Reklama
Reklama
person rebus  date_range 12.08.2025

Státní dopravní společnost MÁV uzavřela rozsáhlé výběrové řízení na pořízení nových autobusů. Po 131 autobusech Credobus, které jsou již v provozu v oblasti Balatonu, přibude do vozového parku VOLÁN dalších 869 dalších. Rámcová smlouva zahrnuje také nákup 87 diagnostických přístrojů a související školení a monitorování softwaru.

Veřejné zakázky, které v květnu letošního roku MÁV Passenger Transport zveřejnila s cílem pořídit celkem 869 nových autobusů v hodnotě přibližně 76,5 miliardy HUF, byly uzavřeny. Vítězem je skupina Kravtex-Kühne s autobusem Credobus Econell 12 Next, která byla s nabídkovou cenou 73,99 miliardy jediným uchazečem. Ještě letos má být uvedeno do provozu 269 vozidel. Všechny autobusy musí být dodány za současnou nabídnutou cenu, která vychází na přibližně 5,236 milionů Kč (rámcová smlouva zahrnuje i dodávku až 87 diagnostických zařízení, cenu za vozidlo to však významně neovlivňuje). Pokud MÁV využije i opční množství dané rámcovou smlouvou, může se k 131 kusům nedávno uvedeným do provozu v oblasti Balatonu, do konce roku 2027 připojit dalších 869 kusů. Vozový park VOLÁN skupiny MÁV s průměrným stářím vozidel pod 9,5 roku pak bude patřit mezi nejmodernější v Evropě. Příměstské nízkopodlažní autobusy Crodobus mají vznětový motor Euro 6, automatickou převodovku, dvoje dveře pro cestující, klimatizaci, informační systém pro cestující, kamerový systém a systém počítání cestujících, Wi-Fi a USB zásuvky. Výrobce navíc nové autobusy vybaví automatickým protipožárním zařízením. Jeden autobus pojme 93 osob a je vhodný pro cestující na invalidním vozíku. Výroba většiny komponentů autobusů probíhá v Mosonmagyaróváru a Győru a podle Kühne přispívá k zachování téměř 500 pracovních míst a zajišťuje práci pro přibližně 100 domácích dodavatelů. Maďarský podíl hodnoty autobusů má dosahovat 70 - 75 %. Lakovaná samonosná rámová konstrukce a několik tisíc vestavěných kovových dílů se vyrábějí ve strojírně Kühne v Mosonmagyaróváru, montáž probíhá v závodě v Győru. Mezi dodavatele dalších komponentů s výrobní kapacitou patří: kola (Rába / Győr), převodovka (ZF / Eger), části brzdového systému (Knorr-Bremse / Kecskemét), dveře (Metal 99 / Dabas), skla (OROSházaGLAS / Orosháza, Hirschler Üvegipari Vállalkozás / Sopron), okna (König / Kerekegyháza), podlahová krytina (Graboplast / Győr), kamerový systém a systém počítání cestujících (HC Linear / Pécs), baterie (Jász-Plasztik / Jászberény), dále Matic / Tiszaalpár, Semperform / Sopron, Tálos plastic / Vámosszabadi, Balatonplast / Berhida, Omikron Dokk / Felsőörs, Alexovics / Győrújbarát, Plastform / Győr a Vektor dekor / Győr. Podle Kravtex-Kühne jsou její lehké autobusy o více než 10 % levnější než současné tržní ceny zahraničních výrobců. Vyzdvihuje i další výhodu oproti zahraniční konkurenci, dodávky náhradních dílů pro Credobusy maďarské výroby jsou zajišťovány za výrazně příznivější cenovou hladinu. Ministerstva výstavby a dopravy (ÉKM) ve svém tiskovém prohlášení zdůrazňuje, že MÁV (VOLÁN) bude v roce 2027 přepravovat své cestující po celé zemi výhradně klimatizovanými autobusy a 60 procent vozového parku, který zahrnuje 5 800 autobusů, bude vyráběno v Maďarsku. Od roku 2018 Volánbusz (od roku 2015 součástí MÁV) obnovila svůj vozový park o 2 500 autobusů.

Zpravodajství
Po loňském zrušení kvůli extrémnímu počasí se letos ZDAR vrací k tradici a otevírá dveře svého areálu. K dopravci, který zajišťuje autobusovou dopravu na Vysočině , v Pardubickém kraji a od loňského prosince i v kraji Středočeském , se můžete podívat v sobotu 6. září. Ve stejný den se ve Žďáru nad Sázavou koná volejbalový turna O pohár ministra dopravy .
Reklama
BasiGo je začínající startup, který se soustředí na zavádění elektrické veřejné dopravy v Africe. V roce 2022 dodal do Nairobi dva elektrické autobusy, nyní se flotila rozrostla na 100 a patří mezi největší v subsaharské části kontinentu. Do roku 2027 má přesáhnout hranici 1 000 elektrických autobusů. Tento cíl podporuje keňská vláda.
Z-Group bus prodal část svého autobusového podnikání. Ukončil svou činnost v Plzeňském kraji. Po neúspěchu ve výběrovém řízení na zajišťování krajské dopravní obslužnosti v roce 2020 byl provoz neefektivní a prodělečný. Subdodávka pro Arrivu nestačila pokrýt náklady a již na přelomu roku byla ukončena. Jakou budoucnost mají veteráni, které ČSAD autobusy Plzeň vlastnila?
Hlavní město Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni věnovaly ukrajinskému městu Černivci jako humanitární dar patnáct autobusů SOR NB 12, které DPP v uplynulých týdnech vyřadil z provozu. Čtrnáct let staré vozy jsou provozuschopné a v městském podniku Trolejbusový závod Černivci budou sloužit ve veřejné dopravě. V pondělí 4. srpna 2025 odjely po vlastní ose na Ukrajinu. Jedná se o první letošní dar vyřazených vozidel městům na Ukrajině. Od napadení Ukrajiny Ruskem Praha a DPP věnovaly ukrajinským městům celkem 71 vyřazených vozidel – tramvají, autobusů či trolejových věží.
Druhý srpnový víkend 9. a 10. srpna se ve Strašicích na Rokycansku koná posvícení a již tradičně se při té příležitosti můžete podívat do Muzea dopravy a svézt se po zajímavých místech v obci nostalgickými autobusovými linkami.
V prvním prázdninovém měsíci bylo registrováno 66 autobusů, meziročně o 3,12 % více. Nejvíc nových vozidel bylo značky Setra (15 ks), následovaly Isuzu (13 ks), Iveco (12 ks), Mercedes-Benz (8 ks), MAN (7 ks), Solaris a SOR (po 4 ks) a Irizar (2 ks). V červenci vedou žebříček dálkové autobusy s 25 ks. Kromě šesti elektrických jsou všechny registrované vozy s dieselovými pohonem. 28 nových autobusů jezdí v Praze, 9 ks v Pardubickém a 7 v Jihomoravském a Ústeckém kraji.
Podle Evropské komise (EK) je hospodářství EU do značné míry závislé na cestování a cestovním ruchu, k HDP EU přispívá toto odvětví přibližně 10 %. Oblast cestovního ruchu se po pandemii zotavuje, v roce 2023 bylo aktivních více než 4,36 milionu společností. Aktualizace pravidel DPH má přispět k zavedení spravedlivé hospodářské soutěže, snížení byrokracie a sladění daní s cíli v oblasti digitálních technologií a udržitelnosti. Komise chce znát názor zúčastněných stran prostřednictvím veřejné konzultace.
Iveco Group a Tata Motors ve středu 30. července 2025 večer oznámily vzájemnou dohodu o vytvoření společnosti, která má být lídrem v oblasti užitkových vozidel. Transakce v hodnotě přibližně 3,8 miliardy eur zahrnuje odkup všech kmenových akcií Iveco Group, mateřské společnosti Iveco Bus, Heuliez, Iveco a FPT Industrial, a má být dokončena do 2. čtvrtletí roku 2026. Netýká se obranného byznysu Iveco.
Celkově trh s užitkovými stále klesá, registrace nových dodávek v EU klesly o více než 13 procent, nákladních vozidel o 15,4 procent a autobusů o 4,4 procenta. Celkem bylo registrováno 18 123 autobusů. Podíl elektrických se sice zvýšil o 26 procent na 3 915 kusů, vzhledem k cílům EU na dekarbonizaci není ale růstová trajektorie dostatečně rychlá. Nárůst počtu vozidel na trhu je i nadále brzděn nedostatkem základních podpůrných podmínek, říká sdružení výrobců ACEA.
Dopravní podnik města Brna představil nového maskota – červeného dráčka, který se v brněnské MHD vyzná a každému ochotně poradí. Bude tváří kampaní i nové aplikace DPMBinfo a v životní velikosti se objeví i na akcích pro veřejnost. Jméno mu v online hlasování vyberou cestující.
Aktuálně
Radnice obce Lupeni a Anadolu Automobil Rom podepsaly smlouvu na dodávku 14 elektrických autobusů a instalaci nabíjecích stanic.
Od poloviny července zajišťuje společnost ČSAD AUTOBUSY České Budějovice v Českém Krumlově speciálním osmimístným mikrobusem dopravu v místech, kde je kvůli opravám komunikací omezen provoz a kam by se velký autobus nedostal. Unikátní vozidlo je vhodné i pro poptávkou dopravu, kterou Český Krumlov plánuje zavádět.
Čínský výrobce autobusů Higer Bus slavnostně otevřel v Lucembursku své první evropské centrum náhradních dílů a servisní zařízení s cílem posílit poprodejní podporu a logistiku pro zákazníky.
Veřejná doprava na objednání se osvědčila a kraj plánuje její další rozvoj. První dva vozy Mercedes-Benz Sprinter vyjely na Českobrodsku před rokem . Postupně by se tato doplňková služba ke standardní autobusové a vlakové dopravě měla rozšířit na celé území Středočeského kraje. Lidé si svůj spoj rezervují a odbaví se přes mobilní aplikaci.
Reklama
V maxitendru celostátního centra pro veřejné zakázky Consip nabídl turecký výrobce nejvýhodnější ceny ve dvou částech a může dodat italským dopravcům až 560 autobusů na CNG. Vítězně vychází i Iveco a Menarini
Dopravní společnost Zlín – Otrokovice pořídí do svého vozového parku flotilu nových elektrobusů o délce 12 metrů. Veřejná zakázka je ukončena. Smlouvu na dodání sedmi vozů schválila v minulých dnech rada jednatelů DSZO. Její součástí je také opční právo na pořízení dalších až 12 vozů stejného typu, pokud dopravní společnost v budoucnu získá dotaci z Modernizačního fondu.
Hlavní město Estonska využije možnost ze smlouvy, kterou začátkem tohoto roku podepsala společnost Tallinna Linnatransport (TLT) se Škodou Electric a příští rok pořídí od Škodovky dalších 30 bateriových trolejbusů. Město oznámilo schválení využití opce v tiskové zprávě. Nové trolejbusy umožní obnovu trolejbusových linek a v budoucnu s nimi město počítá i elektrifikaci současné autobusové linky 42.
Největší indický výrobce užitkových vozidel podepsal memorandum o porozumění se společností Green Energy Mobility Solutions (GEMS), která je součástí Universal Bus Services (UBS), zavedeného soukromého dopravce meziměstské a mezistátní autobusové dopravy v jižní Indii. Tata Motors dodá 100 plně elektrických dálkových autobusů Magna, v elektrifikované podobě byl autokar představen v loňském roce.
Dopravní podnik hlavního města se na sociálních sítích pochlubil prvními autobusy IVECO s technologiemi ADAS pro zvýšení bezpečnosti jízdy. Převzal prvních 9 vozů Streetway 12m s pokročilými asistenčními funkcemi, které dokážou v reálném čase vyhodnocovat různé dopravní situace a potenciální nebezpečí a v případě potřeby řidiči pomoci. Systémy asistence budou mít i nové hybridní autobusy Urbanway 18 a elektrické SOR ENS 12, které by měly být v nejbližší době také do Prahy dodány.
Na jaře 2025 jezdilo v Santiagu 2 550 elektrických autobusů a bylo městem s největším počtem vozidel tohoto typu na světě mimo Čínu. Závazek dekarbonizovat veřejnou dopravu pokračuje i v roce 2025. Prvních 308 elektrických autobusů pro systém Red Metropolitana de Movilidad (RED) z celkem 1 800 představil v polovině července 2025 chilský prezident Gabriel Boric. Elektrické autobusy využívá v Chille sedm měst, brzy se dalším stane Copiapó.
Reklama
One System
Reklama
Busworld 2025
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací