IVECO letos slaví hned tři významná výročí. Kromě největšího výrobního závodu IVECO BUS a rodiště modelů CROSSWAY, si připomene 100 let závodu Annonay ve Francii a půl století v celosvětové historii ve výrobě užitkových vozidel pro osobní dopravu pod hlavičkou IVECO.
Založení IVECO (zkratka z Industrial VEhicles COrporation) v roce 1975 bylo v oblasti užitkových vozidel významnou evropskou událostí. Vzniklo spojením pěti významných evropských výrobců průmyslových vozidel: Fiat Veicoli Industriali (do které patřily společnosti Officine Meccaniche a Lancia Veicoli Speciali), Unic a Magirus-Deutz. V roce 1991 se IVECO rozšířilo začleněním dvou italských společností: Sicca, která se specializovala na podvozky pro autokary a autobusy, a Altra, která se zaměřovala na prototypy elektrických a hybridních autobusů. V témže roce IVECO získalo společnost Pegaso, španělského lídra vzniklého ze společnosti Hispano-Suiza, známého svými osobními a nákladními automobily a autobusy. V roce 1999 spojily společnosti IVECO a RENAULT V.I. své síly, aby rozvíjely své aktivity v oblasti autokarů a autobusů, a založily IRISBUS, druhého největšího evropského výrobce v tomto sektoru. Tato aliance propojila francouzské, italské, španělské, české a maďarské zkušenosti a pod jednou hlavičkou sjednotila značky IVECO, Pegaso, Orlandi, Renault, Heuliez, Ikarus a Karosa. V roce 2003 získalo IVECO akcie společnosti RENAULT V.I., stalo se jejím jediným akcionářem a převzalo kontrolu nad společností IRISBUS. V roce 2013 se IVECO BUS, nahrazující název IVECO-IRISBUS, stalo novou značkou určenou pro užitková vozidla pro osobní dopravu. Tím se rozloučilo s logem delfína a byla zahájena nová etapa rozvoje v rámci dalších mezinárodních aktivit skupiny. Dnes je značka IVECO BUS známá po celém světě a je jedním z klíčových výrobců užitkových vozidel pro osobní dopravu. Je celosvětově zastoupena sedmi výrobními závody – Annonay a Rorthais ve Francii, Vysoké Mýto v České republice, Brescia a Foggia v Itálii, Sete Lagoas v Brazílii a Córdoba v Argentině – a třemi výzkumnými a vývojovými centry v Evropě, stejně jako rozsáhlou sítí prodejců (1 000 servisních míst). Současné IVECO BUS navrhuje, vyrábí a prodává širokou škálu vozů, která splňují potřeby soukromých dopravních společností a provozovatelů veřejné dopravy po celém světě. Výrobce je už více než 25 let lídrem v oblasti alternativních energií, nabízí několik řad vozidel využívajících různé druhy pohonu – včetně biopaliv, zemního plynu, elektřiny a vodíku. Technologii na zemní plyn řadu městských, meziměstských autobusů a minibusů. Díky elektrifikaci závodů v Rorthais, Foggii, Vysokém Mýtě a Annonay, jejichž součástí je i montáž baterií, má pod kontrolou celý výrobní řetězec v oblasti elektrických vozidel. Oslavy 50. výročí založení IVECO budou ve znamení historické akce „50xBeyond “, kterou Iveco Group pořádá ve dnech 12. až 15. června v OGR (Officine Grandi Riparazioni), novém centru inovací a umění v Turíně. Na této akci se setkají zástupci institucí, klienti, investoři, obchodníci, partneři a všechny zúčastněné strany, které se podílely na budování historie značky, i ty, které pracují na její budoucnosti. Kromě tohoto významného setkání připravuje IVECO BUS také akce u příležitosti dalších výročí. Největší francouzský průmyslový závod Annonay s dlouhou tradicí výroby autobusů a autokarů oslaví v roce 2025 sté výročí . Vysoké Mýto v České republice, rodiště modelové řady CROSSWAY a největší výrobní závod IVECO BUS, oslaví 130 let výroby autobusů . IVECO BUS dnes čerpá z prestižního evropského dědictví a z dovedností a technických úspěchů získaných v průběhu let. Mezi největší úspěchy výrobce v tiskové zprávě zařadil: Vývoj „dvourežimových“ autobusů, které kombinují ekologické výhody elektrické trakce s flexibilitou a autonomií spalovacího motoru, zahájilo IVECO v 80. letech 20. století a představilo svůj dvourežimový model odvozený od autobusu IVECO 471. Jako průkopník v oblasti alternativních energií představil výrobce v roce 1998 první autobus na zemní plyn CityClass CNG, který následoval po městském modelu Iveco 490 TurboCity UR Green. V roce 2003 byla společnost IVECO-IRISBUS na veletrhu UITP v Madridu prvním výrobcem, který představil městský vodíkovým motorem poháněný autobus s palivovým článkem City Class. Jeden model byl použit během XX. zimních olympijských her a IX. zimních paralympijských her v Turíně v roce 2006. Modelová řada CROSSWAY, uvedená na trh v roce 2006, se rychle stala referenčním modelem v segmentu meziměstských vozů a do dnešního dne bylo vyrobeno více než 65 000 kusů. Jednotlivé modely určené pro městskou, meziměstskou a školní dopravu, které jsou k dispozici ve všech variantách pohonu, se vyrábějí ve Vysokém Mýtě (Česká republika). V roce 2010 výrobce představil nové řady diesel-elektrických hybridních autobusů: IRISBUS Citelis a HEULIEZ Access'Bus GX 327 a 427. Tyto modely, které byly ve světové premiéře představeny na Evropské výstavě mobility v Paříži a které jsou k dispozici ve standardní a kloubové verzi, nabízely výraznou úsporu spotřeby paliva ve srovnání se svými dieselovými ekvivalenty a byly oceněny „Trofejí za inovaci“ v kategorii „Energie a životní prostředí“. V roce 2013 uvedlo IVECO BUS na trh URBANWAY, svůj první městský autobus s motorem Euro VI. Tento model je k dispozici ve všech variantách pohonu: CNG a hybridní verzi, , a také vysoce komfortní verzi s názvem CREALIS, která je kromě komfortu zaměřená také na design. Výrobce zahájil svůj plně elektrický program v roce 2015 uvedením bateriového modelu HEULIEZ GX 337 ELEC, který se mimo Francii prodává pod názvem IVECO E-WAY. Od té doby se nabídka elektrobusů rozrostla o novou generaci bateriových modelů E-WAY, městský autobus s vodíkovým palivovým článkem E-WAY H2, elektrické meziměstské modely CROSSWAY Low Entry ELEC, CROSSWAY ELEC a minibus eDaily. Tuto nabídku doplňuje soubor služeb Energy Mobility Solutions, který je určen k podpoře zavádění elektrických vozových parků pro veřejné i soukromé zákazníky.