Reklama
Reklama
person rebus  date_range 17.10.2025

Od roku 2026 bude Daimler Buses instalovat veřejné nabíjecí stanice pro elektrické autobusy a autokary na turisticky exponovaných místech ve městech. Cílem je umožnit používání elektrických autobusů a autokarů na delších trasách. První čtyři rychlonabíjecí stanice vzniknou v Kolíně nad Rýnem na parkovišti poblíž centra města. Nabíjecí stanice budou přístupné pro všechny značky elektrobusů 24/7.

Daimler Buses se zaměří na rozšiřování vysoce výkonné nabíjecí infrastruktury mimo dálnice a podpořit možnost využívání elektrických bateriových autokarů pro vzdálené destinace. V současné době je to možné pouze ve velmi omezených případech. Pilotní projekt začne ve spolupráci s regionálním úřadem pro energii a ochranu klimatu NRW.Energy4Climate a městem Kolín nad Rýnem. Příští rok budou v blízkosti centra města instalovány čtyři veřejné rychlonabíjecí stanice pro elektrické autobusy a autokary. Za plánování, výstavbu, provoz a údržbu bude zodpovědná dceřiná společnost Daimler Buses Solutions. Daimler Buses Solutions GmbH na stavebních projektech úzce spolupracuje se zkušenými firmami. Financuje jak nabíjecí stanice, tak jejich provoz. Refinancování je zajištěno prodejem elektřiny. Po uvedení do provozu se o údržbu a technický provoz postará servisní tým společnosti. Majitelé nemovitostí tak těží z komplexní nabíjecí infrastruktury z jednoho zdroje – bez investic a většího úsilí, uvádí Daimler Buses. První stanice vzniknou na parkovišti "Buspark Cologne“ v Kuhwegu, ležícím západně od Rýna u tramvajové zastávky Slabystraße, díky které má dobré spojení městskou hromadnou dopravou. Parkoviště slouží jako centrální místo pro turistické autobusy, které dopravují návštěvníky do Kolína nad Rýnem. Elektrické autobusy se zde budou nabíjet bez ohledu na značku zelenou elektřinou. Na rozdíl od elektrických městských autobusů, které obsluhují kratší trasy a obvykle se nabíjejí přes noc s výkonem 50 až 80 kW, autokary vyžadují obzvláště výkonná nabíjecí řešení. Čtyři nové rychlonabíjecí stanice budou mít nominální výkon 400 kW. Stanice budou veřejnosti přístupné 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Till Oberwörder, generální ředitel společnosti Daimler Buses: „ Budoucnost autobusů je elektrická. Budování potřebné infrastruktury pro veřejné nabíjení však trvá příliš dlouho. Chceme dát důležitý impuls našimi nabíjecími stanicemi. Náš nový meziměstský autobus na bateriový elektrický pohon, eIntouro, již spojuje města a venkovské oblasti a je vhodný i pro kratší cesty mimo městskou dopravu. Vozidlo bude již nyní těžit z rozšíření infrastruktury pro veřejné nabíjení. Pro dálkové cestování do vzdálených destinací je však zapotřebí komplexní síť, aby provozovatelé mohli využívat elektrické autokary ekonomicky a bez kompromisů v pohodlí cestujících .“ 3. října na veletrhu Busworld v Bruselu měl meziměstský autobus Mercedes-Benz eIntouro s elektrickým pohonem na baterie premiéru . Vozidla se již vyrábí sériově. Může být vybaveno jednou nebo dvěma lithium-železitophosfátovými (LFP) bateriemi a dosahuje dojezdu až 500 kilometrů. První bateriový blok je umístěn v prostoru za přední nápravou, zatímco volitelná druhá baterie je umístěna v bývalém motorovém prostoru vzadu. Baterie lze nabíjet až 400 kW nabíjecím výkonem pro dvě baterie nebo až 225 kW nabíjecím výkonem pro jednu bateriovou sadu. Nový model je k dispozici ve dvou délkách: eIntouro s délkou 12,18 metru a eIntouro M s délkou 13,09 metru. To umožňuje konfiguraci sedadel od 50 do 63 míst. Plně elektrický městský autobus Mercedes-Benz eCitaro s pohonem baterie se sériově vyrábí od roku 2018. Od roku 2023 je nabízen také s vodíkovým palivovým článkem jako prodlužovačem dojezdu. Daimler Buses plánuje do konce desetiletí zařadit do svého portfolia bateriově elektrické autokary a v dalším kroku budou následovat autokary s palivovými články. Do té doby by měla být připravena i potřebná infrastruktura. Aktivity Daimler Buses Solutions mají doplnit nabídku společnosti Milence. T ento společný podnik společností Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group, založený v červenci 2022 , si klade za cíl instalovat a provozovat vysoce výkonné veřejné nabíjecí stanice pro těžká vozidla v Evropě. Na rozdíl od samostatných aktivit Daimler Buses Solutions se Milence zaměřuje na nabíjecí stanice podél dálnic a hlavních tahů. O aktuálních technologiích v elektrické dopravě se můžete dozvědět více na veletrhu eSALON 14. listopadu 2025 v Praze-Letňanech na odborné konferenci. Po registraci je vstup zdarma.

Zpravodajství
Dopravní podnik hlavního města Prahy připravuje nákup až 200 nízkopodlažních městských standardních autobusů s hybridním nebo naftovým pohonem. Pro přípravu zadávací dokumentace vyzývá potenciální dodavatele k předběžným tržním konzultacím.
Reklama
Veletrh Busworld Europe 2025 po dalším rekordním ročníku uzavřel své brány 9. října 2025. Do Brussels Expo přijelo 559 vystavovatelů ze 40 zemí. Více než 45 tisích návštěvníků si mohlo prohlédnout téměř 240 vozidel. Udělovaly se hlavní ceny v kategorii BUS a COACH, značky excelence, ceny za design vozidel, a uznání za inovace. Do Bruselu se mezinárodní autobusový veletrh vrátí v říjnu 2027.
V pátek 14. listopadu 2025 se na veletrhu eSALON v Praze-Letňanech uskuteční konference „Moderní technologie v elektrické dopravě“.
Dopravní podnik hlavního města oznámil příjezd svého prvního elektrického autobusu SOR ENS 12. Do garáže Vršovice dorazil 14. října dopoledne. SOR Libchavy zde bude testovat jeho funkčnost na nabíjecí infrastruktuře DPP a po zkouškách se vrátí k dokončení výroby. Dodání všech 18 objednaných elektrobusů je plánováno do konce října. Jeden z vozů jste si mohli prohlédnout na začátku října na veletrhu Busworld Europe v Bruselu na stánku Škody Group , která na výrobě spolupracuje. Celkem může DPP objednat 100 těchto dvanáctimetrových vozidel.
Busworld Vehicle Awards oceňují vynikající výsledky ve dvou hlavních kategoriích: Autobusy a autokary. Označení „Best of Category" získávají vozidla za ekologii, bezpečnost a pohodlí. Obě hlavní ceny i ve třech dalších kategoriích získal Yutong Bus.
Ve čtvrtek 16. října 2025 vstoupí do provozu první nový vlak metra MF19 na lince 10 v Paříži. Vůz nové generace pro osm linek sítě Île-de-France Mobilités a dopravce RATP navrhl a vyrobil ALSTOM. Na jihu francouzského hlavního města už čekají na novou BRT linku s dvoukloubovými elektrickými autobusy Van Hool s pozemním dobíjením a v polovině prosince se v regionu zapojí do veřejné dopravy první lanovka.
Španělská Grupo Castrosua a čínská Yutong Bus & Coach podepsaly na Busworld Europe 2025 dohodu o záměru (LOI) o společném zájmu navázat strategickou spolupráci pro vývoj, výrobu a marketing 100% elektrických autobusů zaměřených na evropský trh. Letter of Intent představuje začátek jednání mezi oběma společnostmi.
Na Busworld Europe 2025 představila BYD premiérově zcela nový nízkopodlažní kloubový autobus B18.b a meziměstský autobus s vysokou podlahou B12.b. Po modelech BYD eBus B12 a BYD B13.b jsou dalšími elektrickými autobusy, které využívají tzv. platformu Blade Battery od BYD a baterie jsou integrovány do podvozku vozidla.
Futura 3 je prvním novým produktem a oficiálním uvedením zcela nové autobusové společnosti VDL Bus Group. Na Busworld získala nová Futura cenu „Design Award“ v kategorii "Coach". Na veletrhu je k vidění také VDL Citea Low Entry a Astron a dvoupodlažní Astromega od Van Hool. Ve čtvrtek 9. října Buswordl Europe 2025 končí.
V září 2025 bylo registrováno jen 40 autobusů, jde o nejnižší počet za poslední rok a půl. První příčka v prodejích patří IVECO BUS, naopak v registracích nefiguruje už druhý měsíc žádný autobus od SOR Libchavy. Pokračují nákupy nových dálkových autobusů.
Aktuálně
K dnešnímu dni dodal Yutong do Uzbekistánu 534 bateriových elektrických autobusů a 267 nabíjecích stanic. Tento týden předal v hlavním městě 202 autobusů typu ZK6126BEVG. Do roku 2030 plánuje nakoupit dopravní společnost Taššahartranskhizmat JSC (Tashbus) v hlavním městě Taškentu celkem 1 200 elektrických autobusů různých velikostí. V Pákistánu v 19 městech v provincii Paňdžáb půjde nově do provozu 400 elektrických autobusů vyrobených v Číně.
Nový průmyslový hub v Rugau v provincii Ťiang-su představuje jednu z dosud největších globálních investic společnosti Scania. Areál, rozkládající se na ploše 800 000 m2, má schválenou výrobní kapacitu 50 000 vozidel ročně a bude zásobovat jak čínský trh, tak vybrané exportní trhy v Asii i jinde. Zařízení vytvoří v místě zhruba 3 000 nových pracovních míst a představuje investici v celkové výši 2 miliardy eur. Závod bude využívat pouze energii z obnovitelných zdrojů.
Slovinský Maribor pokračuje v rozšiřování své elektrické flotily o čtyři nové 9,5metrové midibusy E-WAY od IVECO BUS. Vozidla se připojí ke stávajícím autobusům E-WAY a počet bezemisních autobusů se zvýší na 14.
Milánská dopravní společnost Azienda Trasporti Milanesi (ATM) oznámila příjezd prvních 18metrových elektrických autobusů Solaris. Do konce roku 2026 má být v provozu všech 105 objednaných Urbino 18 electric .
Reklama
Tramvaje Škoda ForCity Plus 52T určené pro Prahu úspěšně prošly procesem typového schválení a homologace. Plně nízkopodlažní vozidla nejnovější generace tramvají od Škodovky obstála ve všech technických zkouškách a najezdila potřebných 20 tisíc kilometrů bez cestujících a dalších 20 tisíc kilometrů s cestujícími. Tím se přiblížilo jejich předání do majetku Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a nasazení do pravidelného provozu. Ve vozovně Hloubětín DPP je nyní již 13 tramvají Škoda 52T a zbývajících sedm je v pokročilé fázi výrobě. Škoda Group je podle smlouvy dodá nejpozději na začátku letošního prosince, tedy pouhé dva roky od podpisu smlouvy. Samotnou homologaci pak získala vozidla za 22 měsíců. Před nasazením do pravidelného provozu musí každé vozidlo získat od Drážního úřadu ČR průkaz způsobilosti.
Transdev Nederland znovu objednala vozidla Solaris. Výrobce dodá 55 bateriových elektrických autobusů. Dodávky zahrnují nejkratší model Urbino 9 LE a nejdelší tříčlánkové Urbino 24. Dodávky jsou naplánovány na léto 2026.
Největší nákup autobusů v historii. Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) objednala pro Kolín nad Rýnem 78 elektrických autobusů Irizar. První dodávky jsou plánovány na říjen 2026. Nové autobusy se připojí k současné flotile 118 elektrických autobusů VDL a téměř dvě třetiny vozového parku dopravce pojedou na elektřinu.
Společnost Koordinátor ODIS s.r.o. (KODIS) realizuje projekt Elektronické informační panely. V Moravskoslezském kraji bude instalováno ve 43 obcích celkem 60 elektronických informačních panelů. Menší infopanely do zastávkových přístřešků a označníků, půjde ale i o velké obrazovky a velkoplošný panel na nádraží Ostrava - Svinov.
Na veletrhu Busworld prezentovaly IVECO BUS se svým prodejcem Romana Diesel a výrobcem nástaveb INDCAR rekordní objednávku 129 minibusů eDaily společnosti Azienda STRAde Lazio (ASTRAL) pro region Lazio ve střední Itálii. Prvních 80 vozidel by mělo být dodáno do konce září 2026.
Členové Svazu zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě se 18. září 2025 sešli na jednání v Jihočeském kraji v Hluboké nad Vltavou. Program doplnilo Iveco Czech Republic. Uveřejňujeme jen krátkou zprávu, zápis je k dispozici oprávněným uživatelům.
Reklama
One System
Reklama
Bustec
Reklama
Busworld 2025
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací