Reklama
Reklama
person rebus  date_range 21.01.2025

Historický trolejbus 9Tr se pod rukama pracovníků Dopravního podniku města Brna pomalu přibližuje své původní podobě. V létě získal svůj typický červeno-smetanový lak , nyní se práce přesunuly do interiéru vozu. Trolejbus, který v Brně jezdil v 80. a 90. letech minulého století a pak vozil cestující na Ukrajině, se do sbírky retro vozů DPMB zařadí na jaře.

„ Renovace trolejbusu 9Tr patří beze sporu k těm nejnáročnějším, které jsme při rozšiřování sbírky retro vozů zažili. Krok po kroku se však přibližujeme k cíli a věříme, že vůz na jaře představíme veřejnosti v takové formě, jako měl v 80. a 90. letech minulého století, když jezdil v Brně. Vůz má za sebou generální opravu karoserie a lakování do původních barev, nyní pracujeme na interiéru vozu ,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Pracovníci dílen v komínské vozovně se nyní věnují instalaci obložení stropu, bočnic, plechů topení, přechodů mezi podlahou a stěnami. „ Vzhledem ke stáří vozu není možné pro komponenty zajít do skladu nebo je jednoduše objednat. Jednotlivé součástky musíme složitě shánět nebo vyrábět sami na míru. Tím je renovace vozu časově velmi náročná ,“ vysvětlil Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna. K vozu tým nemá ani technické výkresy, proto u některých součástek musí jen odhadovat, jak by měly vypadat. Zatímco elektro rozvody na střeše jsou hotové, čeká tým DPMB roztahování a zapojování kabeláže ve vozu i pod vozem a v kabině řidiče. Na závěr renovace pak přijde na řadu montáž sedadel, oken a přídržných tyčí. Tento trolejbus 9Tr po dosloužení v Brně odkoupilo ukrajinské město Rovno. Dopravnímu podniku města Brna se ho podařilo zachránit před sešrotováním a převézt zpátky v roce 2019. Po rekonstrukci jej zařadí do sbírky retro vozů, která nyní čítá osmnáct vozů – devět tramvají, tři trolejbusy a šest autobusů. Všechny typy zastoupených vozů byly v Brně v minulosti součástí MHD. DPMB

Zpravodajství
Claudio Passerini převezme s okamžitou platností roli prezidenta Bus Business Unit Iveco Group. Domenica Nucera byl jmenován ředitelem pro kvalitu a provoz v Iveco Group.
Reklama
Export čínských autobusů s elektrickým pohonem v roce 2024 meziročně vzrostl o 28,33 %, dosáhl 15 444 "new energy buses" s délkou přes 3,5 metru. Podle serveru chinabuses.org se podíl vývozu elektrifikovaných autobusů na celkovém vývozu ustálil na přibližně 25 procentech. Znamená to tedy, že celkový objem vyvezených autoubusů z Číny v roce 2024 byl přibližně 60 000 ks, každý čtvrtý je poháněn elektrifikovaným hnacím ústrojím.
V roce 2024 měla značka IVECO BUS v České republice mimořádně úspěšný rok. Společnost Iveco Czech Republic a.s. dodala zákazníkům více než 500 vozidel, převážně modelů CROSSWAY. Včetně minibusů na podvozku IVECO s karoserií Rošero dosáhla tržního podílu téměř 42 procent a stala se opět lídrem na trhu. IVECO BUS zároveň potvrdila svou pozici jedničky v prodejích na slovenském trhu. V loňském roce činil její podíl na trhu 70 procent.
Přibližně rok po podpisu smlouvy na nákup až 200 nových tramvají a osm měsíců od zahájení jejich výroby Dopravní podnik hlavního města Prahy a Škoda Group představí první tramvaj Škoda 52T.
„Jsme víc než MHD“, to je název nové letákové kampaně, kterou bude Dopravní podnik města Brna postupně představovat v průběhu roku. Reální cestující na letácích ukazují, co všechno lze v šalinách, trolejbusech a autobusech dělat.
Letiště v Curychu spolupracuje s čínskou WeRide a dopravní labolatoří Swiss Transit Lab na zahájení komerční autonomní kyvadlové dopravy pro zaměstnance letiště. Provoz začne v první čtvrtletí 2025.
Škoda Group a město Teplice podepsaly smlouvu na dodávku 10 nových parciálních bateriových trolejbusů Škoda s karosérií SOR. Konkrétně se jedná o osm dvanáctimetrových trolejbusů typu 32Tr a dva osmnáctimetrové 33Tr. První standardní by měly přijet už letos. Součástí smlouvy je i opce na dalších sedm vozidel, Městská doprava Teplice bude potřebovat ještě jedno standardní a šest velkokapacitních třínápravových vozidel. Jejich objednání je možné do 31. 12. 2027 a je závislé na zajištění financování z dotačních programů. Celková hodnota zakázky včetně opce je více než 290 milionů Kč.
Spolupráce společnosti AUDIS BUS s Transdev v České republice začala v roce 2021 v Královéhradeckém kraji. V červenci 2020 se stala součástí skupiny Transdev a od 1. ledna 2025 se AUDIS BUS mění na Transdev Čechy s.r.o. Pod novým názvem pokračuje ve svém původní podnikatelské činnosti v nezměněném rozsahu. Ke změně názvu, například na autobusech, bude docházet postupně.
Plzeňské městské dopravní podniky zahájily 9. ledna 2025 testovací provoz bateriových trolejbusů do místní části Koterov.
Do konce roku 2025 bude po Brně jezdit 41 tramvají Drak, letos přibyde šest vozů. Škoda Group dodá 15 obousměrných tramvají ForCity Smart 45T. Všech 736 tramvají, trolejbusů a autobusů dopravního podniku vybaví společnost BUSE zařízením, které poskytne informace o využívání spojů cestujícími a efektivní plánování dopravy. Na dalších zastávkách se objeví elektronické panely s odjezdy spojů. Vznikne další tramvajová trať a několik stávajících projde rekonstrukcí.
Aktuálně
Do vozovny Pod Înalt v rumunském Ploiești 17. ledna přijel první elektrický autobus SOR EBN 9,5, který je součástí dodávky 22 elektrobusů zakoupených magistrátem Ploiești prostřednictvím financování z Národního plánu obnovy a odolnosti. Nové elektrické autobusy SOR očekávají také v Zalău a Tarnaveni.
Od února 2025 propojí čtyři autokary Irizar i6 vybavené novými motory Scania LNG přes 30 italských měst od severu k jihu. Díky pokročilým technologiím mohou jezdit i na zkapalněný bio plyn. Flix a Scania oznámily spolupráci pro větší využití bioplynu v roce 2023 . Předpokládají využít až 50 autobusů Irizar i6s Efficient postavených na podvozku Scania s touto technologií. První byly představeny 15. ledna 2025 v italském Rimini.
Výběrové řízení kraje Vysočina na dopravní obslužnost bylo vypsané v osmi oblastech. Zatím jsou podepsány desetileté smlouvy na provoz v šesti oblastech, čtyři vyhrál ICOM transport. Přestože firma neobhájila oblast zahrnující mimo jiné Jihlavsko, získala oproti předchozím rokům navíc oblasti Havlíčkobrodska a Velkomeziříčska. Znamená to o 4,2 miliónů kilometrů ročně. Cestující se budou vozit 59 novými autobusy Setra S 515 LE a S 510 LE.
Vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 70 nových bateriových trolejbusů standardní délky 12 metrů vyhlášené před více než dvěma lety se stala turecká společnost Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat ve Ihracat A.Ş. s vozidlem Bozankaya SNG T12 s elektrovýzbrojí Medcom. Rámcová dohoda byla zveřejněna v Registru smluv 20. ledna 2025 . DPP může v následujících pěti letech nakoupit až 70 vozidel tohoto typu, ale také nemusí odebrat ani jeden vůz.
Reklama
Dopravní společnost Ústeckého kraje uzavřela smlouvu na čtyři dieselové článkové nízkopodlažní meziměstské autobusy se SOR Libchavy. Na lince mezi Ústím nad Labem a Krupkou by měly NS 18 jezdit na podzim.
Pod sloganem Moderní srdce městské dopravy spustí město Uherské Hradiště od 1. února nový systém městské hromadné dopravy s názvem Poulička. Původního dopravce ČSAD BUS Uherské Hradiště nahradí nový dopravce - Znojemská dopravní společnost Psota. Nové červené autobusy Mercedes-Benz Citaro K a elektrické MAN Lion’s City 10E vyjedou s několikatýdenním zpožděním.
Revizoři Dopravního podniku města Brna zkontrolovali přes 102 tisíc vozů a přistihli 40 508 pasažérů bez platného jízdního dokladu. To je téměř o deset procent méně než v roce 2023. Podle dopravního podniku k tomu přispívají dostupné ceny a snadný nákup jízdenky.
Tramvajový vlečný vůz vyrobený v legendární Ringhofferově továrně vyrobený pro Elektrické podniky hlavního města Prahy, provozovaný Dopravním podnikem Praha pod číslem 1389 a vyřazený v roce 1969 zachránil spolek dopravních nadšenců Výtopna Zlíchov z pozemku nedaleko Prahy. Vozová skříň dlouhá léta sloužila jako rekreační chatka. Díky péči majitele a členů spolku se vůz dochoval v mimořádně dobrém stavu. Plzeňské městské dopravní podniky se vozem pochlubily na sociálních sítích.
Ostrov Réunion je přeplněn osobními automobily, atraktivita a výkonnost sítí veřejné dopravy je tak hlavním cílem místních politiků. Kromě zavedení bezplatného jízdného pro určité skupiny obyvatel se snaží nabídnout veřejnou dopravu, která zlepšuje dostupnost, pohodlí a bezpečnost pro cestující a řidiče a pomáhá zkrátit dobu jízdy. K tomu přispějí nové moderně vybavené autobusy z Vysokého Mýta.
Největší tendr na model Citiport 18 pro Anadolu Isuzu. Ve Spojených arabských emirátech podepsal s Roads & Transport Authority (RTA) dohodu na dodání 70 kloubových autobusů Euro 6 třídy 2 pro systém veřejné dopravy v Dubaji. Objednávka v hodnotě 37,8 milionu dolarů má být realizována v roce 2026 a je součástí plánů Dubaje na nákup více než 600 nových autobusů. Kromě Isuzu počítá s nákupem 90 elektrických a městských autobusů Zhongtong, 400 městských MAN a 76 double deckerů Volvo.
Reklama
Bustec
Reklama
TEZAS navíc
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací