Reklama
Reklama
person rebus  date_range 13.03.2025

HLB Hessenbus GmbH, ww mobility GmbH a soukromá autobusová společnost Alpenland Express provozují své trasy s novými vozidly Setra MultiClass LE. Podívejte se na jejich vybavení.

20 Setra MultiClass LE pro HLB Hessenbus Společnost z Hessenska převzala 20 nových autobusů Setra S 515 LE. Vozy s nízkým nástupem jsou vybaveny 36 sedadly a 58 místy ke stání, rozšířenou středovou uličkou a 360stupňovou kamerou. 12,2 metru dlouhé autobusy patří mezi první vozy značky Setra se dvěma dvoukřídlými dovnitř otevíranými dveřmi. Dvounápravová vozidla jsou poháněna šestiválcovým motorem OM 936 o zdvihovém objemu 7,7 litru a výkonu 220 kW (299 hp). Se svými pobočkami v Kasselu, Butzbachu a Hofheimu je HLB Hessenbus GmbH 100% dceřinou společností Hessische Landesbahn GmbH a odpovídá za místní autobusovou dopravu v rámci skupiny. Nové autobusy Setra jsou využívány pro Main-Taunus. 10 x Setra MultiClass pro Western Forest ww mobility GmbH v Porýní-Falcku nasazuje jménem Sdružení pro přepravu Rýn-Mosel (Rhine-Mosel Transport Association - VRM) deset nových vozidel S 515 LE. S délkou 12,2 metru mají každé 37 míst k sezení a 48 míst ke stání a prostor pro vozíčkáře. Každý z nízkopodlažních autobusů má na palubě systém počítání cestujících. Řidiče podporuje mimo jiné i Traffic Sign Assist, který porovnává aktuální rychlost vozidla s povolenou rychlostí vozidla a varuje řidiče při jejím překročení. Dvounápravové vozy pohání šestiválcový motor OM 936 o zdvihovém objemu 7,7 litru a výkonu 260 kW (353 hp). S 515 LE se siluetou hor v Horním Bavorsku V rámci 75. výročí své firmy převzal Alpenland-Reisen nový autobus S 515 LE. Nízkopodlažní Setra MultiClass bude v létě následovat autokar S 515 HD Setra ComfortClass. 12,2 metru dlouhý nízkopodlažní autobus je v provozu na linkách veřejné dopravy v okresech Traunstein a Rosenheim. Navíc slouží pro turistické výlety „Mozart Express“ do Salcburku a „Watzmann Express“ k jezeru Königssee. Z tohoto důvodu je dvounápravové vozidlo s horskou siluetou vybaveno kvalitními sedadly s koženým lemováním a lednicí. 49místný vůz pohání šestiválec OM 936 o výkonu 260 kW (353 hp). Soukromá společnost ze Siegsdorfu v Horním Bavorsku, založená v roce 1950, má ve svém vozovém parku již vozy modelové řady Setra 100.

Zpravodajství
Poslanecká sněmovna 12. března 2025 schválila novelu zákona o silniční dopravě, která zavádí mikrobusy na objednání pod názvem poptávková doprava. Mikrobusy nebo autobusy "na zavolání" už fungují jako doplněk k městské nebo linkové dopravě na Říčansku a dalších oblastech Středočeského kraje, v Plzeňském a Libereckém kraji. Místo využití klasických autobusů s předem určenými časy, trasami a zastávkami si přes aplikaci objednáte svůj spoj podle aktuální potřeby. Od 1. července 2025 získají objednatelé veřejné dopravy - města a kraje - oporu pro jejich zavádění v legislativě.
Reklama
V roce 2024 bylo v zemích EU, Spojeném království, na Islandu, v Norsku a Švýcarsku registrováno 14 405 autobusů s jiným než dieselovým pohonem, o téměř 7 procent více než v roce 2023. Na 7 843 se zvýšil počet elektrických autobusů s bateriemi. Více bylo i registrovaných elektrických autobusů s palivovými články. Naopak ubylo autobusů na CNG a hybridních. Vyplývá to z roční analýzy společnosti DVV Media Group , která statistiky registrací na evropských autobusových trzích převzala vloni od Wima Chatrou a pokračuje v nich pod názvem "Evropská autobusová data".
Solaris Bus & Coach Solaris prodal v roce 2024 celkem 1 525 vozidel, což představuje 4,7% nárůst prodejů ve srovnání s rokem 2023. Tržby činily 927 milionů EUR, o více než 13 % více. Od roku 2012 do konce roku 2024 dodal nejvyšší počet bezemisních autobusů v Evropě. Elektrobusy, vodíkové autobusy, trolejbusy a hybridní vozidla tvořily v roce 2024 rekordních 83 % prodejní struktury. Vloni také Solaris podepsal svůj první kontrakt na americkém trhu na dodávku elektrobusů. Jedná se o milník k dosažení strategických plánů společnosti vstoupit na trh autobusů s nulovými emisemi v USA a Kanadě. Vodíkový autobus Solaris byl oceněn jako Autobus roku 2025. Na konci roku 2024 zahrnovaly nevyřízené objednávky 1 609 vozidel v celkové hodnotě přes 1,4 miliardy EUR. Výrobce představil své výsledky na tiskové konferenci 12. března 2025.
Po více než čtvrtstoletí skončil v Brně v polovině února 2025 provoz trolejbusů Škoda 21Tr. Dopravní podnik města Brna byl historicky největším provozovatelem vozů tohoto typu. „Jednadvacítky“ se staly symbolem modernizace městské dopravy v jihomoravské metropoli, protože byly prvními nízkopodlažními trolejbusy ve flotile dopravního podniku. Naposledy pojedou na speciálních rozlučkových jízdách v sobotu 15. března.
Londýn se ve dnech 4. a 5. března 2025 stal centrem inovací v oblasti chytrého odbavování a mobility. Konference Transport Ticketing Global 2025 přilákala odborníky z více než 65 zemí a nabídla řadu inspirativních diskusí, prezentací a ukázek technologických novinek. Jaké klíčové momenty a trendy letos zazněly?
Od začátku roku vzrostly registrace autobusů meziročně o 20 procent, ze 145 ks na 174 ks autobusů, v únoru klesly o 9 procent. V únoru 2025 bylo registrováno 60 autobusů, o šest méně ve srovnání s únorem v roce 2024. O první místo se dělí Iveco Bus a Setra se 17 registracemi. Následují Mercedes-Benz - 12 ks, SOR - 8 ks, MAN - 3 ks a Irizar - 1 ks. Nejvíc je linkových (29 ks), 16 ks městských a 15 ks dálkových. Největší počet nových autobusů v únoru zamířilo do Prahy - 14 ks a Jihočeského kraje - 12 ks. 49 autobusů jezdí na naftu, 8 ks na CNG (SOR) a 3 autobusy jsou elektrické (Iveco Bus).
Kongresem New Battery World 2025 pokračují Drees & Sommer a Ferdinand Dudenhöffer v sérii konferencí pod hlavičkou New Automotive World, což je globální platforma pro odborníky z automobilového průmyslu, která byla úspěšně odstartována v minulém roce. Hlavním tématem kongresu o budoucnosti elektromobily, který se konal 27. a 28. února v Mnichově, byly výzvy, které přináší dekarbonizace osobní a nákladní dopravy. Další setkání odborníků na téma budoucnosti automobilového průmyslu proběhne v září 2025.
Akční plán a konkrétní opatření, na která uvolní EK 1,8 miliardy EUR, mají zvýšit konkurenceschopnost evropských výrobců automobilů podporou větší spolupráce, zlepšením celkových základních podmínek a zjednodušení právních předpisů. Cílem akčního plánu je také balíček "BatteryBooster", prostřednictvím kterého plánuje zajistit, aby bateriové články a součásti elektrických vozidel vyráběné v EU byly v krátkodobém horizontu nákladově konkurenceschopné.
Daimler Buses testoval bateriový elektrický meziměstský autobus ve Finsku. Zaměřil se na hospodaření s energií, nabíjecí schopnosti, elektrický pohon a brzdový systém při teplotách pod nulou. Výrobce nabídne pro elektrickou mobilitu v meziměstském provozu dva délkové modely eIntouro. Premiérově eIntouro uvidíme na veletrhu Busworld 2025 v Bruselu .
Ministerstvo životního prostředí otevřelo výzvu na podporu modernizace městské hromadné dopravy. Na nové autobusy poháněné elektřinou či vodíkem, trolejbusy a tramvaje rozdělí z Modernizačního fondu 7,3 miliardy korun. Výzva byla vyhlášena 28. února v Brně. Příjem žádostí bude zahájen 28. března 2025 .
Aktuálně
Dopravní podnik města České Budějovice zařazuje do provozu šest autobusů Iveco Urbanway 18m vybavených mild-hybridní technologií. Tyto autobusy jsou v Českých Budějovicích první svého druhu. Ve zkušebním provozu otestuje elektrické autobusy s plug-in dobíjením a na jaře přijedou nové parciální trolejbusy Škoda 33Tr pro linku 15. Pohodlnější cestování bude i díky rozšíření odbavovacího systému.
Od dubna rozšíří RegioJet svůj vozový park o dalších dvanáct nových dvoupodlažních autobusů Setra S 531 DT Fun&Relax. Dálkovými autobusy s nadstandardním vybavením a uspořádáním sedadel 2+1 se tak cestující svezou na všech mezinárodních linkách, včetně nové trasy do Varšavy. Prvních dvacet double deckerů této značky pořídil RegioJet v roce 2023.
Změna cen se dotkne jednotlivých jízdenek i časových kuponů kromě desetiměsíčního a ročního. Za základní jízdenku koupenou v předprodeji nebo v mobilní aplikaci zaplatí cestující 25 Kč místo současných 20 Kč. Zlevněné jízdně bude dražší o 2 Kč. Cena SMS jízdenky bude činit 27 Kč. U 24hodinové jízdenky a 7denních, měsíčních a čtvrtletních kuponů dojde ke zdražení o 15 %. Naopak cena desetiměsíčního a ročního jízdného zůstává stejná. Důvodem zvýšení cen je podle dopravního podniku nárůst provozních nákladů a velká modernizace.
Cestující se od úterý 11. března 2025 svezou novým kloubovým trolejbusem Škoda 33Tr . Ten poprvé Dopravní podnik města České Budějovice, a.s. (DPMCB) otestuje na lince 9. Zatím je vůz v Českých Budějovicích pouze na několik týdnů, po ukončení zkušebního provozu ještě poputuje na vyhodnocení do Plzně. Nejpozději v dubnu se ale vrátí zpět do Českých Budějovic jako součást první dodávky 14 nových trolejbusů Škoda 33Tr
Reklama
Ve spolupráci se španělským výrobcem UNVI přichází Volvo Buses s novým luxusním autobusem, který je ale postaven výhradně pro britský a irský trh. Kniha objednávek je již otevřena. Dodávky nového modelu Volvo B13R UNVI XL by měly být zahájeny od léta 2026.
Největší obnova vozového parku za 17 let. Okresní město Bytów v Polsku investovalo do 17 nových autobusů Iveco Crossway 12 LE Hybrid. Prvních 5 ze 17 autobusů bylo uvedeno PKS Bytów do provozu. Nové autobusy budou obsluhovat 13 linek, objeví se hlavně na meziměstských linkách, kde i díky autobusům starým přes dvacet let klesá počet cestujících.
Dopravní podnik města Jihlavy znovu vyhlásil výběrové řízení na nákup nových trolejbusů. Tentokrát vybírá dodavatele až dvaceti parciálních i standardních trolejbusů nabíjených jen z trakčního vedení.
Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) zahajuje testování nových elektrických autobusů značky IVECO. První z nich, 9,5metrový model eWay, jezdí od 7. března na linkách 21, 22 a 23, které již nyní obsluhují podobné dvoudveřové elektrobusy značky Škoda. Brzy si dopravní podnik i cestující vyzkouší 13metrový elektrický autobus a do pravidelného provozu se vydají mild-hybridní kloubové autobusy Iveco Urbanway.
Obnova vozového parku trolejbusů ve Vilniusu pokračuje. V ulicích hlavního města Litvy jezdí 62 nových trolejbusů Škoda 32 Tr a dalších 18 se připravuje k provozu a brzy vyrazí do ulic. Vilniaus viešasis transportas (VVT) počítá s tím, že do konce března nasadí do provozu všech objednaných 91 vozů. Připravuje se další modernizace vozového parku. Brzy bude podepsána smlouva s vítězem výběrového řízení na nákup dalších 73 nových trolejbusů, tentokrát kloubových. Kompletně nová flotila má být do konce roku 2026. Schváleno je výběrové řízení na 161 nových elektrických bateriových a vodíkových autobusů.
V roce 20235 bude celý vozový park STIB v Bruselu elektrický. K dosažení cíle dopravního podniku pomohou elektrické autobusy Citaro, kloubové i standardní dvanáctimetrové. V Mannheimu mohou pro Brusel vyrobit až 150 vozidel.
Reklama
Bustec
Reklama
TEZAS navíc
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací