První elektrobus do českých hor: Arriva Morava bude  jezdit z Karlovy Studánky
Dole: místopředsedkyně představenstva ARRIVA MORAVA Pavla Sruhalová a náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík © ARRIVA MORAVA

na Ovčárnu elektrobusem SOR EBN 10,5 celoročně. Vozidlo bude poprvé nasazeno na linku v pondělí 6. října 2014.
Reklama
na Ovčárnu elektrobusem SOR EBN 10,5 celoročně. Vozidlo bude poprvé nasazeno na linku v pondělí 6. října 2014.
Společnost ARRIVA MORAVA zahájila provoz elektrobusu, který bude pravidelně obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 v novém barevném provedení společnosti Arriva (modro-zelená barva v kombinaci s krémovou barvou) bude v provozu celoročně. Základní dobíjení vozidla bude probíhat po ukončení denního turnusu na provozovně v Bruntále. Pro mezidobíjení bude zřízena malá elektrodobíjecí stanice na AS Hvězda.

Představení elektrobusu a jeho předání do ostrého provozu proběhlo za účasti zástupců Moravskoslezského kraje, státní správy a samosprávy, KODISu, Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, dopravce ARRIVA MORAVA a výrobce SOR Libchavy, na AS Hvězda. Odtud také vedla první slavnostní jízda elektrobusu na Ovčárnu a zpět.

„Elektrobus nabízí vysoký komfort cestování, jeho samotná jízda je dynamická a rychlá. Je z velké části nízkopodlažní, vybavený mechanickou plošinou pro nástup pohybově handicapovaných občanů a cestujících s kočárky. Vozidlo se pohybuje velmi tiše, je ekologické a neprodukuje emise. Skupina Arriva je prvním soukromým dopravcem v České republice, který vlastní a provozuje elektrobus,“ řekla při slavnostním zahájení provozu Pavla Struhalová, místopředsedkyně představenstva ARRIVA MORAVA.

Rozvoj elektromobility podporuje i Moravskoslezský kraj, který se v loňském roce podpisem memoranda o spolupráci se Skupinou ČEZ oficiálně připojil k projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ s cílem podpořit rozvoj této formy dopravy na severu Moravy a ve Slezsku. V rámci této spolupráce byla například v roce 2013 uvedena do provozu nová dobíjecí stanice umístěná přímo před krajským úřadem v Ostravě, krajští úředníci také používají jako běžné služební vozy dva elektromobily, které má kraj zapůjčeny.
Elektrobus SOR EBN 10,5 je dvounápravový třídveřový autobus délky 10 370 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má kapacitu 19 sedadel + 6 sklopných a 66 míst k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu cestujícího na invalidním vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o maximálním výkonu 180 kW/400 V AC s trvalým výkonem 120 kW/400 V AC. Dojezdová vzdálenost na jedno nabití se pohybuje mezi 140 až 160 kilometry. Provozní hmotnost elektrobusu je 9 800 kilogramů, elektrobus má trakční akumulátory (litium – iontové baterie - LiFeYPO4 2,5÷4,25 V/300Ah - 180 článků). Trakční baterii lze dobít za 8 hodin "pomalým" nabíjením (32A) - včetně vybalancování článků (nutné 1x denně). Při nabíjení je možné navolit předehřev interiéru vozu, tak aby byl vytopen při odjezdu. Dále je možné nabíjet baterii "rychlonabíjením" (až 250A), úměrně proudu se zkracuje čas nabíjení až na 1 hodinu.
Společnost ARRIVA MORAVA provozovala k 31.srpnu 2014 celkem 769 autobusů, z toho 163 nízkopodlažních. Firma zaměstnává 1273 pracovníky, z nichž je téměř devadesát procent řidičů autobusů. Denně dopravce zabezpečuje provoz na více než 8 000 autobusových spojích, v roce 2013 firma přepravila 47 930 tisíc cestujících.

Z TZ ARRIVA MORAVA

BUSportál: Moravskoslezský kraj je i nadále regionem s největším počtem provozovaných elektrobusů v ČR. V samotné Ostravě jsou dlouhodobě DPO provozovány čtyři vozy SOR EBN 10,5. Úspěšný typ SOR EBN 10,5, který je provozován mj., jako skibus v Tatrách, bude v portfoliu výrobce nově nahrazen delším vozidlem délky 11,1 m, jehož prototyp výrobce čerstvě představil na IAA v Hannoveru.
BUSportál se výrazně zajímá o vývoj v oblasti elektrobusů s důrazem na vozidla vyrobená v České republice nebo s výrazným podílem českého výrobce. Postřehnout jsme mohli při testování v oblasti malokapacitních vozů na podvozcích Iveco Daily elektrobusy SKD Stratos a EVC (Rošero-P). Tři délky elektrobusů nabízí SOR Libchavy. Kromě Ostravy je provozován elektrobus SOR v Hradci Králové. Žádný český výrobce v současnosti nepředstavil elektrobus kloubový.
V tomto týdnu byl v Plzni prezentován klasický dvanáctimetrový plněnízkopodlažní elektrobus Škoda. Není v zásadě možné vozidla příliš porovnávat, protože se jedná o jinou koncepci - nejnovější elektrobus Škoda je výhradně městské vozidlo s krátkým dojezdem na jedno nabití, které může být rychlonabíjeno po každém průjezdu linky na konečné, elektrobusy SOR jsou víceúčelové. Škoda vyrobila zatím dva elektrobusy, první s delším dojezdem a vyšší hustotou baterií (ve stejné zástavbě do vozu). Koncepce umístění baterií je odlišná, Škoda umisťuje baterie dozadu a za řidiče, SOR pouze do zadní části vozu(opraveno). Sledovaným faktorem u elektrobusů je v současnosti kromě dojezdu, váhy a životnosti baterií obsaditelnost, která je u SORu EBN 10,5 srovnatelná, a to přes 80 cestujících. SOR používá vlastní karosérie (subdodavatelem je výrobce elektrovýzbroje), Škoda podobně jako u trolejbusů elektrovýzbroj zastavuje do karosérií jiných výrobců. U hybridu a elektrobusů jsou to polské karosérie Solaris.
Elektrobusy jsou sice už dlouhodobější, ale pořád nové téma. Uvítáme případné připomínky výrobců k úvahám redakce.
Dagmar Braunová


Z prezentace elektrobusem SOR EBN 10,5 Arriva Morava 3.10.2014:


První elektrobus do českých hor: Arriva Morava bude  jezdit z Karlovy Studánky
© ARRIVA MORAVA
První elektrobus do českých hor: Arriva Morava bude  jezdit z Karlovy Studánky
© ARRIVA MORAVA
První elektrobus do českých hor: Arriva Morava bude  jezdit z Karlovy Studánky
© ARRIVA MORAVA
První elektrobus do českých hor: Arriva Morava bude  jezdit z Karlovy Studánky
© ARRIVA MORAVA
První elektrobus do českých hor: Arriva Morava bude  jezdit z Karlovy Studánky
© ARRIVA MORAVA
První elektrobus do českých hor: Arriva Morava bude  jezdit z Karlovy Studánky
© ARRIVA MORAVA
První elektrobus do českých hor: Arriva Morava bude  jezdit z Karlovy Studánky
Setkání elektrobusu s veteránem Arriva Morava © ARRIVA MORAVA