Reklama
Reklama
person rebus  date_range 12.03.2025

Solaris Bus & Coach Solaris prodal v roce 2024 celkem 1 525 vozidel, což představuje 4,7% nárůst prodejů ve srovnání s rokem 2023. Tržby činily 927 milionů EUR, o více než 13 % více. Od roku 2012 do konce roku 2024 dodal nejvyšší počet bezemisních autobusů v Evropě. Elektrobusy, vodíkové autobusy, trolejbusy a hybridní vozidla tvořily v roce 2024 rekordních 83 % prodejní struktury. Vloni také Solaris podepsal svůj první kontrakt na americkém trhu na dodávku elektrobusů. Jedná se o milník k dosažení strategických plánů společnosti vstoupit na trh autobusů s nulovými emisemi v USA a Kanadě. Vodíkový autobus Solaris byl oceněn jako Autobus roku 2025. Na konci roku 2024 zahrnovaly nevyřízené objednávky 1 609 vozidel v celkové hodnotě přes 1,4 miliardy EUR. Výrobce představil své výsledky na tiskové konferenci 12. března 2025.

Naprostá většina dokončených zakázek Solaris v roce 2024 zahrnovala dodávky vozidel s pohony zcela bez emisí nebo s nízkými emisemi. Vozidla vybavená alternativními pohony – bateriemi a vodíkovými palivovými články, trolejbusy a hybridní autobusy – dosáhla rekordního podílu na prodejích a tvořila až 83 % všech dodaných vozů. Tento podíl zahrnuje 544 elektrických autobusů, rekordních 259 vodíkových autobusů a 180 trolejbusů, které hrají v prodejích důležitou roli. V Evropě rapidně narůstá podíl vozidel ze segmentu e-mobility. Solaris si udržuje mezi výrobci vedoucí pozici. Od roku 2012 dodal do evropských měst celkem 3 074 vozidel, nejvíce ze všech výrobců, tento počet představuje téměř 14 % všech bezemisních autobusů na evropských silnicích. V roce 2024 se Solaris umístil na druhém místě v dodávkách autobusů s nulovými emisemi a evropským zákazníkům dodal 705 těchto autobusů. Významnou část bezemisních dodávek tvořily vodíkové autobusy. Tento segment trhu dynamicky posiluje, v uplynulém roce se oproti předchozímu roku více než zdvojnásobil. Solaris je lídrem v této části trhu od roku 2019. V roce 2024 výrobce posílil svou pozici dodáním 245 vodíkových autobusů Urbino do evropských měst, což se promítlo do působivých 69% podílu na trhu. Rekordní prodeje přispěly ke stejně rekordním příjmům. Solaris vygeneroval tržby ve výši 927 milionů EUR, což je nárůst o více než 13 % ve srovnání s předchozím rokem. V roce 2024 Solaris dodal své produkty zákazníkům ve 12 zemích. Hlavními zákazníky byli dopravci z Itálie, Polska, Německa, Rumunska, Švédska a Španělska. Mezi největší zakázky patřily: 245 autobusů dopravci ATAC Roma do hlavního města Itálie, včetně 110 vozidel Urbino 18 mild hybrid a 135 (z celkových 248 objednaných) autobusů Urbino 12 CNG. 100 hybridních autobusů do ARST a 38 elektrobusů do CTM Cagliari na Sardinii. 100 trolejbusů Solaris Trollino 12 do Bukurešti, hlavního města Rumunska. 83 elektrobusů Solaris Urbino 15 LE dopravci Nobina ve Švédsku. 48 autobusů Urbino 18 mild hybrid do MPK Łódź. 37 vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 do TPER Bologna (z celkového počtu 130 objednaných) v Itálii. 36 vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 do TMB Barcelona ve Španělsku. 36 elektrobusů Solaris Urbino 12 do Milána v Itálii provozovateli ATM Milano. Rok 2024 zakončil Solaris s více než 1 600 vozidly v hodnotě přes 1,4 miliardy EUR v knize objednávek. Většina těchto zakázek, celých 92 %, se týká vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi. Mezi nejdůležitější zakázky patří: Objednávka 96 elektrických autobusů pro veřejnou dopravu v Utrechtu u společnosti Transdev Nederland. Dodávky jsou naplánovány na poslední čtvrtletí roku 2025. Objednávka 46 elektrických autobusů Solaris (19 Urbino 12 electric a 27 Urbino 15 LE electric) od Keolis Sverige pro region Dalarna. Dodávky začnou v roce 2025. Výběrové řízení na dodávku až 45 elektrických dvoukloubových autobusů Urbino 24 do belgického Lutychu. První zakázka zahrnuje 18 vozidel a jde o dosud největší výběrové řízení na dvoukloubové autobusy, které výrobce vyhrál. Smlouva na dodávku 30 elektrických autobusů (26 Urbino 12 electric a 4 Urbino 18 electric) provozovateli Arriva v Nizozemsku, který bude zajišťovat dopravu v regionu Západní Brabantsko a v roce 2025 se připojí k flotile Arriva. Nákup 22 vodíkových autobusů Urbino 12 pro Île-de-France Mobilités ve Francii s podporou CATP (Centrale d’Achat du Transport Public). Dodávky jsou naplánovány na rok 2025. S RVK Köln byla uzavřena smlouva na 20 vodíkových autobusů (9 modelů Urbino 12 hydrogen a 11 Urbino 18 hydrogen). Jde o další objednávku dopravce na vodíkové autobusy Solaris. Po realizaci poslední smlouvy v roce 2025 dosáhne vodíková flotila Solaris ve městě 84 vozidel této značky. První kontrakt na dodávku autobusů do USA se společností King County Metro, která zajišťuje dopravní služby pro město Seattle ve státě Washington a dalších 34 měst. Smlouva zahrnuje dva 40stopé (12m) elektrické autobusy a dva 60stopé (18m) kloubové autobusy s opcí na dalších 12 vozidel. Dodávky začnou v druhé polovině roku 2026. Autobusy budou založeny na platformě navržené speciálně pro severoamerický trh, vyhovující všem americkým předpisům, včetně FMVSS a ADA. Tato platforma bude zahrnovat nejpokročilejší technologii bateriových autobusů, včetně pokročilých systémů elektrického pohonu, vlastní technologii integrace baterií Solaris a nejmodernější funkce konektivity, osvědčené v Evropě. Rok 2024 byl pro Solaris významným také pokud jde o získání důležitých a prestižních ocenění. V září 2024 udělila mezinárodní porota soutěže Bus of the Year titul "Bus of the Year 2025" autobusu Solaris Urbino 18 hydrogen. Je to druhý titul pro vozidlo Solaris a poprvé v historii soutěže, která se koná od roku 1989, vyhrálo vozidlo na vodík. V roce 2017 prestižní ocenění získal bateriový Solaris Urbino 12 electric. Bateriové Urbino 12 electric s modulárním pohonem získalo ocenění „Sustainable Bus Award 2025“ v kategorii „City Buses“ v říjnu 2024. Solaris si již mnoho let udržuje vedoucí pozici v poskytování nízkoemisních a nulových řešení městské dopravy městům v celé Evropě. Aby byla společnost na špici výrobců ovlivňujících přechod na zelenou ve veřejné dopravě, neustále investuje do dalšího rozvoje, uvedl výrobce na tiskové konferenci. V roce 2024 v rámci svých výzkumných a vývojových aktivit realizoval Solaris řadu klíčových projektů. Důležitým bylo uvedení Solaris Urbino 18 s modulárním elektrickým pohonem do sériové výroby. Tento model, kombinující zvýšenou kapacitu cestujících a prodloužený dojezd, je výrazným posílením nabídky. Získáním souhlasu byla zase dokončena optimalizace konstrukce elektrobusu Solaris Urbino 12 s modulárním pohonem z hlediska materiálových nákladů a spotřeby energie a zahájený prodej vozidel přinesl první objednávky. Společnost také pokračovala v práci na kybernetické bezpečnosti autobusů, zaváděla moderní systém řízení v souladu s předpisy OSN 155 a 156. V roce 2024 byl získán certifikát, který potvrzuje shodu společnosti a jejích produktů s požadavky na kybernetickou bezpečnost a dohled nad softwarem. V roce 2024 navíc pokračovaly výzkumné a vývojové práce související se vstupem na americký a kanadský trh a do segmentu bezemisních meziměstských autobusů v Evropě. Solaris pokračoval ve svých aktivitách v oblasti ESG v souladu se strategickými cíli na léta 2024-2026. Jako první na světě vyvinula a získala pro elektrický autobus bateriový pas. První vozidlo s tímto dokumentem je Solaris Urbino 18 electric, které zamířilo do flotily BVG v Berlíně. Berlínský dopravní podnik objednal celkem 50 stejných modelů a všechny budou mít bateriové pasy. Passport baterie je digitální dokument obsahující podrobné informace o původu a složení baterie, který podporuje odpovědné řízení zdrojů. Dokument poskytuje transparentnost životního cyklu baterií, podporuje odpovědné získávání surovin a podporuje recyklaci a optimální využití obnovitelných materiálů. Solaris dodal vozidlo s pasem baterie tři roky před zavedením předpisů EU, které od roku 2027 vyžadují digitální pas baterie. Kromě toho pokračovaly environmentální analýzy produktů – v roce 2024 bylo hodnoceno vodíkové vozidlo Urbino 18. V následujících letech se plánuje získání štítků EPD (Environmental Product Declaration) pro všechny typy vozidel. V roce 2024 byla zveřejněna čtvrtá zpráva o udržitelném rozvoji Solaris, která shrnuje aktivity společnosti v oblasti ESG a ukazuje její odhodlání podporovat udržitelný rozvoj ve všech fázích jejích operací. Aktivity Solaris ESG byly oceněny v několika prestižních soutěžích, včetně Stříbrného listu CSR týdeníku „Polityka“, Platinum ESG Innovator Award v kategorii „Environment“ a ocenění Diamond Planet v kategorii „Net-zero Promoter“ v soutěži „Together for the Planet“.

Zpravodajství
Poslanecká sněmovna 12. března 2025 schválila novelu zákona o silniční dopravě, která zavádí mikrobusy na objednání pod názvem poptávková doprava. Mikrobusy nebo autobusy "na zavolání" už fungují jako doplněk k městské nebo linkové dopravě na Říčansku a dalších oblastech Středočeského kraje, v Plzeňském a Libereckém kraji. Místo využití klasických autobusů s předem určenými časy, trasami a zastávkami si přes aplikaci objednáte svůj spoj podle aktuální potřeby. Od 1. července 2025 získají objednatelé veřejné dopravy - města a kraje - oporu pro jejich zavádění v legislativě.
Reklama
V roce 2024 bylo v zemích EU, Spojeném království, na Islandu, v Norsku a Švýcarsku registrováno 14 405 autobusů s jiným než dieselovým pohonem, o téměř 7 procent více než v roce 2023. Na 7 843 se zvýšil počet elektrických autobusů s bateriemi. Více bylo i registrovaných elektrických autobusů s palivovými články. Naopak ubylo autobusů na CNG a hybridních. Vyplývá to z roční analýzy společnosti DVV Media Group , která statistiky registrací na evropských autobusových trzích převzala vloni od Wima Chatrou a pokračuje v nich pod názvem "Evropská autobusová data".
Po více než čtvrtstoletí skončil v Brně v polovině února 2025 provoz trolejbusů Škoda 21Tr. Dopravní podnik města Brna byl historicky největším provozovatelem vozů tohoto typu. „Jednadvacítky“ se staly symbolem modernizace městské dopravy v jihomoravské metropoli, protože byly prvními nízkopodlažními trolejbusy ve flotile dopravního podniku. Naposledy pojedou na speciálních rozlučkových jízdách v sobotu 15. března.
Londýn se ve dnech 4. a 5. března 2025 stal centrem inovací v oblasti chytrého odbavování a mobility. Konference Transport Ticketing Global 2025 přilákala odborníky z více než 65 zemí a nabídla řadu inspirativních diskusí, prezentací a ukázek technologických novinek. Jaké klíčové momenty a trendy letos zazněly?
Od začátku roku vzrostly registrace autobusů meziročně o 20 procent, ze 145 ks na 174 ks autobusů, v únoru klesly o 9 procent. V únoru 2025 bylo registrováno 60 autobusů, o šest méně ve srovnání s únorem v roce 2024. O první místo se dělí Iveco Bus a Setra se 17 registracemi. Následují Mercedes-Benz - 12 ks, SOR - 8 ks, MAN - 3 ks a Irizar - 1 ks. Nejvíc je linkových (29 ks), 16 ks městských a 15 ks dálkových. Největší počet nových autobusů v únoru zamířilo do Prahy - 14 ks a Jihočeského kraje - 12 ks. 49 autobusů jezdí na naftu, 8 ks na CNG (SOR) a 3 autobusy jsou elektrické (Iveco Bus).
Kongresem New Battery World 2025 pokračují Drees & Sommer a Ferdinand Dudenhöffer v sérii konferencí pod hlavičkou New Automotive World, což je globální platforma pro odborníky z automobilového průmyslu, která byla úspěšně odstartována v minulém roce. Hlavním tématem kongresu o budoucnosti elektromobily, který se konal 27. a 28. února v Mnichově, byly výzvy, které přináší dekarbonizace osobní a nákladní dopravy. Další setkání odborníků na téma budoucnosti automobilového průmyslu proběhne v září 2025.
Akční plán a konkrétní opatření, na která uvolní EK 1,8 miliardy EUR, mají zvýšit konkurenceschopnost evropských výrobců automobilů podporou větší spolupráce, zlepšením celkových základních podmínek a zjednodušení právních předpisů. Cílem akčního plánu je také balíček "BatteryBooster", prostřednictvím kterého plánuje zajistit, aby bateriové články a součásti elektrických vozidel vyráběné v EU byly v krátkodobém horizontu nákladově konkurenceschopné.
Daimler Buses testoval bateriový elektrický meziměstský autobus ve Finsku. Zaměřil se na hospodaření s energií, nabíjecí schopnosti, elektrický pohon a brzdový systém při teplotách pod nulou. Výrobce nabídne pro elektrickou mobilitu v meziměstském provozu dva délkové modely eIntouro. Premiérově eIntouro uvidíme na veletrhu Busworld 2025 v Bruselu .
Ministerstvo životního prostředí otevřelo výzvu na podporu modernizace městské hromadné dopravy. Na nové autobusy poháněné elektřinou či vodíkem, trolejbusy a tramvaje rozdělí z Modernizačního fondu 7,3 miliardy korun. Výzva byla vyhlášena 28. února v Brně. Příjem žádostí bude zahájen 28. března 2025 .
Při poslední pasportizaci reklamních ploch na svém majetku v roce 2016 identifikoval Dopravní podnik hl. m. Prahy 155 tisíc ploch využívaných k reklamní účelům. V současné době smluvně využívá pouze pětinu z nich, výnosy přitom ztrojnásobil. Méně reklam jezdí i na tramvajích a autobusech.
Aktuálně
HLB Hessenbus GmbH, ww mobility GmbH a soukromá autobusová společnost Alpenland Express provozují své trasy s novými vozidly Setra MultiClass LE. Podívejte se na jejich vybavení.
Změna cen se dotkne jednotlivých jízdenek i časových kuponů kromě desetiměsíčního a ročního. Za základní jízdenku koupenou v předprodeji nebo v mobilní aplikaci zaplatí cestující 25 Kč místo současných 20 Kč. Zlevněné jízdně bude dražší o 2 Kč. Cena SMS jízdenky bude činit 27 Kč. U 24hodinové jízdenky a 7denních, měsíčních a čtvrtletních kuponů dojde ke zdražení o 15 %. Naopak cena desetiměsíčního a ročního jízdného zůstává stejná. Důvodem zvýšení cen je podle dopravního podniku nárůst provozních nákladů a velká modernizace.
Cestující se od úterý 11. března 2025 svezou novým kloubovým trolejbusem Škoda 33Tr . Ten poprvé Dopravní podnik města České Budějovice, a.s. (DPMCB) otestuje na lince 9. Zatím je vůz v Českých Budějovicích pouze na několik týdnů, po ukončení zkušebního provozu ještě poputuje na vyhodnocení do Plzně. Nejpozději v dubnu se ale vrátí zpět do Českých Budějovic jako součást první dodávky 14 nových trolejbusů Škoda 33Tr
Ve spolupráci se španělským výrobcem UNVI přichází Volvo Buses s novým luxusním autobusem, který je ale postaven výhradně pro britský a irský trh. Kniha objednávek je již otevřena. Dodávky nového modelu Volvo B13R UNVI XL by měly být zahájeny od léta 2026.
Reklama
Největší obnova vozového parku za 17 let. Okresní město Bytów v Polsku investovalo do 17 nových autobusů Iveco Crossway 12 LE Hybrid. Prvních 5 ze 17 autobusů bylo uvedeno PKS Bytów do provozu. Nové autobusy budou obsluhovat 13 linek, objeví se hlavně na meziměstských linkách, kde i díky autobusům starým přes dvacet let klesá počet cestujících.
Dopravní podnik města Jihlavy znovu vyhlásil výběrové řízení na nákup nových trolejbusů. Tentokrát vybírá dodavatele až dvaceti parciálních i standardních trolejbusů nabíjených jen z trakčního vedení.
Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) zahajuje testování nových elektrických autobusů značky IVECO. První z nich, 9,5metrový model eWay, jezdí od 7. března na linkách 21, 22 a 23, které již nyní obsluhují podobné dvoudveřové elektrobusy značky Škoda. Brzy si dopravní podnik i cestující vyzkouší 13metrový elektrický autobus a do pravidelného provozu se vydají mild-hybridní kloubové autobusy Iveco Urbanway.
Obnova vozového parku trolejbusů ve Vilniusu pokračuje. V ulicích hlavního města Litvy jezdí 62 nových trolejbusů Škoda 32 Tr a dalších 18 se připravuje k provozu a brzy vyrazí do ulic. Vilniaus viešasis transportas (VVT) počítá s tím, že do konce března nasadí do provozu všech objednaných 91 vozů. Připravuje se další modernizace vozového parku. Brzy bude podepsána smlouva s vítězem výběrového řízení na nákup dalších 73 nových trolejbusů, tentokrát kloubových. Kompletně nová flotila má být do konce roku 2026. Schváleno je výběrové řízení na 161 nových elektrických bateriových a vodíkových autobusů.
V roce 20235 bude celý vozový park STIB v Bruselu elektrický. K dosažení cíle dopravního podniku pomohou elektrické autobusy Citaro, kloubové i standardní dvanáctimetrové. V Mannheimu mohou pro Brusel vyrobit až 150 vozidel.
Berlínský vozový park elektrických autobusů se rozrůstá. Berlínský dopravní podnik poslal v lednu 2025 do pravidelného provozu první ze svých padesáti nových elektricky poháněných kloubových autobusů. 18 metrů dlouhé Solaris Urbino je v provozu zatím na lince 300. Je součástí objednávky na 50 vozidel, které budou dodány do poloviny roku.
Reklama
Bustec
Reklama
TEZAS navíc
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací