Reklama
Reklama
person rebus  date_range 07.04.2025

IVECO letos slaví hned tři významná výročí. Kromě největšího výrobního závodu IVECO BUS a rodiště modelů CROSSWAY, si připomene 100 let závodu Annonay ve Francii a půl století v celosvětové historii ve výrobě užitkových vozidel pro osobní dopravu pod hlavičkou IVECO.

Založení IVECO (zkratka z Industrial VEhicles COrporation) v roce 1975 bylo v oblasti užitkových vozidel významnou evropskou událostí. Vzniklo spojením pěti významných evropských výrobců průmyslových vozidel: Fiat Veicoli Industriali (do které patřily společnosti Officine Meccaniche a Lancia Veicoli Speciali), Unic a Magirus-Deutz. V roce 1991 se IVECO rozšířilo začleněním dvou italských společností: Sicca, která se specializovala na podvozky pro autokary a autobusy, a Altra, která se zaměřovala na prototypy elektrických a hybridních autobusů. V témže roce IVECO získalo společnost Pegaso, španělského lídra vzniklého ze společnosti Hispano-Suiza, známého svými osobními a nákladními automobily a autobusy. V roce 1999 spojily společnosti IVECO a RENAULT V.I. své síly, aby rozvíjely své aktivity v oblasti autokarů a autobusů, a založily IRISBUS, druhého největšího evropského výrobce v tomto sektoru. Tato aliance propojila francouzské, italské, španělské, české a maďarské zkušenosti a pod jednou hlavičkou sjednotila značky IVECO, Pegaso, Orlandi, Renault, Heuliez, Ikarus a Karosa. V roce 2003 získalo IVECO akcie společnosti RENAULT V.I., stalo se jejím jediným akcionářem a převzalo kontrolu nad společností IRISBUS. V roce 2013 se IVECO BUS, nahrazující název IVECO-IRISBUS, stalo novou značkou určenou pro užitková vozidla pro osobní dopravu. Tím se rozloučilo s logem delfína a byla zahájena nová etapa rozvoje v rámci dalších mezinárodních aktivit skupiny. Dnes je značka IVECO BUS známá po celém světě a je jedním z klíčových výrobců užitkových vozidel pro osobní dopravu. Je celosvětově zastoupena sedmi výrobními závody – Annonay a Rorthais ve Francii, Vysoké Mýto v České republice, Brescia a Foggia v Itálii, Sete Lagoas v Brazílii a Córdoba v Argentině – a třemi výzkumnými a vývojovými centry v Evropě, stejně jako rozsáhlou sítí prodejců (1 000 servisních míst). Současné IVECO BUS navrhuje, vyrábí a prodává širokou škálu vozů, která splňují potřeby soukromých dopravních společností a provozovatelů veřejné dopravy po celém světě. Výrobce je už více než 25 let lídrem v oblasti alternativních energií, nabízí několik řad vozidel využívajících různé druhy pohonu – včetně biopaliv, zemního plynu, elektřiny a vodíku. Technologii na zemní plyn řadu městských, meziměstských autobusů a minibusů. Díky elektrifikaci závodů v Rorthais, Foggii, Vysokém Mýtě a Annonay, jejichž součástí je i montáž baterií, má pod kontrolou celý výrobní řetězec v oblasti elektrických vozidel. Oslavy 50. výročí založení IVECO budou ve znamení historické akce „50xBeyond “, kterou Iveco Group pořádá ve dnech 12. až 15. června v OGR (Officine Grandi Riparazioni), novém centru inovací a umění v Turíně. Na této akci se setkají zástupci institucí, klienti, investoři, obchodníci, partneři a všechny zúčastněné strany, které se podílely na budování historie značky, i ty, které pracují na její budoucnosti. Kromě tohoto významného setkání připravuje IVECO BUS také akce u příležitosti dalších výročí. Největší francouzský průmyslový závod Annonay s dlouhou tradicí výroby autobusů a autokarů oslaví v roce 2025 sté výročí . Vysoké Mýto v České republice, rodiště modelové řady CROSSWAY a největší výrobní závod IVECO BUS, oslaví 130 let výroby autobusů . IVECO BUS dnes čerpá z prestižního evropského dědictví a z dovedností a technických úspěchů získaných v průběhu let. Mezi největší úspěchy výrobce v tiskové zprávě zařadil: Vývoj „dvourežimových“ autobusů, které kombinují ekologické výhody elektrické trakce s flexibilitou a autonomií spalovacího motoru, zahájilo IVECO v 80. letech 20. století a představilo svůj dvourežimový model odvozený od autobusu IVECO 471. Jako průkopník v oblasti alternativních energií představil výrobce v roce 1998 první autobus na zemní plyn CityClass CNG, který následoval po městském modelu Iveco 490 TurboCity UR Green. V roce 2003 byla společnost IVECO-IRISBUS na veletrhu UITP v Madridu prvním výrobcem, který představil městský vodíkovým motorem poháněný autobus s palivovým článkem City Class. Jeden model byl použit během XX. zimních olympijských her a IX. zimních paralympijských her v Turíně v roce 2006. Modelová řada CROSSWAY, uvedená na trh v roce 2006, se rychle stala referenčním modelem v segmentu meziměstských vozů a do dnešního dne bylo vyrobeno více než 65 000 kusů. Jednotlivé modely určené pro městskou, meziměstskou a školní dopravu, které jsou k dispozici ve všech variantách pohonu, se vyrábějí ve Vysokém Mýtě (Česká republika). V roce 2010 výrobce představil nové řady diesel-elektrických hybridních autobusů: IRISBUS Citelis a HEULIEZ Access'Bus GX 327 a 427. Tyto modely, které byly ve světové premiéře představeny na Evropské výstavě mobility v Paříži a které jsou k dispozici ve standardní a kloubové verzi, nabízely výraznou úsporu spotřeby paliva ve srovnání se svými dieselovými ekvivalenty a byly oceněny „Trofejí za inovaci“ v kategorii „Energie a životní prostředí“. V roce 2013 uvedlo IVECO BUS na trh URBANWAY, svůj první městský autobus s motorem Euro VI. Tento model je k dispozici ve všech variantách pohonu: CNG a hybridní verzi, , a také vysoce komfortní verzi s názvem CREALIS, která je kromě komfortu zaměřená také na design. Výrobce zahájil svůj plně elektrický program v roce 2015 uvedením bateriového modelu HEULIEZ GX 337 ELEC, který se mimo Francii prodává pod názvem IVECO E-WAY. Od té doby se nabídka elektrobusů rozrostla o novou generaci bateriových modelů E-WAY, městský autobus s vodíkovým palivovým článkem E-WAY H2, elektrické meziměstské modely CROSSWAY Low Entry ELEC, CROSSWAY ELEC a minibus eDaily. Tuto nabídku doplňuje soubor služeb Energy Mobility Solutions, který je určen k podpoře zavádění elektrických vozových parků pro veřejné i soukromé zákazníky.

Zpravodajství
Celorepublikový dobrovolnický projekt Stezky z lásky, za kterým stojí Klub českých turistů (KČT), společnost Kofola ČeskoSlovensko a dopravce RegioJet letos přispěje k obnově zničených turistických tras a dalších míst v české krajině. Za tři roky téměř 700 dobrovolníků pomohlo opravit 45 kilometrů turistických tras po celé republice. Pokud máte rádi přírodu a hlavně chuť něco změnit, už 12. dubna startuje další ročník. V plánu je 20 brigád - v Moravskoslezských Beskydech, Krkonoších i ve středních Čechách.
Reklama
Z plzeňského závodu Škoda Group v Plzni se 3. dubna po 19:30 hodině vydal tahač s návěsem a s první z celkem až 200 tramvají, které Škodovka pro hlavní město vyrobí . Dopravní podnik zatím objednal 40 vozů, letos by měl výrobce dodat 20 těchto nízkopodlažních supermoderních vozů. Domovskou garáží bude nová vozovna Hloubětín , první vůz ale nejprve přivítají v Ústředních dílnách DPP. Ještě v dubnu by měl zahájit zkušební jízdy bez cestujících pro homologaci nového typu vozidla.
Gregor Czaika, ředitel výrobního závodu v Holýšově, se stává současně i novým CEO Daimler Buses Česká republika. Artur Konarski přebírá novou roli Head of Sales, Customer Services & Parts a bude zodpovědný za prodej a služby zákazníkům v Servisním centru v Praze. Sídlo společnosti se přesouvá do Holýšova. Vše od 1. dubna 2025.
Dopravní podnik města Ústí nad Labem letos potěší příznivce techniky, historie a veřejné dopravy. O nedělích od 13. dubna do 26. října budou mít cestující jedinečnou příležitost svezení historickými vozidly, která ještě nedávno brázdily ulice. Dnes už je vystřídaly nové moderní vozy.
S velkou slávou v hlavním městě Ekvádoru 31. března 2025 představily prvních 46 kloubových trolejbusů dodaných severoamericko-čínským konsorciem IFS-Yutong.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) uvedl na Apríla do provozu jarní tramvaj, která do ulic přinese svěží jarní atmosféru. Tramvaj typu Drak s evidenčním číslem 1841 je ozdobena květinovým polepem, interiér vozu zdobí 30 květináčů s jarními květinami a dětské obrázky ve fabionech. Cílem dopravce je zpříjemnit Brňanům cestování a zlepšit na začátku jara náladu, jezdit bude měsíc. 1. dubna na lince 10.
Do otevření Busworld Europe 2025 v Bruselu zbývá šest měsíců a podle prvních zpráv od vystavovatelů se máme na co těšit. Výrobci autobusů i dodavatelé komponentů představí své nejnovější inovace, od elektrických a vodíkových vozidel až po pohonná ústrojí nové generace a telematiku. Veletrh bude opět komplexním náhledem na budoucnost odvětví.
Již tradičně každý rok připravujeme souhrn cyklobusových linek. V některých regionech vyjíždí autobusy s rozšířenou přepravou kol už v březnu. K Brdskému cyklobusu se o víkendu 29. března přidává jižní Morava a vlaky v Ústeckém kraji. Letos jsme vlaky do našeho přehledu přidali, na řadě míst na ně cyklobusy navazují. Také jsme se zeptali na Ministerstvu dopravy, jak je to s přepravou elektrických kol.
Letošní rok bude na dopravní akce bohatý. Dopravní podniky v Praze, Pardubicích, Děčíně, Chomutově, v Opavě nebo v Karlových Varech slaví kulatá výročí, významné jubileum připomene Iveco Bus ve Vysokém Mýtě a do terénu se opět vydají veteráni. Nabízíme termíny akcí na nejbližší měsíce, včetně několika železničních.
Meziročně se produkce autobusů v České republice v únoru zvýšila. Iveco Bus, SOR Libchavy a KHMC vyrobily dohromady 437 vozidel. Celkem bylo od začátku roku zkompletováno 863 autobusů, o 27 procent více než v lednu a únoru 2024.
Aktuálně
Dalších pět vozů vyjede na trasu 801 v následujících týdnech, po implementaci prvků zajišťujících zejména kybernetickou bezpečnost a další nově povinné pokročilé bezpečnostní systémy. V září pak Lutan na novou linku 802 nasadí sedmý.
Nobina Sverige AB s 89 třínápravovými modely Solaris Urbino 15 LE navazuje na nedávné objednávky stejnému výrobc i. V roce 2024 dodal Solaris 55 elektrických autobusů pro Stockholm a 28 autobusů pro Skane. Pro Malmo vyrobí kloubové Solaris Urbina 18 electric.
Velký zlom pro městskou mobilitu v hlavním městě Etiopie. 1. dubna začalo fungovat 100 plně elektrických autobusů na nových BRT trasách. V hlavním městě afrického státu jezdí denně téměř 1 200 autobusů veřejné dopravy, prvních více než 30 elektrických uvedlo ministerstvo dopravy a logistiky do provozu v dubnu 2024. Montují se z čínských dílů v Etiopii.
Společnost ONE SYSTEM s.r.o. zaznamenala významný úspěch v oblasti dodávek kamerových systémů do vozidel veřejné dopravy. Nově byl kamerový systém instalován na flotilu 43 nových autobusů typu IVECO CROSSWAY LE CITY o délce 12,5 metru se třemi dveřmi, které jsou provozovány dopravními společnostmi Strætó BS a Icelandia v islandském Reykjavíku. Dodávka 43 nových autobusů se uskutečnila na konci roku 2024.
Reklama
Novinky na Jihlavsku, v Českých Budějovicích, z Moravskoslezského, Královéhradeckého a Jihomoravského kraje a zajímavé autobusové akce na jarní víkendy.
Členské firmy Svazu zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě se sešly 20. března 2025. Hlavními body jednání byly stav v jednání s Odborovým Svazem Dopravy o uzavření kolektivní smlouvy vyššího stupně a vstup do Svazu průmyslu a dopravy. Do SZVAD byla přijata společnost TBS – Truck Bus Servis, a.s.
Prvních sedm vozidel z rámcové smlouvy na až 70 trolejbusů Bozankaya SNG 12T s elektrovýzbrojí Medcom objednal Dopravní podnik hl. m. Prahy letos v únoru s termínem dodání na konci února 2026 . Další prováděcí smlouva na 23 trolejbusů a jednu sadu hardware a software pro diagnostiku závad v celkové hodnotě 312,58 milionů korun bez DPH byla zveřejněna v Registru smluv 31. března. Všechny další nové trolejbusy včetně příslušenství se Bozankaya zavazuje dodat do 30. dubna 2026.
Dopravní podnik – Städtischer Verkehrsbetrieb Esslingen am Neckar – vybral Škoda Group jako vítěze výběrového řízení na dodávku 46 trolejbusů o délce 12 metrů a 18 metrů pro další rozvoj své trolejbusové dopravy. Součástí objednávky je také opce na dodávku dalších patnácti trolejbusů. Vozidla budou postavena na platformě s typovým označením Škoda 32Tr a 33Tr s využitím karoserie SOR.
V Kutné Hoře dochází k úpravám v MHD. Kromě jízdních řádů se mění i dopravce. ARRIVU autobusy nahradí Lutan. Elektrické autobusy zůstanou, nová bude ale značka. Lutan se rozhodl pro MAN Lion's City 10 E.
Čtyři nové autobusy SOR ICN 9,5 budu nasazeny v Královéhradeckém kraji na linkách okolo Červeného Kostelce, Úpice, Hořiček, České Skalice a Police n.M. Už od poloviny ledna 2025 jezdí na lince Náchod- Trutnov nový velkokapacitní autobus Iveco Crossway LE LINE 14,5M pro 58 sedících a 50 stojících cestujících.
Reklama
One System
Reklama
Bustec
Reklama
TEZAS navíc
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací