Reklama
Reklama
person rebus  date_range 28.05.2025

IVECO BUS v úterý 27. května 2025 slavnostně otevřel nové Prototypové a testovací centrum. Nachází se v areálu závodu ve Vysokém Mýtě a bude podporovat všechny druhy energie pohonu, včetně zemního plynu, bateriových elektrických vozidel a vozidel na vodíkový pohon. Zaměří se na autobusy řady CROSSWAY a EVADYS, které se v největším závodě IVECO BUS vyrábějí. Dvoupodlažní objekt nyní nabízí zdvojnásobenou pracovní plochu 4 100 m² a má kapacitu pro prototypy o délce až 18 metrů.

Otevření zbrusu nového zařízení proběhlo během akce, která se konala u příležitosti oslav 130. výročí založení továrny Josefem Sodomkou. Do Vysokého Mýta při té příležitosti pozvalo IVECO BUS novináře z 21 evropských zemí. Otevření centra se zúčastnili ministr dopravy Martina Kupka, hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, starosta Vysokého Mýta, zástupce zhotovitele stavby firmy VCES a další hosté. Realizace projektu si vyžádala investici přibližně 400 milionů korun a 18 měsíců stavebních prací. Na 4 100 metrech čtverečních a ve dvou patrech jsou testovací stanice a kanceláře. Dvanáct pracovních stanic je vybaveno nadzemními plošinami pro ergonomický přístup na střechy vozidel. Součástí je tepelná komora schopná dosáhnout teplot až 50 °C, což umožňuje ověření klimatického komfortu pro cestující i řidiče. K dispozici jsou také přípravné plochy pro různé typy testů přístrojového vybavení vozidel, jako jsou měření vnitřního a vnějšího hluku, vibrační testy, analýzy chování na silnici a hodnocení spotřeby energie. Specializované prostory se budou věnovat obrábění, výrobě a montáži kovových podsestav, výrobě a lepení dřevěných dílů, například podlah, a 3D tisku, který umožňuje vytvářet plastové díly o velikosti až 1,5 metru. K lepší představě o umístění komponentů je k dispozici i virtuální realita. Středisko zaměstnává přes padesát lidí, včetně 20 inženýrů. Aby bylo zajištěno, že celý tým bude plně proškolen v oblasti nových energetických technologií, bude letos počet hodin školení navýšen o 25 %. Podle Stéphana Vergera, generálního ředitele pro testování, virtuální validaci a homologaci v IVECO BUS, má nové centrum přispět ke zkrácení doby uvedení vozidel na trh a ke konsolidaci klíčových validačních procesů. Toto centrum úzce spolupracuje s ostatními výzkumnými pracovišti výrobce při provádění validačních testů, které se neprovádějí ve Vysokém Mýtě. Tato synergie zahrnuje centrum E-BENCH ve francouzském Vénissieux, které se zaměřuje na testování topných systémů, elektronických systémů a inovativních technologií, a také centrum v Turíně, které se věnuje testování odolnosti. Kromě toho odborní technici specializující se na virtuální realitu podporují týmy se specifickými potřebami validace. " Přeji Vysokému Mýtu, aby se mu nadále dařilo. Aby z linek vyjížděly nejmodernější autobusy, které budou splňovat nejnáročnější limity a budou poskytovat nejlepší možnou službu cestujícím. Budou přinášet nejnovější technologie pro řidiče a co nejlepší podmínky pro cestující. Česká republika je světovou velmocí v autobusové výrobě, máme největší počet vyrobených autobusů na hlavu. Je to potvrzení úspěšnosti 130 leté tradice. Přeji závodu IVECO BUS ve Vysokém Mýtě i nadále úspěch, ať patří na mapu světové výroby autobusů a ke špičkám i nadále ," uvedl ministr dopravy Martin Kupka. „ Rádi bychom panu ministrovi vyjádřili hluboké poděkování za jeho přítomnost a zájem o naše zaměstnance, naše produkty a rozvoj naší společnosti,“ řekl David Kříž, generální ředitel společnosti Iveco Czech Republic. „Toto nové centrum prototypů a testování ve Vysokém Mýtě má strategický význam pro vývoj budoucích modelů vozidel vybavených nejmodernějšími technologiemi bez ohledu na energii pohonu ,“ dodal David Kříž. Podívejte se na fotografie z otevření centra.

Zpravodajství
Metropolitan Transport Authority (EMT) do roku 2028 nakoupí 218 nových autobusů. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších fází investičního plánu na obnovu vozového parku a infrastruktury městské dopravní společnosti, který loni ve výši téměř 171,8 milionů eur schválila městská rada ve Valencii.
Reklama
Odborná konference o vytváření moderních měst a regionů za podpory nových technologií se uskuteční 10. června 2025 na brněnském výstavišti na veletrhu URBIS zaměřeným na chytrá řešení pro města a obce. Záštitu převzalo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které má rozvoj konceptu smart city v ČR na starosti, a město Brno. Hlavním partnerem je Středočeský kraj.
Po uveřejnění zprávy o úmrtí pana Jana Kotíka jsme dostali několik pěkných reakcí. Velmi rádi zveřejňujeme vzpomínku Romana Srpa, prezidenta Sdružení pro dopravní telematiku.
Český dopravce UMSE nasazuje dva nové autobusy Scania-Irizar i6s s alternativním pohonem na trasu mezi Prahou a polským Krakovem. Jedná se o první dálkové autobusy na zkapalněný zemní plyn v Česku. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile Flix . Česká republika spolu s Polskem je po Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku další zemí, kde Flix zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu.
V sobotu 17. května otevřel pardubický dopravní podnik brány své vozovny od 9:00 do 15:00 veřejnosti. Den otevřených dveří se konal při příležitosti oslav 75 let od založení podniku.
Od soboty 24. května startuje sezóna cyklobusů v Kladském pomezí a přidávají se další linky do Orlických hor. Na většině turisticky oblíbených místech jsou autobusy s přepravou kol v provozu už několik víkendů.
V sobotu 17. května 2025 zemřel dlouholetý jednatel a ředitel ČSAD SVT Praha pan RNDr. Jan Kotík. Budeme na něho vzpomínat jako na sportovce, matematika a bohéma, který dokázal být stejně zábavný jako neústupný při prosazování svého oblíbeného tématu, kterým byla integrace veřejné dopravy.
IVECO BUS oslavuje 100. výročí založení závodu v Annonay ve Francii. Od svého vzniku v roce 1925 Josephem Bessetem se etabloval jako klíčový hráč v odvětví veřejné mobility v Evropě. S více než 1 200 zaměstnanci a 118 000 m² krytých prostor výroby se neustále vyvíjí.
Letošní Autobusový den PID byl opět velký. Nejen proto, že se konal na velkém prostranství Letenské pláně, ale také počtem vozidel. Přijely desítky autobusů, které v současné době v Praze a ve Středočeském kraji a do sousedních krajů jezdí. Lákadlem byl i trolejbus Škoda-Solaris. Tyto téměř 25 metrů dlouhé vozy už víc než rok vozí turisty na pražské Letiště. Hodně lidí mělo zájem projet se autobusy, které se dnes již běžně v ulicích nevidí.
V sobotu 17. května 2025 si Dopravní podnik Pardubic na Dni otevřených dveří připomíná 75 let od svého založení. V Praze na Letné se sejdou fanoušci autobusů na dalším Autobusovém dni Pražské integrované dopravy s bohatým programem. V Táboře se v COMETT PLUS můžete podívat na elektrické autobusy a dobíjecí stanice a v Muzeu dopravy ve Strašicích se letos popré otevřou vrata pro návštěvníky.
Aktuálně
V roce 2024 získala Scania objednávku na elektrické autobusy Fencer a Scania Irizar i3 pro Åre ve Švédsku, regionu, kde se mohou během roku teploty lišit o 60 °C. Autobusy budou postavené na platformě bateriově elektrických autobusů uvedené na trh v říjnu 2023 . Nyní Scania nabízí i třínápravovou variantu . Cílem výrobce je posílit svou pozici v segmentu elektrických autobusů.
Poprvé ve své historii získal Daimler Buses zakázku na naplánování a výstavbu kompletního depa pro elektrické autobusy a celé nabíjecí infrastruktury jako generální dodavatel. Zákazníkem je nová komunální MOIN Mobilitätsinfrafrafra und -betribis GmbH Landkreis Lüneburg (MOIN GmbH) v Dolním Sasku. Depo s 20 nabíjecími místy postavené "na zelené louce" by mělo zahájit provoz na začátku roku 2026. Celková investice činí 9,6 milionu eur.
Od pátku 30. května se opět rozjedou přímé autobusové spoje do Chorvatska. O den později, 1. června, odstartuje provoz nové autobusové linky z Ostravy na polská letiště v Katovicích a Krakově. Posíleno bude také spojení na vídeňské letiště, které nově nabídne až deset přímých spojů denně z Brna.
Zakázka na uzavření rámcové dohody na dodání až osmi nízkopodlažních trolejbusů byla zveřejněna 21. května 2025 .
Reklama
Na třetí největší trh s autobusovou dopravou na světě vstupuje FlixBus se svými místními partnery 27. května 2025. První síť propojí šest zastávek s uzly v Mexico City a Monterrey, díky tranzitní stanici v Monterrey budou mexická města propojena s USA a Kanadou.
Předáním stavenišť zhotovitelům Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil 21. května 2025 elektrifikaci stávajících autobusových linek č. 131 Bořislavka – Hradčanská a č. 176 Karlovo Náměstí – Stadion Strahov. Na nově vzniklé trolejbusové linky č. 51 a č. 53 budou nasazovány bateriové trolejbusy, které mohou jezdit i mimo trolejové vedení. Dopravní podnik letos objednal 30 trolejbusů Bozankaya SNG 12T.
Nizozemský provozovatel veřejné dopravy QBUZZ posiluje svůj vozový park autobusů s nulovými emisemi. Tento týden byla podepsána druhá objednávka s čínskou Yutong, tentokrát na 62 elektrických autobusů. Dodávka je plánována už na konec roku 2025. Prvních 50 autobusů Yutong nahradilo v polovině prosince 2024 elektrické meziměstské autobusy objednané původně od Van Hool, které nebyly dodány kvůli insolvenci belgického výrobce. Podle průzkumů jsou čínské autobusy po technické stránce vysoce spolehlivé a spokojení jsou cestující i řidiči.
Rada Středočeského kraje 22. května 2025 projednala a doporučila krajským zastupitelům ke schválení návrh na úpravu cen jízdného v systému Pražské integrované dopravy od 1. ledna 2026. Papírové jízdenky budou dražší o 30 procent, elektronické o 20 procent. K navýšení základních tarifních cen dochází poprvé od roku 2022. Důvodem je podle kraje rostoucí rozdíl mezi reálnými náklady na zajištění veřejné dopravy a výnosy z jízdného. O navýšení jízdného rozhodnou krajští zastupitelé.
Na začátku srpna začne generální rekonstrukce železniční trati mezi Hamburkem a Berlínem. Důležitý koridor má být uzavřen do konce dubna 2026. Chybějící regionální linky na 26 různých trasách nahradí autobusy, ty místo vlaků denně ujedou 86 tisíc kilometrů. Náhradní autobusovou dopravu zajistí konsorcium ecoVista, které si objednalo nové autobusy od SOR Libchavy a Iveco.
Dopravní společnost hlavního města Lotyšska Rīgas satiksme plánuje vyhlásit zakázku na dodavatele kloubových autobusů, 60 elektrických a 60 dieselových. Pro upřesnění technického řešení, lhůt dodání a předpokládaných nákladů provádí průzkum trhu.
Reklama
Busworld 2025
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací