Vyhodnocení Standardů kvality PID
Autobusový dopravce Martin Uher se dlouhodobě řadí na přední místa žebříčků kvality PID. V oblasti Mníšku pod Brdu a na jih od Prahy přepravuje cestující více než 30 let. Nově pořízený kloubový autobus Solaris Urbino na fotografii PID.

Ve 3. čtvrtletí letošního roku splnili ze 33 dopravců v Praze a Středočeském kraji všech 21 požadovaných standardů dva dopravci, Dopravní podnik hlavního města a společnost Martin Uher.

Ve 3. čtvrtletí letošního roku splnili ze 33 dopravců v Praze a Středočeském kraji všech 21 požadovaných standardů dva dopravci, Dopravní podnik hlavního města a společnost Martin Uher.

V rámci pravidelného měření a vyhodnocování úrovně kvality jednotlivých autobusových dopravců PID proběhlo vyhodnocení plnění Standardů kvality PID za 3. čtvrtletí 2022. Hodnotí se celkem 21 indikátorů napříč všemi 33 dopravci, a to jak v rámci Prahy, tak Středočeského kraje. Mezi sledovanými indikátory jsou plnění grafikonu, přesnost provozu, bezbariérovost, informování ve vozidlech a na zastávkách, stáří vozového parku nebo čistota vozidel a teplotní komfort. Sleduje se také ústrojová kázeň řidičů a míra dodržování jejich povinností.

Během sledovaného čtvrtletí zasáhl do plnění smluv s dopravci především přetrvávající nedostatek řidičů, který eskaloval v průběhu srpna a září. I přesto splnilo požadovaný standard plnění grafikonu celkem 25 z 33 dopravců, 17 z nich dokonce bez jediného výpadku. Všechny požadované standardy splnili 2 dopravci (Dopravní podnik hl. m. Prahy a Martin Uher), velmi kvalitní výkon podalo i dalších 7 dopravců s jediným nesplněným standardem.

Všichni dopravci splnili standard „Teplotní komfort“, naopak nejhorším standardem bylo „Informování ve vozidlech“, který splnilo pouze 9 dopravců. Kromě tohoto standardu, kdy se hodnotí především funkčnost informačních panelů, hlášení zastávek nebo aktuálnost informací o tarifu a přepravních podmínkách, je výraznější prostor ke zlepšení také u standardu „Bezbariérovost“. Zde byl největší překážkou v plnění požadované úrovně náročnosti zejména nedostatečný počet garantovaně nízkopodlažních spojů, a to především na příměstských a regionálních linkách. Zlepšení napříč více dopravci bychom uvítali také u standardů „Funkčnost odbavovacích zařízení“ nebo „Přesnost provozu“, z nějž mohou řidiči přímo ovlivnit předčasné odjezdy ze zastávek nebo včasné přistavení autobusu do výchozí zastávky.

Standardy kvality PID jsou měřeny kontinuálně buďto automaticky ze sledovacího systému MPVnet, díky kterému má ROPID informace o aktuální poloze vozidel, nebo manuálně pomocí fiktivních zákazníků či pracovníků kontroly, kteří navštěvují v předem definovaných počtech vozidla jednotlivých dopravců a sledují všechny měřené aspekty (například chování řidičů, čistotu vozidel nebo informování cestujících).  

ROPID podrobné výsledky plnění jednotlivých standardů zveřejnil.