Reklama
Reklama
person rebus  date_range 03.06.2025

Měsíc květen byl nabitý akcemi. Několik dopravních podniků otevřelo brány svých vozoven veřejnosti, do Prahy na Letenskou pláň se sjely autobusy PID, v IVECO BUS ve Vysokém Mýtě otevřeli centrum pro vývoj nových autobusů, do Lešan na svůj 26. sraz přijeli se svými historickým vozy členové RTO klubu. Jsme rádi, že úspěšný je také článek o provozu cyklobusů.

TOP květen 2025: Turistická sezóna a cyklobusy 2025 Kam na jaře 2025 za zážitkovou autobusovou dopravou Ze dne otevřených dveří v Dopravním podniku města Pardubic Nové autobusy SOR ICN ve Stalowa Wola Teplice objednaly sedm trolejbusů od Škoda Group ČD Bus nakoupí víc než sto nových autobusů Dnes oznamujeme smutnou zprávu, zemřel Jan Kotík Nové spojení Express Vysočina Šestnáct nových parciálních trolejbusů pro Ostravu FlixBus a UMSE posílají do provozu první autobusy na LNG v Česku Elektrobusy pro Zlín a Otrokovice Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova koupí první parciální trolejbusy TOP BUSportálu duben 2025 Autobusová doprava v Brně slaví 95 let Epitaf: Odešel nám Honza Kotík Nové centrum pro vývoj a testování autobusů ve Vysokém Mýtě Autobusy v Praze na Letné a Vega Tour 17. května 2025 Iveco a SOR vyrábí autobusy pro náhradní dopravu v Německu DSÚK má zajištěn servis svých autobusů Otokar a Scania Od roku 2026 se ve Středočeském kraji zvýší jízdné Redakce Busportálu

Zpravodajství
Josef Sodomka stál na počátku historie dnešního největšího závodu IVECO BUS. Svou původně kolářskou dílnu ve Vysokém Mýtě založil v roce 1895 a postupně přešel k autobusům. První opustil montážní linku v roce 1928. Po znárodnění se továrna Josefa Sodomky stala státním podnikem a byla přejmenována na Karosa. Pod touto značkou se ve Vysokém Mýtě vyráběly legendární autobusy řady Škoda 706 RO, 706 RTO, Š 11, 700 a 900 až do roku 1999, kdy do tehdejší již akciové společnosti vstoupilo IVECO. 7. června si ve Vysokém Mýtě historii připomenou jak prostřednictvím Sodomkova Vysokého Mýta tak i v Iveco Czech Republic.
Reklama
Dny otevřených dveří Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice se konají již od roku 2004, letos přišel rekordní počet návštěvníků. Zlatým hřebem programu byl nepochybně kloubový trolejbus Škoda-Sanos z roku 1982. I když před lety jezdil ve Zlíně, nyní je jeho domovem Brno. Do současného stavu ho pro Technické muzeum v Brně zrekonstruovali zaměstnanci DSZO.
Na summitu UITP v Hamburku se ve dnech 15. až 18. června 2025 sejdou odborníci na mobilitu z celého světa. Středem pozornosti bude šest klíčových témat Města s nulovými emisemi; Provoz; Životní styl; Zaměření na člověka; Udržitelnost a Technologie. Kromě výstavy se ve čtyřech halách můžete zúčastnit kongresů nebo vyrazit na exkurzi. Očekává se přibližně 10 000 návštěvníků.
Přední evropský výrobce vozidel pro železniční a městskou mobilitu v roce 2024 výrazně zlepšil své hospodářské výsledky a ekonomické ukazatele. Objem nových zakázek vzrostl o 74 % na 1,7 miliardy eur (43 miliardy Kč), provozní zisk EBITDA se meziročně zvýšil o 185 % na celkových 62 milionů eur (1,55 miliardy Kč). Vyrobil 432 nových vozidel – od tramvají a trolejbusů až po vlaky a vlakové vozy. Významného pokroku skupina dosáhla i v oblasti elektrických komponentů, když vyrobila téměř 3 000 kusů motorů, trakčních kontejnerů a dalších zařízení.
V neděli 1. června uspořádala společnost ARRIVA autobusy v Přerově na autobusovém nádraží dětský den. Od 11. do 15. hodiny jezdil historický autobus RTO na okružní jízdy po městě. Kromě svezení si jej mohla veřejnost i prohlédnout a zeptat se na všechno, co ji o této legendě českých silnic zajímá. Komfort mohli návštěvníci porovnat s nejnovějším zástupcem autobusové flotily od značky Iveco, konkrétně elektrobusem Crossway LE City 13M Elec.
Na plenárním zasedání 29. května 2025 předsednictvo Sdružení ČESMAD BOHEMIA zvolilo na příští tři roky prezidentem opět Josefa Melzera ze společnosti M+L Logistik s.r.o. V čele Sdružení je od června 2019, kdy nahradil dlouholetého prezidenta Vladimíra Starostu. Viceprezidentem pro nákladní dopravu bude Aleš Willert zastupující C.S. CARGO Holding a.s. a osobní dopravu bude mít na starosti Dalibor Kolmaš z ČSAD Hodonín a.s.
IVECO BUS v úterý 27. května 2025 slavnostně otevřel nové Prototypové a testovací centrum. Nachází se v areálu závodu ve Vysokém Mýtě a bude podporovat všechny druhy energie pohonu, včetně zemního plynu, bateriových elektrických vozidel a vozidel na vodíkový pohon. Zaměří se na autobusy řady CROSSWAY a EVADYS, které se v největším závodě IVECO BUS vyrábějí. Dvoupodlažní objekt nyní nabízí zdvojnásobenou pracovní plochu 4 100 m² a má kapacitu pro prototypy o délce až 18 metrů.
Metropolitan Transport Authority (EMT) do roku 2028 nakoupí 218 nových autobusů. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších fází investičního plánu na obnovu vozového parku a infrastruktury městské dopravní společnosti, který loni ve výši téměř 171,8 milionů eur schválila městská rada ve Valencii.
Odborná konference o vytváření moderních měst a regionů za podpory nových technologií se uskuteční 10. června 2025 na brněnském výstavišti na veletrhu URBIS zaměřeným na chytrá řešení pro města a obce. Záštitu převzalo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které má rozvoj konceptu smart city v ČR na starosti, a město Brno. Hlavním partnerem je Středočeský kraj.
Po uveřejnění zprávy o úmrtí pana Jana Kotíka jsme dostali několik pěkných reakcí. Velmi rádi zveřejňujeme vzpomínku Romana Srpa, prezidenta Sdružení pro dopravní telematiku.
Aktuálně
Baterie NMC nové generace budou ve světové preméře představeny na summitu UITP 2025 v Hamburku od 15. do 18. června 2025. Daimler Buses je přiveze ve dvoudveřovém sólo autobusu eCitaro . Na trh budou uvedeny v příštím roce v dlouhé i krátké verzi eCitaro G a eCitaro K. V budoucnu pak i v eIntouro.
RTO klub uspořádal v sobotu 31. května 2025 ve Vojenském technickém muzeu Lešany již 26. sraz historických autobusů. Samotnému srazu předcházela společná ranní spanilá jízda autobusů z Konopiště. Dobové automobily Veřejné bezpečnosti dovedly kolonu autobusů do areálu muzea v Lešanech, kde se pak představilo celkem 23 autobusů. Z toho bylo 12 vozů typu Škoda 706 RTO, 3 typu Karosa ŠD 11, dále 7 Karos řady 700 a jedna řady 900. Vystavené autobusy doplnily i dvě Avie - jedna pro převoz hasičského sboru a druhá obytná s nástavbou vyrobenou z autobusového vleku Jelcz PO-1E.
Dopravní podnik města Hradce Králové uzavře tříletou rámcovou dohodu na dodávku 18 sólo a 13 kloubových městských nízkopodlažních trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem, servisní smlouvu o poskytování záručního a pozáručního servisu a dodávky náhradních dílů. Na deset vozidel získal dotace z IROP, zbytek uhradí z vlastních zdrojů.
Od konce června se cestující po téměř dvaceti letech nesvezou s Autobusy KAVKA mezi Mostem, Louny a Prahou. Linka 570673 bude pozastavena z ekonomických důvodů. Dopravce ponechá jen školní ranní spoj z Loun do Mostu. Linka 50674 Žatec - Louny - Praha je dál v provozu.
Reklama
Předmětem zveřejněné zakázky „Obnova vozového parku elektrobusy“ je dodávka nových městských nízkopodlažních solo elektrobusů na zajištění dopravní obslužnosti měst Zlín a Otrokovice a uzavření smlouvy o zajištění záručního, mimozáručního a pozáručního servisu. První bateriové autobusy by mohly přijet příští rok.
Zlatým hřebem v programu letošního dne otevřených dveří Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice bude v sobotu 31. května 2025 představení restaurovaného kloubového trolejbusu Škoda-Sanos z roku 1982. Patří do sbírky Technického muzea v Brně a do jihoravské metropole se zase vrátí.
Celkem třináct hybridních autobusů bude zařazeno do flotily PKS Konin v Polsku. Prvních šest řidičů již klíče od nových vozidel převzalo. Od 1. června nahradí staré autobusy, v lednu 2026 dorazí dalších sedm IVECO Crossway LE Hybrid 12.
Veřejnou zakázku na rozvoj veřejné dopravy v Kaposváru vyhrála čínská společnost BYD, která podala výrazně výhodnější nabídku než MAN. Čínská vozidla budou nejen levnější, ale také technicky lepší. Srovnání nabídek uvádí web magyarbusz.info .
Ve městech Langen a Egelsbach v regionu Rýn-Mohan v Německu bude přepravovat cestující šest autonomních vozidel. Jedná se o veřejnou dopravu na vyžádání prostřednictvím aplikace. Vozy s úrovní autonomie 4 mohou jet v běžném provozu rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. Rozhodnutí o všech jízdních manévrech činí vozidlo samo. Během zkušebního provozu v rámci projektu KIRA bude na palubě bezpečnostní řidič. Povolení provozu povolil německý Federální úřad pro motorovou dopravu.
Rada Středočeského kraje 29. května doporučila zastupitelstvu schválení návrhu na rozšíření režimu nástupu všemi dveřmi na většinu příměstských autobusových linek vyjíždějících z Prahy do regionu. Novinka by měla začít platit od 1. srpna 2025 a bude se týkat celkem 110 linek, včetně nočních spojů. IDSK zvýší přepravní kontrolu. Cestující se musí připravit na větší počet revizorů.
Reklama
One System
Reklama
Busworld 2025
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací