Reklama
Reklama
person rebus  date_range 18.08.2025

Nové nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity Plus 47T, vyrobené společností Škoda Group, oficiálně zahájily provoz s cestujícími v braniborské Chotěbuzi (Cottbus) v barvách tamního dopravního podniku Cottbusverkehr GmbH v pátek 15. srpna 2025. Ve více než 120leté historii tramvajového systému v Chotěbuzi představuje nová generace vozidel významný technologický krok vpřed a zásadní modernizaci. Nové tramvaje se na kolejích objeví poprvé po 35 letech.

Tramvaje ForCity Plus 47T představují oproti předchozím modelům řady Tatra významné technické i vizuální vylepšení. Tříčlánkové traramvaje o délce téměř 29 metrů jsou z 70 % nízkopodlažní, široké 2,4 metru, pojmou až 158 cestujících (z toho je 61 pevných míst k sezení a 5 sklopných) a nabízejí vysoký standard komfortu i bezpečnosti. Jejich konstrukce a špičkové provozní technologie přispívají k úspoře energie a ke snížení provozních nákladů. Cottbusverkehr objednal celkem 22 vozidel – když k původně objednaným sedmi potvrdil opci na dalších 15 kusů. Prvních sedm tramvají je financováno z vlastních zdrojů města Chotěbuz a ze zákona o veřejné dopravě města Braniborska. U zbývajících 15 vozidel bylo dosaženo mimořádně vysoké míry financování ve výši 90 % prostřednictvím Investiční banky státu Braniborsko, uvádí město. Jan Christoph Harder, President Region West & North ve Škoda Group, při této příležitosti uvedl: „ Jsme hrdí, že naše moderní tramvaje Škoda 47T dnes poprvé vyjíždějí do ulic Chotěbuzi a nabídnou cestujícím i celému městu nový standard cestování spolu s tichým a ekologicky šetrným provozem. Navazujeme na dosavadní provoz tramvají československé výroby v Chotěbuzi a věříme, že nové vozy se stanou symbolem moderní a udržitelné městské dopravy, která bude sloužit obyvatelům i návštěvníkům města po mnoho let .“ „ Dnešním uvedením do provozu vysíláme silný signál pro udržitelnou mobilitu, dostupnost a pohodlí v místní dopravě. Nové tramvaje nejsou jen investicí do technologií, ale také do kvality života obyvatel Chotěbuze a regionu ,“ zdůraznil Ralf Thalmann, generální ředitel společnosti Cottbusverkehr GmbH, při slavnostním předání tramvají obyvatelům Chotěbuze. Dodávka je součástí společného kontraktu, který v roce 2021 uzavřela se společností Škoda Group německá města Frankfurt nad Odrou, Chotěbuz a Branibor nad Havolou. Škoda Group v rámci této zakázky dodává jednotnou vozidlovou platformu pod obchodní značkou ForCity Plus FCB, která je přizpůsobena specifikům každého z měst. Přestože jsou tramvaje designově velmi podobné, musí obstát v odlišných provozních podmínkách jednotlivých měst. Ve Frankfurtu nad Odrou vyjely nové tramvaje pod typovým označením 46T letos v červnu, v Braniboru zahájení provozu tramvají typu 48T očekávají. Chotěbuz provozuje tramvajovou síť s rozchodem 1000 mm nepřetržitě od roku 1903. Tvoří páteř městské dopravy a v současnosti zahrnuje čtyři linky (o víkendech tři), které obsluhují celkem 49 zastávek na přibližně 35 kilometrech tratí. Provoz zajišťuje společnost Cottbusverkehr, jejíž vozový park dosud tvoří více než dvacítka modernizovaných tramvají typu KTNF6. Ty vznikly přestavbou původních vysokopodlažních vozů KT4D vyrobených v Československu, do nichž byla vložena nízkopodlažní střední část a instalován moderní řídicí systém. Škoda Group je největším dodavatelem tramvají pro rozchod 1000 mm do Německa a její vozidla brzy budou jezdit v jedenácti německých městech. Dodávky pro Chotěbuz, Frankfurt nad Odrou a Branibor potvrzují silnou pozici českého výrobce na tamním trhu. Před nedávnem zároveň Škoda Group představila nejdelší tramvaj na světě – Škoda ForCity Smart 38T určenou pro německý dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv), který provozuje veřejnou dopravu v Mannheimu, Heidelbergu a Ludwigshafenu. Tramvaje zajistí provoz na tamních městských a meziměstských linkách. Celkem se jedná o dodávku 114 vozidel ve třech velikostech. Poslední téměř 60metrovou tramvaj odvezl výrobce do Německa v polovině srpna a více než polovina zakázky je splněna.

Zpravodajství
V sobotu 16. srpna se uskutečnil v malebné jihomoravské obci Telnice osmý ročník oblíbené akce Veterán bus Kříž. Sraz veteránů pořádá rodina Křížových.
Reklama
Do finálního výběru jména pro červeného dráčka - nového maskota Dopravního podniku města Brna - postoupilo šest návrhů. Začíná druhé kolo hlasování.
Provoz parciálních trolejbusů na lince 30, která od loňského jara propojuje brněnské části Bystrc a Soběšice , prokázal spolehlivost i přínos pro cestující. Vyplývá to z ročního vyhodnocení, které zpracoval Dopravní podnik města Brna (DPMB). Linka vznikla sloučením původních linek 30 a 43 a dopravce na ní testoval využití parciálních trolejbusů v náročnějším terénu.
19. června uplynulo 20 let od zahájení provozu sítě Metrobús v Mexico City. První BRT linka byla spuštěna v roce 2005. Počáteční problémy se podařilo vyřešit a během let se síť z jedné linky rozšířila na sedm a je hned po metru nejoblíbenějším dopravním spojením v Mexico City. Denně přepraví z místa na místo téměř 2 miliony lidí, k tomu potřebuje 900 autobusů.
V sobotu 16. srpna 2025 se na jižní Moravě v Telnici a na zámku Slavkov uskuteční 8. ročník srazu historických vozidel pořádaný rodinou Křížovou.
Fanouškům městské hromadné dopravy se 13. září v Brně představí autobusy z dvanácti podniků provozujících MHD. Přehlídka vozidel bude ještě pestřejší než v předchozím ročníku , přijedou vozy dlouhé i krátké, s pohony na naftu, CNG a poprvé také na elektřinu. Do Brna zavítá z Tábora elektrický autobus společnosti Comett Plus, která zajišťuje MHD v Táboře, Sezimově Ústí a Plané nad Lužnicí a do akce se zapojí nově. Podobně jako Dopravní podnik Mladá Boleslav.
Od 4. do 9. října 2025 se na bruselském Expo opět koná Busworld Europe, největší veletrh B2B na světě věnovaný výhradně autobusovému a autokarovému průmyslu. Busworld Europe, jediný globální veletrh zaměřený výhradně na autobusy, autokary a celý jejich dodavatelský řetězec, sdružuje výrobce vozidel, karosáře, dodavatele, provozovatele, dopravní úřady a odborníky na mobilitu z celého světa. Ročník 2023 přivítal přes 40 000 odborných návštěvníků a očekávání pro rok 2025 jsou ještě vyšší.
Po loňském zrušení kvůli extrémnímu počasí se letos ZDAR vrací k tradici a otevírá dveře svého areálu. K dopravci, který zajišťuje autobusovou dopravu na Vysočině , v Pardubickém kraji a od loňského prosince i v kraji Středočeském , se můžete podívat v sobotu 6. září. Ve stejný den se ve Žďáru nad Sázavou koná volejbalový turna O pohár ministra dopravy .
BasiGo je začínající startup, který se soustředí na zavádění elektrické veřejné dopravy v Africe. V roce 2022 dodal do Nairobi dva elektrické autobusy, nyní se flotila rozrostla na 100 a patří mezi největší v subsaharské části kontinentu. Do roku 2027 má přesáhnout hranici 1 000 elektrických autobusů. Tento cíl podporuje keňská vláda.
Z-Group bus prodal část svého autobusového podnikání. Ukončil svou činnost v Plzeňském kraji. Po neúspěchu ve výběrovém řízení na zajišťování krajské dopravní obslužnosti v roce 2020 byl provoz neefektivní a prodělečný. Subdodávka pro Arrivu nestačila pokrýt náklady a již na přelomu roku byla ukončena. Jakou budoucnost mají veteráni, které ČSAD autobusy Plzeň vlastnila?
Aktuálně
Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) přidá do své flotily v největším městě Saska 40 nových kloubových elektrických autobusů. Svou současnou flotilu elektrobusů značky VDL zdvojnásobí. V Lipsku by měly jezdit Solaris Urbina 18 electric na konci příštího roku.
Škoda Group dokončila zakázku na dodání dvanácti šestičlánkových tramvají Škoda ForCity Smart 38T pro Rhein-Neckar-Verkehr (rnv). Do konce roku 2026 dodá pro města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelbrg ve spolkových zemích Bádensko-Württembersko, Hesensko a Porýní-Falc 114 tramvají tří typů.
Městský dopravní podnik v Lublinu uzavřel v červnu smlouvu na dodání prvních dvaceti kloubových plug-in hybridních autobusů a právě ukončil další zakázku, tentokrát na devět těchto vozidel. Všechny dodá do Lublinu společnost Solaris Bus & Coach. Půjde o první autobusy tohoto typu ve vozovém parku MPK Lublin a jejich nákup je umožněn díky financování z EU.
Od pondělí 1. září 2025 nahradí současné minibusy IVECO Daily s nástavbou Rošero nové autobusy ISUZU NOVOCITI LIFE. Zároveň se mění jízdní řády.
Reklama
Dceřiná společnost Českých drah, která pro svou mateřskou firmu zajišťuje náhradní autobusovou dopravu v době výluk, uzavře s vybraným uchazečem tříletou rámcovou dohodu na dodání až 122 nových linkových autobusů, část bude vybavena podle standardů PID. Dodavatele autobusů pro NAD soutěží ČD bus napodruhé, předchozí zakázku zrušila v červnu 2025 .
Státní dopravní společnost MÁV uzavřela rozsáhlé výběrové řízení na pořízení nových autobusů. Po 131 autobusech Credobus, které jsou již v provozu v oblasti Balatonu, přibude do vozového parku VOLÁN dalších 869 dalších. Rámcová smlouva zahrnuje také nákup 87 diagnostických přístrojů a související školení a monitorování softwaru.
Radnice obce Lupeni a Anadolu Automobil Rom podepsaly smlouvu na dodávku 14 elektrických autobusů a instalaci nabíjecích stanic.
Od poloviny července zajišťuje společnost ČSAD AUTOBUSY České Budějovice v Českém Krumlově speciálním osmimístným mikrobusem dopravu v místech, kde je kvůli opravám komunikací omezen provoz a kam by se velký autobus nedostal. Unikátní vozidlo je vhodné i pro poptávkou dopravu, kterou Český Krumlov plánuje zavádět.
Čínský výrobce autobusů Higer Bus slavnostně otevřel v Lucembursku své první evropské centrum náhradních dílů a servisní zařízení s cílem posílit poprodejní podporu a logistiku pro zákazníky.
Veřejná doprava na objednání se osvědčila a kraj plánuje její další rozvoj. První dva vozy Mercedes-Benz Sprinter vyjely na Českobrodsku před rokem . Postupně by se tato doplňková služba ke standardní autobusové a vlakové dopravě měla rozšířit na celé území Středočeského kraje. Lidé si svůj spoj rezervují a odbaví se přes mobilní aplikaci.
Reklama
One System
Reklama
Busworld 2025
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací