Reklama
Reklama
person rebus  date_range 24.06.2025

Dopravní podnik hl. m. Prahy nechá provést generální opravu na šesti svých historických tramvajích typu T3 a T4. Vozy ev. č. 5500 (tramvaj T4D z roku 1967, tzv. Sluníčko), 5520 (T3 z roku 1964), 6892, 6921 (obě T3 rok výroby 1973), 7122 (typ T3SUCS z roku 1985) a 7188 (typ T3SUCS z roku 1986) se přesunou na Moravu, o renovaci se postará Dopravní podnik města Brna a jeho ústřední dílny. Opravu podvozků a elektrovýzbroje provede DPP. Brněnský dopravce opraví dvě tramvaje ročně, kompletně bude tento projekt dokončen na konci roku 2027 a bude stát 60 milionů korun.

„ Všech šest historických vozů potřebuje generální opravu, v jednom případě spojenou s přestavbou. Vůz T3 stávajícího ev. č. 5520 donedávna sloužil jako cvičný, nicméně už nepotřebujeme školit řidiče na tramvaje se zrychlovači. Vzhledem k tomu, že tento vůz pochází z počátků sériové výroby tramvají T3, z první dodávky vozů (č. 6303–6327), kde byly již z výroby použity ikonické modré čelní cedule s číslem linky z vysekávaného plechu, má svou historickou hodnotu, necháme jej přestavět do původní podoby a dostane i své původní ev. č. 6312. Vůz ev. č. 5500, tzv. Sluníčko, je první ze dvou prototypů tramvaje T4D z roku 1967 a jediný exemplář typu T4 v majetku DPP, později přestaven na vyhlídkový. Poslední větší opravou prošel v letech 1996-1997. Zajímavostí vozu ev. č. 7122 je, že se jedná o poslední střešovický vůz vypravovaný do běžného provozu, než pro tento účel přestala vozovna Střešovice v září 1992 sloužit. Po generální opravě budou všechny vozy sloužit na nostalgické lince č. 23, Sluníčko jako vyhlídkový vůz na komerční pronájem. V našich Ústředních dílnách si provedeme opravu podvozků a elektrovýzbroje, které dopravíme do Brna, kde kolegové provedou opravu skříní, interiéru, kabelových rozvodů a kompletaci vozů ,“ říká Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch. „ Jsme rádi, že můžeme přispět k uchování historie městské dopravy. Renovace historických, retro i moderních vozidel je dlouhodobě součástí naší práce, s tramvajemi typu T3 máme navíc bohaté zkušenosti. Díky kapacitám našich ústředních dílen zvládneme každý rok opravit dva vozy – kompletní renovace jednoho z nich zabere zhruba šest až osm měsíců. Mimo jiné i v takových projektech vidím poslání Sdružení dopravních podniků ČR – možnost sdílet své zkušenosti a vzájemně si pomáhat, “ říká Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna a 1. místopředseda Sdružení dopravních podniků ČR. Opravy zahrnují kompletní odstrojení vozové skříně, otryskání, kontrolu svarů, karosářské opravy, instalaci nových podlah a podlahových krytin, obložení stropu a bočnic, kompletní nové rozvody elektroinstalace pro 24V a 600V, lakýrnické práce, repasi oken. V případě tramvaje typu T4 bude výzvou instalace atypického vlnkovaného opláštění, uspořádání sedadel v režimu 2+1 i instalace audiosystému. U vozidla T3 ev. č. 5520, které DPP provozoval jako cvičné vozidlo, DPMB doplní původní prostřední vstup. Ten byl v roce 2000 při přestavbě na cvičný a výukový vůz zaslepen. Po opravě vůz dostane koženkové sedačky, které byly typické pro nejstarší období výroby tohoto typu tramvají. Náklady na generální opravu všech šesti tramvají činí 59,98 milionů korun bez DPH.

Zpravodajství
V sobotu 21. června můžete zajet do Plzně a do muzea do Strašic nebo se podívat do Garáží Vršovice pražského dopravního podniku. V neděli 22. června pak čeká Prahu hlavní část oslav 100 let od zavedení první autobusové linky.
Reklama
Při příležitosti oslav 100 let pravidelného provozu autobusů otevře Dopravní podnik hlavního města Prahy v sobotu 21. června 2025 brány garáže Vršovice . Připraveny jsou jízdy autobusem Škoda 706 RTO po trase inspirované první pražskou pravidelnou linkou A. Mezi Čechovým náměstím do Záběhlic vyjel první autobus přesně před 100 lety. Velká sláva čeká Prahu v neděli 22. června . Ze Staroměstského náměstí vyjede v 10 hodin směrem na Čechův most, přes Mánesův most, Křížovnické náměstí, Jiráskův most, Kartouzskou, Klamovky, Strahov, Hradčanské náměstí, Jelení až na Vítězné náměstí konvoj autobusů. A ne ledajakých.
Do pátku 20. června testují ARRIVA a POVED na příměstských linkách Integrované dopravy Plzeňského kraje na trase z Plzně směr Chrást, Kyšice a Dýšina stříbrno modrý nízkopodlažní elektrobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell s vodíkovými palivovými články zapůjčený od Daimler Buses Česká republika. Jde o společnou iniciativu dopravce s krajským organizátorem dopravy, aby vznikl základní přehled o vlastnostech vozidla s alternativním pohonem.
Nasazení do provozu umožnilo oficiální schválení vozidel Škoda 46T pro provoz s cestujícími. Ve městě je aktuálně osm vozidel, další dvě dorazí v následujících dnech. Poslední tři tramvaje jsou ve finální fázi výroby. Tramvaje jsou nedílnou součástí života ve Frankfurtu už více než 125 let. Nyní, díky nasazení nového typu Škoda 46T, začíná dopravní podnik Stadtverkehrsgesellschaft mbH Frankfurt nad Odrou postupně nahrazovat stárnoucí vozový park tramvají KT4.
Novinky ze Smart cities
person rebus  date_range 17.06.2025
Umělá inteligence, účelná mediální prezentace, chytré Brno i chytrá Vídeň: Zpráva z konference Smart city v praxi. Jako součást veletrhu URBIS The Smart Cities Meetup proběhl 10. června 2025 jubilejní 10. ročník. Podívejte se na souhrn novinek a prezentace.
Poprvé v historii MAN Truck & Bus Česká republika a Slovensko byl jmenován jednatel z místního prostředí. 16. června 2025 ukončil své působení ve funkci dlouholetý jednatel Jan Kohlmeier. Jeho nástupcem se stal Radek Liška, který přichází do MAN s dlouholetými zkušenostmi v segmentu nákladní dopravy.
Domácí výrobce dodá pro zajišťování náhradní autobusové dopravy při rekonstrukci železniční trati mezi Hamburkem a Berlínem 142 autobusů NS 18 v meziměstském provedení. Nové autobusy si objednalo konsorcium ecoVista. Autobusy musí být v Německu do října 2025. Více jsme psali zde .
V ostravském Trojhalí Karolina a na nedaleké železniční vlečce proběhl od 10. do 12. června další ročník mezinárodního železničního veletrhu Rail Business days. Reportáž z veletrhu pochází z druhého dne.
Podle auditovaných hospodářských a přepravních výsledků společnosti RegioJet za rok 2024 dosáhly tržby z vlakové dopravy téměř 4,1 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 20%. Zisk před zdaněním přesáhl 408 milionů korun – meziročně vzrostl o více než 100 milionů, tedy zhruba o třetinu. O více než milion vzrostl počet přepravených cestujících ve vlacích. Autobusy využívá přibližně stejný počet lidí.
Chtěli byste vědět, jestli ingredience pro vaše jídlo dorazily bez emisí? Společnost Volvo Trucks se spojila s celosvětově uznávaným šéfkuchařem Marcusem Samuelssonem v rámci nové kampaně – Prostřený stůl pro změnu. O jakou výzvu se jednalo? Připravit gurmánské jídlo z ingrediencí, které byly přepraveny nákladním vozidlem se sníženými nebo minimálními emisemi výfukových plynů. Elektrická nákladní vozidla sehrála v této iniciativě klíčovou roli, jejímž cílem je inspirovat kupující přepravy v potravinářském průmyslu k přijetí udržitelnějších možností přepravy.
Aktuálně
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) v roce 2025 pořídí celkem 25 nových vozů napříč všemi trakcemi, včetně prvních kloubových SOR NS18 z nové rámcové smlouvy nebo posledních tramvají Škoda 40T. Moderní vozidla přinesou cestujícím vyšší komfort a vozový park plzeňské MHD se stane 100% nízkopodlažní.
Svaz zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě má v současné době dvacet členů. Na tradiční dvoudenní červnové setkání přijali pozvání zástupci Středočeského kraje, IDSK, ROPID, Magistrátu hlavního města Prahy a ministerstva dopravy. Své významné zakázky a novinky představili výrobce autobusů SOR Libchavy, TELMAX - dodavatel odbavovacích a platebních systémů a ONE SYSTEM, který vybavuje vozidla kamerami a zařízeními pro počítání cestujících.
Po dokončení první fáze homologace zahajuje Dopravní podnik hlavního města Prahy v pátek 20. června zkušební provoz tramvaje Škoda 52T ev. č. 9503 s cestujícími. Musí najet 20 tisíc kilometrů stanovených Drážním úřadem ČR. Zkušební provoz bude probíhat denně na lince č. 12 Sídliště Barrandov – Lehovec přibližně 3 měsíce.
Rozhodnutí a oznámení o zrušení zadávacího řízení na nákup 122 linkových autobusů pro dceřinou společnost Českých drah bylo zveřejněno na profilu 16. června 2025. Důvodem je revize zadávací dokumentace. Soutěž se bude opakovat.
Reklama
Dopravní podnik města Brna pořídí celkem 37 nových kloubových autobusů. Moderní, klimatizované a nízkopodlažní vozy v provozu nahradí starší dieselové a první plynové autobusy. S dodávkou dopravce počítá v letech 2026 a 2027.
Belgická dopravní společnost De Lijn investuje 185 milionů eur na nákup 100 kloubových autobusů Iveco a 50 od VDL, dalších 140 standardních elektrických autobusů vyrobí pro Belgii čínská BYD. Do roku 2035 bude díky výrazné podpoře vlámské vlády celá flotila bez emisí.
Veřejná zakázka na dodávku použitých nízkopodlažních autobusů je rozdělena podle požadované velikosti na dvě části. Autobusy musí být vyrobené v roce 2015 a výše, za jeden s délkou do 13 metrů zaplatí maximálně 5,3 mil. Kč, za kloubový 7,8 mil. Kč. Dodání očekává do 12. prosince 2025.
Do garáže Klíčov Dopravního podniku hlavního města Prahy dorazil v pondělí 16. června 2025 první trolejbus Bozankaya SNG 12T s elektrovýzbrojí Medcom. Vůz ještě není součástí dodávky trolejbusů, které dopravní podnik vysoutěžil ve veřejné zakázce , proto není v barvách PID.
Daimler Buses zahájí v červnu 2025 dodávky 111 moderních autobusů Mercedes-Benz a Setra společnosti Busitalia patřící pod italskou státní železniční společnost Ferrovie dello Stato Italiane.
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) a Mikroelektronika dokončily modernizaci odbavovacích zařízení ve vozidlech. Výměna 226 starých terminálů PT02 podporujících pouze Plzeňskou kartu, za nové multifunkční validátory CVP45 s barevným displejem, začala na konci minulého roku. Validátory VEGA 4. generace v PMDP obsahují nový bankovní terminál CRE11, který splňuje nejaktuálnější bezpečnostní a certifikační požadavky bankovních asociací. Plzeň zavedla tento systém plateb jako první město u nás před 10 lety.
Reklama
One System
Reklama
Busworld 2025
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací