výrobě a předání vozidel: " Z tohoto důvodu máme připravený komplexní koncept tak, aby bylo zajištěno, že všechny linky budou plně funkční od prvního dne provozu a včas – i když některá z nově objednaných vozidel stále nejsou k dispozici. V první fázi náhradní dopravy proto použijeme také vozidla od kvalifikovaných subdodavatelů. Splňují všechny smluvně dohodnuté standardy a jsou stejně jako všechna náhradní vozidla v nápadném fialovém designu, aby je cestující snadno poznali ". Nové autobusy jsou vybaveny informačním systémem pro cestující v reálném čase s širokými displeji s vysokým rozlišením, Wi-Fi, USB porty, sledováním na bázi GPS a velkým zavazadlovým prostorem, většina autobusů Crossway má toaletu. V rámci jednotného image požadovaného Deutsche Bahn jsou označeny názvem „Verkehrspurpur“ a mají zádržná madla z kartáčovaného kovu a podlahou s parketovým efektem. Vysoce výkonná klimatizace je standardní výbavou všech vozidel. V Aschaffenburgu uvedla ecoVista do provozu nové řídicí centrum se 40 zaměstnanci, kteří se starají o plánování a koordinaci spojení. Celkem bylo zřízeno sedm dep, ze kterých řidiči a autobusy začnou jezdit. Kromě toho budou zavedeny mobilní dílenské týmy a úklidový personál. Na deseti zkušebních trasách již jezdí někteří řidiči z celkem 500. Co je důvodem náhradní autobusové dopravy v takovém rozsahu: Od srpna do konce dubna 2026 Deutsche Bahn (DB InfraGO) zrenovuje všechny čtyři stanice Hamburg-Bergedorf, Schwarzenbek, Müssen a Büchen v severoněmeckého úseku trasy Hamburk-Berlín v Hamburku a Šlesvicku-Holštýnsku. Celkem na železniční trati dlouhé 278 kilometrů zmodernizuje 28 stanic, obnoví 180 kilometrů kolejí a přibližně 200 výhybek, vymění trolejové vedení a instaluje šest posunovacích bodů pro předjíždění pomalých vlaků. Součástí modernizace je digitalizace celé tratě. Trasa vede celkem pěti spolkovými zeměmi (Hamburk, Šlesvicko-Holštýnsko, Meklenbursko-Přední Pomořansko, Braniborsko a Berlín). Každý den ujedou náhradní autobusy 86 000 kilometrů na 28 trasách. EcoVista je skupina středně velkých autobusových společností, kteří zajišťují veřejnou dopravu i služby cestovních kanceláří a náhradní služby pro různé železniční společnosti.

person rebus  date_range 14.07.2025

Nezávislý úřad veřejného žalobce Evropské unie zahájil vyšetřování několika autobusových společností v souvislosti s údajným podvodem s dotacemi ve výši 23 milionů eur. Stížnost k financování projektu elektrifikace autobusů celostátní sítě RGTR k evropskému úřadu podala lucemburská ministerstva. Federace provozovatelů autobusové a autokarové dopravy své členy brání.

Lucemburská justiční policie (Service de police judiciaire – section EPPO) provedla minulý týden v rámci vyšetřování podezření z podvodu týkajícího se fondů EU pro regionální rozvoj veřejné dopravy několik prohlídek u velkých lucemburských autobusových společností, lucemburské správy veřejné dopravy a domu bývalého vysokého úředníka. Jsou podezřelí z podvodu s Evropským fondem pro regionální rozvoj (EFRR) ve výši až 12 milionů eur, který vyčlenil na elektrifikaci autobusů sítě linek RGTR celkem 35 milionů. Kromě toho bylo podle Úřadu evropského veřejného žalobce ze státního rozpočtu čerpáno neoprávněně 11 milionů eur. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě . Několik provozovatelů veřejné dopravy mělo systematicky fakturovat služby, jako by byly poskytovány elektrickými autobusy, ve skutečnosti byla údajně značná část těchto služeb poskytována pomocí dieselových nebo hybridních vozidel. Umožnilo to využívat vyšší sazbu odměny vyhrazené pro služby s nulovými emisemi. V důsledku toho nebyly uplatňovány ani požadované opravné koeficienty za neplnění povinností elektrifikace, což vedlo v období mezi lety 2022 a 2024 k vyšší fakturaci. Z vydané tiskové zprávy Ministerstva mobility a veřejných prací a Ministerstva hospodářství vyplývá, že tyto úřady podaly stížnosti u soudních orgánů poté, kdy "během shromažďování údajů pro posouzení projektu byly zjištěny skutečnosti, které by mohly představovat trestný čin". K události vydala stanovisko také Lucemburská federace provozovatelů autobusové a autokarové dopravy (FLEAA), která vyjádřila „hluboké překvapení nad závažností nahlášených obvinění“. FLEAA odmítá veškerá obvinění z podvodu vůči svým členům a je plně ochotna transparentně spolupracovat při vyšetřování. Stejně jako státní a evropské úřady zdůraznila důležitost presumpce neviny, kdy jsou všechny osoby považovány za nevinné, dokud jejich vina nebude prokázána příslušnými lucemburskými soudy. EPPO je nezávislý úřad veřejného žalobce Evropské unie. Je odpovědný za vyšetřování, stíhání a podávání obvinění z trestných činů proti finančním zájmům EU.

person rebus  date_range 09.07.2025

Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zapůjčený na testování od Daimler Buses Česká republika jezdí na lince 610 v centru Kladna z Tržnice na Zádušní a zpět. I když je kromě baterií s kapacitou 294 kWh vybaven i vodíkovým palivovým článkem pro prodloužení dojezdu, v České republice tuto možnost nevyužívá. Baterie dobíjí v areálu ČSAD MHD Kladno, stejně jako elektrické autobusy SOR. Zajímavé bude srovnání obou značek autobusů. Podobně jako v Kutné Hoře, kam se eCitaro z Kladna přesune. Od pátku 4. července si ho v provozu vyzkouší společnost Lutan a cestující na lince 801, na které už by v současné době mělo jezdit všech šest nových elektrických autobusů značky MAN.

person rebus  date_range 30.06.2025

Do pátku 20. června testují ARRIVA a POVED na příměstských linkách Integrované dopravy Plzeňského kraje na trase z Plzně směr Chrást, Kyšice a Dýšina stříbrno modrý nízkopodlažní elektrobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell s vodíkovými palivovými články zapůjčený od Daimler Buses Česká republika. Jde o společnou iniciativu dopravce s krajským organizátorem dopravy, aby vznikl základní přehled o vlastnostech vozidla s alternativním pohonem.

Klimatizovaný elektrický autobus s tmavými sedačkami, na pohled příjemnou podlahou v dekoru dřeva, místem pro kočárek, USB nabíječkami a dalším dnes už běžným komfortem pro cestující najezdí ve svém oběhu do dvou set kilometrů za den. Vybaven je třemi pakety baterií NMC3, každý paket má kapacitu 98 kWh. eCitaro Fuel Cell je konstruováno tak, aby mohlo jezdit na elektřinu ze sítě a využívat palivový článek pouze v případě, že je to nezbytné pro dosažení požadovaného dojezdu. V poslední generaci pak umožňuje jízdu jak výhradně na elektřinu ze sítě, tak i výhradně na vodík bez dobíjení ze sítě – je tedy 100% flexibilní, pokud jde o zdroj energie. I když je předváděcí eCitaro vybaveno i vodíkovými palivovým článkem, nebude vozidlo vodík používat. Důvodem je chybějící čerpací stanice (momentálně není v ČR v provozu žádná). ARRIVA elektrobus dobíjí v areálu Plzeňských městských dopravních podniků. Vystačí na provoz jedno noční dobíjení, nebo bude potřeba dobít ho i během dne? Jaká bude zbývající kapacita baterek po jeho denním provozu? To jsou jen některé ze základních otázek, na které se bude snažit získat testovací provoz odpovědi, aby byly k dispozici cenné informace pro další plánování a rozvoj dopravy v kraji i s alternativními pohony vozidel. Plánované spoje na linkách č. 221, 231, 253 a 254, kde mohou cestující eCitaro vyzkoušet: 231 4:55 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží - 5:36 Volduchy 231 5:50 Volduchy - 6:40 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží 221 6:45 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží - 7:11 Bušovice, konečná 221 7:14 Bušovice, konečná - 7:53 Plzeň, Terminál Hlavní nádraží 253 13:25 Plzeň, Doubravka - 13:56 Chrást, Lidový dům 253 14:00 Chrást, Lidový dům - 14:31 Plzeň, Doubravka 253 14:40 Plzeň, Doubravka - 15:00 Dýšina, Nová Huť 253 15:10 Dýšina, Nová Huť - 15:32 Plzeň, Doubravka 254 15:40 Plzeň, Doubravka - 15:56 Dýšina, Nová Huť 253 16:10 Dýšina, Nová Huť - 16:31 Plzeň, Doubravka 254 16:40 Plzeň, Doubravka - 16:56 Dýšina, Nová Huť 254 17:00 Dýšina, Nová Huť - 17:14 Plzeň, Doubravka 253 17:22 Plzeň, Doubravka - 17:32 Kyšice, ObÚ 253 17:40 Kyšice, ObÚ - 17:50 Plzeň, Doubravka Již minulý týden se autobus představil na setkání Sdružení dopravních podniků, v ICOM transport v Jihlavě a v sobotu 14. června na rodinném dni Daimler v Holýšově. Po testovacím provozu v ARRIVĚ STŘEDNÍ ČECHY bude vůz krátce v provozu v Dopravním podniku Karlovy Vary a následně v ČSAD MHD Kladno.

person rebus  date_range 18.06.2025

Domácí výrobce dodá pro zajišťování náhradní autobusové dopravy při rekonstrukci železniční trati mezi Hamburkem a Berlínem 142 autobusů NS 18 v meziměstském provedení. Nové autobusy si objednalo konsorcium ecoVista. Autobusy musí být v Německu do října 2025. Více jsme psali zde .

person rebus  date_range 17.06.2025

Chtěli byste vědět, jestli ingredience pro vaše jídlo dorazily bez emisí? Společnost Volvo Trucks se spojila s celosvětově uznávaným šéfkuchařem Marcusem Samuelssonem v rámci nové kampaně – Prostřený stůl pro změnu. O jakou výzvu se jednalo? Připravit gurmánské jídlo z ingrediencí, které byly přepraveny nákladním vozidlem se sníženými nebo minimálními emisemi výfukových plynů. Elektrická nákladní vozidla sehrála v této iniciativě klíčovou roli, jejímž cílem je inspirovat kupující přepravy v potravinářském průmyslu k přijetí udržitelnějších možností přepravy.

Dekarbonizace dopravního průmyslu pokračuje a jedním ze způsobů, jak dosáhnout nulových emisí z výfukových plynů, jsou nákladní vozidla s elektrickým pohonem na baterie. V potravinářském průmyslu je doprava zodpovědná za 19 % všech emisí . Volvo Trucks společně s uznávaným šéfkuchařem Marcusem Samuelssonem, který je kulinářskou silou mnoha mezinárodních restaurací, ukázali, jak lze v potravinářském průmyslu odstranit nebo minimalizovat emise z přepravy. Marcus Samuelsson si dal za úkol připravit gurmánské jídlo se všemi ingrediencemi, které si do kuchyně přiveze elektrickými nákladními vozidly nebo vozidly poháněnými obnovitelnými palivy, jako je bioplyn nebo bionafta. „ Toto byla první večeře svého druhu a jsem nadšený, že mohu být její součástí. Musel jsem přemýšlet o dopravě jako o ingredienci. Hraje hlavní roli. Proto jsem do této výzvy rád šel. Jakmile se tím budeme řídit, posune to celé odvětví vpřed. Doufejme, že jednoho dne budou všichni kuchaři do jídelního lístku psát, jak bylo jídlo přepraveno do restaurace, a tato informace se stane novou přidanou hodnotou, “ říká Marcus Samuelsson. Jídelní lístek obsahoval tresku glazovanou miso omáčkou, zelí, raky, okurkový salát a německé víno Ryzlink rýnský. Ingredience na večeři dohromady urazily přibližně 2 700 kilometrů po silnicích, přičemž 86 % této vzdálenosti jelo nákladními vozidly s nulovými emisemi z výfukových plynů. Zbývající kilometry pak zvládla nákladní vozidla poháněná obnovitelnými palivy. „ Tato kampaň dokonale zapadá do značky Volvo – udržitelnost v dopravním průmyslu činí srozumitelnou a hmatatelnou tím, že ji aplikuje na jídlo v restauraci – něco, s čím se může ztotožnit každý ,“ říká Katarina Adamson, vedoucí značky a komunikace ve společnosti Volvo Trucks. „ Cílem je oslovit nákupčí přepravy v potravinářském průmyslu, protože jejich rozhodnutí a požadavky mohou významně ovlivnit směr a tempo směrem k udržitelným dopravním řešením .“ Výzva se ukázala být týmovým úsilím, kterého se zúčastnilo několik potravinářských společností, pěstitelů a poskytovatelů dopravy – kteří byli všichni pozváni na večeři podávanou v místní restauraci v Göteborgu ve Švédsku. O Marcusovi Samuelssonovi Marcus Samuelsson stojí za řadou mezinárodních restaurací, včetně známé Red Rooster Harlem v New Yorku (kde vařil zejména pro prezidenta Baracka Obamu). Je také televizní osobností s cenou Emmy a uznávaným autorem a člověkem, který je zapojený do mnohých filantropických projektů. Pro tuto kampaň byl Marcus vyzván k vytvoření prvotřídní večeře se všemi ingrediencemi přivezenými elektrickými nebo nákladními vozidly poháněnými obnovitelnými palivy. 5 000 dodaných elektrických nákladních vozidel Společnost Volvo Trucks je světovým lídrem v oblasti elektrických nákladních vozidel, prodala více než 5 000 elektrických nákladních vozidel zákazníkům v 50 zemích. Současná řada se skládá z osmi modelů přizpůsobených tak, aby splňovaly různé dopravní potřeby, včetně městské a regionální distribuce, stavebnictví a odvozu odpadu. V roce 2024 měla v Evropě 47% podíl v segmentu elektrických vozidel (těžká nákladní vozidla o hmotnosti 16 tun a více) a držela největší podíl v segmentu elektrických vozidel v Severní Americe. Strategie třech variant pohonů společnosti Volvo směrem k nulovým emisím Volvo Trucks je hlavním lídrem v přechodu na dopravu bez fosilních paliv, aby dosáhla svého cíle nulových čistých emisí do roku 2040 pomocí třícestné technologické strategie. Tento přístup je založen na bateriových elektrických motorech, palivových článkech a spalovacích motorech, které jezdí na obnovitelná paliva, jako je zelený vodík (vyráběný štěpením vody na vodík a kyslík pomocí obnovitelné elektřiny), bioplyn (Bio-LNG) nebo bionafta a HVO (hydrogenovaný rostlinný olej). Zdroj: Volvo Trucks

person rebus  date_range 11.06.2025

Na tratě v Moravskoslezském kraji na začátku června poprvé vyjela elektrická jednotka RegioPanter Českých drah s celovozovým polepem v červených barvách Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS. V tomto týdnu se slavnostně představí veřejnosti na železničním veletrhu Rail Business Days v Ostravě a následně bude k vidění na regionálních spojích. Jde o čtvrté propagační vozidlo na veřejnou dopravu, v Ostravě jezdí tramvaj a trolejbus , v Opavě trolejbus .

„ Moravskoslezský kraj je objednatelem regionální železniční dopravy. Našim cestujícím se snažíme zajistit co nejkvalitnější služby a zároveň je upozornit na možnosti, které jim náš integrovaný systém nabízí. Proto jsme RegioPanter polepili ve vizuálním stylu krajského koordinátora dopravy KODIS ,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka. Jednotka doplňuje již dříve nasazené červeně polepené vozy – reklamní tramvaj a trolejbus v Ostravě a trolejbus v Opavě. „ V letošním roce skutečně posouváme laťku v propagaci krajské veřejné dopravy. Po tramvaji a dvojici trolejbusů budeme nově cestujícím představovat veřejnou dopravu i na moderním vlaku. Věřím, že "ODISový" vlak cestující nepřehlédnou a ocení tuto formu představení výhod cestování s ODISem – od ODISky přes ODISapku až po výhodné 24hodinové jízdenky ,“ uvedl jednatel společnosti Koordinátor ODIS Aleš Stejskal.

person rebus  date_range 09.06.2025

Už 130 let letos uplyne od založení původně kolářské dílny Josefa Sodomky ve Vysokém Mýtě. Dnes na stejném místě stojí největší závod na výrobu autobusů IVECO BUS, který může každý rok předat zákazníkům až 5 000 autobusů CROSSWAY a EVADYS a hraje tak významnou roli ve vývoji veřejné dopravy jak u nás, tak v zahraničí. U příležitosti oslav tohoto výročí a také otevření nového Prototypového a testovacího centra pozvalo IVECO BUS 27. května 2025 do Vysokého Mýta novináře a další hosty. Připravili jsme fotoreportáž.

Letošní rok je pro společnost Iveco bohatý na oslavy. V roce 2025 uplyne 50 let od vzniku značky IVECO. Před 100 lety zahájil provoz závod ve francouzském Annonay a závod ve Vysokém Mýtě si připomíná 130. výročí od svého založení. Na počátku dnešního největšího závodu IVECO BUS stál řemeslník a podnikatel Josef Sodomka, který v roce 1895 začal ve Vysokém Mýtě podnikat. Od výroby kočárů a zakázkové výroby automobilů se pod vedením Josefa Sodomky mladšího přeorientoval na výrobu karosérií autobusů, první vozidlo pro 14 sedících cestujících postavené na podvozku Škoda 125 vyjelo z montážní linky v roce 1928. V průběhu let se podnik tohoto vizionářského českého podnikatele stal jedním z hlavních center výroby autobusů různých typů a významně ovlivnil hospodářské dějiny naší země. V roce 1948 byla továrna Josefa Sodomky znárodněna a stala se státním podnikem, přejmenovaným na Karosa, národní podnik. V rámci privatizace byla v roce 1993 založena Karosa a.s. a byla podepsána smlouva o průmyslové spolupráci s RENAULT V.I., na jejímž základě získala francouzská společnost 34% podíl. Toto spojení se stalo příkladem zapojení západních zemí do výroby průmyslových vozidel v České republice a otevřelo Karose cestu na západní trhy. V roce 1999 vytvořily italská společnost IVECO a RENAULT společný podnik Irisbus Holding SL, který získal 94 % akcií Karosy a staly se druhým největším výrobce autokarů a autobusů v Evropě. Po odkoupení podílu RENAULTU se IVECO stala v roce 2003 jediným vlastníkem. Za čtyři roky poté se se značkou Karosa rozloučila a změnila název na Iveco Czech Republic, a.s. Od roku 2013 nahradila značku IVECO-IRISBUS nová značka IVECO BUS, pod kterou působí do současnosti. Od svého založení bylo ve vysokomýtské továrně vyrobeno přibližně 165 000 autobusů. Ikonickými modely se staly Škoda 706 RO a 706 RTO s motorem v přídi. Škoda 706 RO vznikla v poválečných letech, důvodem byla především potřeba zajistit přepravu zaměstnanců do továren. Vyráběla se do roku 1958, kdy jí vystřídal model 706 RTO. Těchto legendárních autobusů, které koncepčně vycházely z předchozí řady Škoda 706 RO, se do roku 1971 v Karose vyrobilo ve verzích pro městskou, meziměstskou a dálkovou dopravu 14 969 kusů. Od roku 1965 byla vyvíjena řada ŠM 11, která již měla samonosnou konstrukci. Díky šesti hlavním prefabrikovaným panelům se model stal světovým lídrem s 26 769 vyrobenými kusy. Rok 1981 přinesl novou řadu. Slavné modely „ŠM“ nahradila řada 700. Hlavní inovací bylo přemístění motoru LIAZ ML 635 a převodovky Praga za zadní nápravu. Do roku 1999 se vyrobilo 37 164 kusů městských, meziměstských, dálkových a příměstských autobusů s mechanickou převodovkou, také jako kloubové. Od roku 2022 je závod ve Vysokém Mýtě výhradním výrobním místem pro autokary EVADYS a nejúspěšnější řady autobusů IVECO BUS, která byla vyvinuta v Čechách a představena v roce 2006 - CROSSWAY. S více než 65 000 vozy se tento model stal lídrem v meziměstské dopravě v Evropě. V roce 2023 byla zahájena sériová výroba jeho elektrické verze. Areál továrny Josefa Sodomky se v průběhu desetiletí rozšířil z původních 90 m2 v roce 1895 na 355 000 m2 celkové plochy s roční kapacitou výroby až 5 000 vozidel. Zároveň se průběžně zaváděly moderní technologie. V roce 1958 byl zaveden nový proces výroby karoserií, v roce 1970 byla postavena nová karosárna a montážní dílna a zavedla se modulární konstrukce panelů, v roce 1981 závod zavedl digitálně řízené nástroje a robotizovaná pracoviště a postavena byla jedenáctimetrová administrativní budova. Rok 2001 znamenal výrazný posun v prodloužení životnosti vozidel. Jako první závod na výrobu autobusů ve východní Evropě se mohl pochlubit kataforézou pro vyšší ochranu skeletu proti korozi. I dnes patří k největší v Evropě. Zároveň byla vybudovaná nová lakovna. V roce 2002 byla uvedena do provozu nová montážní linka o rozloze 10 000 m2 a v roce 2015 bylo v hlavní budově továrny otevřeno Designové centrum, kde si zákazníci mohou konfigurovat svá vozidla podle svých specifikací. V roce 2025 IVECO BUS otevřelo ve Vysokém Mýtě nové Prototypové a testovací centrum pro autobusy CROSWWAY a EVADYS . Je připraveno na všechny druhy pohonu, včetně zemního plynu, bateriových elektrických vozidel a vozidel na vodíkový pohon. Dnes závod ve Vysokém Mýtě zaměstnává více než 4 400 lidí a prostřednictvím subdodávek poskytuje nepřímou práci dalším 1 700 osobám. 30 % zaměstnanců tvoří ženy, které kromě administrativy pracují v oddělení výroby komponentů, například ve výrobně sedadel a kabelových svazků. V roce 2024 se ve Vysokém Mýtě vyrobilo 4 644 autobusů, z nichž 90% bylo exportováno do 25 zemí, především do Evropy, ale i do Asie a Afriky. Největšími trhy jsou Francie, Německo a Španělsko. S 42% podílem na trhu je IVECO BUS lídrem na českém trhu. Jako 31. největší česká společnost hraje v české ekonomice klíčovou roli. V loňském roce tvořily různé verze CROSSWAY 92 % produkce, zbývajících 8 % zaujímá EVADYS. V prvním případě byl podíl autobusů s normální podlahou 57 % a podíl autobusů s nízkým vstupem 43 %. Pokud se týká pohonu, stále převažuje tradiční dieselový, 70 % vyrobených autobusů bylo na naftu, 25 % na CNG a podíl elektrických činil 5 %. Osobně si můžete prostory a výrobní linky v Iveco Czech Republic prohlédnout v sobotu 7. června 2025. Podívejte se na naši návštěvu v Iveco Czech Republic 27. května 2025 prostřednictvím naší fototour. Po úvodních prezentacích (jejichž stručný obsah si můžete přečíst výše) jsme se podívali do výroby. A nakonec nechyběly ani historické autobusy.

person rebus  date_range 05.06.2025

Metropolitan Transport Authority (EMT) do roku 2028 nakoupí 218 nových autobusů. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších fází investičního plánu na obnovu vozového parku a infrastruktury městské dopravní společnosti, který loni ve výši téměř 171,8 milionů eur schválila městská rada ve Valencii.

EMT za rok 2024 vykázala "historický zisk ve výši 14,4 milionu eur.“ Příjmy z jízdného činily 52,7 milionu eur, což je o 20,6 % více než v roce 2023, kdy se příjmy z prodeje již zvýšily o 17 % ve srovnání s rokem 2022. Tržby se zvýšily díky 15 milionům cestujících navíc, kteří se v roce 2024 rozhodli pro cestování s EMT Valencia. Městská společnost uzavřela svůj historicky nejlepší rok s 115,7 miliony cestujícími. Dosud byl nejlepší rok v historii rok 2006 se 103,6 miliony. V roce 2023 přepravila EMT Valencia téměř 101 milionů cestujících. Město chce proto nabídnout obyvatelům "nejlepší a nejudržitelnější veřejnou dopravu" jako nejlepší způsob, jak snížit používání soukromých vozidel ve městě. Cílem je komplexní rekonstrukce EMT v příštích třech letech. Již se podařilo zkrátit termíny a výrazně urychlit obnovu vozového parku. Byl schválen nákup 161 nových autobusů, z nichž 94 budou standardní elektrické s kapacitou pro více než 80 cestujících, dalších 67 je kloubových a hybridních, dlouhých 18 metrů pro až 165 cestujících. Zakázky získaly MAN Truck & Bus Iberia, rizar E-Mobility a IVECO España. Celková cena činí 93,4 milionu eur. Prakticky všechny mají být k dispozici do roku 2026. V nedávné době vyjelo do ulic Valencie nových 31 hybridních kloubových autobusů. Do konce roku se očekává dalších 26 standardních elektrických a do roku 2028 pak celkem 218 nových hybridních a elektrických autobusů. „ Díky investičnímu plánu, který loni schválila městská rada, se městský dopravní podnik během několika let velmi změní a udělá obrovský krok k plné udržitelnosti. Bude mít celkem 530 autobusů, z nichž 218 budou zcela nová, nejmodernější elektrická a hybridní vozidla. Celkem 185 nejstarších vozidel bude vyřazeno z provozu, veškerá zařízení budou upravena tak, aby vyhovovala všem vozidlům, zlepší se frekvence spojů a městský podnik bude mít 167 nabíjecích stanic pro elektrické autobusy ,“ uvedl radní pro mobilitu Jesús Carbonell. S novými vozidly se sníží průměrné stáří vozového parku EMT ze současných 9,85 roku na 6,5 roku v roce 2027. V té době bude mít městská společnost celkem 142 elektrických autobusů a 352 hybridních autobusů, znamená to, že 27 % autobusů bude elektrických, 66,5 % hybridních a pouze 6,5 % dieselových. Prakticky celá flotila bude s nulovými emisemi a počet se zvýší ze 497 na 530 vozidel. Další investice ve výši 23,4 milionu eur půjde na úpravu zařízení společnosti s cílem zvýšit počet elektrických nabíjecích stanic pro autobusy, dodávky elektrické energie a parkovací místa. EMT Valencia postaví ve čtvrti Safranar nové depo, které bude propojeno se stávajícími jen 400 metrů vzdálenými dílnami v San Isidro. Zpočátku bude mít toto třetí depo EMT kapacitu pro 73 autobusů. V roce 2028 rozšíří EMT svých současných 22 nabíjecích stanic na 167, přičemž výkon těchto zařízení se výrazně zvýší, ze současných 2 megawattů na 10. Ciudad Valencia, EMT Valencia

person rebus  date_range 23.05.2025

Český dopravce UMSE nasazuje dva nové autobusy Scania-Irizar i6s s alternativním pohonem na trasu mezi Prahou a polským Krakovem. Jedná se o první dálkové autobusy na zkapalněný zemní plyn v Česku. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile Flix . Česká republika spolu s Polskem je po Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku další zemí, kde Flix zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu.

Od května 2025 dvojice autobusů Irizar i6s s novými motory Scania na LNG obsluhují Prahu, včetně letiště, Brno, Olomouc, Ostravu, Katowice a Krakov a krakovské letiště. Linku provozuje dopravní partner FlixBusu, liberecká společnost UMSE majitele Jana Konopáska. Vedoucí Business Developmentu FlixBusu pro Česko, Zdeněk Tesárek na představení autobusů na Autobusovém nádraží Praha Florenc ve čtvrtek 22. května k důvodu přechodu k LNG technologii uvedl: " Modernizace vozového parku je klíčovým prvkem strategie skupiny Flix, jejímž cílem je dosáhnout bodu Net Zero do roku 2040 v Evropě a do roku 2050 celosvětově. Chceme nabídnout možnost cestovat udržitelně, zajistit efektivní služby a motivovat lidi k využívání hromadné dopravy. Spojení naší rozsáhlé sítě se špičkovými technologiemi společností Irizar a Scania nám pomáhá tento cíl lépe naplnit. Doufáme také, že přechod k ekologičtější dopravě podpoří veřejná správa pobídkami na obnovu vozového parku a rozvoj potřebné infrastruktury. Spojením klíčových míst v Česku a Polsku dosahujeme synergie v představení technologie a chceme umožnit úřadům obou zemí seznámit se s možnostmi, které LNG a bioLNG nabídnou ." LNG (zkapalněný zemní plyn) je alternativní palivo, které je aktuálně k dispozici, a dokáže ve srovnání s tradiční naftou snižovat emise CO₂ – obvykle o 10 až 15 procent v závislosti na trase a provozních podmínkách. Pro zavádění této technologie je důležité, že je již zavedena a ověřena v praxi, což umožňuje její využití na dálkových trasách, kde jiné možnosti zatím nejsou ve větším měřítku provozně dostupné. Kromě toho mohou být autobusy používané společností Flix poháněny také bio-metanem, což umožňuje další snížení emisí, a to v průměru až o 90 % ve srovnání s naftou . Největším distributorem LNG pro silniční dopravu v České republice je GasNet. Aktuálně provozuje šest LNG plnicích stanic umístěných v blízkosti nejvytíženějších úseků českých dálnic. Kromě klasického LNG nabízí GasNet na všech svých stanicích i pokročilou a obnovitelnou variantu tohoto paliva ve formě zkapalněného biometanu (bioLNG). LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování zkapalněného plynu neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. Motor poháněný LNG je ve srovnání s dieselem i tišší. Dopravní partner UMSE bude autobus plnit zkapalněným plynem na domovské stanici GasNetu v Praze, kde už také řidiči nových autobusů prošli školením bezpečného tankování LNG. K dispozici budou mít autobusy všechny plnicí stanic GasNetu tak, aby byl zajištěn spolehlivý provoz tohoto spoje. V Polsku bude k užití plnicí stanice společnosti Shell v Glivicích. Model Irizar i6s, uvedený na trh v roce 2022, je dosud nejekologičtějším vozem španělského výrobce. Ve srovnání s předchozími modely slibuje až o 13 % nižší spotřebu a emise. Podvozek od Scanie zajišťuje spolehlivost a díky své modularitě a dokonalé integraci s karoserií nabízí cestujícím nejvyšší bezpečnostní standardy. Autobus nabízí 54 míst pro cestující, kvůli umístění plynové nádrže v podpalubí je toaleta netradičně umístěna v zadní části autobusu, zadní dveře slouží k nástupu cestujících. Nové autobusy nabízejí maximální pohodlí a bezpečnost pro řidiče i cestující. Vybaveny jsou nadstandardními bezpečnostními systémy, digitálními zpětnými zrcátky, inovativním systém klimatizace, mají nižší hlučnost a vibrace a ergonomický design s optimalizovaným využitím prostoru. Na 700 l zkapalněného zemního plynu, který je umístěn ve dvou nádržích, ujede autobus 1 150 km. Nádrže jsou naplněny za přibližně 15 minut. K pohonu využívá benzínový motor o výkonu 410 hp. LNG vzniká ochlazením zemního plynu na velmi nízkou teplotu, přibližně -160 stupňů, řidič je proto při tankování vybaven ochrannými pomůckami. Autobusová stanice Praha Florenc patří mezi nejvytíženější v celé síti Flix. Praha se řadí na třetí příčku co se týče dostupnosti v rámci Evropy, z našeho hlavního města se lze autobusem dostat bez přestupů do 427 destinací na 44 denních a 41 nočních linkách. Představení autobusu proběhlo při příležitosti exkurze členů Asociace společenské odpovědnosti do Ptačího parku Josefovské louky a výrobního závodu ELTON hodinářská PRIM Manufacture 1949. Tematické exkurze jsou součástí aktivit Asociace – největší iniciativy udržitelnosti a Cílů udržitelného rozvoje od OSN v Česku, která sdružuje přes 600 členů z řad firem, veřejné správy, akademické sféry i neziskového sektoru. Propojuje je napříč obory, inspiruje k odpovědnému podnikání, rozvíjí dialog o udržitelnosti a vytváří prostor pro spolupráci.

person rebus  date_range 22.05.2025
Reklama
C.I.E.B.
Reklama
Škoda Group
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací