Reklama
Reklama
person rebus  date_range 30.05.2025

Veřejnou zakázku na rozvoj veřejné dopravy v Kaposváru vyhrála čínská společnost BYD, která podala výrazně výhodnější nabídku než MAN. Čínská vozidla budou nejen levnější, ale také technicky lepší. Srovnání nabídek uvádí web magyarbusz.info .

V Kaposváru rozhodly o výběrovém řízení na celkem 17 standadních a kloubových elektrických autobusů s bateriemi. Soutěže se kromě maďarského zastoupení společnosti MAN Truck & Bus zúčastnila společnost BYD Europe – ta veřejnou zakázku vyhrála s nabídkou, která byla o téměř miliardu forintů výhodnější, podle dnešního přepočtu nám to vychází na přibližně 61 mil. Kč. Předmětem výběrového řízení pro Kaposvári Közlekedési Zrt. byla dodávka 10 třídveřových, 12 metrů dlouhých sólo a 3 ks čtyřdveřových, kloubových, nízkopodlažních elektrických městských autobusů s možností objednání dalších 3 sólo a 1 kloubového vozidla. Oba uchazeči v řízení – BYD Europe B.V. a MAN Truck and Bus Trading Ltd. – podali platnou nabídku. Čínský výrobce předložil nabídkovou cenu v celkové čisté výši 3,696 miliardy HUF za celkovou dodávku základního a volitelného množství, zatímco nabídka společnosti MAN byla téměř 4,662 miliardy HUF, což mezi oběma nabídkami vytvořilo významný cenový rozdíl téměř 1 miliardu HUF. Zadavatel hodnotil předložené žádosti na základě osmi hodnotících kritérií, a to dle principu nejlepšího poměru ceny a hodnoty. BYD tak dosáhl 966,65 bodů, zatímco nabídka MANu získala 738,95 bodů – vítězství v tendru a s ním i právo dodávat vozidla připadlo maďarskému zastoupení čínského výrobce. Obzvláště důležitým faktorem při rozhodování byla celková nabídková cena, která kromě dodávky vozidel zahrnovala také integraci do systému řízení dopravy a informací pro cestující a také školení řidičů a personálu pro údržbu. Na základě analýzy technického obsahu byla společnost BYD schopna předložit výhodnější nabídku z hlediska několika důležitých parametrů. Nabízený model BYD eBus B12 sólo, vybavený bateriemi integrovanými v podlaze, má dojezd 633 kilometrů na základě měřicího cyklu UITP SORT 2 a kloubový model B19 o délce 18,75 metru má dojezd 566 kilometrů – oproti hodnotám 513 a 458 kilometrů nabízeným společností MAN. Počet sedadel – včetně pevných a sklopných – byl v případě BYD 37 , resp. 46 v případě kloubových autobusů, konkurenční německý výrobce nabídl 33 a 45 sedadel. BYD se také ukázal jako výhodnější v oblasti záručních závazků, jejich nabídka zahrnovala 96 měsíců na generální, 180 měsíců na rámovou konstrukci a 180 měsíců na baterii, zatímco MAN nabízel 84, 144 a 122 měsíců. Celkové hodnocení tak jasně ukázalo, že nabídka společnosti BYD byla nejen konkurenceschopnější z finančního hlediska, ale také nabízela příznivější hodnoty z hlediska technických parametrů – maďarské zastoupení čínského výrobce tak bylo vyhlášeno vítězem zadávacího řízení. Projekt bude financován ze 100 % s podporou programu IKOP Plusz a dle dosavadních informací jsou potřebné finanční prostředky již k dispozici. Smlouvu lze uzavřít po uplynutí povinných lhůt, nejdříve 9. června 2025. Výběrové řízení na elektrické midibusy do stejného města skončilo na konci dubna 2025 vítězstvím domácího zástupce společnosti MAN Truck & Bus se svým modelem MAN Lion’s City 10 E. Nabídková cena ve výši 732 516 000 HUF zahrnuje náklady na pořízení dvou vozidel a v opci třetího vozidla, a také související služby. Kaposvár Transport Zrt plánuje celou flotilu na CNG, která byla zavedena před deseti lety, nahradit elektrickými autoubusy.

Zpravodajství
Klub českých historických autobusů – RTO Klub zve fanoušky historických vozidel na 26. celostátní sraz. Uskuteční se tradičně v areálu Vojenského technického muzea v Lešanech u Týnce nad Sázavou v sobotu 31. května. Muzem oslaví svou 30. sezonu speciálním programem spojeným s Rallye Paříž - Dakar a připraveno je i na dětské návštěvníky.
Reklama
Na plenárním zasedání 29. května 2025 předsednictvo Sdružení ČESMAD BOHEMIA zvolilo na příští tři roky prezidentem opět Josefa Melzera ze společnosti M+L Logistik s.r.o. V čele Sdružení je od června 2019, kdy nahradil dlouholetého prezidenta Vladimíra Starostu. Viceprezidentem pro nákladní dopravu bude Aleš Willert zastupující C.S. CARGO Holding a.s. a osobní dopravu bude mít na starosti Dalibor Kolmaš z ČSAD Hodonín a.s.
IVECO BUS v úterý 27. května 2025 slavnostně otevřel nové Prototypové a testovací centrum. Nachází se v areálu závodu ve Vysokém Mýtě a bude podporovat všechny druhy energie pohonu, včetně zemního plynu, bateriových elektrických vozidel a vozidel na vodíkový pohon. Zaměří se na autobusy řady CROSSWAY a EVADYS, které se v největším závodě IVECO BUS vyrábějí. Dvoupodlažní objekt nyní nabízí zdvojnásobenou pracovní plochu 4 100 m² a má kapacitu pro prototypy o délce až 18 metrů.
Metropolitan Transport Authority (EMT) do roku 2028 nakoupí 218 nových autobusů. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších fází investičního plánu na obnovu vozového parku a infrastruktury městské dopravní společnosti, který loni ve výši téměř 171,8 milionů eur schválila městská rada ve Valencii.
Odborná konference o vytváření moderních měst a regionů za podpory nových technologií se uskuteční 10. června 2025 na brněnském výstavišti na veletrhu URBIS zaměřeným na chytrá řešení pro města a obce. Záštitu převzalo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které má rozvoj konceptu smart city v ČR na starosti, a město Brno. Hlavním partnerem je Středočeský kraj.
Po uveřejnění zprávy o úmrtí pana Jana Kotíka jsme dostali několik pěkných reakcí. Velmi rádi zveřejňujeme vzpomínku Romana Srpa, prezidenta Sdružení pro dopravní telematiku.
Český dopravce UMSE nasazuje dva nové autobusy Scania-Irizar i6s s alternativním pohonem na trasu mezi Prahou a polským Krakovem. Jedná se o první dálkové autobusy na zkapalněný zemní plyn v Česku. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile Flix . Česká republika spolu s Polskem je po Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku další zemí, kde Flix zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu.
V sobotu 17. května otevřel pardubický dopravní podnik brány své vozovny od 9:00 do 15:00 veřejnosti. Den otevřených dveří se konal při příležitosti oslav 75 let od založení podniku.
Od soboty 24. května startuje sezóna cyklobusů v Kladském pomezí a přidávají se další linky do Orlických hor. Na většině turisticky oblíbených místech jsou autobusy s přepravou kol v provozu už několik víkendů.
V sobotu 17. května 2025 zemřel dlouholetý jednatel a ředitel ČSAD SVT Praha pan RNDr. Jan Kotík. Budeme na něho vzpomínat jako na sportovce, matematika a bohéma, který dokázal být stejně zábavný jako neústupný při prosazování svého oblíbeného tématu, kterým byla integrace veřejné dopravy.
Aktuálně
Od konce června se cestující po téměř dvaceti letech nesvezou s Autobusy KAVKA mezi Mostem, Louny a Prahou. Linka 570673 bude pozastavena z ekonomických důvodů. Dopravce ponechá jen školní ranní spoj z Loun do Mostu. Linka 50674 Žatec - Louny - Praha je dál v provozu.
Předmětem zveřejněné zakázky „Obnova vozového parku elektrobusy“ je dodávka nových městských nízkopodlažních solo elektrobusů na zajištění dopravní obslužnosti měst Zlín a Otrokovice a uzavření smlouvy o zajištění záručního, mimozáručního a pozáručního servisu. První bateriové autobusy by mohly přijet příští rok.
Zlatým hřebem v programu letošního dne otevřených dveří Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice bude v sobotu 31. května 2025 představení restaurovaného kloubového trolejbusu Škoda-Sanos z roku 1982. Patří do sbírky Technického muzea v Brně a do jihoravské metropole se zase vrátí.
Celkem třináct hybridních autobusů bude zařazeno do flotily PKS Konin v Polsku. Prvních šest řidičů již klíče od nových vozidel převzalo. Od 1. června nahradí staré autobusy, v lednu 2026 dorazí dalších sedm IVECO Crossway LE Hybrid 12.
Reklama
Ve městech Langen a Egelsbach v regionu Rýn-Mohan v Německu bude přepravovat cestující šest autonomních vozidel. Jedná se o veřejnou dopravu na vyžádání prostřednictvím aplikace. Vozy s úrovní autonomie 4 mohou jet v běžném provozu rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. Rozhodnutí o všech jízdních manévrech činí vozidlo samo. Během zkušebního provozu v rámci projektu KIRA bude na palubě bezpečnostní řidič. Povolení provozu povolil německý Federální úřad pro motorovou dopravu.
Rada Středočeského kraje 29. května doporučila zastupitelstvu schválení návrhu na rozšíření režimu nástupu všemi dveřmi na většinu příměstských autobusových linek vyjíždějících z Prahy do regionu. Novinka by měla začít platit od 1. srpna 2025 a bude se týkat celkem 110 linek, včetně nočních spojů. IDSK zvýší přepravní kontrolu. Cestující se musí připravit na větší počet revizorů.
V roce 2024 získala Scania objednávku na elektrické autobusy Fencer a Scania Irizar i3 pro Åre ve Švédsku, regionu, kde se mohou během roku teploty lišit o 60 °C. Autobusy budou postavené na platformě bateriově elektrických autobusů uvedené na trh v říjnu 2023 . Nyní Scania nabízí i třínápravovou variantu . Cílem výrobce je posílit svou pozici v segmentu elektrických autobusů.
Poprvé ve své historii získal Daimler Buses zakázku na naplánování a výstavbu kompletního depa pro elektrické autobusy a celé nabíjecí infrastruktury jako generální dodavatel. Zákazníkem je nová komunální MOIN Mobilitätsinfrafrafra und -betribis GmbH Landkreis Lüneburg (MOIN GmbH) v Dolním Sasku. Depo s 20 nabíjecími místy postavené "na zelené louce" by mělo zahájit provoz na začátku roku 2026. Celková investice činí 9,6 milionu eur.
Od pátku 30. května se opět rozjedou přímé autobusové spoje do Chorvatska. O den později, 1. června, odstartuje provoz nové autobusové linky z Ostravy na polská letiště v Katovicích a Krakově. Posíleno bude také spojení na vídeňské letiště, které nově nabídne až deset přímých spojů denně z Brna.
Zakázka na uzavření rámcové dohody na dodání až osmi nízkopodlažních trolejbusů byla zveřejněna 21. května 2025 .
Reklama
One System
Reklama
Busworld 2025
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací