Reklama
Reklama
person rebus  date_range 09.05.2024

Trh s užitkovými vozidly v EU měl v 1. čtvrtletí 2024 smíšené výsledky. Prodej autobusů vzrostl na 9 624 kusů, nárůst zaznamenaly elektrické i dieselové autobusy. Mezi velké autobusové trhy se zařadilo Rumunsko. Nárůst registrací je také u dodávek, zatímco u nákladních vozidel mírně poklesly, a to i přes růst trhu nákladních vozidel s elektrickým pohonem.

Prodeje autobusů v EU zaznamenaly pozitivní začátek roku, nové registrace v EU vzrostly v 1. čtvrtletí meziročně o 23,3 %, celkem bylo registrováno 9 624 autobusů. V celé Evropě (včetně zemí EFTA a UK) 11 718 autobusů. Zatímco ve Francii prodeje klesly o 16,8 %, výrazně vzrostly tři hlavní trhy: Německo (+20 %), Itálie (+18,3 %) a Španělsko (+7,6 %), k pozitivnímu výsledku přispěla i Česká republika s nárůstem o 127,7 %. Rumunsko zvýšilo prodeje o 67,6 %. Registrace nových elektrických autobusů vzrostly v EU v prvním čtvrtletí o 10,3 % na 1 180 ks. Celkově bylo v Evropě registrováno 1 633 ebusů (+7,6 %). Podíl na trhu se však mírně snížil z loňských 13,7 % na 12,3 %. Německo, objemově největší trh, vzrostlo o 20,7 % (175 ks). Rumunský trh s elektrickými autobusy vzrostl o 149,2 % (162 ks) a stal se tak druhým největším trhem pro ebusy. Itálie registrovala o téměř 60 % více elektrických autobusů (107 ks). Francie, dříve největší trh, zaznamenala pokles o 66,4 % (132 ks). V České republice není v I. čtvrtletí registrován žádný elektricky poháněný autobus. Největším trhem s elektrickými autobusy v Evropě je Spojené království s 387 autobusy a mírným meziročním nárůstem o 18,7 %. Nárůst je také ve Švýcarsku a to o téměř 50 % (56 ks). Prodej hybridních elektrických autobusů klesl o 1,9 % a nyní tvoří 10,9 % trhu. Registrace dieselových autobusů vzrostly o významných 38,8 % a nyní představují 70,7 % podíl na trhu, což je oproti předchozímu roku nárůst z 62,8 %. V České republice bylo registrováno meziročně o 141 % více autobusů s naftovým motorem (159 ks), 30 autobusů jezdí na alternativní pohon jako je CNG, LPG nebo vodík. V prvním čtvrtletí roku 2024 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 12,6 %, díky klíčovým trhům se prodalo téměř 400 000 kusů. Vede Itálie s nárůstem o 19,4 %, následuje Německo s 12,7 %, Španělsko s 10,9 % a Francie s 8,7 %. Česká republika hlásí nárůst o 18,3 % (5 959 ks). Preferovanou volbou zákazníků pro nové dodávky v EU byl diesel. Prodeje vzrostly o 12,2 % na 336 698 kusů a udržely si stabilní 84,2% podíl na trhu (mírný pokles z 84,5 % v 1. čtvrtletí 2023). Benzinové modely vzrostly o výrazných 18,8 %, což představuje podíl 6,1 %. Elektricky nabíjené dodávky zaznamenaly mírnější růst o 4,2 % a získaly 5,8 % podíl na trhu, což je mírný pokles z 6,2 % v loňském roce. Prodej hybridních postupně nabírá na tempu, s 12,6% růstem, přičemž podíl na trhu činí pouze 2,2%. Narozdíl od vanů registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 4 % na 85 296 kusů. I když středně těžné nákladní vozy o 5 % vzrostly, celkový pokles způsobily především těžká nákladní vozidla a to o 5,4 %. Mírný pokles o 2,2 % a 0,3 % vykázaly Německo a Francie, Česká republika se zařadila také k tomuto trendu, s poklesem prodejů o 16,8 %. Španělsko a Itálie evidují opačný trend se zisky 15,7 %, resp. 6,6 %. I u nákladních aut je dominantním na trhu dieselový pohon, který představoval 95,5 % nových registrací, a to i přes pokles o 4,5 % ve srovnání s předchozím rokem. Nákladní vozidla s elektrickým nabíjením vzrostla o 29,5 %, čímž si zajistila téměř 2 % podílu na trhu, oproti 1,4 % v loňském roce. Německo vedlo tuto expanzi s 173,7% růstem, což přispělo k 56 % prodeje elektricky nabitých nákladních vozidel v EU. Zdroj dat: ACEA

Zpravodajství
Dopravní podnik města Olomouce si tento rok připomíná významné jubileum - 125. výročí zahájení pravidelného tramvajového provozu. Při této příležitosti se mohli návštěvníci 8. května 2024 podívat na dvě místa. Do tramvajové vozovny v ulici Koželužská a do odstavné haly tramvají na ulici Fibichova. A také se svézt historickými vozy.
Reklama
Proti minulému měsíci vzrostly registrace o 93 vozidel. Výsledné číslo 137 ks je o 63 procent meziročně vyšší a vůbec nejvyšší dubnové za posledních dvacet let. Nejvíc vozidel je značky Iveco Bus, následuje Setra a Mercedes-Benz.
Ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se do zákona o silniční dopravě zavádí v rámci linkové osobní dopravy nový institut, tzv. poptávková doprava. Nový koncept veřejné dopravy nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich poptávky. Funguje jako doplněk k linkové dopravě, zejména v oblastech, kde linková doprava velkými autobusy není efektivní. V zahraničí je známá jako "transport on demand“.
V sobotu 4. května pořádá Dopravní podnik hl. m. Prahy v areálu depa Kačerov jubilejní Den otevřených dveří. Příznivci městské hromadné dopravy se mohou těšit na prohlídku zázemí, poprvé i na dispečerské řízení dopravy v metru, a technických prostor areálu, ukázku vozového parku a bohatý doprovodný program.
Vláda chce nahradit 3 000 autobusů elektrickými autobusy, zatím nakupuje od tří čínských společností. Na výstavbě výrobního závodu na Kavkaze se dohodla s BYD.
U příležitosti Slavností svobody a oslav osvobození před 79. lety připravují Plzeňské městské dopravní podniky na sobotu 4. května provoz mimořádných linek historickými vozy: tramvají Křižík & Brožík a T1, autobusy Škoda 706 RTO a Karosa ŠM 11, trolejbusy Škoda 9Tr a 14Tr.
Většina historických vozidel DSZO vznikala postupně od roku 2004 náročnou rekonstrukcí získaných vraků pod šikovnýma rukama vlastních pracovníků údržby. Během státních svátků 1. a 8. května přispějí k většímu lesku Zlína a Otrokovic a ke zvýšení jejich přitažlivosti pro domácí i návštěvníky.
Magazín Transport a Logistika CZ organizuje v České republice letošní ročník soutěže o nejlepší autobus roku. Hlavním partnerem Bus Euro Test 2024 je Arriva prostřednictvím ČSAD MHD Kladno.
Na Hlavním nádraží v Praze mohou cestující využívat nový salónek s premiovými službami RegioJet. Cílem je zpřímnit zákazníkům cestu již při čekání na nádraží. K dispozici mají sodobary, kávovary včetně profesionálního pákového a dokonce zmrzlinovač. Služby jsou pro všechny cestující žlutými vlaky zdarma. Příjemnou atmosféru vytváří klavírní křídlo.
Depozitář historických vozidel v Řečkovicích otevřel i v roce 2024 své brány veřejnosti. Stalo se tak v sobotu 27. a v neděli 28. dubna v době od 9:00 do 17:00 hodin. Reportáž pochází z prvního dne konané akce.
Aktuálně
Do výběrového řízení Dopravního podniku města Pardubic podala nabídku pouze Škoda Electric. Spolupráce se Škodovkou v Pardubicich tak pokračuje smlovou na výrobu trolejbusů Škoda 32 Tr v hodnotě přesahující 107 milionů Kč. Dopravní podnik je má převzít do poloviny roku 2025.
Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje generální opravu městského autobusu Ikarus 620 z roku 1963. Náhradní díly poskytne linkový Ikarus 630, bude ale potřeba zhotovit i repliky, některé díly se nedochovaly. V muzejní sbírce bude nový historický autobus prezentovat tovární provedení těchto vozů v Praze.
Jako první vyjede v novém režimu a s novou smlouvou od 1. ledna 2025 v oblasti Žďárských vrchů na Vysočině společnost ZDAR. Od 1. února pak TRADO-BUS na Bystřicku a Velkomeziříčsku, od 1. dubna ICOM transport na Havlíčkobrodsku a Busem na Jihlavsku, od 1. května TRADO-BUS na Moravskobudějovicku a Třebíčsku. Na oblasti 7 Humpolecko a 8 Pelhřimovsko zveřejnil Kraj Vysočina výběrové řízení 2. května 2024 a úspěšní uchazeči by měli vyjet od 1. září 2025.
V letošním roce naváže SOR Libchavy na úspěchy z předcházejících let dodávkami elektrických autobusů do nových destinací v Rumunsku i Bulharsku. Počet bezemisních vozidel značky SOR v obou státech přesáhne 220 kusů.
Reklama
Noční linky spojí Česko s Chorvatskem. První spojení míří na Istrii, zastaví i ve Slovinsku a Itálii. Propojení se dočká střední Dalmácie a Split.
Aplikace PID Lítačka je pro cestování v Praze a Středočeském kraji nepostradatelným nástrojem, denně ji využívají stovky tisíc lidí. Nový vyhledávač tras dává mnohem větší volnost při plánování cest. Nejenže vyhledá trasu pro cestování veřejnou dopravou, autem nebo na kole, ale nabídne i kombinace všech těchto druhů dopravy v rámci jedné trasy. Chcete-li jet autem, zaparkovat a dále pak pokračovat MHD, aplikace vám najde trasu a navede na vhodné parkoviště.
Od konce dubna 2024 jezdí cestující v MHD Česká Lípa ve dvou nových autobusech IVECO Crossway LE 10,5 CITY. Jde o vozy s částečně nízkopodlažním uspořádáním a dostatečným prostorem pro handicapované cestující i maminky s kočárky. Městské autobusy jsou klasifikovány v kategorii I s maximální rychlostí 85 km/h, disponují 31 sedadly a 59 místy ke stání.
Dopravní podnik města Prešov uvedl 2. května 2024 do provozu nové trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris. Sólo parciální trolejbusy SOR NS 12 jsou v procesu homologace. Prešov celkem koupil s podporou fondů EU 10 trolejbusů s bateriemi, které na některých trasách nahradí naftové autobusy.
ČSAD MHD Kladno a MAN představily nové kloubové autobusy Lion's City 18. Jde o první vozy této značky v kladenské flotile Arrivy. Jsou součástí příprav na zahájení provozu v PID podle nových smluv od 1. prosince 2024. Dopravní podnik Karlovy Vary potřebuje v co nejkratší době posílit kapacitu na meziměstských linkách v Karlovarském kraji, poptává proto dodavatele dvaceti linkových autobusů. Tentokrát s pohonem na naftu a částečně i na elektrickou energii. Dopravní podnik města Brna spustil na svém webu a v aplikaci DPMBinfo vlastní vyhledavač spojení. Kromě většího komfortu nabízí i výhodu propojení vyhledávání s aktuálními informacemi z provozu.
Dopravní podnik po 17 letech přistoupil ke změně tras a číslování linek městské hromadné dopravy . Od ledna 2024 také zavedl nástup jen předními dveřmi na většině zastávek. Tato velká opatření umožnily nákupy nových vozidel. Kromě parciálních trolejbusů Škoda 27 Tr zařadil do provozu také pět nových kloubových autobusů SOR NS 18.
Reklama
AUTO-BUS
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací