Reklama
Reklama
person rebus  date_range 15.08.2025

19. června uplynulo 20 let od zahájení provozu sítě Metrobús v Mexico City. První BRT linka byla spuštěna v roce 2005. Počáteční problémy se podařilo vyřešit a během let se síť z jedné linky rozšířila na sedm a je hned po metru nejoblíbenějším dopravním spojením v Mexico City. Denně přepraví z místa na místo téměř 2 miliony lidí, k tomu potřebuje 900 autobusů.

Každá linka má charakteristické číslo a barvu, celková délka je 125 kilometrů a má 283 stanic, z nichž většina se nachází v Mexico City a několik ve státě Mexiko. Ročně přepraví více než 22 milionů cestujících. Linka 1 vede z Indios Verdes do El Caminero, linka 2 spojuje Tepalcates do Tacubaya, linka 3 z Tenayucy do Pueblo Santa Cruz Atoyac a linku 4 zahrnuje úseky ze San Lázara do terminálů 1 a 2 mezinárodního letiště v Mexico City (CDMX). Linka 5 jezdí z Río de los Remedios do Preparatoria 1, linka 6 z Villa de Aragón do El Rosario a linka 7 z Indios Verdes do Campo Marte. V plánu je otevření další trasy. Metrobús používá čtyři typy autobusů, kloubové s kapacitou přibližně 160 cestujících, dvoukloubové s kapacitou 240 cestujících, standardní pro 60 cestujících a dvoupodlažní (linka 7) pro až 130 osob. Do provozu se v poslední době dostávají autobusy s pohonem na elektřinu. V červnu byly představeny tři 100% elektrické dvoukloubové autobusy, speciálně navržené pro linku 1. Testováním projdou vozy značek Volvo Buses, Zhongtong a Sunwin (bývalá dceřiná společnost Volvo Buses). Se svým 26 metrů dlouhým elektrickým autobusem pro mexický trh je připraven také Yutong . Na začátku srpna úřady ve státě Mexico uvedly do pravidelného provozu 10 elektrických autobusů na trase 4, která je považována za jednu z nejdůležitějších a vede do metropolitní oblasti hlavního města. Nové 18metrové autobusy Sunwim s kapacitou až 160 cestujících jsou součástí flotily 74 autobusů na lince a mají dojezd až 350 na jedno nabití.

Zpravodajství
Provoz parciálních trolejbusů na lince 30, která od loňského jara propojuje brněnské části Bystrc a Soběšice , prokázal spolehlivost i přínos pro cestující. Vyplývá to z ročního vyhodnocení, které zpracoval Dopravní podnik města Brna (DPMB). Linka vznikla sloučením původních linek 30 a 43 a dopravce na ní testoval využití parciálních trolejbusů v náročnějším terénu.
Reklama
V sobotu 16. srpna 2025 se na jižní Moravě v Telnici a na zámku Slavkov uskuteční 8. ročník srazu historických vozidel pořádaný rodinou Křížovou.
Fanouškům městské hromadné dopravy se 13. září v Brně představí autobusy z dvanácti podniků provozujících MHD. Přehlídka vozidel bude ještě pestřejší než v předchozím ročníku , přijedou vozy dlouhé i krátké, s pohony na naftu, CNG a poprvé také na elektřinu. Do Brna zavítá z Tábora elektrický autobus společnosti Comett Plus, která zajišťuje MHD v Táboře, Sezimově Ústí a Plané nad Lužnicí a do akce se zapojí nově. Podobně jako Dopravní podnik Mladá Boleslav.
Od 4. do 9. října 2025 se na bruselském Expo opět koná Busworld Europe, největší veletrh B2B na světě věnovaný výhradně autobusovému a autokarovému průmyslu. Busworld Europe, jediný globální veletrh zaměřený výhradně na autobusy, autokary a celý jejich dodavatelský řetězec, sdružuje výrobce vozidel, karosáře, dodavatele, provozovatele, dopravní úřady a odborníky na mobilitu z celého světa. Ročník 2023 přivítal přes 40 000 odborných návštěvníků a očekávání pro rok 2025 jsou ještě vyšší.
Po loňském zrušení kvůli extrémnímu počasí se letos ZDAR vrací k tradici a otevírá dveře svého areálu. K dopravci, který zajišťuje autobusovou dopravu na Vysočině , v Pardubickém kraji a od loňského prosince i v kraji Středočeském , se můžete podívat v sobotu 6. září. Ve stejný den se ve Žďáru nad Sázavou koná volejbalový turna O pohár ministra dopravy .
BasiGo je začínající startup, který se soustředí na zavádění elektrické veřejné dopravy v Africe. V roce 2022 dodal do Nairobi dva elektrické autobusy, nyní se flotila rozrostla na 100 a patří mezi největší v subsaharské části kontinentu. Do roku 2027 má přesáhnout hranici 1 000 elektrických autobusů. Tento cíl podporuje keňská vláda.
Z-Group bus prodal část svého autobusového podnikání. Ukončil svou činnost v Plzeňském kraji. Po neúspěchu ve výběrovém řízení na zajišťování krajské dopravní obslužnosti v roce 2020 byl provoz neefektivní a prodělečný. Subdodávka pro Arrivu nestačila pokrýt náklady a již na přelomu roku byla ukončena. Jakou budoucnost mají veteráni, které ČSAD autobusy Plzeň vlastnila?
Hlavní město Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni věnovaly ukrajinskému městu Černivci jako humanitární dar patnáct autobusů SOR NB 12, které DPP v uplynulých týdnech vyřadil z provozu. Čtrnáct let staré vozy jsou provozuschopné a v městském podniku Trolejbusový závod Černivci budou sloužit ve veřejné dopravě. V pondělí 4. srpna 2025 odjely po vlastní ose na Ukrajinu. Jedná se o první letošní dar vyřazených vozidel městům na Ukrajině. Od napadení Ukrajiny Ruskem Praha a DPP věnovaly ukrajinským městům celkem 71 vyřazených vozidel – tramvají, autobusů či trolejových věží.
Druhý srpnový víkend 9. a 10. srpna se ve Strašicích na Rokycansku koná posvícení a již tradičně se při té příležitosti můžete podívat do Muzea dopravy a svézt se po zajímavých místech v obci nostalgickými autobusovými linkami.
V prvním prázdninovém měsíci bylo registrováno 66 autobusů, meziročně o 3,12 % více. Nejvíc nových vozidel bylo značky Setra (15 ks), následovaly Isuzu (13 ks), Iveco (12 ks), Mercedes-Benz (8 ks), MAN (7 ks), Solaris a SOR (po 4 ks) a Irizar (2 ks). V červenci vedou žebříček dálkové autobusy s 25 ks. Kromě šesti elektrických jsou všechny registrované vozy s dieselovými pohonem. 28 nových autobusů jezdí v Praze, 9 ks v Pardubickém a 7 v Jihomoravském a Ústeckém kraji.
Aktuálně
Městský dopravní podnik v Lublinu uzavřel v červnu smlouvu na dodání prvních dvaceti kloubových plug-in hybridních autobusů a právě ukončil další zakázku, tentokrát na devět těchto vozidel. Všechny dodá do Lublinu společnost Solaris Bus & Coach. Půjde o první autobusy tohoto typu ve vozovém parku MPK Lublin a jejich nákup je umožněn díky financování z EU.
Od pondělí 1. září 2025 nahradí současné minibusy IVECO Daily s nástavbou Rošero nové autobusy ISUZU NOVOCITI LIFE. Zároveň se mění jízdní řády.
Dceřiná společnost Českých drah, která pro svou mateřskou firmu zajišťuje náhradní autobusovou dopravu v době výluk, uzavře s vybraným uchazečem tříletou rámcovou dohodu na dodání až 122 nových linkových autobusů, část bude vybavena podle standardů PID. Dodavatele autobusů pro NAD soutěží ČD bus napodruhé, předchozí zakázku zrušila v červnu 2025 .
Státní dopravní společnost MÁV uzavřela rozsáhlé výběrové řízení na pořízení nových autobusů. Po 131 autobusech Credobus, které jsou již v provozu v oblasti Balatonu, přibude do vozového parku VOLÁN dalších 869 dalších. Rámcová smlouva zahrnuje také nákup 87 diagnostických přístrojů a související školení a monitorování softwaru.
Reklama
Radnice obce Lupeni a Anadolu Automobil Rom podepsaly smlouvu na dodávku 14 elektrických autobusů a instalaci nabíjecích stanic.
Od poloviny července zajišťuje společnost ČSAD AUTOBUSY České Budějovice v Českém Krumlově speciálním osmimístným mikrobusem dopravu v místech, kde je kvůli opravám komunikací omezen provoz a kam by se velký autobus nedostal. Unikátní vozidlo je vhodné i pro poptávkou dopravu, kterou Český Krumlov plánuje zavádět.
Čínský výrobce autobusů Higer Bus slavnostně otevřel v Lucembursku své první evropské centrum náhradních dílů a servisní zařízení s cílem posílit poprodejní podporu a logistiku pro zákazníky.
Veřejná doprava na objednání se osvědčila a kraj plánuje její další rozvoj. První dva vozy Mercedes-Benz Sprinter vyjely na Českobrodsku před rokem . Postupně by se tato doplňková služba ke standardní autobusové a vlakové dopravě měla rozšířit na celé území Středočeského kraje. Lidé si svůj spoj rezervují a odbaví se přes mobilní aplikaci.
V maxitendru celostátního centra pro veřejné zakázky Consip nabídl turecký výrobce nejvýhodnější ceny ve dvou částech a může dodat italským dopravcům až 560 autobusů na CNG. Vítězně vychází i Iveco a Menarini
Dopravní společnost Zlín – Otrokovice pořídí do svého vozového parku flotilu nových elektrobusů o délce 12 metrů. Veřejná zakázka je ukončena. Smlouvu na dodání sedmi vozů schválila v minulých dnech rada jednatelů DSZO. Její součástí je také opční právo na pořízení dalších až 12 vozů stejného typu, pokud dopravní společnost v budoucnu získá dotaci z Modernizačního fondu.
Reklama
One System
Reklama
Busworld 2025
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací