Dopravní podnik města České Budějovice v úterý 8. dubna 2025 slavnostně převzal od Škoda Group první část ze zakázky na celkem 35 kloubových trolejbusů Škoda 33Tr. Součástí městské hromadné dopravy v jihočeské metropoli se stanou díky výrazné evropské podpoře.
14 trolejbusů je součástí zakázky na celkem 35 moderních trolejbusů Škoda 33Tr za téměř 700 milionů korun . Z toho 396 872 588 Kč pokryjí dotace Evropské unie z výzev Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a Integrovaných teritoriálních investic Českobudějovické aglomerace (ITI). Po předání 14 vozů mají být další minimálně čtyři zařazeny do provozu v září 2025. Kompletní dodávka bude dokončena nejpozději do srpna 2026. Nové trolejbusy nahradí starší modely Škoda 15Tr a 15TrM z let 1990–2003. Budějovická městská hromadná doprava tak bude kompletně bezbariérová. " Cestující na vozíku už nebudou muset v jízdních řádech hledat vhodné spoje, každý spoj MHD bude snadno přístupný ," uvedl předseda představenstva a ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Snazší bude i plánování nasazení vozidel na spoje. Po ukončení zakázky bude v Českých Budějovicích jezdit 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent flotily. " Trolejbusy vybavené bateriemi jsou klíčovou součástí naší strategie ekologické a flexibilní dopravy, která zajišťuje komfortní a ekologické cestování ," dodal Dolejš. „ Dodání prvních 14 trolejbusů Škoda 33Tr je dalším krokem v modernizaci dopravy v Českých Budějovicích. Nové vozy přinášejí nejen ekologickou a bezbariérovou dopravu, ale díky pokročilým technologiím zvyšují komfort cestujících a efektivitu provozu. Naše více než třicetiletá spolupráce s dopravním podnikem pomáhá městu systematicky rozvíjet udržitelnou a spolehlivou veřejnou dopravu ," uvedl Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group. Trolejbusy ponesou jména významných osobností i vzpomínku na blízké Vozidla MHD běžně rozlišují čísla, v Českých Budějovicích budou nově dostávat také jména. Většina z nových 14 trolejbusů ponese jména podle zásadních postav v dějinách města, tři z nich pak osobní vzpomínky. Trolejbus Andy vyjede na počest nedávno zesnulého řidiče DPMCB, který se bohužel jízdy s novými trolejbusy Škoda 33Tr nedočkal. Podobný příběh má i trolejbus Vladimír na památku bývalého šéfa trolejbusové vozovny. Na žádost jednoho řidičů pak dopravní podnik pojmenuje jeden z trolejbusů Ondrášek. Připomene jeho syna, velkého trolejbusového fanouška, který podlehl závažné nemoci. Zařadí se po bok Přemysla (podle zakladatele města), Adalberta (podle významného obchodníka), nebo třeba Marty – s pojmenováním na počest její osobě souhlasila paní Marta Kubišová, která sama z Českých Budějovic pochází, její dědeček navíc u dopravního podniku řídil tramvaj. Letos si město připomíná 760 let od svého založení, jeden z trolejbusů dostal jméno Hirzo podle prvního lokátor aměsta. Trolejbusy pojmenovává již několik let Městský dopravní podnik Opava . Jména navrhují děti, v ulicích tak můžete potkat třeba Boženku, Elzu, Opavouka nebo Strašáka. Trolejbusy Škoda 33Tr jsou kloubová nízkopodlažní vozidla s kapacitou až 115 pasažérů, z nichž 42 si může pohodlně sednout. Jsou plně přístupné pro osoby na vozíku i rodiče s kočárky. Vozidla jsou vybavena trakčními bateriemi s garantovaným dojezdem 12 km, což umožňuje provoz i na trasách bez trolejového vedení. Rekuperace energie přispívá k úspornějšímu provozu. Trolejbusy jsou vybaveny moderními technologiemi, včetně klimatizace, topení a pokročilé diagnostiky s možností vzdáleného přístupu, systémy pro sběr a sdílení dat. O pohon se stará asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC s výkonem 250 kW, karosérii vyrobil SOR Libchavy. Během zimy bude k dispozici automatický systém postřiku troleje proti námraze. Vozidla poháněná z trakčního vedení mají už od 19. století v městské hromadné dopravě své místo a i v 21. století stále nabízejí nesporné výhody. „ Lokálně bezemisní provoz jsme v našich podmínkách schopni zajistit pouze elektrickými vozidly. Trolejbusy nám poskytují veškeré výhody, co se možné kapacity i dojezdu týče, napojení na trakční síť umožňuje jejich takřka nepřetržitý provoz bez nároků na vybudování nabíjecích míst a plánování dobíjecích přestávek, což jsou stále ještě faktory, které značně limitují zařazení elektrobusů na většinu linek MHD ,“ uvedl Slavoj Dolejš. Jména nových trolejbusů Škoda 33Tr v Českých Budějovicích (číslo vozu, jméno, souvislost): 412 Ondrášek Na památku Ondráška, který miloval svět trolejbusů ( tento vůz byl v Českých Budějovicích již v březnu ve zkušebním provozu ). 413 Budivoj Podle Budivoje ze Železnice, šlechtici, po kterém se nazývá původní ves Budivojovic. 414 Čéč Podle Čéče z Budivojovic, který své rodné vsi dopřál budoucnost metropolitní. 415 Přemysl Podle zakladatele Českých Budějovic, českého krále Přemysla Otakara II. 416 Hirzo Podle lokátora města Hirza z Klingenbergu, který dal tvar českobudějovickému čtvercovému náměstí. 417 Adalbert Podle Vojtěcha Adalberta Lanny, významného obchodníka, průmyslníka a stavitele, českobudějovického rodáka 418 Jindřich Podle Jindřicha Libraria, blízkého člověka krále Přemysla Otakara II., spoluzakladatele Dominikánského kláštera v ČB. 419 Vladimír Na památku našeho zesnulého kolegy, šéfa trolejbusové vozovny. 420 Jan Podle Jana Valeriána Jirsíka, zakladatele českojazyčného školství v Českých Budějovicích. 421 Andy Na památku našeho kolegy řidiče, který zemřel po těžké nemoci. 422 Lída Podle ve vodním slalomu, nositelky 19 medailí z mistrovství světa, která v ČB trénovala a její jméno nese i místní vodácký areál. 423 Ema Podle světoznámé operní pěvkyně, která zemřela v Českých Budějovicích. 424 Marta Podle českobudějovické rodačky, zpěvačky a signatářky Charty 77 Marty Kubišové. Její dědeček v Českých Budějovicích řídil tramvaj. 425 Libuše Podle české herečky, českobudějovické rodačky Libuše Havelkové. Dopravní podnik města České Budějovice, a.s.