Reklama
Reklama
person rebus  date_range 16.05.2025

HOLON, dceřiná společnost BENTELER Group a saúdskoarabské investiční společnosti TASARU Mobility Investments, se pod vedením nového generálního ředitele připravuje na sériovou výrobu a uvedení na trh svého prvního plně elektrického autonomního kyvadlového vozu HOLON urban pro 15 cestujících. Ještě letos by mělo začít jeho testování v Hamburku. HOCHBAHN pro flotilu autonomních vozů na vyžádání staví speciální centrum.

Markus Schlitt se od 1. května 2025 stal novým generálním a výkonným ředitelem HOLON, společné dceřiné společnosti BENTELER Group a TASARU Mobility Investments. Nahradil Henninga von Watzdorfa, který by měl v BENTELER zastávat jinou manažerskou roli. Ralf Göttel, CEO v BENTELER, k tomu uvedl: „ Vývoj našeho autonomního kyvadlového vozu je v plném proudu. Od konce loňského roku první prototypy úspěšně absolvují zkušební jízdy. Krok za krokem se naše vize revoluce v místní veřejné dopravě stává skutečností. Markus Schlitt je osvědčeným odborníkem na inteligentní řešení městské mobility. Jeho odborné znalosti pomohou dále konsolidovat ekosystém kolem našich vozidel. Jsme potěšeni, že ho máme jako generálního ředitele společnosti HOLON .“ Markus Schlitt přichází do společnosti HOLON z Yunex Traffic Group, globálního lídra v oblasti inteligentních dopravních systémů, kde několik let úspěšně působil jako generální ředitel. Předtím byl sedm let generálním ředitelem obchodní jednotky Inteligentní dopravní systémy ve společnosti Siemens Mobility. V HOLON posílí manažerský tým kolem Clemense Rengiera (finanční ředitel) a Flavia Friesena (technický ředitel). Podle Ralfa Göttela generační změna v managementu představuje pro HOLON další fázi. Nové vedení má zajistit bezproblémovou integraci do stávající infrastruktury zákazníků po celém světě. Henning von Watzdorf byl během svého působení v HOLON zodpovědný za klíčové milníky jako byly investiční dohoda se společností TASARU Mobility Investments, rozhodnutí o prvním výrobním závodě v Jacksonville na Floridě, úspěšné spuštění a testovací fáze prvního prototypu, i první rozhodnutí o nákupu od dopravních společností. HOLON urban je jedním z prvních autonomních, plně přístupných vozidel svého druhu. Byl vyvinut pro místní veřejnou dopravu, spolujízdu nebo řešení mobility v areálech univerzit. Kombinuje bezpečnost, pohodlí a inovativní technologie. Nabízí kapacitu až 15 osob a maximální rychlost 60 km/h. HOLON urban je vybaven plně integrovanou řadou pokročilých lidarových, radarových a kamerových systémů. Spolu s inteligentním softwarem pro autonomní řízení úrovně 4 je připraven k sériové výrobě. V roce 2025 bude HOLON urban testován v ulicích německého Hamburku v rámci pilotního projektu ALIKE , který má přinést do hamburských ulic flotilu autonomních kyvadlových vozidel pro sdílenou jízdu na vyžádání jako doplnění stávajícího systém veřejné dopravy. Hamburger Hochbahn AG staví první vozovnu pro autonomní kyvadlovou dopravu a vytváří infrastrukturu. Nové centrum pro autonomní řízení (AD Hub) se buduje centrálně v plánované servisní oblasti, kde budou ideální podmínky pro testování efektivní jízdy v městských oblastech. Kromě deseti parkovacích míst a potřebné nabíjecí stanice se plánuje také dílna a administrativní budova. Velký důraz byl soustředěn na udržitelnost, budovy budou se zelenými střechami, fotovoltaickými systémy a modulární konstrukcí za účelem úspory zdrojů. První kyvadlové autobusy HOLON provozované společností HOCHBAHN vyjedou z depa v druhé polovině roku. Na palubě budou řidiči zajišťující bezpečnost pro první zkušební jízdy a zatím se neplánují jízdy s cestujícími. Od roku 2026 bude cestovat na základě rezervací uzavřená uživatelská skupina. Podle odhadů (zdroj HOLON) bude do roku 2040 poptávka po 570 000 podobných vozidlech. Jejich využití je především v autonomní mobilitě na vyžádání a sdílení autonomních jízd.

Zpravodajství
V sobotu 17. května 2025 si Dopravní podnik Pardubic na Dni otevřených dveří připomíná 75 let od svého založení. V Praze na Letné se sejdou fanoušci autobusů na dalším Autobusovém dni Pražské integrované dopravy s bohatým programem. V Táboře se v COMETT PLUS můžete podívat na elektrické autobusy a dobíjecí stanice a v Muzeu dopravy ve Strašicích se letos popré otevřou vrata pro návštěvníky.
Reklama
V úterý 13. května představil ADASTEC v Německu Karsan e-ATAK s autonomním řízením úrovně SAE 4 v hannoverském projektu albus. Jedná se o první plnohodnotný automatizovaný autobus svého druhu v zemi, který získal povolení pro testování od německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu. Pojede na sedm kilometrů dlouhé trase v reálných dopravních podmínkách ve městě Burgdorf u Hannoveru.
Letos uplyne 10 let od vzniku Integrované dopravy Ústeckého kraje (DÚK) . Jednotný systém veřejné dopravy znamená pro cestující jednotný tarif s univerzálními jízdenkami na všechny druhy veřejné dopravy - autobusy, vlaky, lodě, přívozy a městské dopravy, návazné spoje a komfortnější dopravní prostředky. Na rozdíl od většiny ostatních krajů nezaložil Ústecký kraj "organizátora" veřejné dopravy, činnost DÚK zajišťuje odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu.
První elektrické autobusy byly do veřejné dopravy v druhém největším bavorském městě uvedeny v roce 2018. O sedm let později jezdí v Norimberku stý elektrobus. Městská dopravní společnost VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg (VAG Norimberk) tak oslavila výročí, slaví i Daimler Buses. Výročním autobusem je kloubové Mercedes-Benz eCitaro G.
Mezinárodní digitální roadshow BUS2BUS vstupuje 21. května 2025 do dalšího kola. Na interaktivní živé akci se setkají odborníci na mobilitu. Českou republiku zastoupí Lukáš Hataš, generální ředitel Asociace pro elektromobilitu České republiky, a Renata Benešová Burdová, generální ředitelka společnosti BUSE. Za Maďarsko budou diskutovat o budoucnosti udržitelných pohonů v autobusovém průmyslu Zoltán Sipos, generální ředitel Electrobus Europe/Ikarus, a Tamás Móricz, obchodní ředitel HC Linear., která se zabývá informačními systémy pro cestující. Registrujte se, podívejte se a diskutujte on-line.
V dubnu se prodeje autobusů v České republice meziročně propadly o téměř 45 procent. Registrováno bylo 76 autobusů, z toho víc než polovina byla dálkových. Tentokrát vede Daimler Buses Česká republika s autobusy Mercedes-Benz a Setra.
Sdružení dopravních podniků České republiky a jeho členské dopravní podniky se připojují k veřejné sbírce Český den proti rakovině, kterou již tradičně pořádá Liga proti rakovině. Akce se tentokrát koná ve středu 14. května a stejně jako v předchozích letech bude jejím symbolem žlutý květ měsíčku lékařského, letos se světle zelenou stužkou připomínající téma tohoto ročníku – prevenci kolorektálního karcinomu. V Česku si tuto diagnózu každoročně vyslechne více než sedm tisíc lidí.
Rok 2024 byl pro společnost Ebusco extrémně náročný. Zahájila změnu výrobní strategie, přechod na outsourcing výroby, kompletní plán restrukturalizace, změnou prošel manažerský tým. Navíc se musela vyrovnávat se závažnými problémy, jako je zastavení výroby a zrušení objednávek autobusů. Kromě toho musel management věnovat značný čas řešení finanční situace společnosti, zejména jejích hotovostních omezení. To vše mělo negativní dopad na finanční výsledky za rok 2024. Ani letošní rok zatím nepřináší slibné vyhlídky. Řeší návrh na konkurz a hledá strategického partnera.
Z letiště Tuřany dnes odjelo na Ukrajinu prvních šest trolejbusů z celkem dvaceti. V Brně po 25 letech provozu dosloužily a nahradily je nové, Škoda 32 Tr s bateriemi . Poslední jednadvacítky se objevily v pravidelném provozu na linkách v polovině února 2025. 15. března se s nimi v Brně mohli fanoušci rozloučit speciálními jízdami. Vůzy s evidenčními čísly 3030 a 3063 v Brně dál zůstanou, první ve flotile retro vozů dopravního podniku, a druhý jako exponát Technického muzea.
Letošní rok bude na dopravní akce bohatý. Dopravní podniky v Praze, Pardubicích, Děčíně, Chomutově, v Opavě nebo v Karlových Varech slaví kulatá výročí; významné jubileum připomene Iveco Bus ve Vysokém Mýtě, veřejnosti otevře dveře 7.června; a do terénu se s pěkným počasím opět vydají veteráni. Nabízíme termíny akcí na nejbližší týdny, včetně několika železničních.
Aktuálně
PKM Jaworzno byla prvním dopravcem v Polsku, který do své flotily zavedl elektrický autobus. Solaris Urbino 12 electric byl dodán přesně před 10 lety a za tuto dobu ujel 700 000 kilometrů. Při prezentaci k připomenutí jeho předání podepsaly Solaris a PKM smlouvu na dodání dalších sedmi dvanáctimetrových vozidel, současná flotila 49 elektrických autobusů Solaris v Jaworznu se tak v první polovině roku 2026 rozšíří.
Dopravní společnost Ústeckého kraje soutěžila opravy svých nových autobusů již v roce 2021. Po zkušenostech s podmínkami smluv s BusLine Technics a ZLINER se v roce 2024 rozhodla vyhlásit nové veřejné zakázky, které by lépe akceptovaly její požadavky. Zatímco servis pro autobusy Otokar je zajištěn externě společností ZLINER, 71 autobusů Scania budou mít na starost servisní střediska DSÚK.
Výrobce vodíkových autobusů Arthur Bus se sídlem v Mnichově hlásí klíčové milníky z první poloviny roku 2025. Kontrakt na 20 autobusů v hodnotě několika milionů eur v Polsku, vstup na německý trh s modelem ARTHUR H2 ZERO 12 a nový výrobní závod v Polsku.
Společnost Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej (PKS) ve městě Stalowa Wola v Polsku převzala 10 nových autobusů SOR ICN 10,5. Jde o důležitý krok v rozvoji místní veřejné dopravy. V současné době je v provozu asi 60 autobusů a ty nejstarší budou vyřazeny. SOR letos vyrobí nové autobusy také pro příměstské linky zajišťované nově dopravci Kłosok a Nowak Transport v okolí Wroclawi.
Reklama
Na finální design Lion's Coach E si počkáme do října na veletrh Busworld Europe v Bruselu. Nový elektrický autokar má inovativní design a jeho aerodynamiku srovnává MAN s kompaktními SUV. K prvním zákazníkům by se měl Lion's Coach 14 E s dojezdem až 650 kilometrů dostat už příští rok, kdy začne v tureckém závodě MAN v Ankaře jeho sériová výroba.
Po více než 25 lety přítomnosti v Mexiku a 20 letech lídra v segmentu BRT představilo Volvo Buses na mezinárodní dopravní výstavě a kongresu Congreso Internacional de Transporte pořádané asociací Asociación Mexicana de Transporte y Movilidad (AMTM) 8. a 9. května 2025 v Mexico City nejnovější model Volvo 7800 Electric určený speciálně pro rychlé autobusové koridory v mexických megaměstech.
K dvaceti elektrickým autobusům E12, které od konce roku 2023 jezdí po jelenohorských silnicích, se mají brzy připojit další. Tentokrát pět nejnovějších modelů U12. Dvanáctimetrový městský plně nízkopodlažní elektrobus má díky lithium-železo-fosfátovým bateriím s kapacitou 422 kWh a rekuperaci ujet více než 400 kilometrů na jedno nabití, pro bezpečnost baterií využívá Yutong 24hodinový monitoring.
S šesti novými autobusy Iveco Crossway LE Line 12 m splní TQM - holding podmínku maximálního průměrného stáří vozidel stanovenou Technickými a provozními standardy Koordinátora veřejné dopravy Zlínského kraje. Žluté autobusy TQM obslouží ročně na Valašsku více než 2,5 miliónu cestujících. Nové vozy přispějí k bezpečnějšímu provozu, vyššímu komfortu pro cestující i pro řidiče.
Město na Dněpru v Poltavské oblasti v centrální části Ukrajiny modernizuje flotilu trolejbusů. Na projekt "Dodávka nových nízkopodlažních trolejbusů s autonomním provozem (ne méně než 20 km) a související služby" získalo finance z Evropské investiční banky. Trolejbusy za přibližně 7,4 milionu eur dodá společnost Polytechnoservice LLC.
Do Teplic přijede příští rok celkem sedmnáct nových parciálních trolejbusů. Město využilo opci z kupní smlouvy uzavřené v lednu 2025 a objednalo od společnosti Škoda Group jeden standardní vůz typu Škoda 32Tr a šest kloubových Škoda 33Tr V průběhu roku 2026 bude mít Městská doprava Teplice celkem devět nových standardních a osm kloubových.
Reklama
Busworld 2025
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací